Het BIG injectie project

Thoran

MF veteraan
2 mrt 2008
5.893
13
Enschede
Net voor kerst kreeg ik een pakketje uit Duitsland. Nu na kerst heb ik eindelijk de tijd gevonden om dit pakketje te openen, en hierin zat:

1lXpk.jpg

Een K-Data KdFI V1.4

Deze wil ik gaan bouwen op deze fiets:
nvvdy.jpg

Een 1992 Suzuki DR800S BIG

En dat is hoe ver ik op dit moment ben qua onderdelen. (Okay, ik heb nog een stuk kabelboom liggen voor bij de KdFI) Natuurlijk heb ik wel plannen met hoe ik nu verder wil, allereerst heb ik een aantal belangrijke andere onderdelen nodig, hieronder een lijstje met wat ik wil gaan gebruiken:

Computer:
K-Data KdFI v1.4 (MegaSquirt MS2 V3.0 met MS2extra firmware)
Gasklephuizen/injectoren/TPS:
Suzuki GSX-R600 K1/K2/K3, deze passen namelijk zonder al teveel modificaties in mijn inlaatrubbers.
Luchtfiltering:
Losse filters, K&N of schuim.
Brandstofpomp:
Op dit moment nog geen goede oplossing gevonden. Ik twijfel tussen een behuizing maken voor een Gixxer pomp, mijn tank slijpen en lassen zodat ik er een gixxer pomp in kan zetten, of een andere brandstofpomp gebruiken
Lambdasonde:
De KdFI is zelf al uitgerust met een Lambda controller, dit helpt er aan mee dat ik enkel een Lambda Sonde hoef te kopen, dit zal een Bosch LSU 4.2 worden
Inlaatluchttemperatuur:
Bosch, zo dicht mogelijk bij de luchtfilters geplaatst
Koelvloeistoftemperatuur:
Omdat het DR800 blok luchtgekoeld is, is het onmogelijk om een kvs temperatuur te krijgen. In plaats daarvan zal ik een vloeistofbestendige Bosch sensor inbouwen in mijn klepdeksel. KVS sensor wordt voor zover ik kan bepalen toch alleen maar gebruikt om te kijken of hij moet "choken"

In dit topic zal ik mijn voortgang bijhouden. Opmerkingen, vragen en handige tips zijn natuurlijk altijd welkom.

Mods, als ie hier verkeerd staat, graag verplaatsen naar O&A
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net eens snel gekeken, en het lijkt er op dat er iets mis is met je toerental/krukaspositie-signaal. Bekijk in megalogviewer het kanaal "Lost sync count" eens. Die variabele telt het aantal keren dat je computer niet meer gesynchroniseerd is met je krukas. Normaal zou dit altijd 0 moeten blijven. Telkens als je motor stil valt (of even hapert, dat is je misschien ook al opgevallen tijdens het rijden?), is de computer niet meer gesynchroniseerd met je krukas.

Hoe meet jij je toerental/krukaspositie? Waarschijnlijk gaat daar iets mis. Ook storing kan dit veroorzaken (bougies en bougiekabels, startmotor tijdens het starten...).

Ik meet het toerental door het signaal dat mijn CDI naar de toerenteller stuurt af te tappen.
Ik heb net even je theorie bekeken door ook nog andere logs te bekijken, maar eigenlijk zie je nergens dat hij een lost sync heeft op het moment dat hij uitvalt.

Op dit moment denk ik dat het probleem niet in de signalen van de KdFI zit, maar ergens mechanisch. Mijn huidige idee is dat de fuel rail te warm wordt, waardoor de benzine verdampt voordat het door de injectoren gebruikt kan worden.

Ik ga volgende week de draadboom nog eens nalopen op breukjes oid, en een extra deuk in de uitlaat slaan, zodat deze verder bij de fuel rail vandaan zit.
 
In de logs die je geüpload hebt valt hij toch uit bij een lost sync? Je ziet dan ook dat het toerental bevriest of wegvalt. Ook bij het starten krijg je veel lost syncs (een startmotor is ook een bron van storing). Ik zet mijn geld in op een storingsprobleem ;)
 
In de logs die je geüpload hebt valt hij toch uit bij een lost sync? Je ziet dan ook dat het toerental bevriest of wegvalt. Ook bij het starten krijg je veel lost syncs (een startmotor is ook een bron van storing). Ik zet mijn geld in op een storingsprobleem ;)

Wanneer hij helemaal uitgevallen is zie je idd een lost sync in de log, maar het "echte" uitvallen gebeurt al eerder, op het punt waar je de AFR omhoog ziet gaan en de RPM naar beneden.
 
Ik zie wat je bedoelt, ik had nog niet naar het AFR gekeken... Kokende benzine lijkt me dit niet. Zeker dat je ontsteking niet wegvalt? (dat geeft ook een hoge AFR). Heb je de mogelijkheid om je brandstofdruk te meten?
 
Ik zie wat je bedoelt, ik had nog niet naar het AFR gekeken... Kokende benzine lijkt me dit niet. Zeker dat je ontsteking niet wegvalt? (dat geeft ook een hoge AFR). Heb je de mogelijkheid om je brandstofdruk te meten?

Brandstofdruk kan ik alleen maar naar de fuel rail toe meten, de fuel rail op zich is een "dead end".
En dan moet ik ergens een brandstofmetertje vandaan halen.

Tijdens het rijden voelt het alsof hij opeens niet meer genoeg brandstof krijgt, en dat hij het ook niet meer injecteert. Anders zou het wel helpen om in één keer het gas open te trekken, zodat hij door de acceleration enrichment een extra scheut brandstof krijgt.

Ontsteking zou het kunnen zijn, dat is inderdaad ook iets dat bij een te hoge temperatuur raar kan gaan doen.
 
De brandstof druk voor de rail en in de rail is hetzelfde (onafhankelijk van eventuele benzinedampen), dus als je de druk voor de rail kunt controleren, en deze goed blijft, zit dat wel goed (tenzij er een verstopping zit, maar dat lijkt me sterk).
 
Brandstofdruk kan ik alleen maar naar de fuel rail toe meten, de fuel rail op zich is een "dead end".
En dan moet ik ergens een brandstofmetertje vandaan halen.

Tijdens het rijden voelt het alsof hij opeens niet meer genoeg brandstof krijgt, en dat hij het ook niet meer injecteert. Anders zou het wel helpen om in één keer het gas open te trekken, zodat hij door de acceleration enrichment een extra scheut brandstof krijgt.

Ontsteking zou het kunnen zijn, dat is inderdaad ook iets dat bij een te hoge temperatuur raar kan gaan doen.

Geen retour leiding naar de tank?
 
Tom doe eens updaten met je uitermate mooi gekluste AKI/IO hitteschildje ;)

Het lijkt erop dat het toch wel vapor-lock was, een hitteschild tussen uitlaat, blok en fuel rail heeft de temperatuur van de rail 20 graden omlaag gebracht (van 55 naar 35). Nu kan Tom weer de omgeving gaan irriteren met die bak herrie van em :P

Oh en die sync losses tijdens starten komen waarschijnlijk omdat de accu spanning naar 7v daalt (!).
 
Nou, Joost heeft eigenlijk een beetje gelogen. Het uiteinde van mijn brandstofrail kwam tegen de uitlaat aan. Hier een extra deuk in slaan hielp echter niet genoeg, dus toen heb ik net gedaan alsof ik een echte harleyboer was en een stuk alu in de juiste vorm geslagen om als uitgescholden te dienen.
gisteravond heb ik zo'n anderhalf uur zonder problemen rondgereden.
 
Verlichting is niet echt belangrijk, toch?

Met nog ongeveer een week te gaan voordat ik moet beslissen of de BIG mee gaat naar Luxemburg maar weer eens een uitgebreide update over hoe het met "het beest" gaat.

Bij mijn laatste update had ik problemen dat de BIG na zo'n vijf kilometer afsloeg, en daarna een tijd lang niet meer wilde starten. Na het maken van een extra hitteschild is dit probleem gelukkig zo goed als weg. (Foto van het hitteschild krijgen jullie zodra ik de tank er voor de verandering weer eens af moet halen). Daarnaast had ik ook nog een andere temperatuursensor geïnstalleerd. De vorige zat teveel in de rijwind, waardoor de temperatuur die hij aangaf veel te laag was. De nieuwe zit met een adapter in de oliestroom, waardoor de temperatuur die hij aangeeft veel beter overeen komt met de koptemperatuur. Ook hier heb ik nog geen foto van.

Afgelopen donderdag ben ik weer verder gegaan met tunen van de VE table, en hoewel de motor eerst goed liep met een grote hoeveelheid accelleration enrichment, maar aangezien dat geen nette manier is om een motor af te stellen heb ik tijdelijk de threshold voor de acceleration enrichment hoger gemaakt, zodat de Fuel table hetgeen is dat de hoogste invloed heeft op de inspuiting.
Daarnaast heb ik na een tip van Joost de waardes op de Y-as van de tabel aangepast, zodat de eerste "load" waarde die voorkomt 5% belasting is, in plaats van 10%, aangezien er vaker met kleine gasklepopeningen gereden wordt, en het verschil tussen 5% en 10% te groot is.
Dit hielp de handelbaarheid van de motor al heel veel, en helpt ook best wel met de AFR de goede kant op te krijgen.
De AFR begint ondertussen al behoorlijk te lijken op de tabel die ik ingeprogrammeerd heb, en het brandstofverbruik zou daarbij ook de goede kant op moeten gaan.
Vandaag ben ik verder gegaan met loggen en tunen, en de log begint nu echt de goede kant op te gaan.

Ik schrok alleen wel vanmiddag. Ik had mijn motor even uitgeleend aan een vriend, die was namelijk heel benieuwd hoe de motor ondertussen liep met injectie. Na ongeveer een minuut werd ik opgebeld, de BIG was afgeslagen en wilde niet meer starten, zelfs de startmotor ging niet meer rond...
Dus ik ben op zijn motor (GPZ1000 oid) gesprongen en ben ongeveer de kant op gereden waar hij zou moeten staan. Toen ik hem eindelijk zag lopen was hij ondertussen al halverwege met duwen van de motor.
Nou hebben sommige Suzuki's (en andere motoren vast ook wel) een startbeveiliging. Sommigen starten niet wanneer de stander uit staat, sommigen starten niet wanneer de motor in de versnelling staat, en sommigen starten niet wanneer de koppeling niet ingetrokken is terwijl de motor in de versnelling staat.
De BIG is apart, de BIG wil enkel starten wanneer de motor in z'n neutraal staat en de koppeling ingetrokken is. De vriend met de GPZ had dit echter nog niet geprobeerd...
En zo was het probleem met het niet starten opgelost.

Vanavond ben ik nog een paar rondjes gaan rijden, maar opeens kreeg ik een raar probleem, elke keer dat ik voor het stoplicht stopte, sloeg de motor af. Echter toen ik mijn lichten uitzette bleef hij opeens wel stationair lopen.
Daarnaast heb ik vlak bij de Grolsch eens uitgetest hoe hard de motor liep, echter kon ik wegens gebrek aan weg niet uittesten hoe hard hij nou echt liep, echter de 160 (op de teller) van de vorige keer heb ik overschreden. *D

Voor TheGOoSTaD, ik heb voor je gekeken, hier hebben ze geen sixpacks Westvleteren:
o01nADF.jpg
 
Dat ijzeren nokje wat in mijn koppelingshendel zit om de 2 draden te verbinden zodat ik kon starten gaf ook problemen.
Ik heb de draden van de koppeling afgeknipt verbonden en weg gewerkt .

Geen problemen meer mee :)
 
Dat ijzeren nokje wat in mijn koppelingshendel zit om de 2 draden te verbinden zodat ik kon starten gaf ook problemen.
Ik heb de draden van de koppeling afgeknipt verbonden en weg gewerkt .

Geen problemen meer mee :)

De schakelaar op zich was het probleem niet, het probleem was dat die vriend niet wist dat ie ook de koppeling in moest trekken :+
 
Niet zo heul veul te melden hier, heb ondertussen nog een paar rondjes kunnen loggen, en de motor begint steeds beter aan te voelen.
Binnenkort maar eens tanken om te zien of het met het brandstofverbruik ook eindelijk de goede kant op gaat (laatste keer was het 1:11, keer daarvoor onder de 1:9, met carburateurs was het 1:13)

En vanochtend een nieuw achterbandje binnen gekregen:
olTLx5P.jpg


ybCd9sY.jpg


Een echte Mitas E08. Ik vind hem er alleen wel behoorlijk vierkant uit zien, maar misschien verandert dat nog na montage.
 
Net even getankt: 1:14. Denk dat er nog ietsjes vanaf kan, maar niet heel veel meer.
Wel even een setback. Wil ik de motor wegzetten, rook ik wat plasticachtigs, is mijn usbkabel tussen het kuipwerk door tegen de uitlaat aan gevallen. Dus morgen eerst maar weer op zoek naar een nieuwe male->male usb A kabel... :(
 
Bah, ding doet het nog steeds niet goed genoeg. Ik was vanmiddag een rondje wezen rijden, en het eerste gedeelte van de tijd deed ie het gewoon goed. Totdat hij opeens weer geen brandstof doorgaf aan de throttlebodies.
Op dit moment verdenk ik de brandstofpomp dat die te warm wordt. Heb vanavond al even naar een aantal opties gekeken om hem aan te passen. Op zich heb ik nog ruimte om hem verder naar achteren toe te monteren, maar dan zal ik het beugeltje los moeten slijpen en op een andere plek terug lassen.
Een andere optie is een koelfan van een computer te monteren, maar op dit moment is daar geen plek voor.
Nog een optie is om mijn kuipwerk verder open te werken, zodat er meer (koude) omgevingslucht bij de brandstofpomp kan komen.

En een allerlaatste optie is een extra tank op de kop tikken en hier de in-tank benzinepomp van een GSX-R750 die ik nog heb liggen in te monteren.

Omdat ik vanavond de tank er af had liggen hierbij nog een paar plaatjes van de adapter voor de olietemperatuursensor en mijn prachtige alu hitteschild:

jjsXJut.jpg


6XDWr3Y.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan