Dolgedraaide bout loskrijgen???

Status
Niet open voor verdere reacties.

sw567

MF'er
19 aug 2012
95
0
breda
Wilde vandaag de koppelingskabel vervangen en het ging goed totdat 1 van de inbusbouten niet mee wilde werken.
Dit is dus de inbusbout waarmee de afdekplaat van de koppelingskabel aan de zijkant van de motor mee vastzit..
Zit nu dus met een inbusbout die geen inbusbout meer is maar rond is aan de binnenkant.
Ook zit deze op een onmogelijke plaats dus als iemand een idee heeft om deze los te krijgen dan graag?? :?
 
Had ik al geprobeerd maar de torx is net te groot blijft op de rand steken krijg ik er niet in en degene die er wel inpast draait ook lekker rond, maar toch bedankt.
 
Kijken of je een Engelse maat Torx er wél krap genoeg in krijgt.

Twee sleuven in de bout slijpen zodat er een grote schroevendraaier in past.
 
Engelse maat torx, waar zou ik die kunnen halen?
Misschien is dat ook wel een idee om een schuine kant aan de torx te slijpen en dan proberen erin te krijgen, uiteraard met gepast geweld:)
Kan er sleuf in slijpen want de bout licht verzonken dus kan er niet bij om te slijpen zonder iets anders te beschadigen.
 
De ideeën, daar ben ik het wel mee eens. Maar ik zou de bout eerst een klap met een fatsoenlijke drijver en hamer geven zodat ie losschrikt en in elk geval niet meer zo vast zit.

Je kunt natuurlijk gewoon ook een imbussleutel nemen die 1 maat groter is, en deze zo bijslijpen dat je deze er vast in kunt slaan.

Soms wil het ook wel met een centerpons. Eerst sla je een fatsoenlijke put in de boutkop, en dan leg je de centerpons zo schuin dat je de bout los kunt tikken.

Edit: Of een smalle beitel die net in het verzonken gedeelte van de kap past. Hiermee sla je een sleuf in de boutkop, zodat er een fatsoenlijke schroevendraaier inpast.
Het ligt er maar net aan hoeveel ruimte en gereedschap dat je hebt.
 
Laatst bewerkt:
Kan allemaal........ik zou de kop van het imbusboutje er af boren (dan is de spanning van de bout af)
Negen van de tien keer kan je dan zo met het handje de rest van het boutje er uit draaien
 
Laatst bewerkt:
Kan allemaal........ik zou de kop van het imbusboutje er af boren (dan is de spanning van de bout af)
Negen van de tien keer kan je dan zo met het handje de rest van het boutje er uit draaien

en die ene keer van de tien dat ie toch blijft zitten en je er geen grip op krijgt ben je verder van huis als het oorspronkelijke probleem.

"iets"in de kop slaan, of t nu een grotere maat imbus is of torx of schroevendraaier, whatever en m dan losdraaien. Eerst d een klap op z'n kop en beetje Imal erop spuiten is ook een goed idee.
 
Imal erop spuiten??
Ga hem eerst inspuiten met wd 40 een nachtje laten inwerken en dan inderdaad morgen proberen een klap erop geven en dan kijken wat er gebeurt.
In ieder geval bedankt voor de tips en wordt vervolgt ....
 
Sorry baksteen ik ben het totaal niet met je eens
Als het kopje er af is dan kan je de deksel er af pakken en dan steekt de bout nog zo'n 5 tot 10 mm uit en daar kan je dan mee doen wat je wilt (moertje op lassen,griptang vlakslijpen zodat je goed kan boren en noem maar op)
9 van de 10 keer zit het stukje draad gewoon los en kan je het met de hand zo er uit draaien

Gereedschap verslijpen of ergens in meppen is natuurlijk niet de manier
Maar ik ben een geen "moderne monteur" ik sleutel anders
 
Sorry baksteen ik ben het totaal niet met je eens
Als het kopje er af is dan kan je de deksel er af pakken en dan steekt de bout nog zo'n 5 tot 10 mm uit en daar kan je dan mee doen wat je wilt (moertje op lassen,griptang vlakslijpen zodat je goed kan boren en noem maar op)
9 van de 10 keer zit het stukje draad gewoon los en kan je het met de hand zo er uit draaien

Gereedschap verslijpen of ergens in meppen is natuurlijk niet de manier
Maar ik ben een geen "moderne monteur" ik sleutel anders

|( Ik had schijnbaar niet alle info opgeslagen |(

Tuurlijk, als het kapje er dan afkan en de de dikte van het kapje dan overhoud aan het uitstekende boutje is dat inderdaad een hele goede suggestie, zeker aangezien er dan geen kracht meet op de rest van het boutje staat !! :Y Helemaal met je eens dus !
Op eoa manier zag ik het zo voor me dat hij dan recht met het pasvlak zou komen te liggen.
Dank voor je terechtwijzing ;)
 
Sorry baksteen ik ben het totaal niet met je eens
Als het kopje er af is dan kan je de deksel er af pakken en dan steekt de bout nog zo'n 5 tot 10 mm uit en daar kan je dan mee doen wat je wilt (moertje op lassen,griptang vlakslijpen zodat je goed kan boren en noem maar op)
9 van de 10 keer zit het stukje draad gewoon los en kan je het met de hand zo er uit draaien

Gereedschap verslijpen of ergens in meppen is natuurlijk niet de manier
Maar ik ben een geen "moderne monteur" ik sleutel anders


een bitje verslijpen is toch niet zo erg?
dat werd vroeger ook al gedaan met allerlei soorten gereedschap.
ik ben ook geen moderne monteur, ik doe het alleen op een andere manier als jij.
 
Ik vind gereedschap verslijpen om te kunnen klooien uit den boze en als jij dat wel doet dan ben je idd een ander "monteur" dan dat ik ben
Ik vind mijn manier mooier dan een bitje dat niet past ergens in beuken maar dat zal wel aan mij liggen
En als je een imbuskop rond draaid omdat het erg vast zit lukt de bitinbeuk truck ook niet en met een beetje massel breekt de bit af in de inbusbout en klaar ben je
 
als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het wel gaat.
en ik denk dat jij dat ook doet als het niet wil lukken op de normale manier.
want het zou natuurlijk ook kunnen dat een dergelijke bout helemaal niet bereikbaar is met een boor.
wat doe je dan?
 
Laatst bewerkt:
Ik vind gereedschap verslijpen om te kunnen klooien uit den boze en als jij dat wel doet dan ben je idd een ander "monteur" dan dat ik ben
Ik vind mijn manier mooier dan een bitje dat niet past ergens in beuken maar dat zal wel aan mij liggen
En als je een imbuskop rond draaid omdat het erg vast zit lukt de bitinbeuk truck ook niet en met een beetje massel breekt de bit af in de inbusbout en klaar ben je
Ik toch al verschillende boutjes los kunnen krijgen door een bitje in te tikken van de Lidl.
Ik offer liever een bitje op van 1 euro dan dat ik 30 minuten langer bezig ben.
Lukt het met een bitje niet dan kan je nog altijd jou methode toepassen.
Gaat het om de tapeindjes van je uitlaat dan las ik daar wel meteen een moer op omdat k weet dat die muurvast kunnen zitten.
 
Toen ik een verkeerd moment gebruikt had om mn boutje vast te draaien en hij knapte heb ik ook een probleem gehad. Iets erin slaan werkte uiteraard niet, gleufje slijpen ook niet want hij zat ergens in, dus uiteindelijk met een dremel en een klein boortje heel veel gaatjes erin geboord en toen met een schroevendraaier los kunnen draaien. Is ff werk maar het werkt wel. Ik zou het alleen wel als laatste oplossing houden :P
 
WD40 werkt tenminste beter dan imal

Het is gewéldig spul, Jim!!!!!!!!!!!!!!!

Het smeert, maar eigenlijk maar een klein beetje.
Het voorkomt roest, maar eigenlijk maar een klein beetje.
Het werkt als kruipolie, maar eigenlijk maar een klein beetje.

Het doet eigenlijk alles, maar dan wel een klein beetje........ :X
 
Het is gewéldig spul, Jim!!!!!!!!!!!!!!!

Het smeert, maar eigenlijk maar een klein beetje.
Het voorkomt roest, maar eigenlijk maar een klein beetje.
Het werkt als kruipolie, maar eigenlijk maar een klein beetje.

Het doet eigenlijk alles, maar dan wel een klein beetje........ :X
Als het maar een klein beetje vast zit of een klein beetje verroest is of een klein beetje gesmeerd hoeft te worden is het prima spul ;)
 
Als het maar een klein beetje vast zit of een klein beetje verroest is of een klein beetje gesmeerd hoeft te worden is het prima spul ;)

Dat betwist ik ook niet. Ik heb altijd een busje van dat spul staan, soms kan ik ff de kruipolie (échte..) niet vinden of moet iets een waasje smeermiddel hebben.
Maar het wondermiddel dat velen er in zien is het niet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan