Het alles dominerende NX650 Dominator topic - deel 2

Het gat in het inlaatrubber was het probleem waardoor de motor alsmaar niet liep. Heb het kapotte rubber nu tijdelijk gelijmd, en de motor sloeg nu weer aan. Dus ofwel dat inlaatrubber moet er komen, 2de hands vertrouw ik ook niet echt, als ik zie hoe uitgedroogd mijn rubber is...
 
Probleem met tijdelijke reparatie is dat het rubber nogal wat drukverschillen en trillingen te verduren heeft. Ga je dat rubber verstevigen door er bijvoorbeeld een extra laag op vast te lijmen, dan zal hij toch weer gaan scheuren, en bovendien in de tussentijd je carburateur extra op trillingen belasten. Dan kun je daar ook weer storingen verwachtten.
Zie toch regelmatig berichtten voorbij komen dat men het rubber nodig heeft en of nog iemand wat heeft liggen. Wanneer er een mogelijkheid tot degelijke reparatie was, dan zou dat toch inmiddels wel bekend zijn denk ik.

Grts, Rob
 
Een echt goede manier van repareren van inlaatrubbers is er niet volgens mij. T zijn allemaal tijdelijke oplossingen. Hoogstens goed voor een paar maanden. Nu heb ik het met een soort van plastic/seconde lijm gelijmd alleen maar om te kijken of ik de motor nu wel aan de praat kreeg, omdat de CDI en het inlaatrubber kapot waren.
 
@michielwolthaus

nieuw inlaat rubber kost 62€ bij de honda dealer!
Dus kun je beter meteen een nieuw zetten, als je al je tijd neemt wat je erin moet steken om het oude tijdelijk op te lappen!
 
Weet iemand wat de diameter is van de rempomp van de voorrem? Ik heb op mijn NX650 een rempomp van een CRF450 zitten, maar het voelt alsof de diameter wat aan de kleine kant is.
 
Iemand nog belang bij een NX650?
Is wel wat een opknapper.
Wil graag weer een enduro dus het ding mag van mij weg.

Knal morgen wel wat foto's online :)
 
Laatst bewerkt:
@thomPa,

ik heb de dempers,k&n open filter, aangepaste sproeier dacht 160.
En bijna alles in het blok nieuw!
zuiger+olieschraap veren,
zuiger was nieuw,cilinder was ook gehoond,
lagers vervangen klephoedjes enz...
compressie moet ik wel eens meten want ben er wel benieuwd naar.
Maar ik heb een ander groot probleem '( -O- !!!
1)Ik heb mijn tank aan de binnenkant laten coaten,en na de gemaakte afspraken(3wkn op voorhand afspraak gemaakt voor binnenbrengen en dan na 1 week opgebeld worden ik heb geen product meer gelieve te wachten) is ze niet zuiver gemaakt voor de groene coatinglaag en de tank heeft tijdens het drogen op de zijkant gelegen met als gevolg aan 1 kant een dikke laag wat open gesprongen is |( !!
2)Ik heb de tank opnieuw meegegeven en toen zettte hij tot overmaat van ramp nog een laag erop |( |( !!
3)Tank nogmaals meegegeven en telefoon gehad dat hij er niks meer aan kon doen ik zei haal de laag er maar terug uit maar dat kon hij niet!
uiteindelijk mijn geld terug gevraagd,en gekregen samen met een deuk in de tank!

Heeft iemand een idee hoe ik de laag er terug uit krijg??
Ik heb de tank al een 2u in de oven gezet(250 graden)) maar de laag komt niet los
 
Laatst bewerkt:
Had mooier geweest als je wist welk materiaal t daadwerkelijk was dan had je t wellicht met iets anders kunnen oplossen/op laten vreten. Maar ik denk haast dat een nieuwe/tweedehands tank minder gedoe is.

Vanochtend even wezen rijden. De grond is alleen wel erg nat/drassig overal.
3128chc.jpg


9suxwg.jpg
 
Stress!!!

Heren

hopende op jullie wijze raad

Ik heb 2 mnd geleden de dominator een grote beurt laten geven bij een niet nader te noemen garage

700 km verder valt mij de laatste ritten op dat het geluid van het blok verandert, ik hoor tijdens het rijden een zachte tik/ratel alsof de kleppen gesteld moeten worden. Uit voorzorg check ik vandaag de olie...Wat blijkt LEEG!!! En naast het feit dat de peilstok droog staat zit de hele binnenzijde van de vuldop en frameopening vol met dikke witte sludge/slijm. Stom van mij natuurlijk. Vaker checken, maar ik heb daarnaast een heel erg donkerbruin vermoeden dat mijn garage de olie niet vervangen heeft bij de laatste beurt (moet die zaken ook niet uit besteden) Nu is de schuldvraag voor later, belangrijker is wat is het en wat nu te doen nu?

Ik heb uiteraard de meeste sludge verwijdert en er direct nieuwe olie ingegooid. Na een paar kilometer voorzichtig rijden loopt de motor merkbaar soepeler met name bij hoge versnelling/lage toeren maar de tik/ratel blijft. Ik denk niet dat de koppakking eruit ligt aangezien ik geen olie of koelvloeistof verlies en er ook geen merkbaar vermogens verlies is. Maar wat dan wel?

Als ik nu naar de olie kijk is die grijzig (waarschijnlijk vermenging met de sludge) Ik ga in ieder geval de olie aftappen, filter vervangen en nieuwe olie toevoegen. Maar wat denken jullie,

- Na deze acties gewoon doorrijden en bidden dat de schade niet te groot is?
- Zijn er nog andere voorzorgsmaatregelen of testjes die ik kan/moet doen
- Geen meter meer rijden en blok openmaken om te checken

Nou ja hoop vragen maar ben dan ook erg geschrokken
 
Lastig verhaal.

Hoe zag de olie er uit die er uitkwam? Veel schilfers in?
Tap binnenkort de nieuwe olie eens af en controleer deze, samen met het filter, op metaaldeeltjes.

Waarschijnlijk zal je big-end, small end, zuiger en nokkenas wel wat te verduren hebben gehad...
Maar dit zal je pas weten nadat de boel open is geweest.
 
Dit heeft zich vandaag pas allemaal afgespeeld

Tank was leeg, ik heb nieuwe olie in het frame gekiepert en deze later nog eens gecheckt met de pijlstok (was grijs en ondoorzichtig) maar heb deze nog niet afgetapt.

Dat tweede gedeelte van je comment wilde ik eigenlijk niet horen maar is waarschijnlijk wel de inconvenient truth. Maar hoe onstaat die sludge? ik ken dit wel van lekke koppakingen/koelvloeistof bij de olie maar dat lijkt hier niet aan de hand
 
Die sludge is volgens mij het zepen van je olie, wat wil zeggen dat er water bij is gekomen. Dat zou kunnen als gevolg van afspuiten met een hogedruk spuit of condensvorming. Dit hoeft niet te betekenen dat je geen smering hebt gehad.

Het peilen van je olie dient direct na het rijden te gebeuren. Dit omdat de olie kan uitzakken in het blok.
Het kan zijn dat je olie tank met de beurt is gevuld, maar daarna moet de motor even lopen, waarna hij bijgevuld moet worden.
Met wat weinig olie er in hoeft het niet direct te zijn dat je blok geen olie heeft gehad. Logisch is echter wel dat je olie niet dan niet lang genoeg in de framebuis verblijft om goed te koelen.

Behalve je gewone oliefilter is de Dominator ook nog uitgerust met twee strainers (gaasfilters). Een zit aan de onderzijde van je framebuis, en zit onderin achter het zijdeksel van je blok. Om hier bij te kunnen moet natuurlijk eerst alle olie zijn afgelaten.
Zou wel eens verstandig kunnen zijn om ook deze eens goed te controleren op metaaldeeltjes.

Wat het getik betreft, zou ik eerst een de klepspeling controleren voordat er grotere ingrepen komen.
 
Thanx dat wist ik niet. Het zou wel goed mogelijk kunnen zijn aangezien de motor buiten staat en door mij ook wel af en toe met de hogedrukspuit wordt schoongemaakt na een rondje door het zand. Daarnaast zat er hele lichte roestvorming onder de oliedop (dus op de vulopening in het frame)

Voor wat betreft de klepspeling. De kleppen zouden bij dezelfde grote beurt 700km geleden moeten zijn gesteld. Maar daar heb ik na deze ervaring ook zo mijn twijfels bij. (Overigens is nog niet gezegd dat deze garage iets verkeerd heeft gedaan. Echter ik verbaas ik me over een lege olietank als de olie 700km geleden zou zijn vervangen)

Check: Voor nu Olie aftappen en checken op metaaldeeltjes, Strainers checken en evt schoonmaken, oliefilter vervangen en nieuwe olie erbij. Daarna klepspeling checken en evt stellen

Nog meer tips?
 
Waarschijnlijk gewoon verkeerd vervangen. Oftewel niet het juiste reideltje met dry-sump smering uitgevoerd. (pijlen na even draaien etc.

Het sludge verhaal is vermoedelijk gewoon water in de olie wat zicht vermengd en een beetje gaat mayonaise spelen.
Niks heel veel geks.

Als je een papieren oliefilter heb (zoals bijna altijd) is deze een beetje gegolfd. dan zat er water in de olie ;)
Vergeet deze niet ook mee te vervangen. Aangezien papier door water dicht kan slaan.

Succes! Zeefje in het carter kan je ook checken als je de motor op z'n linker zij legt. en dan even het deskeltje eraf haalt.
Onder in je frame dan echter weer niet. Maarja deze is toch al bijna leeg als je de olie vervangt ;)
 
Hey!

Ik ben op zoek naar een Dominator en ik kwam er onlangs een tegen uit 1994, 30.000 gereden, kleur rood/zwart. Volgens de eigenaar optisch en motorisch in orde. Ik vroeg me af wat jullie voor zo een motor zouden betalen?

Alvast bedankt!

Bart
 
Wat mij betreft ergens tussen 1200 en 1400, maar ik zou wel goed kijken naar slijtageonderdelen!
- Bandjes; daar behoort een 4-cijferige DOT code op te staan, waarvan de laatste twee cijfers het productie jaar aangeven. Banden ouder dan 10 jaar, of met een dot code die niet uit 4 cijfers bestaat kun je beter inplannen voor vervangen - Dit los van de uiterlijke staat.
De banden zijn met zón 200€ per set nog te betalen, maar garages rekenen voor het plaatsen van banden met binnenband vaak "speciale" prijzen.(Tot 50€ per band gezien - leg ze sindsdien zelf op.)
- Ketting-tandwielen; Wordt gauw van gezegd dat ze nog wel even mee kunnen, maar vervangen is niet goedkoop. (Kan je afhankelijk van de kwaliteit, makkelijk 150€ aan kwijt zijn.)
- Laat het ding lopen en speur dan met name in de pijpen naar de einddempers naar gaatjes. Einddemper(s) zijn zeer prijzig. (350€ ben je daar snel aan kwijt)
- De km tellers zijn te manipuleren; Stevige slijtage op het blok en frame bij de voetsteunen kan duiden op een hogere km stand dan aangegeven.

Met andere woorden: Houdt er bij aanschaf van zo'n motor rekening mee dat je al snel voor wat onverwachtte kostten komt te staan.
Succes met de aanschaf en laat je door bovenstaande niet afschrikken - Dat geldt voor de meeste motoren en de Dominator is gewoon een fijne machine.
 
Die van mij gaat binnenkort toch maar weer de verkoop in.
Jaartje terug ook geprobeerd. toen toch zelf afgehaakt. En binnekort maar weer eens proberen.
De grote KTM is toch wel erg allround :D
 
Alright. Thanks voor de tips!

@ Timieh, mocht he foto's en een indicatieve prijs van jouw Dominatir hebben dan mag je ze me sturen, wellicht ben ik wel geintresseerd :).
 
Dit heeft zich vandaag pas allemaal afgespeeld

Tank was leeg, ik heb nieuwe olie in het frame gekiepert en deze later nog eens gecheckt met de pijlstok (was grijs en ondoorzichtig) maar heb deze nog niet afgetapt.

Dat tweede gedeelte van je comment wilde ik eigenlijk niet horen maar is waarschijnlijk wel de inconvenient truth. Maar hoe onstaat die sludge? ik ken dit wel van lekke koppakingen/koelvloeistof bij de olie maar dat lijkt hier niet aan de hand

Die sludge (of mayo...) krijg je door vocht of water in de olie...oorzaak: te korte ritjes(motor komt niet op temp) of water binnen gekregen (off road , poetsen...). Stallen buiten of in koude & vochtige omgeving is ook niet optimaal.

700km rijden hebt zonder het nivo te checken is not done met een 1 cil. Bij een "nieuwe " aankoop steeds om de 100 a 200km olie checken op de juiste wijze (met koude motor ,starten,choke af ,5 a 6min stationair laten draaien en dan peilen ...dit alles rechtop ,niet op zijsteun dus). Zo kan je het olieverbruik in kaart brengen.
Zoals gezegd de frame zeef even uitdraaien en checken op bronskleurige schilfers (geen metaal !). Als de kleppentrein gerucht begint te maken, mag je rekenen op schade aan tuimelaars/nokkenas en/of kop. Klepspeling die zeer snel verloopt,wijst op hetzelfde. Best je Honda mono binnensteken bij mensen die hiermee ervaring hebben...
 
Terug
Bovenaan Onderaan