suzuki gs500 uitlaat gaat er niet af

tomdist

MF'er
22 mei 2009
166
0
Hoi,

Mijn uitlaat is behoorlijk verrot en heeft een lek dat precies op mijn remleiding blaast. Hierdoor is de remkabel al eens gesprongen. Verder maakt de motor nu ook gewoon te veel herrie.

Ik heb van de week een nieuwe uitlaat gekocht (2e hands) en ben vandaag de hele dag bezig geweest om mijn oude uitlaat eraf te halen maar ik heb het zojuist opgegeven.

De bouten waarmee hij op het motorblok vastzit zitten muur en muur vast. Ik heb er 2 los gekregen, waarvan 1 een beduidend nieuwere bout was. maar de twee bouten die het moeilijkst te bereiken zijn krijg ik met geen mogelijkheid los. Ik heb geprobeerd een tork in de bout te rammen, maar dat ging gewoon niet. Ik heb geprobeerd met een dop de bout los te draaien, dat werkte voor 1tje maar bij de andere kreeg ik hem er niet overheen. Ik heb toen een bout een uur lopen vijlen en slijpen in de hoop dat de dop eromheen kon maar ook dat gaf geen resultaat (draaide zichzelf eraf). Probleem is ook dat ik er nauwelijks bij kan, je hebt erg weinig ruimte.

Ik kreeg er wel een schroevendraaier in geramd maar die draaide na veel kracht zetten gewoon door.

Overigens heb ik afgelopen week een stuk of 4 keer kruipolie op de bouten gespoten.

Mijn vraag is: Zijn er nog manieren die ik kan proberen? Kan een garage hier uberhaupt iets aan doen? Heeft iemand ervaring hiermee?

Ik ben geneigd om de uitlaat eraf te zagen zodat ik iets meer ruimte heb om bij de bouten te komen, maar dat is wel een risico als ik de bouten er dan alsnog niet uit krijg.


Graag advies

mvg

Tom
 
bedankt, het meeste wat daar wordt gemeld heb ik geprobeerd. Ik begrijp niet helemaal wat er bedoelt wordt met kop eraf boren. Ik snap dat de spanning er dan afvalt maar ik heb dan toch geen grip meer de rest van de bout eruit te halen? ik kan er nu al nauwelijks bij, als de kop eraf is zie ik niet hoe ik de rest er dan uit moet halen.

Wel bedacht ik me net dat ik die motorblok-achtige verbindingsstukken (geen idee hoe die dingen heten de stukken die hetzelfde profiel hebben als het motorblok maar bij de uitlaat horen) kapot kan slijpen. Als die dingen eraf zijn heb ik een uitstekende bout over, dan is ook de spanning eraf alleen neem ik hiermee wel een risico.

overigens vertelde de jonge waarvan ik de uitlaat gekocht heb dat het inboren van de bout geen zin heeft omdat die door constante warm - koud cyclus keihard zou zijn geworden wat uitboren onmogelijk zou maken... maar goed ik lees ook andere dingen
 
De uitlaat is verrot, ik zou de haakse slijper erin zetten en hem een kopje kleiner maken om te beginnen, dan heb je alvast wat ruimte. Dan met een dremel of vergelijkbare multitool de koppen van de boutjes eraf slijpen, de boel heetstoken en dan de resterende uitlaat stukken eruit wrikken. Blijven er nog vier stompjes draadeind over, misschien krijg je die er wel met een griptang uit, sleufje erin maken en dan met platte schroevendraaier, uitdraaisetje, linksdraaiende boor.
Mogelijkheden genoeg het is maar net wat je voor handen hebt denk ik :P

Ik ben ooit begonnen aan de gs500 uitlaat van mede mf'er diekooi, maar wegens tijdgebrek mee gestopt. De koppen waren er al af maar die uitlaat flensen zaten zo gruwelijk vastgerot op de draadeinden dat ik hem er nog steeds niet af kreeg. Ik kan me wel voorstellen hoe je nu zit.
 
Laatst bewerkt:
oke dus plan van aanpak is volgende:

-uitlaat er (zover mogelijk) af slijpen
-uitlaat-flensen (danku captkoek) ook kapot slijpen totdat die eraf vallen (de mijne zitten niet vast want ik heb ze al los zien komen vanmiddag)
-bout koppen eraf slijpen (nu heb ik genoeg ruimte ook
-heet stoken en resterende bout eruit draaien

Klinkt dat redelijk? probleem is wel dat als ik de bouten er niet uit krijg dat ik dan een motor heb die niet meer kan rijden en ik rij nu dus nog wel met de lekke uitlaat.

Kan iemand mij ook vertellen wat precies heetstoken is? hoe doe ik dat?

dank allen
 
oke dus plan van aanpak is volgende:

-uitlaat er (zover mogelijk) af slijpen
-uitlaat-flensen (danku captkoek) ook kapot slijpen totdat die eraf vallen (de mijne zitten niet vast want ik heb ze al los zien komen vanmiddag)
-bout koppen eraf slijpen (nu heb ik genoeg ruimte ook
-heet stoken en resterende bout eruit draaien

Klinkt dat redelijk? probleem is wel dat als ik de bouten er niet uit krijg dat ik dan een motor heb die niet meer kan rijden en ik rij nu dus nog wel met de lekke uitlaat.

Kan iemand mij ook vertellen wat precies heetstoken is? hoe doe ik dat?

dank allen


Mocht je de draaduiteinden er niet uit krijgen, kan je altijd nog de nieuwe uitlaat over de draaduiteinden heen plaatsen, en ipv moer erop gewoon zooitje vast lassen.
 
even naar de bouwmarkt voor een "moerensplijter"
16838.jpg


zou zonde zijn om je draadeinden te verneuken, ligt er natuurlijk wel aan hoe verrot die bouten/moeren en uitlaat flenzen zijn.
 
Ik zou iig voorzichtig zijn en niet te veel "rammen" _O-

De bouten zijn neem ik aan niet van aluminium maar cilinderkop wel. Als je te grof geweld gebruikt kun je de inwendige draad van je kop slopen en ben je ver van huis.

Uitlaat er af slijpen, moer op de bout lassen, een paar keer goed inspuiten en laten weken in de IMAL. Met een brander de zaak rond de bout goed heet stoken zodat het uitzet, met Vriesspray je bout snel laten afkoelen tot -50 zodat die krimpt en dan "rustig" losdraaien. Moet lukken lijkt me :Y
 
Laatst bewerkt:
Kan ook zijn dat je pech hebt zoals ik had met mijn gsxr uit 1986. Die had bouten waarvan de kopjes afbraken. Moer er op gelast en je zou denken dat ie dan wel heet genoeg zou zijn geweest he.. :N Brak gewoon een cm verder opnieuw af. :+


Uiteindelijk zijn ze er met een linkse tap uit gekomen.
 
Volgens mij ben jij die jongen die de nieuwe uitlaat bij mij gekocht heeft.

Ik heb al heel wat GS'jes op de volgende manier ontdaan van de uitlaat:
Wanneer de bouten zo vast zitten dat de inbussen doldraaien doe ik het volgende. Ik neem een dremel met zo'n flexibel verlengstuk en zet daar een slijp schijfje op. Liefst 1 met een aardige diameter. Dan slijp ik sleufjes in de boutkoppen (ongeveer 2-3 mm). (Doe dit heel secuur!)
Daarna pak ik een steenbijtel en die spitse punt van die beitel slijp ik plat zodat je eigenlijk een zware schroevendraaier hebt. Zorg dat de beite perfect in het geslepen sleufje past.
Aan het uiteinde van de beitel slijp ik twee platte kanten waar ik een grote baco of steeksleutel op kan zetten.

Dan is het een kwestie van losdraaien.

Dus:
- Sleufjes in de bouten slijpen
- Beitel op maat slijpen en 2 platte kanten eraan slijpen
- Beitel goed in de sleufjes tikken
- Daarna met grote steeksleutel of baco heel voorzichtig de bouten losdraaien.

Die bouten zitten regelmatig gigantisch vast gerot! Niet altijd in het blok zelf maar ook tussen de bout en die aluminium uitlaatflens zit veel corrosie.

Als je de koppen van de bouten afdraait (wat ik ook regelmatig mee maak) dan ben je verder van huis.
 
Laatst bewerkt:
hmm oke nou ik heb nu het volgende gedaan;

ik heb de bout koppen eraf geslepen met een dremel (eerst met flexibel verlengstuk maar die ging na half uur kapot). tevens 3 slijp schijfjes erdoor heen gejaagd. maar kop en flens aan een kant waren eraf. ik krijg nu alsnog met geen mogelijkheid de rest van de bout eruit. Ik ga hem zo aan twee kanten even vijlen zdat ik wat meer grip heb met mijn tang, maar ik krijg er echt geen beweging in en ik kan veel kracht zetten.

alleen dat heetstoken heb ik nog niet geprobeerd, heb alleen geen materiaal daarvoor.

Ik snap niet dat dat klote ding er niet gewoon uitkomt.

nog meer tips zijn welkom!
 
Almere,

Ik heb trouwens zojuist ook een sleuf in de resterende bout gespelen. een bijtel bijgeslepen (geen steenbijtel, die ik in huis had was erg dik) en geprobeerd los te draaien. eerst overigens met een schroevendraaier daarvan heb ik er twee kapot gedraaid. met de Bijtel kwam er na veel kracht zetten een stuk bout af.

Tussendoor de andere flens eraf gekregen en ook die bout krijg ik met geen mogelijkheid los.

voor de volledigheid de twee bouten aan de buitenkant van elke flens kwamen zonder al te veel problemen los.

morgen weer verder.
 
gezien ik geen lasspullen heb, kan ik ook het volgende proberen?

2 moeren erop draaien en dan met een tang de eerste moer terug draaien? die kan er dan niet af door de 2e moer en dan kan ik kracht zetten. Hoewel de moeren dan natuurlijk niet vast zitten aan de bout zelf, ik weet niet of de kracht zo goed wordt overgedragen.
 
Dat met die moeren gaat je niet lukken. Die draaien gewoon mee.

Zonde dat je alles eraf geslepen hebt, want juist door de kop van de bout te laten zitten kun je iets heel sterks creëen. En dus een groot moment overbrengen op het draadeind.

Nu heb je alleen nog een stompje draadeind waar je bijna niets meer mee kunt.
Je zou inderdaad kunnen proberen er een moer op te lassen al denk ik dat die moer gewoon weer afbreekt. Heb ik ook wel eens gehad.
Probeer het dan echt goed te lassen en niet vol blubberen met elektroden, want dan zit alles vol en het zit nog niet vast.

Je zou een Tiglasser kunnen vragen. Met tiglassen kun je heel erg veel warmte toevoeren waar je dat wilt hebben. Als de moer en de draadeind op een gegeven moment samen smelten zou je met rvs-draad kunnen toevoegen. Goed heet blijven stoken (lassen) en rustig toevoegen.

Probleem is: je hebt een Tiglasser of apparaat nodig
 
Laatst bewerkt:
Klinkt als of het goed vast zit, pas op met te veel kracht uitoefenen op de bout, als deze afbreek ben je verder van huis. Bij de bouwmarkt verkopen ze hobby brandertjes, volgens mij moet dit afdoende zijn om dit gebied warm te stoken. Het mooiste is als je ook een infra rood thermo meter weet te fixen dan weet je hoeveel warmte je inbrengt.

Twee moeten, werkt (soms) wel, als je ook nog een beetje locktite gebruikt moet dit wel lukken, alleen de kans aanwezig dat je het draadeind afdraait. enige optie is dan uitboren. Al goede kruipolie van IMAL ofzo gebruikt?

Succes!
 
Ik vraag me af of dat verwarmen wel werkt. Die bouten zitten doorgaans zo ontzettend vastgerot. Door warmte toe te voeren zal het ALU theoretisch wel wat uit moeten zetten, maar dit is zo minimaal... Dan te bedenken dat theoretisch die bout dan ook uit zal gaan zetten.

Ik heb ook al een aantal keer mee mogen maken dat de bouten gewoon afbreken. Uitboren gaat je dan ook niet lukken, want die draadeinden zijn kei en kei hard geworden door het opwarmen en afkoelen van het blok.

Weet je wat ik zou doen:

Als je ze er echt niet uitkrijgt ga dan geen gekke dingen doen maar laat ze gewoon zitten en laat er een stukje draadeind op lassen. Je verlengt ze dus. Zet daarna de nieuwe uitlaat vast met twee bouten en twee moeren. Of nog beter. Stop in die andere twee gaten ook draadeinden en zet je nieuwe uitlaat met 4 moeren vast

EDIT: Met TIG-lassen gaat dit uitstekend
 
Laatst bewerkt:
oke, nou ik ga morgen nog heel even kijken of ik iets kan verzinnen om ze los te krijgen, mogelijk een brander kopen, en als dat niet lukt laat ik ze zitten en doe ik het met moeren / of ik las er een kop op.
 
sorry voor de double post, maar ik zat nog even te denken aan dat hele warm-heet stoken en ik snap het concept niet helemaal. Ik moet neem ik aan het motorblok verwarmen met de gedachte dat die dan uitzet, maar dat betekent lijkt mij ook dat het motorblok uitzet in de bout tunnel.

Dus door heetstoken komt de bout enkel verder vast te zitten lijkt mij zo. Het blok zet uit op alle plekken dat hij uit kan zetten, dus ook de bouttunnel
 
Het verhitten is inderdaad deel 1 van de vergelijking. Al zet aluminium volgens mij meer uit dan staal.

Maargoed, het idee is dus dat je de hele omgeving flink verhit en met een koude spray de bout enorm afkoelt, waardoor de bout dus ietsje krimpt maar de omgeving van de bout nog ietsje uitgezet blijft.

Meestal lukt het ook wel zonder dat drastische afkoelen.
 
ja maar "uitgezet blijft" betekent toch ook dat het motorblok langs de bout-tunnel/schaft OOK uitgezet blijft? het blok zet aan alle kanten uit dus ook daar. ik zie niet in hoe dit voor meer speling zorgt, ik zou zelf zeggen dat het de hele boel enkel strakker zet, al helemaal niet als je zegt dat aluminium meer uitzet dan staal. Maar ik heb hier 0 ervaring mee.

Gezien de kracht die ik heb kunnen zetten vermoed ik dat het weinig uit zal maken, maar ik wil wel nog iets proberen waardoor ik wat meer grip heb op de bout.
 
Waar je kans op hebt bij het verwarmen is dat de corrosielaag tussen bout en blok verbroken wordt door de verschillende uitzettingdcoëfficiënten.

Bij het oplassen van een moer wordt de bout verhit terwijl het blok koud blijft en heb je kans dat de bout de corrosielaag kapotdrukt.

In beide gevallen heb je grote kans dat het restant van de bout met veel minder moeite los te draaien is.
 
Waar je kans op hebt bij het verwarmen is dat de corrosielaag tussen bout en blok verbroken wordt door de verschillende uitzettingdcoëfficiënten.

Bij het oplassen van een moer wordt de bout verhit terwijl het blok koud blijft en heb je kans dat de bout de corrosielaag kapotdrukt.

In beide gevallen heb je grote kans dat het restant van de bout met veel minder moeite los te draaien is.

Mee eens!

Mocht je een klein beetje beweging in de bout krijgen draai hem dan niet meteen eruit, maar probeer een heel klein beetje op en neer te bewegen, zodat de roestzegel kapotknarst.

Als er eenmaal beweging in zit komt hij er vaak wel uit
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan