Handen los --> stuur trillen er-5. Balhoofdlager?

DPP

Die hard MF'er
10 apr 2009
601
11
Nijmegen
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het opknappen van een er-5. Als ik bijvoorbeeld met een snelheid van 50 mijn handen van het stuur haal begint het voor nogal hard te trillen (soort van high-sider idee). De eerste keer schrok ik er behoorlijk van. De trilling is exponentieel en ik heb het gevoel dat als ik het stuur niet weer vast ik er uiteindelijk vanaf vlieg.

Kan dit het balhoofdlager zijn? Hoe kan ik dit testen?

Bedankt alvast!
 
Laatst bewerkt:
Ok duidelijk. Ik schrok er nogal van omdat ik het bij mijn zx6r nog nooit gehad heb. Ik zal eens kijken wat er gebeurd als ik mijn handen losjes op het stuur hou.

Thx!
 
Dit kan het balhoofdlager zijn. Ik test het door het voorwiel tegen een muurtje te zetten en dan te duwen. Als je *tonk* *tonk* hoort, dan is het je balhoofdlager.

Maar het kunnen ook je voorwiel lagers zijn. Of je achterwiellagers (klinkt gek, maar daar gaat je motor ook door zwabberen).

Het kunnen ook nog de banden zijn. Check ze eens op cupping. Cupping komt volgens mij meestal door te weinig lucht in de band. Je banden zijn toch wel goed op spanning?

En als laatste zou het ook nog speling in je voorvork kunnen zijn... Maar dat komt maar zelden voor.

Cupping van je band:

images
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de motor vorige week gekocht voor 450,- bij een garage die hem bij de aanschaf van een partij motoren erbij moest nemen. De banden staan nu op de juiste spanning (en zijn vrij nieuw), maar ik zag inderdaad cupping op een van de banden (weet nu even niet welke, had niet verwacht dat het kwaad kon).

Heb de motor behoorlijk uitelkaar dus kan hem nu niet tegen een muurtje zetten, maar als ik de voorrem inhoud en dan inveer dan hoor ik ook tonk tonk. Kan het dan ook het balhoofdlager zijn? Dit is de reden dat ik het balhoofdlager vermoede bij het zwabberen.

Hoe kan ik de wiellagers controleren?

En slijt cupping vanzelf eraf als ik gewoon op de juiste spanning blijf rijden?
 
Laatst bewerkt:
dat "tonktonk"is bij mij zeker een versleten balhoofdlager.
En dan heb ik het nog niet eens over de lagers[vervangen] zelf...maar wel de schalen.
Hierin zitten bij mij hele lichte deukjes/slijtagesporen.


En slijt cupping vanzelf eraf als ik gewoon op de juiste spanning blijf rijden?
Bovenstaande slijt niet vanzelf dat het weer goed is lijkt me.

Wel kun je je motorfiets op middenbok zetten en voorwiel vrij vd grond. Als je nu naar L of R stuurt, moet je geen enkele weerstand ondervinden. Als het voorwiel op de grond staat en je knijpt je voorrem in terwijl je hard inveerd. Zou je geen knak oid moeten horen.
wiellagers, wiel vd grond en ronddraaien...als het goed is hoor je niet meer dan de blokken die de remschijf minimaal raken.

cupping lijkt me de reden :Y
 
Laatst bewerkt:
Ik zal het eens testen, mocht het de band zijn dan rij ik hem eerst op. Heb er geen last van als ik me handen gewoon op het stuur hou..
 
Laatst bewerkt:
Bij mijn Div trad dit ook op tegen de tijd dat de banden aan vervanging toe raakten. De BT45's waar ik graag op reed, stonden daar ook om bekend. Heb me laten vertellen dat de lichte vering en demping van de Div dat ook in de hand werkte.

zolang je inderdaad je handen aan het stuur houdt gebeurt er weinig.

Het controleren van je balhoofdlager kan natuurlijk nooit kwaad. Maar volgens mij merk je dan meer dat hij moeilijker van richting wil wisselen, en als hij dan van richting wisselt, wil hij weer moeilijker terug naar de rechte stand.
 
Laatst bewerkt:
Mijn vrouw heeft het op haar toenmalige Bandit ook eens gehad na de montage van een nieuwe achterband. Ik ben terug gegaan naar de motorzaak waar direct een andere band gemonteerd werd, maar het probleem bleef. De motor reed verder gewoon goed en we hebben het erbij laten zitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan