Kleppenstellen Suzuki LS650 Savage

Bike_Explorer

MF veteraan
4 jun 2012
2.913
2
-
Hallo allemaal,

Het moet nu toch maar even gebeuren, zeker nadat ik heb gelezen dat ploffen uit de uitlaat kan gebeuren door achterstallig kleppenstellen. Oftewel, ik wil de kleppen gaan stellen van mijn Savage.

Nu weet ik al wel een beetje de basis van kleppenstellen hoe het moet, alleen moet ik er nog gereedschap voor aanschaffen.

Nu heb ik zoiezo een voelermaat (0,05mm tot 1mm?) nodig, en vulplaatjes.
Maar ook een of andere haak:
10003054.jpg

Nu staat er over deze haak dat ie maar voor een beperkte groep motoren geschikt is, een aantal suzuki's en yamaha's, maar geen Savage. Dus waar kan ik die juiste 'haak' kopen? Zou trouwens wel handig zijn als het een universele is, omdat ik deze motor straks toch ga verkopen en dan dus een 125cc ga aanschaffen om vervolgens zelf op te gaan rijden en onderhouden.
Verder heb ik tijdens het zoeken ook dit gezien:
13150.JPG


Alleen zegt dat mij niks, omdat ik daar nog nooit mee gewerkt heb.
Dus is dit wel nodig, of is dit maar een alternatieve methode?

Hoop dat jullie hier wat van weten en hoor het wel!

Verder iedereen fijne kerstdagen toegewenst en alvast een mooie jaarwisseling!
 
je hebt geen speciaal gereedschap nodig.
stellen gaat met stelboutjes.
en de ploffen uit de uitlaat komt omdat het benzinemengsel te arm is of er zit een lek in de uitlaat.
 
Laatst bewerkt:
je hebt geen speciaal gereedschap nodig.
stellen gaat met stelboutjes.
en de ploffen uit de uitlaat komt omdat het benzinemengsel te arm is of er zit een lek in de uitlaat.

Oh, kijk aan! Dat is ideaal die stelbouten! Mooi klusje voor morgen of overmorgen!
Iemand trouwens een idee waar ik zo'n voelermaat in de winkel kan kopen? Want om voor zoiets nu verzendkosten te betalen vind ik niet echt nodig als het ook ergens in een winkel verkrijgbaar is..
 
Voelermaatjes uit de voordeelbak van de bouwmarkt voldoen prima.
en met en schroevedraaier en een steek/ringsleutel 10 is het te doen.

Het is wat gepriegel om er bij te komen, maar met een beetje geduld is het goed te doen.
De opgegeven klepspeling van 0.08-0.13 is juist. Maar met 2 kleppen voor zowel inlaat en uitlaat is het wel van belang dat ze per paar gelijke speling hebben. Dus niet de ene inlaatklep op 0.08 en de andere inlaatklep op 0.13. Meestal is enige klepstel ervaring wel wenselijk.

Ploffen in de uilaat heeft te maken met een arm mengsel in het midden gebied. Vooral als je rond de 50 km rijdt met weinig gas en dan de gashandle dichtdraait, heb je behoorlijke knallen.

Je kan de plastic ringetje (ook wel milieuring genoemd) boven de vlotternaald eruit halen.
Daarmee wordt het benzinemengsel iets rijker in het middengebied. Daardoor loopt hij vaak iets beter en knalt een stuk minder.
 
Aha, bedankt voor de info. En wat kennis betreft; ik moet nog veel leren, daar niet van, maar ben verder met wat vragen stellen wel in staat om kleppen te stellen. Nog een vraagje dan ;) , jullie hebben het over weinig ruimte, maar moet ik dan alleen die 2 kleine dekseltjes losmaken, of gwn die hele 'kop'deksel boven losmaken?
 
Wat voor belangrijks kan er dan in het werkplaatshandboek staan? want om ny voor deze ene keer een paar tientjes uit te geven aan een werkplaatshandboek die ik eenmalig nodig heb vindt ik wat onnodig
 
zorg voor een werkplaatsboek.

Kleppen stellen is niet zo moeilijk op een 650 1 cilinder, maar vraagt toch een beetje ervaring. Hierbij als je toch alleen begint zorgt dat je niet te veel gestoord of gehaast bent. Controleert alles meerdermaals door de krukas minstens 2x rond te draaien. De kleppenspelling op een hele koude en dus lang niet gedraaide blok, kan wat hoger liggen of 0,08. Ik zou het rond de 0.1 zetten. sleutel van 11,12 of 13 en een plat scroevendraaier als ik het nog goed herriner.

Als je de voelermaatjes gekocht hebt, meet ze nog eens met een deftige schuifpas of een micrometer om zeker te zijn dat je geen brol aan het kopen bent.

veel succes
 
Laatst bewerkt:
Wat voor belangrijks kan er dan in het werkplaatshandboek staan? want om ny voor deze ene keer een paar tientjes uit te geven aan een werkplaatshandboek die ik eenmalig nodig heb vindt ik wat onnodig

Met de boek krijg je niet alleen de kennis over de kleppen maar het algemene herstellingen, symptomen kan je daar ook in terug vinden. Als je toch van plan bent om met die motor een tijdje te rijden is het wel echt aangeraden dat je een hebt. Plus het verkoopt beter met een handboek
 
Ah, bedankt voor de link! Heb zojuist het werkplaatshandboek gedownload (stom dat ik het nooit gevonden heb..) en het ziet er erg leerzaam uit! De voelermaat ben ik van plan bij cartal te halen, dus kwaliteit/maten zullen wel goed zijn.
 
Ik heb zojuist een en ander opgezocht over de kleplichter, maar kan niet vinden hoe je die precies controleert en afstelt..en is het verder van belang dat die ná het kleppenstellen gebeurd, en niet ervoor??

Groetjess
 
Btw, de kmstand staat op 23.000km, en aangezien die maar 5 tellers heeft, ga ik er vanuit dat de motor 123.000km heeft gedraaid. Nu vraag ik mij dus af of het stellen eigenlijk wel nodig is bij deze km stand? Want om de hoeveel km moeten er kleppen worden gesteld? Zal ongetwijfeld al een keer gebeurd zijn.
 
Btw, de kmstand staat op 23.000km, en aangezien die maar 5 tellers heeft, ga ik er vanuit dat de motor 123.000km heeft gedraaid. Nu vraag ik mij dus af of het stellen eigenlijk wel nodig is bij deze km stand? Want om de hoeveel km moeten er kleppen worden gesteld? Zal ongetwijfeld al een keer gebeurd zijn.

Kleppenstellen/controleren kun je beter een keer te veel als een keer te weinig doen. Waarom zou je gokken dat het op schema gedaan is? Veel mensen ruilen hun motor in vlak voor zo'n (dure...) beurt en dan is het maar de vraag of het bij de verkoper alsnog is gedaan.

In je WPH staat ongetwijfeld de frequentie van allerlei onderhoud, waaronder het kleppenstellen. Bij veel motoren moet dat elke 20.000 km gebeuren, bij sommigen elke 40.000.
 
Btw, de kmstand staat op 23.000km, en aangezien die maar 5 tellers heeft, ga ik er vanuit dat de motor 123.000km heeft gedraaid. Nu vraag ik mij dus af of het stellen eigenlijk wel nodig is bij deze km stand? Want om de hoeveel km moeten er kleppen worden gesteld? Zal ongetwijfeld al een keer gebeurd zijn.

Mwa 123.000km hebben maar zeeeeeeeeeer weinig ls650 gelopen, het blok is nu niet bepaald over-gedimesioneerd. En als de kleplichter niet goed staat ben je zo aan een nieuw starterkrans toe, en ja ik spreek uit ervaring :X .
 
Laatst bewerkt:
Een Savage die 123.000 km gereden heeft? lijkt me best sterk eigenlijk.
Dat een Savage uit de uitlaat knalt is haast "normaal" dat doen ze allemaal in meer of mindere mate, vooral als ze goed warm zijn.
Standaard zijn ze nogal arm afgesteld.
Ik heb meerdere Sav's gehad, de laatste knalde al als ik de straat uit reed.
Nadat ik de vlotternaald op de bovenste stand zette en de sproeier een maat vergroote liep hij wel zoals het hoorde: zonder ongewenste bijgeluiden.
 
Laatst bewerkt:
Hij komt uit 1993! Ik weet dat de savage de bijnaam ravage heeft, maar als dit zijn eerste 23000km's zijn, betekend het dat ie maar 1000km per jaar heeft gereden...zal eens bij de dealer vragen of die miss onderhoudshistorie ervan hebben...
 
Terug
Bovenaan Onderaan