Incontinente Mikuni TM40

zoran

MF veteraan
7 nov 2002
5.112
1
Hee luitjes, heb een probleempje met m'n carb :(
Toen ik vanochtend had getankt en (op m'n lion kauwend) terug kwam lopen zag ik dat de benzine er onderaan net zo hard weer uit liep. Via het overloop slangetje.
Vervelend natuurlijk maar ik dacht dat de vlotter misschien vast zou zitten en met een paar tikken wel los zou komen, niet dus.
Net de carb eraf gehad en open gemaakt maar kon zo op het eerste gezicht niks vinden.
Maar dit komt waarschijnlijk omdat ik erg weinig verstand van de werking van een carburateur heb ;)

Het gaat dus om een Mikuni TM40, de carb is een half jaartje oud en de vlotters zijn voor zover ik kon zien niet lek.
Het enige wat me wel opviel was dat de op de foto roze omcirkelde "piston" wat stroef gaat en de geel omcirkelde "rod" (die die piston naar beneden duwt als ik me niet vergis?) niet door het stelmeganismetje geraakt wordt. De "rod" zit daar dus eigenlijk gewoon los niks te doen.
Ik heb echt geen flauw benul wat de werking van dit systeem is, hoe het afgesteld moet staan en of het de lekkage/overloop zou kunnen veroorzaken dus vandaar dat ik het hier maar even vraag.
Hellup ;)

img4356p.jpg
 
Waarschijnlijk vlotternaald die niet goed afsluit.
Kans bestaat best wel dat je er niets aan kan zien, maar hij alsnog overloopt. Er hoeft maar iets mee te zijn en hij lekt al door.
 
Proffie dank voor de info. Ga de naald en zitting nakijken en schoonmaken.
Acceleratiepomp kan ik dus iig afschrijven als mogelijke boosdoener.
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk vlotternaald die niet goed afsluit.
Kans bestaat best wel dat je er niets aan kan zien, maar hij alsnog overloopt. Er hoeft maar iets mee te zijn en hij lekt al door.

Klink plausibel ja, nog tips hoe die aan te pakken?
Of beter een nieuwe er in?
 
Vlotternaald er uit halen en schoonmaken / doorblazen.
Vlotter en naald terug zetten, benzineslang aansluiten waar ie hoort, carburateur op de kop houden en op/in de benzineslang blazen.
Als er geen lucht door geblazen kan worden is het goed!
 
Laatst bewerkt:
Victorie! :)
Heb de vlotternaald niet los kunnen krijgen, echt geen idee hoe dat zou moeten zonder het spietje waar de vlotter mee bevestigd zit te slopen. Dus de boel voor zover ik erbij kon maar zo goed mogelijk schoongemaakt en geblazen en het spul lekt niet meer, top!
Nu ook meteen maar even een benzinefiltertje geplaatst.

Dank voor de hulp mensen!
 
Heb de vlotternaald niet los kunnen krijgen, echt geen idee hoe dat zou moeten zonder het spietje waar de vlotter mee bevestigd zit te slopen.
Op je eigen foto zie je links van die gele pijl twee "pilaartjes" staan waar een stift doorheen steekt. Deze stift is het scharnier waar de vlotter om draait. Die stift is naar één van beide zijden makkelijk er uit te drukken. Dan kan je vlotter wegtillen en vaak zal de vlotternaald dan gelijk meekomen. Anders even de carburateur ondersteboven houden. Vlotternaaldtip goed bekijken en schoonmaken en ook met een wattenstaafje de zitting in de diepte schoonmaken.
 
Als de vlotternaald vastzit komt dat of door gom van opgedroogde brandstof of door roest van een roestende tank. Bij gom zou ik zeggen, probeer het eens met azijn en zet m op een trilplaat. Maar als je lekt als een gek dan zit ie niet dicht maar blijft ie open.
 
Terug
Bovenaan Onderaan