Onderdelen verzinken, metaal brosser/slapper

siep wokkel

MF veteraan
2 jan 2005
2.020
0
hallum
Hallo ik ben bezig met de ombouw van mijn wr450 naar supermotard en nu wil ik alle boutjes etc ook weer netjes hebben.

Nu dacht ik aan verzinken en zwart/geel/blauw passiveren maar las ik dat het metaal brosser word en dus slapper. Nu wou ik ook mijn vooras, achteras, achterbrugas en blokbouten etc doen.

Weet iemand of dit mogelijk is of worden mn assen te slap?
 
je assen verzinken? worden ze daardoor niet te dik en passen ze niet meer?
ik zie op ebay wel eens gehele bouten/moeren/schroefjes sets per model motor, in RVS ofzo, waarmee je dus blijkbaar alles 1 op 1 kunt vervangen :). heb je daar niet meer aan?
 
je assen verzinken? worden ze daardoor niet te dik en passen ze niet meer?
ik zie op ebay wel eens gehele bouten/moeren/schroefjes sets per model motor, in RVS ofzo, waarmee je dus blijkbaar alles 1 op 1 kunt vervangen :). heb je daar niet meer aan?
TS vraagt zich af of je verzinken de sterkte van de bouten aantast, en jij raadt aan om alles voor RVS (nog zwakker) te vervangen? :P
 
Nee. Als het goed is komt er maar een heel dun laagje op. ik heb de motor helemaal uitelkaar en wil elk boutje gelijk dus ik blijf bij mijn verhaal.
Er zijn twee manieren van verzinken, te weten vuurverzinken waarbij de voorwerpen ondergedompeld worden in een vloeibaar zinkbad. Dat gaat alleen goed met grotere voorwerpen. De tweede manier is galvanisch waarbij de zinklaag mbv. elektriciteit neergeslagen wordt op je onderdelen.

In beide gevallen komt er dus een laag extra metaal op je voorwerp. Bij schroeven en moeren zal het monteren nog wel lukken maar met assen ed. die al een hele nauwe passing hebben krijgt je problemen.
 
ja, inderdaad :) en het was nniet eens antwoord op de vraag.. :+


afhankelijk van de verzinkwijze (electrisch in dit geval) kan je materiaal bros worden, maar dat kan/wordt met nabehandeling weer ongedaan gemaakt vind ik op internet terug.
 
Laatst bewerkt:
Hallo ik ben bezig met de ombouw van mijn wr450 naar supermotard en nu wil ik alle boutjes etc ook weer netjes hebben.

Nu dacht ik aan verzinken en zwart/geel/blauw passiveren maar las ik dat het metaal brosser word en dus slapper. Nu wou ik ook mijn vooras, achteras, achterbrugas en blokbouten etc doen.

Weet iemand of dit mogelijk is of worden mn assen te slap?

Bij gewoon pisbakken staal of laaggelegeerd constructiestaal kan je de spullen zowel elektrisch alswel thermisch verzinken.
Elektrisch , volgens het galvanisch proces, thermisch verzinken doormiddel van vloeibare zink.

Bij hooggeleegd materiaal, vooral bij 10.9 bouten wordt het materiaal tijdens het elektrisch verzinken waterstofbros.
Tijdens het proces onstaat waterstof dat als geladen deeltje opgenomen wordt door het staal. Dit waterstof zorgt voor het zogenaamde waterstofbrosheid.
Als je thermisch wil verzinken moet het materiaal eerst in een zuurbad ontroest worden.
Hierbij ontstaat ook waterstof dat ook tot waterstofbrosheid kan leiden.

Bij de bouten en moeren fabriek hebben ze tegenwoordig een methode om alle bouten en moeren te verzinken (ook de 10.9 kwaliteit) zonder dat die last hebben van de genoemde nadelen.


Lang geleden heb ik zelf 10.9 bouten laten verzinken. Niet wetende van dit probleem.
De bouten braken als twijgjes.
Ook nog een grondboor verzinkt. Ook kapot gegaan.

Ik zou de assen en bouten dus niet verzinken.
Spatbordje, koplamp enz. kan wel
 
je assen verzinken? worden ze daardoor niet te dik en passen ze niet meer?

Ik weet niet wanneer je voor het laatst een wiel hebt gemonteerd, maar de wielassen vallen in het algemeen zo door de lagers heen, dat zijn alles behalve perspassingen.

Alleen de buitenring valt in de wielnaaf met een perspassing, de binnenring van het wiellager word op zijn plaats gehouden door de zijdelingse wrijving van de afstandsbussen. Het enige wat de wielas daarbij doet is de afstandsbussen positioneren en de bussen op spanning brengen.
 
Laatst bewerkt:
Ik hoef geen assortimentendozen, kan ook wel aan goeie geel gepassiveerde bouten of rvs komen die ze ook in de industrie gebruiken. Er zitten ook veel blokbouten enzo bij en ik wil graag alles gelijk en netjes hebben. Mooiste is verzinken en zwart laten passiveren.

Anders bestel ik alles wel nieuw of ik moet met die gele bouten gaan werken maar ik heb verder geen goud erin dus dat zou jammer wezen.


Hier een foto van het projectje, zoals je ziet is alles netjes en nieuw en dan wil je er geen gare bouten inhebben.

154457_418110444924396_953283334_n.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan