Startmotor defect?

Mausz

Rookie
27 nov 2006
23
0
Den Haag
Het betreft een Yamaha XT600 uit 2001.

Het begon gistermiddag toen ik na een lange tijd even wilde kijken hoe mn beestje er starttechnisch voor stond.
De startknop resulteerde in het bekende geluid echter niet genoeg om mijn motor aan de praat te krijgen. Paar keer geprobeerd echter geen succes.
Vanmorgen met vol goede moed mn startkabels gepakt en deze aangesloten op mn auto (ford fiesta uit 2002) Beide accu's gewoon 12v.
Auto niet gestart, wel contact omgedraaid.
Motor gelijk startte lopen.
Echter door een onlettend momentje viel deze na zon 5min weer uit. (was ah opruimen enzo)
De startkabels zaten alweer in de kofferbak dus ik probeerde nog een keertje de startknop van de motor. Nu gaf deze een soort ratelend, trillend geluid.
Startkabels erweer op, maar niet meer willen starten. Zelfde ratelende, trillende geluid.
Accu uitgebouwd, lader van buurman geleend. Na zon uurtje gaf de lader een ok.
Accu weer ingebouwd, niet willen starten, zelfde ratelende trillend geluid.
In al mijn wijsheid toch weer de startkabels gepakt en ja hoor. Gelijk lopen. |(
Dit keer wel aan de praat gehouden en gelijk ongeveer uurtje gereden.
Weer thuis, ding uitgezet. Gelijk weer proberen te starten en ho maar, weer dat ratelende, trillende geluid.

Wat is hier loos?
Is mijn startmotor overleden? Deed het altijd perfect en gistermiddag maakte die ook nog "normaal" geluid.
 
lijkt me niet echt logisch dat t je startmotor is, dan zou ie t met startkabels ook niet doen, is je accu niet gewoon overleden?ik denk dat je accu gewoon niet meer genoeg spanning geeft om je startmotor voldoende te laten draaien.
 
Het ratelen dat je beschrijft is het startrelais dat telkens afvalt doordat de accuspanning daalt.

Dat komt doordat de accu te weinig spanning heeft; gewoon meten van de accuspanning zegt niet zoveel omdat de accuspanning bij belasting een heel eind daalt, hoeveel hangt af van de staat van de accu.

Wat je kunt doen is de accu helemaal opladen en hopen dat ie niet teveel geleden heeft, anders ben je toe aan een andere accu.
 
Hoe staat het met je verlichting van je motor? En de lampjes van je versnelling, olie, etc? Knipperen die? Of branden deze helemaal niet?

Ik denk namelijk ook dat het je accu is. Ik heb hetzelfde gehad met mijn vorige motor. Hier hield de accu er mee op na een rit van 30 minuten over de Snelweg toen ik Amsterdam in reed. :(

Ik heb het probleem vorige week ook met de auto gehad.... -O-

Enig idee hoe oud je accu is? Ik hoorde van de man van de wegenwacht dat de gemiddelde levensverwachting van een accu 6 jaar is...
 
zeker de accu!

en waarom een halfuur aan de lader :? das echt te kort zelfs met hoogferqent.
zet hem maar rustig een (hele) dag aan de lader dan kun je zeggen dat hij aardig vol is maar als hij het vermogen niet kan leveren ruil hem maar in voor een nieuwe :Y
 
Lampen en alles doen het nog.
Hij heeft het een uur aan een lader gelegen toen de lader zelf aangaf dat het genoeg was. (groen lampje, betekent accu in orde)
Denk dat het de originele accu nog is, dus uit 2001. Tenminste zo ziet die eruit.
Nieuwe accu is besteld, deze week binnen.
Ik laat het weten!
 
Elf jaar is een heel goede score voor een accu...

Dat groene lampje zegt vast alleen iets over de (onbelaste) spanning, niets over de staat van de accu en die twee dingen hebben maar weinig met elkaar van doen. De spanning kan aanvankelijk goed zijn terwijl de stroom veel te snel inzakt.

Als het startrelais ratelt is de spanning echt veel te laag; dat ie binnen een uur alweer groen aangeeft betekent dat de spanning weliswaar in orde is maar de capaciteit is enorm teruggelopen, anders was ie nooit zo snel op spanning. De accu kan dus gewoon niet meer genoeg stroom leveren, dat komt door veroudering of het ongebruikt laten staan van een lege accu.

Denk eraan straks als je de nieuwe accu hebt; zet hem minimaal een uur aan de lader vóórdat je hem gaat gebruiken.
Zorg sowieso dat ie vol blijft, dan kun je er vast weer een hele tijd mee doen.
 
Laatst bewerkt:
Het betreft een Yamaha XT600 uit 2001.

Het begon gistermiddag toen ik na een lange tijd even wilde kijken hoe mn beestje er starttechnisch voor stond.
De startknop resulteerde in het bekende geluid echter niet genoeg om mijn motor aan de praat te krijgen. Paar keer geprobeerd echter geen succes.
Vanmorgen met vol goede moed mn startkabels gepakt en deze aangesloten op mn auto (ford fiesta uit 2002) Beide accu's gewoon 12v.
Auto niet gestart, wel contact omgedraaid.
Motor gelijk startte lopen.
Echter door een onlettend momentje viel deze na zon 5min weer uit. (was ah opruimen enzo)
De startkabels zaten alweer in de kofferbak dus ik probeerde nog een keertje de startknop van de motor. Nu gaf deze een soort ratelend, trillend geluid.
Startkabels erweer op, maar niet meer willen starten. Zelfde ratelende, trillende geluid.
Accu uitgebouwd, lader van buurman geleend. Na zon uurtje gaf de lader een ok.
Accu weer ingebouwd, niet willen starten, zelfde ratelende trillend geluid.
In al mijn wijsheid toch weer de startkabels gepakt en ja hoor. Gelijk lopen. |(
Dit keer wel aan de praat gehouden en gelijk ongeveer uurtje gereden.
Weer thuis, ding uitgezet. Gelijk weer proberen te starten en ho maar, weer dat ratelende, trillende geluid.

Wat is hier loos?
Is mijn startmotor overleden? Deed het altijd perfect en gistermiddag maakte die ook nog "normaal" geluid.

Totall loss...

motor hier inleveren voor 100 euro restwaarde :Y


Of je doet er een nieuwe accu in, en je kunt weer rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan