24 volt verlichting garage

Bergwerk

Die hard MF'er
29 sep 2011
904
2
Rotterdam
In mijn garagebox hangt 1 schamel peertje waar erg weinig licht vanaf komt. Nu dacht ik de verlichting wat te upgraden met een mooie TL balk ofzo, maar krijg te horen dat er enkel 24 volt op dat punt staat. Uitgebreide operaties om 220 aan te leggen is niet echt een optie. Weet iemand een manier om meer licht uit een 24v aansluiting te persen? Zijn er lichtsterke 24 volt lampen? Leds? Anders?
 
Da's vreemd.... 24V? Wisselspanning of gelijkstroom? Waar komt die spanning dan vandaan? Een 24V accu of trafo?

Een trafo? Als het een trafo is, dan is die trafo ook weer aangesloten op iets (waarschijnlijk 220V)....

Je kunt het beste eerst even uitzoeken of het inderdaad 24V is en waar die vandaan komt en hoeveel Ampère er door die 24V bron geleverd kan worden.

Dat bepaald hoeveel watt lampen (stroomverbruik) je eraan kan hangen:

U (Volt) x I (Ampere) = P (Watt)

M.a.w. als je er een 100Watt lamp aan wilt hangen, dan moet je 24 Volts bron:

100 / 24 = 4 Ampere kunnen leveren.... en dat is erg veel voor de meeste 24V trafo's...
 
Laatst bewerkt:
LED verlichting aanleggen.
Waarschijnlijk moet de trafo van de led verlichting wel aangepast worden.

Ik ga er vanuit dat het 24 V wissel is.
Dat hadden wij vroeger in de berging van het het flat nl ook.

Of weer omvormen naar 220. dan kan je een TL gebruiken.
Dat kan je doen door een 220/24 v trafo verkeerd om aan te sluiten.
Dit geintje gaat natuurlijk alleen op bij een wisselspanning.
 
Dank voor de reacties. Ja, vond het ook al een vreemd verhaal... De box is onder een soort flat complex uit de jaren 60. Ben niet echt een expert op gebied van elektra. Er zit gewoon een normale fitting in het betonnen plafond, heb al eens geprobeerd een 100w gloeilamp in te draaien maar die werkt dan gewoon niet. Bij navraag blijkt het dus om 24v te gaan. Wat is de meest aannemelijke plek voor die transformator? Zal we ergens in het flat complex zitten, maar daar kan ik niet zomaar in.

Die LED verlichting, hoe zou je die kunnen aanpassen?
 
Laatst bewerkt:
24 volt wordt ook in vrachtwagens toegepast, misschien eens een 24 volt looplamp voor vrachtwagens ergens op de kop tikken en op dat 24 volt punt aansluiten. vroeger kon je lampfittingen met een stopkontakt erop gemonteerd kopen, dan kon je een stopkontakt van een lichtpunt maken.
 
Hoeveel stroom heb je tot je beschikking?
Je zou als het alleen om verlichting gaat gloeilampen voor een vrachtwagen kunnen gebruiken of 2 12 volt lampen (zelfde vermogen) in serie.
 
Dat is misschien een goed idee.
Hoeveel licht zou van zoiets afkomen? (24 v)
$(KGrHqZHJEcFDJRdYJnbBQzbm1wP(!~~60_85.JPG

Of iets duurders als; (24v - 10/12w)
led-schijnwerper-bouwlamp-12v-24v.jpg

Bak licht voor een garage of niet? Als ik het goed begrijp zouden dit soort lampen gewoon direct aan te sluiten zijn, toch?
 
In mijn garagebox hangt 1 schamel peertje waar erg weinig licht vanaf komt. Nu dacht ik de verlichting wat te upgraden met een mooie TL balk ofzo, maar krijg te horen dat er enkel 24 volt op dat punt staat. Uitgebreide operaties om 220 aan te leggen is niet echt een optie. Weet iemand een manier om meer licht uit een 24v aansluiting te persen? Zijn er lichtsterke 24 volt lampen? Leds? Anders?

Niet goedkoop wel 24V
Je zou ook 12V verlichting in serie kunnen zetten, is een stuk goedkoper
 
Ik heb in mijn werkbus led-strips op 12V, komt een bak licht af.
Misschien een optie, 2 in serie of een trafo van 24 naar 12V.

edit, deze heb ik in mijn bus:
Bedrijfswageninrichting | Modul-System

Is alleen wel voor 12v DC (gelijkspanning dus)

Zo'n 24V DC naar 12V DC (6A) trafo heb ik hier eventueel nog wel een liggen. Ding gebruikte ik in de tijd dat ik nog met wat groter materiaal reed om 12V apparatuur aan te sluiten op het 24V boordsysteem zonder daarbij de accu's te slopen middels ongelijke belasting :P

Maar dan moet het 24V systeem in die flat natuurlijk wel DC zijn.
 
Laatst bewerkt:
Dit zal idd 24 v wisselstroom zijn. In mijn garagebox heb ik het ook. Lekker lastig af te tappen denk ik. Electriciteit is incl. in de huur.
Alle 12 of 24v dc opties vallen dus af. Gedoe met gelijkrichters lijkt me niet zo handig.

Ik ben ook wel benieuwd naar eenvoudige (plug-in) opties op 24v wisselstroom. Ben nog niks tegengekomen helaas.
 
wat ik zou doen...

men neme:
- een 230-24V trafo, 50VA is groot zat
- een ctek druppellader van 12V 3A
- 1 flinke 12V accu, 110Ah ofzo
- een sinus omvormer

De omvormer gebruik je om licht te maken, en evt andere dingen waar je 230 voor nodig hebt. Zou het qua verlichting op 230 wel bij TL licht houden overigens. Gloei/halogeen lampen zeker niet gebruiken, dan gaat het hard met je accu.

Alternatief (zowieso als je geen 220 nodig hebt) kun je met LED een mooie verlichtings oplossing recht vanaf de accu voeden. Dat heeft een mooi hoog rendement.
Ook kun je de accu gebruiken om een oude autoradio op te laten spelen zodat je ook nog muziek hebt bij het klussen.
 
Hoe groot of sterk (in vermogen) is de trafo van de 24v voor de bergingen, let erop dat deze niet uitfikt.
Overigens zullen je mede flatbewoners niet allemaal even enthousiast reageren, dat ze mogen betalen voor jouw extra verlichting.

Heb ook in flat gewoont, zelfde situatie. Alleen was ik daar de technische dienst..... 8-)
 
Er zit nu een 40w peer in. Als ik die kan vervangen door TL of LED heb ik voor hetzelfde vermogen meer licht.
Een bak met accus, laders, en weet ik watvoor installaties zijn m.i. oplossingen die erger zijn dan de kwaal.
Bestaan er leds op 24v wisselstroom? Dus niet voor vrachtwaggels.....
 
Hoe groot of sterk (in vermogen) is de trafo van de 24v voor de bergingen, let erop dat deze niet uitfikt.
Overigens zullen je mede flatbewoners niet allemaal even enthousiast reageren, dat ze mogen betalen voor jouw extra verlichting.

Heb ook in flat gewoont, zelfde situatie. Alleen was ik daar de technische dienst..... 8-)


Uitfikken zal zo'n ding niet snel doen, hooguit zichzelf uitschakelen doordat er meer ampere's worden getrokken dan dat er nominaal afgenomen kunnen worden door het berekende systeem.

Fikt 'ie wél uit dan is/was 't sowieso een waardeloze installatie ;)

En dat er van dit soort systemen gebruik gemaakt wordt in "publiek toegankelijke ruimtes" is mede doordat er anders wel eens groei lampen in plaats van gloei lampen gebruikt worden in dat soort ruimtes :o
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de reacties. Ja, vond het ook al een vreemd verhaal... De box is onder een soort flat complex uit de jaren 60. Ben niet echt een expert op gebied van elektra. Er zit gewoon een normale fitting in het betonnen plafond, heb al eens geprobeerd een 100w gloeilamp in te draaien maar die werkt dan gewoon niet. Bij navraag blijkt het dus om 24v te gaan. Wat is de meest aannemelijke plek voor die transformator? Zal we ergens in het flat complex zitten, maar daar kan ik niet zomaar in.

Die LED verlichting, hoe zou je die kunnen aanpassen?

Je kunt wel 100 Watt 24volt lampen krijgen. Als ik een beetje google dan kosten die dingen minder dan 3 euro per stuk, alleen moet je er dan wel 10 of meer tegelijk kopen.

Gewoon internet afzoeken naar 100W 24V E27

Edit: http://www.lichtwebshop.nl/philips-standaard-extra-laag-voltage-a60-cl-e27-24v-100w

Aangezien de trafo genoeg stroom zal leveren om meerdere bergingen tegelijk te verlichten zal er genoeg reserve bij de trafo zijn om die lamp te laten branden.
Dubbele stroom door de draden zal hopelijk geen probleem zijn.
 
Laatst bewerkt:
Zichzelf uitschakelen..... een klont ijzer met wat koper eromheen, voldoende voor wat bergingen maar zeker niet overbemeten.
Wil best heet worden bij overbelasting, tuurlijk zit er een zekering voor van 16A maar bij de oudere flats zit er zeker geen systeem in.

100watt bij 24v...... :X 4A per lampje.... Ik voel de warmte van de trafo al.....
 
Laatst bewerkt:
Je kan ook heel simpen een smd LED strip nemen en een (goed te tillen) 12 volt accu. Dan heb je aardig wat ligt en af en toe laad je thuis de accu even op. De meest LED strips slurpen 2 Ampère per 5 meter.

FF rekenen, simpele auto accu, 35 Ah ofzo? dan heb je in theorie voor 17,5 uur licht. Natuurlijk de accu eerder opladen omdat ze leeg trekken niet leuk vinden. Of opzoek gaan naar een tractie batterij, die kan je helemaal leeg trekken. Ene neem de accu niet te groot, vaker opladen is makkelijker dan gaan zeulen met een te zware accu.

Of je moet iets regelen dat je van de 24volt 12volt gelijkstroom kan maken. Mocht je berging voorzien zijn van 24 volt gelijkstroom dan kan je een 24Vdc/12Vdc omvormer nemen.

Ik zag ook een plaatje langskomen van werklampen op 24 volt, hier zit vaak gewoon een halogeenlamp in van 70 watt en daar zal de boel wel niet op berekend zijn in je berging. (Je kan een werklamp wel gelijk als kachel gebruiken)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan