Motor op normale aanhanger

Status
Niet open voor verdere reacties.
4 jan 2013
5
0
Beste mensen, ik heb een motor op het oog!

Ik zit alleen met een probleem, ik moet de motor ruim 300 km vervoeren om hem bij me thuis
te krijgen en ik beschik alleen maar over een normale (platte) aanhanger.

Nu heb ik veel op internet gezocht, en krijg ik nergens een eenduidig antwoord!
Hoe moet ik dit aanpakken? Is het aan te raden/af te raden? Wel of niet op de centerstand?
Waar plaats ik mijn spanbanden? etc..

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen! Voor wie het interesseert, de motor in kwestie is een BMW F650 Funduro uit 1994.. :)

Alvast bedankt!
 
Hey Downunder, Heb je nog advies waar ik de banden vast maak aan de motor? Ik lees hier en daar dat
het verstandig is je voorband tegen de kant van de aanhanger te zetten (richting de auto zegmaar) en dan met spanbanden hem iets in de vering te trekken?

Daarnaast gewoon het achterwiel goed vastzetten neem ik aan ;-) ?

Alvast bedankt :)
 
eeh, eigelijk heb ik de banden niet vastgemaakt :). Gewoon de voorband in de hoek, dan schuin op de zijstandaard en wat banden/touw over stuur en zadel. De motor is geen cm verschoven. Wel niet als een mafketel gaan rijden natuurlijk O-)
 
Voorwiel lekker tegen het voorste schot zetten, idd iets in de veren trekken en dan de achterkant (wiel, frame, brug oid.) ook lekker even vastzetten met een spanband naar de zij- of achterkant. Dan staat zo'n ding prima vast.

Voorste spanbanden om de onderste kroonplaat of aan het stuur zelf.

Ik zou 'm niet alleen op de standaard zetten en er een bandje overheen halen....
 
Laatst bewerkt:
Beste mensen, ik heb een motor op het oog!

Ik zit alleen met een probleem, ik moet de motor ruim 300 km vervoeren om hem bij me thuis
te krijgen en ik beschik alleen maar over een normale (platte) aanhanger.

Nu heb ik veel op internet gezocht, en krijg ik nergens een eenduidig antwoord!
Hoe moet ik dit aanpakken? Is het aan te raden/af te raden? Wel of niet op de centerstand?
Waar plaats ik mijn spanbanden? etc..

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen! Voor wie het interesseert, de motor in kwestie is een BMW F650 Funduro uit 1994.. :)

Alvast bedankt!

Vergeet niet iets te regelen om de motor er op te kunnen rijden. Niet te kort, want dat is te zwaar en geeft een vervelende knik waardoor het carter vast kan komen te zitten.

als je dat hebt; motor op de aanhanger rijden, op de jiffy zetten. Zelf laat ik de motor in de versnelling staan.

Contact af, sleuteltje er uit (soms kun je gebruik maken van een lopende motor om hem er op te krijgen.

Zorg voor vier spanbanden.

Twee voor, twee achter.

Begin linksvoor: door kroonplaat oid. Iig boven het veerpunt van de voorvork.
Gewoon aantrekken, niet strak.
Dan rechts voor, dito.

Dan rechtsvoor strakker trekken, zodat de motor in de vering wordt getrokken. Links weer een beetje bij.

Wil je de motor recht op, dan moet je rechts natuurlij kmeer sjorren, dan links, want doordat ie nog op de jiffy staat, helt de motor naar links.

Dan achter. Zoek een goede plek, weer boven de vering, liefst aan het frame, voor de spanbanden.

Controleer je apnbandjes op schuurplekken, of risico daarop, en of ze kunnen losschieten door het hobbelen onderweg.
Bindt de lengte van de banden die over zijn ergens aan vast, gaat anders hard flapperen.

Controleer of de motor goed vaststaat, en rijden maar.

Lossen is omgekeerd: achter lossen. Dan rechtsvoor (zorg wel dat de jiffy uit staat), dan linksvoor.

Er af rijden in de versnelling. Doseer met koppeling en rem hoe je de motor er af laat rollen.

Waarom in versnelling: ik heb wel eens een motor gehad die gewoon doorgleed met de voorrem in; alssie gaat, dan gaattie :')


edit

nav zeer nutiige opmerkingen: zorg er voor dat de motor niet zijdelings van de banden af kan schuiven!

Dus voorwiel, of achterwiel ergens in klem zetten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heb wel vaker een motor vervoerd op een platte aanhangwagen. zoals hierboven al omschreven, tegen hhet voorschot van de aanhanger, spanbanden aan de onderste kroonplaat en in de veren trekken. Niet op de stander zetten, dan heb je kans dat het zaakje gaat schuiven.
Ik heb ook wel eens een "goot" gemaakt van 2 houten balken (gewoon in de aanhanger vastgebout), werkte ook goed.
Indien je een motor koopt met luchtondersteunde voorvork dan zou ik even wat lucht laten ontsnappen. Dat heeft mij in het verleden al een paar kapootte voorvorkkeringen bespaart.
 
Heb wel vaker een motor vervoerd op een platte aanhangwagen. zoals hierboven al omschreven, tegen hhet voorschot van de aanhanger, spanbanden aan de onderste kroonplaat en in de veren trekken. Niet op de stander zetten, dan heb je kans dat het zaakje gaat schuiven.
Ik heb ook wel eens een "goot" gemaakt van 2 houten balken (gewoon in de aanhanger vastgebout), werkte ook goed.
Indien je een motor koopt met luchtondersteunde voorvork dan zou ik even wat lucht laten ontsnappen. Dat heeft mij in het verleden al een paar kapootte voorvorkkeringen bespaart.
Die goot van 2 balken werkt goed is mijn ervaring. In combinatie met de eerder beschreven spanbandbevestiging staat dat als een huis. Ik had ze in in de bodemplaat van de aanhanger geschroefd(daar zitten dan wel gaten in waar het kan inwateren ed, dus naderhand dichtgesmeerd). Voor laden lossen 1 balk losgeschroefd en als oprijplank gebruikt(accuschroever mee). Over in de versnelling zetten: daar zijn ook negatieve ervaringen mee. Mocht de motor onderweg toch wat van voor naar achter en omgekeerd schokken; heb je kans op schade. Gewoon er voor zorgen dat er geen beweging in kan komen.
 
Je kunt ook het voorwiel in een hoek van de aanhanger drukken mits de aanhanger breed genoeg is om de spanbanden,aan de voorkant, onder een fatsoenlijke hoek vast te zetten.De motor komt dan schuin op de aanhanger. Idd nooit op de middenbok of zijstandaard, vering en spanbanden moeten de zaak rechtop houden.
 
Je kunt ook het voorwiel in een hoek van de aanhanger drukken mits de aanhanger breed genoeg is om de spanbanden,aan de voorkant, onder een fatsoenlijke hoek vast te zetten.De motor komt dan schuin op de aanhanger. Idd nooit op de middenbok of zijstandaard, vering en spanbanden moeten de zaak rechtop houden.

:^ zo heb ik hem ook 300km naar huis gereden, gewoon je tijd voor nemen en de rest staat hier beschreven.
 
Bedankt voor alle reacties.. Sommige iets nuttiger dan andere, maar allemaal welkom ;)

Ik kan hem nog niet naar huis rijden omdat ik nog bezig ben met mn rijbewijs! Hoef alleen (de 16e deze maand) mijn verkeersdeelname :)

Ik laat jullie morgen horen hoe en wat!

PS. Enige bedrijf dat deze trailers verhuurd (omgeving noord holland) vraagt er ruim 90 euro voor, en dan moet de trailer voor 16.30 terug zijn.. iets dat waarschijnlijk niet gaat lukken!
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle reacties.. Sommige iets nuttiger dan andere, maar allemaal welkom ;)

Ik kan hem nog niet naar huis rijden omdat ik nog bezig ben met mn rijbewijs! Hoef alleen (de 16e deze maand) mijn verkeersdeelname :)

Ik laat jullie morgen horen hoe en wat!

PS. Enige bedrijf dat deze trailers verhuurd (omgeving noord holland) vraagt er ruim 90 euro voor, en dan moet de trailer voor 16.30 terug zijn.. iets dat waarschijnlijk niet gaat lukken!
Alle Boels vestigingen verhuren ze (ze hebben ze niet altijd staan dus wel ff reserveren/bellen)
Was 25,- per dag ex. BTW zonder spanbanden.

Weet niet waar uit NH je komt, heeeeel soms verhuur ik mijn trailer ook.
Staat je nieuwe aanwinst in Zeeland, daar moet ik volgende week zaterdag mijn nieuwe fiets halen en heb nog een plekje vrij op de trailer :+
 
Ik heb een normale aanhanger die ik een beetje heb aangepast om een motor te vervoeren.
Tegen de kopplank heb ik stuk aluminium regengoot geschroefd waar het voorwiel in komt.
En op de bodemplaat heb ik 2 strippen geschroefd ter geleiding van het voorwiel naar die regengoot toe. Werkt prima.

Maar als het niet je eigen karretje is zul je 'm waarschijnlijk niet mogen verbouwen. :9
Als er een normale betonplex plaat in ligt en het is droog dan gaat je voorwiel niet glijden.
Dan trek je 'm er zo op.

- Check of de aanhanger ook lang genoeg is. Anders steekt je achterwiel uit en krijg je de klep niet dicht. (of je moet die vastzetten met touw)
- En vergeet de oprijplaat niet.
- Als je de aanhanger niet kent check dan de disselkop, als die extreem uitgelubberd is bestaat de kans dat ie er met het oprijden van de motor vanaf schiet. Komt niet vaak voor maar het zal jou maar gebeuren........
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor alle reacties.. Sommige iets nuttiger dan andere, maar allemaal welkom ;)

Ik kan hem nog niet naar huis rijden omdat ik nog bezig ben met mn rijbewijs! Hoef alleen (de 16e deze maand) mijn verkeersdeelname :)

Ik laat jullie morgen horen hoe en wat!

PS. Enige bedrijf dat deze trailers verhuurd (omgeving noord holland) vraagt er ruim 90 euro voor, en dan moet de trailer voor 16.30 terug zijn.. iets dat waarschijnlijk niet gaat lukken!
Kijk eens op marktplaats.

Staan er voor 2 tientjes. (ook in nh)
 
Wat ik zelf altijd doe is de motor dwars in de aanhanger zetten, dus met het voorwiel in een hoek. Dan kan die geen kant op, en idd zoals gezegd in de voorvering trekken.
achterkant vastzetten en gaan.
Vergeet idd ook niet een plank/balk/goot mee te nemen.

Ik heb op deze manier al zo'n 1200km met verschillende motoren op de aanhanger gereden en dat is altijd perfect gegaan 8-)
 
In ieder geval niet op de middenbok zetten omdat de motor dan kan draaien over de middenbok (dan heb je weer spanbanden nodig om dat draaien op te vangen).

Ik zie hier een hoop panisch gedoe over inrijklemmen en rijgoten en alles maar dat is niet per se nodig (kan het wel handiger maken). Ik rij al 65.000km met een bus als woon/werk vervoer en gelijktijdig als schuur voor 2 motoren :+, ik heb ze nog nooit in een klem of rijgoot gehad, ze staan niet eens tegen het schot aan (zit nog een halve meter tussen).

De beste tip (die is al voorbij gekomen) wanneer je een normale aanhanger hebt: vergeet de oprijplaat niet! :Y

Wat ik meestal doe is de motor naar binnen rijden en op de zijstandaard zetten, 2 spanbanden aan de linkerzijde maken, 1 van voor naar achter en 1 van achter naar voor. De spanbanden licht aanspannen, dan twee spanbanden aan de rechterzijde aanbrengen opdezelfde manier en aantrekken, dan links nog een keer afspannen en klaar.

Ik zet hem op de zijstandaard om twee redenen, ten eerste neemt die zo een groot deel van de spankracht opzich dus de vering word ontlast, ten tweede staat hij dan al stabiel en kan niet kantelen (waar normaal de wielklem voor zorgd). Let wel: een betonplex vloer is niet zo sterk als de vloer van m'n bus dus je kan best een houten plank onder de zijstandaard zetten om te voorkomen dat je een hoge puntbelasting krijgt en door de vloer gaat.
 
Laatst bewerkt:
p1000552s.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan