xs650 '79 ontsteking afstellen

Metallica

Rookie
23 jun 2012
24
0
st'wold
Hallo allemaal,

Op het moment ben ik bezig met het afstellen van de ontsteking van m'n xs.
Maar nou zit ik met een probleempje met het afstellen van de rechter cilinder.

De krukas staat gelijk met het F teken op de stator. nu moet ik dus de contactpuntjes op het moment van openen zetten. maar hiervoor heeft de grondplaat dus te weinig speling ik kan hem niet verder verdraaien (tegen de klok in).

Wat moet ik hier mee aan? De spanning van de NAK is gecheckt en naar mijn inzien staat die goed.
Kan het zijn dan de puntjes versleten zijn ofzo?

Mvg.
 
Kan ook zijn dat je centrifugaalvervroeging vast zit of blijft haken. Deze zit aan de andere kant van de kop.

Als je een elektronische ontsteking wilt monteren moet de boel mechanisch ook in orde zijn, anders neem je die fout mee.
 
Ik stelde de contacthoek volgens specificaties af. In het WPHB staat de hoek vermeld waarover de puntjes gesloten moeten zijn.

Die hoek is belangrijk voor de kracht van de vonk. Afstellen van de opening van de puntjes is een methode die ongeveer de juiste hoek geeft. Maar een beetje slijtage geeft al snel een verkeerde contacthoek en daarmee dit soort problemen. Afstellen op contacthoek werkt veel nauwkeuriger.

Je kan de contacthoek berekenen aan de hand van de gemiddelde spanning over de puntjes tijdens het draaien.


Overigens werkt een simpel Velleman kitje (niet meer dan een dikke transistor met wat weerstandjes) aangestuurd door de originele puntjes ook goed met als voordeel dat de boel heel simpel weer terug te bouwen is naar origineel. Ik heb een C-Kadettje gehad die meer dan een ton op een set puntjes met een (soort van) Velleman kitje gereden heeft. Je loopt wel het risico op een gebroken veer van de puntjes (en dan heb je geen vonk meer) maar dat is mij gelukkig niet overkomen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan