Motor-Forum -

Log in
Gebruikersnaam:
Wachtwoord:
Select Forum

Lager vervangen of niet?

Pagina's:
«
»

ik rij bougie vrij!

Reg. datum:
10 nov. 2003
Van de jawa.. lager van de koppelingskant schijnt vlgs kenner/handelaar 'altijd' kapot te gaan. Dit exemplaar voelt met 20.ooo km echter nog goed aan.

Vervangen betekend hele versn. schakel bak prut uit elkaar..en dat ligt nu uit elkaar t.b.v krukasrevisie.. wat te doen, ik heb het al eens eerder gedaan, nog goed voelende lagers vervangen.. overbodig of verstandig?
sammie wijzigde dit bericht op donderdag 03 januari 2013 10:51 (6%)

Reg. datum:
04 jul. 2004
Blok open , dan kan je beter preventief je lagers vervangen.
Het kost later meer als er toch een lager kapot mocht gaan.

Reg. datum:
23 aug. 2006
Waarom zou je een goede lager gaan vervangen? tenzij je niets beters te doen hebt of de blok heb je open liggen.
x7 wijzigde dit bericht op woensdag 02 januari 2013 19:37 (17%)

twee wielen is maar een halve

Reg. datum:
09 apr. 2004
http://www.cartoonstock.com/lowres/dre1105l.jpg
viercylinders zitten in een opel kadett en water hoort in de sloot, doe mij maar een luchtgekoelde twin

ik rij bougie vrij!

Reg. datum:
10 nov. 2003
tsja, ik weet niet of je de slijtagekromme van een lager kan voelen..een vinger is te onnauwkeurig denk ik. nu voelt hij goed, zou hij over 20 k. aan gort kunnen zijn?

En dan heb ik het nog niet eens over de naaldlagertjes-zonder-kooi-dus naaldjes overal als je de as wegneemt. en weet de maat niet te vinden voor met-kooi vervanging van de hulpas van de versn. bak en small-ends..

Reg. datum:
25 okt. 2012
Als je blok open gaat zou ik hem vervangen. Maar anders mooi door rijden tot dat hij gebreken vertoont. Lagers is altijd moeilijk te zeggen en te voelen hij kan wel geen speling vertonen maar het oppervlakte van de kogels of de schalen kan wel beschadigt zijn door het een of het ander bijvoorbeeld wat in de industrie wel eens gebeurt dat mensen aan machines gaan lassen en dan via het lager massa gaan maken waardoor het lager kapot gaat of een stukje zand of zo tussen de kogels. enz. Als je hem goed vervangt weet je zeker dat hij de eerste paar jaren niet stuk gaat.

ik rij bougie vrij!

Reg. datum:
10 nov. 2003
Als zo'n lager een halve ton meegaat dan ist't na 3 jaar dus wel gedaan, afhankelijk hoeveel ik op de andere motoren rijd.
en ja, het blok ligt momenteel open..
sammie wijzigde dit bericht op woensdag 02 januari 2013 20:12 (14%)

moderator

Reg. datum:
02 jul. 2006
Functie:
moderator
Als het een lager is dat bekend staat om (vroege) slijtage: vervangen nu je er bij kunt.

Zal niet duur zijn, en jou tijd is 'gratis'.
Motorbanden
Motorzaak in Tilburg

Reg. datum:
25 okt. 2012
En het is toch eerst nog geen weer om te rijden :P ;(

Halfnaakt

Reg. datum:
18 okt. 2012
Gevorderde lagerschade is vaak te zien op de rollen en of binnen / buitenring in de vorm van pitting of doffe plekken. Beginnende lagerschade is vaak niet visueel vast te stellen, zit zijn alleen de rolelementjes welke door de "smeerfilm heen gaan". Let wel op vaak is de loopbaan van de kogels / rollen een beetje dof terwijl er niks aan de hand is. Kooibreuk van een lager is ook fataal, maar helaas niet te zien en te voorspellen. Ik weet niet hoe groot het lager is en of je de loopvlakken een beetje makkelijk kan zien? Gezien het lager (volgensmij) niet erg duur is, het blok al open ligt zal ik en het een bekende kwaal is zou ik persoonlijk het lager vervangen.

Mogelijk kan je er dan gelijk een lager inzetten met een hoger dynamisch draaggetal (C), dit zou dan in theorie langer mee moeten gaan.

Groetjes GJ
Ducati 900 Supersport

ik rij bougie vrij!

Reg. datum:
10 nov. 2003
Gek genoeg is er geen C nummer te vinden (tsjechisch lager) maar voor oude/rare motoren gebruik ik altijd/overlas C3 lagers..

Halfnaakt

Reg. datum:
18 okt. 2012
quote:
sammie schreef op 02 januari 2013 @ 21:09:
Gek genoeg is er geen C nummer te vinden (tsjechisch lager) maar voor oude/rare motoren gebruik ik altijd/overlas C3 lagers..

Als het een tsjechisch lager is zou ik persoonlijk een zweeds top product in zetten en dan geen Ikea, maar SKF ;) mits beschikbaar natuurlijk. Mijn ervaring is dat SKF en FAG toch met kop en schouders boven de rest uitsteken.

Met het toepassen met C3 lagers moet worden uitgekeken, deze aanduiding heeft niks met de kwaliteit te maken, maar met de lagerspeling. Een andere lagerspeling kiezen kan juist een nadelig effect hebben Lagers met een grotere speling (C3) worden vaak ingezet al verschillende onderdelen een ongelijkmatige thermische groei doormaken, dit wordt dan gedaan om de (tijdelijk) de afwijking op te vangen van de onderdelen.

De C waarde welke ik bedoel is een reken waarde welke wordt gebruikt om de theoretische levensduur uit te rekenen.

GJ
Ducati 900 Supersport

Reg. datum:
04 jul. 2004
quote:
x7 schreef op 02 januari 2013 @ 19:34:
Waarom zou je een goede lager gaan vervangen? tenzij je niets beters te doen hebt of de blok heb je open liggen.

Even lezen.
Hij heeft het blok open liggen.

goedkoper dan internet

Reg. datum:
28 mei. 2002
10 euro uitgeven en zekerheid hebben lijkt me wel gezond. Natuurlijk is dat een dikke investering in je gemoedsrust, maar je slaapt wel lekker.
motorzaak utrecht

tevreden? reageer hier

ontevreden? bel me:)

BMW R65

Reg. datum:
11 aug. 2008
quote:
boutje schreef op 03 januari 2013 @ 10:08:
Even lezen.
Hij heeft het blok open liggen.
Even lezen ;)

Hij geeft in de OP aan dat bij vervangen van dat lager de hele bak open moet en daar wil hij niet aan beginnen.
gehad: Honda CB250RS, Kawasaki 305Ltd, Honda CX500, Kawasaki GT550, nu: BMW R65

Reg. datum:
25 okt. 2012
quote:
Gevorderde lagerschade is vaak te zien op de rollen en of binnen / buitenring in de vorm van pitting of doffe plekken. Beginnende lagerschade is vaak niet visueel vast te stellen, zit zijn alleen de rolelementjes welke door de "smeerfilm heen gaan". Let wel op vaak is de loopbaan van de kogels / rollen een beetje dof terwijl er niks aan de hand is. Kooibreuk van een lager is ook fataal, maar helaas niet te zien en te voorspellen. Ik weet niet hoe groot het lager is en of je de loopvlakken een beetje makkelijk kan zien? Gezien het lager (volgensmij) niet erg duur is, het blok al open ligt zal ik en het een bekende kwaal is zou ik persoonlijk het lager vervangen.

Mogelijk kan je er dan gelijk een lager inzetten met een hoger dynamisch draaggetal (C), dit zou dan in theorie langer mee moeten gaan.

quote:
Als het een tsjechisch lager is zou ik persoonlijk een zweeds top product in zetten en dan geen Ikea, maar SKF mits beschikbaar natuurlijk. Mijn ervaring is dat SKF en FAG toch met kop en schouders boven de rest uitsteken.

Met het toepassen met C3 lagers moet worden uitgekeken, deze aanduiding heeft niks met de kwaliteit te maken, maar met de lagerspeling. Een andere lagerspeling kiezen kan juist een nadelig effect hebben Lagers met een grotere speling (C3) worden vaak ingezet al verschillende onderdelen een ongelijkmatige thermische groei doormaken, dit wordt dan gedaan om de (tijdelijk) de afwijking op te vangen van de onderdelen.

De C waarde welke ik bedoel is een reken waarde welke wordt gebruikt om de theoretische levensduur uit te rekenen.

Goed verhaal GeeJee86
Nog een mooie site om lagers uit te zoeken en te bestellen. www.detechnoshop.nl

ik rij bougie vrij!

