Het BIG injectie project

Thoran

MF veteraan
2 mrt 2008
5.893
13
Enschede
Net voor kerst kreeg ik een pakketje uit Duitsland. Nu na kerst heb ik eindelijk de tijd gevonden om dit pakketje te openen, en hierin zat:

1lXpk.jpg

Een K-Data KdFI V1.4

Deze wil ik gaan bouwen op deze fiets:
nvvdy.jpg

Een 1992 Suzuki DR800S BIG

En dat is hoe ver ik op dit moment ben qua onderdelen. (Okay, ik heb nog een stuk kabelboom liggen voor bij de KdFI) Natuurlijk heb ik wel plannen met hoe ik nu verder wil, allereerst heb ik een aantal belangrijke andere onderdelen nodig, hieronder een lijstje met wat ik wil gaan gebruiken:

Computer:
K-Data KdFI v1.4 (MegaSquirt MS2 V3.0 met MS2extra firmware)
Gasklephuizen/injectoren/TPS:
Suzuki GSX-R600 K1/K2/K3, deze passen namelijk zonder al teveel modificaties in mijn inlaatrubbers.
Luchtfiltering:
Losse filters, K&N of schuim.
Brandstofpomp:
Op dit moment nog geen goede oplossing gevonden. Ik twijfel tussen een behuizing maken voor een Gixxer pomp, mijn tank slijpen en lassen zodat ik er een gixxer pomp in kan zetten, of een andere brandstofpomp gebruiken
Lambdasonde:
De KdFI is zelf al uitgerust met een Lambda controller, dit helpt er aan mee dat ik enkel een Lambda Sonde hoef te kopen, dit zal een Bosch LSU 4.2 worden
Inlaatluchttemperatuur:
Bosch, zo dicht mogelijk bij de luchtfilters geplaatst
Koelvloeistoftemperatuur:
Omdat het DR800 blok luchtgekoeld is, is het onmogelijk om een kvs temperatuur te krijgen. In plaats daarvan zal ik een vloeistofbestendige Bosch sensor inbouwen in mijn klepdeksel. KVS sensor wordt voor zover ik kan bepalen toch alleen maar gebruikt om te kijken of hij moet "choken"

In dit topic zal ik mijn voortgang bijhouden. Opmerkingen, vragen en handige tips zijn natuurlijk altijd welkom.

Mods, als ie hier verkeerd staat, graag verplaatsen naar O&A
 
Laatst bewerkt:
Interessant, deze ga ik volgen.

Wat is eigenlijk het belangrijkste verschil tussen de KdfI en een MegaSquirt II met V3 board? Kun je alle verkrijgbare software ook gebruiken voor de KdfI?

Dat met die KV sensor moet goed komen, deze is idd voor de opwamfase, de temperaturen + mate van verrijking kun je zelf kiezen. Dus als je maar iets hebt wat voelt of je blok warm is.
 
Interessant, deze ga ik volgen.

Wat is eigenlijk het belangrijkste verschil tussen de KdfI en een MegaSquirt II met V3 board? Kun je alle verkrijgbare software ook gebruiken voor de KdfI?

Dat met die KV sensor moet goed komen, deze is idd voor de opwamfase, de temperaturen + mate van verrijking kun je zelf kiezen. Dus als je maar iets hebt wat voelt of je blok warm is.

Wat voor mij de grootste reden was om een KdFI te kopen in plaats van een "normale" megasquirt is dat de KdFI al in elkaar zat, een megasquirt moet je zelf nog solderen, en daarbij kan je veel vervelende foutjes maken.
Een groot voordeel van de KdFI V1.4 daarnaast is dat hij een ingebouwde lambda controller heeft. Bij een MS moet je zelf nog een lambdacontroller kopen.
En een ander voordeel is de ingebouwde USB-poort, in plaats van een seriële poort.

Daarnaast werkt de KdFI ook gewoon met dezelfde software als MegaSquirt, dus wat dat betreft is het hetzelfde.
 
Behalve dat het je van de straat houdt, waarom wil je de carburatie vervangen voor injectie bij deze dr. Big?

Twee redenen: 1. Ik heb van't zomer het hele blok van deze motor gereviseerd (als voorbereiding op dit project), het enige waar ik toen niets mee heb gedaan was de carburatie. De motor loopt op dit moment echter zeer slecht, en de carburateurs zouden eigenlijk ultrasoon gereinigd moeten worden en daarna voorzien van een nieuw binnenwerk.
Daarna moet alles ook nog eens opnieuw afgesteld worden. Ik heb totaal geen verstand van carburateurs, en het afstellen van injectie lijkt me een stuk makkelijker.
En reden twee: Omdat het kan :+

Hoeveel kost deze totale ombouw naar injectie?

Een stuk meer dan dat het opnieuw opbouwen van de carbs zou kosten ;)
Op dit moment ga ik uit van zo'n 600 euro, maar dat is onder andere afhankelijk van hoeveel een lambda sensor zou moeten kosten op de sloop, en of ik ergens goedkoop throttlebodies en een brandstofpomp vandaan kan krijgen.
 
Interessant projekt! Het lijkt mij een stuk lastiger om injectie goed afgesteld te krijgen op een 800cc 1-cilinder dan op een 600cc 4 cilinder.
 
GSXR gaskleppen zoeken op ebay
brandstof pomp (min 3 bar of 45 psi want dat hebben de injectors nodig) ik zou zelf geen benzine onder 7-10 bar onder mn kont willen hebben dus ik zou gaan voor een motorfiets brandstofpomp of eentje die een niet zo hoge druk geeft
En dan heb je nog een brandstofdruk regelaar nodig die de benzine druk naar 3 bar brengt en bij vacuum de brandstof druk lager maakt
Er zijn drukregelaars zonder retour leiding en met retourleiding
Ik denk dat eentje zonder retour leiding het makkelijkst is
Ook zoeken op ebay wat wel en niet te gebruiken is
Als je een retour leiding gaat gebruiken zorg er dan voor dat de retourleiding in de tank zo ver mogelijk weg zit bij de aanvoer anders heb je kans dat de benzine door het rondpompen heet wordt en dat likt mij niet zo'n goed idee
 
Interessant projekt! Het lijkt mij een stuk lastiger om injectie goed afgesteld te krijgen op een 800cc 1-cilinder dan op een 600cc 4 cilinder.

:^
Persoonlijk denk ik dat de TS nog wel eens achter de oren krabt. Het zal echt een uitdaging zijn om dit mooi en soepel werkend te krijgen.

Gelukkig is het al eens gedaan ;)

Suzuki DR800 fuel injection project

Daar zal ik dan ook veel van afkijken (en zo kom ik ook op het idee om zelf injectie te gaan bouwen)
 
Wat voor mij de grootste reden was om een KdFI te kopen in plaats van een "normale" megasquirt is dat de KdFI al in elkaar zat, een megasquirt moet je zelf nog solderen, en daarbij kan je veel vervelende foutjes maken.
Een groot voordeel van de KdFI V1.4 daarnaast is dat hij een ingebouwde lambda controller heeft. Bij een MS moet je zelf nog een lambdacontroller kopen.
En een ander voordeel is de ingebouwde USB-poort, in plaats van een seriële poort.

Daarnaast werkt de KdFI ook gewoon met dezelfde software als MegaSquirt, dus wat dat betreft is het hetzelfde.

Ok, heb ook even gezocht wat die KdFI precies is. Wilde je perse een wideband lambda hebben dan? Op de MS kun je wel een narrow band aansluiten.

Ik ben benieuwd hoe deze bevalt, het ziet er zeker goed uit met die behuizing en stekker. Nadeel is dat je niet heel veel van het support forum e.d. hoeft te verwachten ben ik bang (omdat de KdFI toch als een gestolen MS2 wordt gezien).
 
In plaats van KVS temperatuur pak je gewoon olietemperatuur. Hang hem wel in een olieleiding of tap wat draad in je oliecarter.

Inlaatluchttemperatuur zelfde verhaal. Gewoon een gaatje maken bovenin 1 van de losse K&N filters.
 
Leuk ga ik in de gaten houden .
Een idee waar je kunt kijken of informeren is bij Guzzi de oude I blokken (Calli III injectie en de 1100 I ) waren en zijn nog steeds lucht gekoeld en daar zat de temp sensor in het luchtfilterkast en wat ook belangrijk is de benzine pomp zat onder de tank en niet er in zoals bij de latere types .
 
In plaats van KVS temperatuur pak je gewoon olietemperatuur. Hang hem wel in een olieleiding of tap wat draad in je oliecarter.

Inlaatluchttemperatuur zelfde verhaal. Gewoon een gaatje maken bovenin 1 van de losse K&N filters.

Ik ben van plan om het eerst te proberen in het klep(inpectie)deksel, daar zou genoeg olie tegenaan moeten spetteren om er een temperatuurmeting uit te halen. Als dit niet werkt ga ik op zoek naar een manier om de sensor in de oliestroom te plaatsen. monkeytower internet agency heeft daar een adapter voor gemaakt.
 
Leuk ga ik in de gaten houden .
Een idee waar je kunt kijken of informeren is bij Guzzi de oude I blokken (Calli III injectie en de 1100 I ) waren en zijn nog steeds lucht gekoeld en daar zat de temp sensor in het luchtfilterkast en wat ook belangrijk is de benzine pomp zat onder de tank en niet er in zoals bij de latere types .

Bedankt voor de tip! Ga ik zeker even naar kijken. Een maatje van mij werkt bij een guzzi garage hier in de buurt (Jan Robers), die laat ik ook wel even rondkijken :+
 
Misschien kan Jeroen Bosma , je verder op weg helpen.

BS-AutoTune - Home

Ik heb gehoord dat dat nogal een botte kerel is. En het schijnt dat K-Data ook gestopt is met samenwerken met hem.
(Maar dat heb ik enkel van horen zeggen, heb zelf totaal gaan ervaring met BS-autotune)

Mag ik vragen wat je kwijt was voor de KDFI? Zoek er ook 1 voor m'n auto.

€390 inclusief behuizing op k-data Shop - programmierbare Motorsteuergeräte

Net nog even door de handleiding gebladerd, en weer achter een leuke functie gekomen. Een van de pin-outs heeft als functie om te kunnen switchen tussen mappings. Dus snelweg- en performancemapping, here i come!
 
Terug
Bovenaan Onderaan