Reg. datum:
10 nov. 2003
quote:
jaap43 schreef op 03 januari 2013 @ 10:49:

[...]
Even lezen ;)

Hij geeft in de OP aan dat bij vervangen van dat lager de hele bak open moet en daar wil hij niet aan beginnen.

klopt, geeft verwarring. ik heb het net gewijzigd

de XT5&LAV7 dozer

Reg. datum:
12 feb. 2004
quote:
sammie schreef op 02 januari 2013 @ 19:40:
En dan heb ik het nog niet eens over de naaldlagertjes-zonder-kooi-dus naaldjes overal als je de as wegneemt. en weet de maat niet te vinden voor met-kooi vervanging van de hulpas van de versn. bak en small-ends..

Klopt dit is een speciale Jawa maat.

Jawa.ee heeft ze wel in het assortiment (638 toch?)
XT's are made for thumpin', so that's just what they'll do. And one of these days XT is gonna thump all over you jouw mijnbuis | verwacht: per cogo, non per mico

de XT5&LAV7 dozer

Reg. datum:
12 feb. 2004
quote:
x7 schreef op 02 januari 2013 @ 19:34:

over niets beters te doen gesproken :z
XT's are made for thumpin', so that's just what they'll do. And one of these days XT is gonna thump all over you jouw mijnbuis | verwacht: per cogo, non per mico

Ifitis broken don't fixit

Reg. datum:
18 dec. 2010
quote:
Zot schreef op 03 januari 2013 @ 10:17:
10 euro uitgeven en zekerheid hebben lijkt me wel gezond. Natuurlijk is dat een dikke investering in je gemoedsrust, maar je slaapt wel lekker.

Ik vind dat je nog wel vrij postitief ingesteld bent.
Denk toch dat het wel "iets" duurder word dan 10 euro, vooral omdat ik al wat lees over speciale Jawa naaldlagers.

Mijn ervaring is dat speciale lagers nog wel virij duur uit kunnen vallen. '(
Tenzij je een vette korting krijg via je baas.
Kawasaki Z750 2008

de XT5&LAV7 dozer

Reg. datum:
12 feb. 2004
quote:
Boevie schreef op 03 januari 2013 @ 12:07:

[...]

Ik vind dat je nog wel vrij postitief ingesteld bent.
Denk toch dat het wel "iets" duurder word dan 10 euro, vooral omdat ik al wat lees over speciale Jawa naaldlagers.
.

11 euro 40 de stuk.

je hebt gelijk.

http://www.jawa.ee/?page=...sparetype=003&lang=uk

ff zoeken op ''bearing''.

Reg. datum:
18 dec. 2010
quote:
=lvt= schreef op 03 januari 2013 @ 12:14:

[...]

11 euro 40 de stuk.

je hebt gelijk.

http://www.jawa.ee/?page=...sparetype=003&lang=uk

ff zoeken op ''bearing''.

Ik zei ook denk. Valt me inderdaad mee.
Heb zelf al eens een C3 naaldlager met binnenbus van een Honda koppeling vervangen. Was toch wel een ehh heel stuk duurder.
Kawasaki Z750 2008

de XT5&LAV7 dozer

Reg. datum:
12 feb. 2004
quote:
Boevie schreef op 03 januari 2013 @ 12:23:

[...]

Ik zei ook denk. Valt me inderdaad mee.
Heb zelf al eens een C3 naaldlager met binnenbus van een Honda koppeling vervangen. Was toch wel een ehh heel stuk duurder.

Dat dacht ik dus al naar wij dachten *:)

Reg. datum:
18 dec. 2010
quote:
=lvt= schreef op 03 januari 2013 @ 12:27:

[...]

Dat dacht ik dus al naar wij dachten *:)

Had geen zin om alle Jawa info specifiek door te nemen.
Ligt de prijs aan de "gangbare maten" die Jawa heeft gebruikt?
Kawasaki Z750 2008

ik rij bougie vrij!

Reg. datum:
10 nov. 2003
Het lager of beide lagers wat ik eigenlijk bedoelde zijn de kogellagers van de prim. versn. bak as, die van de hulpas(losse rolletjes) heb ik nog niet eens aan durven denken..

Pagina's:
«
»
Volgende pagina ›
Select Forum

© 2001-2014 Motor-Forum - Powered by React - Hosting by True - Served by Webserver 2

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.