Ducati Multistrada 620 /1000 /1100

imi_tatie

Die hard MF'er
31 aug 2007
701
49
Mooiste dorp in de Bollenstreek
Ducati Multistrada
ducati_multistrada_1100.jpg





Toen acht jaar geleden - tijdens Milaan Motorshow in 2001 - de Multistrada voor het eerst aan het wereldpubliek werd voorgesteld waren de meningen meer dan verdeeld. Hoe Terblache, de geestelijke vader van dit ontwerp, het in zijn hoofd had gehaald om zoiets lelijks te ontwerpen.
De motor kreeg al snel het predikaat lelijkste ontwerp ooit en velen hadden de stille hoop dat het studiemodel nooit de status productiemodel zou krijgen.
In het geheim was echter al drie jaar lang gewerkt aan de motor en het studiemodel stond dan ook veel dichter bij productie dan menigeen op dat moment hoopte (of vreesde).





The Multistrada is a model of motorcycle introduced by Ducati in 2003. The word Multistrada is Italian for "many roads" as the bike is designed to handle asphalt and dirt road riding with equal agility. Essentially the bike is a hybrid of a Supermoto and a Sport Touring bike. Its upright riding position gives it a stronger appeal for those who like touring but want something smaller than a touring bike. Designed by Ducati's head designer Pierre Terblanche as an evolution to Tereblanche's previous design the Cagiva Gran Canyon, the Multistrada has always received mixed reviews for its aesthetics. One magazine reviewer said the bike looked like a "wet cat with a large forehead". The Multistrada's most impressive technological advancement was the fuel tank that runs all the way to the rear of the back seat. The bike inspired the Ducati sponsored Centopassi "Competitive Motorcycle Adventure" in Italy in July 2003.

The Multistrada competes in the same niche market as do other multi purpose motorcycles such as the BMW GS, but even according to the owners manual the Multistrada is not intended for off-road use despite its off-road inspired design. The Multistrada is much lighter, more responsive and has better handling manners than most of the bikes in the same genre, such as the Suzuki DL1000 V-Strom and KTM Adventure due to many of the Ducati's race-track components such as the Brembo Brakes and extremely light 17 inch wheels. In 2007 Triumph released the 1050 cc Tiger, which has become the only bike to directly compete with the Multistrada.


Historie

2003–2004
De eerste versie had in 2003 een 1000 cc blok, maar een kleinere Multistrada 620 cc versie werd geïntroduceerd in 2005.

ducati-multistrada-1-13_460x0w.jpg




2005–2006
In 2005, kreeg de 1000DS Multistrada een gemodificeerde zijstandaard (de 2003–2004 zijstandaard was te te klein en de motor kon om vallen), vernieuwde zitting met zachtere kussens en minder scherpe vormen, verbeterde spiegels met langere stang voor betere zicht en de optionele tourscherm van de 2003–2004 model jaar werd standaard.
2005 was ook de introductie van de 1000DS S model met Öhlins vering, zwarte wielen en carbonfiber riemdeksels en voorspatbord. Het S-model had ook een aluminium stuur dat de vibraties beter reduceerde en de handling verbeterde.

2006-ducati-multistrada-1-1_460x0w.jpg




2007
In 2007, de 1000 cc motor was inmiddels vervangen door de 1100 cc motor en de 620 cc ging uit de collectie.
De S en het standaard model had nu zwarte wielen maar de vering op het standaard model werd "downgraded" van Showa componenten van eerdere jaren naar Marzocchi voorvork en een Sachs achterveer om het S-model "aantrekkelijker" te maken.

2007-ducati-multistrada-1-2-1_460x0w.jpg





2008
In 2008 kreeg de Multistrada kleine wijzigingen in de stickers die nu dichter bij de graphics van de Ducati 1098 kwamen, upgraden Brembo voorremmen en Marchesini stickers op de velgen (alhoewel de wielen gemaakt werden door Brembo en niet veranderd waren de voorgaande jaren).
En al laatste kreeg dit model een sticker met "Moto GP Campioni Del Mondo" op de benzinekap ter ere van Casey Stoner's Desmosedici Moto GP Kampioenschap in 2007.

26538_0_1_2_multistrada%201100%20s_Image%20credits%20-%20Ducati.jpg





2009
De Multistrada is feitelijk onveranderd t.o.v. het 2008 model maar het S model werd nu ook in Pearl White met een "racing grey" frame leverbaar.
De S en het standaard model zijn beide leverbaar in rood en zwart.

Ducati%20Multistrada%201100S%2009.jpg




2010
Het einde van een luchtgekoeld 2 klepper bestaan van de Multistrada en het begin van een nieuw tijdperk in de Multistrada familie.
We nemen geen afscheid maar koesteren de "Classic" model en verwelkomen de:


Topic: Ducati Multistrada 1200


De nieuwe Ducati Multistrada legt de lat wel heel hoog: met 150 pk is dit de krachtigste hoogpoter ooit! Het drooggewicht van 189 kg (220 kg rijklaar) is ook laag voor zo’n motor. Dat Ducati met deze nieuwe MTS mikt op de top van het segment is duidelijk.

Zoals we eerder reeds meldden krijgt de Multistrada 1200 het motorblok uit de 1198, met een vermogen van maar liefst 150 pk / 118 Nm, en een hoogwaardig rijwielgedeelte met optionele ABS. De koppeling is een servo-geassisteerde natte slipperkoppeling. De elektronica laat toe om verschillende mappings te kiezen en het dashboard heeft ook een gesofisticeerde boordcomputer met o.a. aangaven voor gemiddeld verbruik, huidig verbruik en resterend rijbereik. Het frame is de typische Ducati trellis, gepaard met gegoten aluminium schertsplaten.

Er komen aanvankelijk drie versies: de basisversie met een betaalbaar rijwielgedeelte en twee “S” versies met een hoogwaardige 'DES' elektronisch verstelbaar Öhlins ophanging (“Touring” en “Sport”). De “S Touring” zal voorzien zijn van zijkoffers, een middenbok en verwarmde handgrepen. De “S Sport” komt naar Ducati “S” traditie met allerhande carbon onderdelen. Deze “S” modellen krijgen standaard ABS en tractiecontrole mee. De elektronica op deze modellen laat toe om de motor te transformeren in vier verschillende modellen door aanpassingen aan de instellingen van de vering, 'DTC' tractiecontrole en motormapping:

- Sport: 150 pk beschikbaar, sportief ophangingskarakter, DTC op minimum
- Touring: 150 pk beschikbaar, comfortabel ophangingskarakter, DTC op medium
- Urban: 100 pk beschikbaar, soepel ophangingskarakter, DTC op maximum
- Enduro: 100 pk beschikbaar, off-road ophangingskarakter, DTC op minimum en ABS uit

24137.jpg




Voorgaande Topics
Het Ducati Multistrada Topic
Het Ducati 620/1000/1100/1200 Multistrada Topic
Het MF Ducati Multistrada Topic III
Het MF Ducati Multistrada Topic IV




radar.php





De rijders van het MotorForum-topic

black MTS
DSC01162.jpg



Jéjé
full



Flavio
full



Jantah
full



123Veloce
80beklimmingcoldelacayo.jpg



Duc900
Foto-ECW7NQUB.jpg



Metung
full



Dreamer
full



Hobbelduif
Foto-7INJ4S7D-D.jpg



Duc 750 ssex ie
full



Lucky Luck
thumb



Multi1100
full



chrisabc
full



Multi03
full



gerrit1957
full



Kapitijn Haeck
P1010807-a.jpg



Berry
3890289.jpg



Sunny-56
e28584fd.jpg



z-devil
full



Raisk
DSC05169.JPG



Sniep
2011-06-181929191.jpg



Corsaro
full



willemsuper
TT__1374.jpg



ImI-tatie
large


pieterb
full


iesje73
188633_409588195784310_560602641_n.jpg




siep59
full
 
Laatst bewerkt:
sorry, bericht was een beetje snel vertrokken,. Om bij de verzameling te zetten. Gefotografeerd op de Col de la Bonnette.
gr
Pieterb
 
Nou deze mag wel in de op eventueel hoor :)

188633_409588195784310_560602641_n.jpg


Op mijn 1000DS van de week bij ons in de straat :)
Mijn mooie nieuwe aanwinst.
 
Wie kan mij vertellen hoe lang een middenbok van een MTS 1000 of MTS 1100 is.
Ik heb er een gekocht van een ST2. De carters zijn gelijk, dus montage moet lukken. Ik moet de bok alleen wat verlengen en ben benieuwd hoe hoog dit moet worden.

Groet,

Imre
 
zo de duc gaat volgende week uit elkaar ,de wielen laat in zwart spuiten.de kappen waar de riemen achter zitten worden zwart en ook de voorpoten .
verder ga ik eens kijken voor andere bestickering .
 
zo de duc gaat volgende week uit elkaar ,de wielen laat in zwart spuiten.de kappen waar de riemen achter zitten worden zwart en ook de voorpoten .
verder ga ik eens kijken voor andere bestickering .

Dat klinkt goed allemaal. Ben benieuwd naar het resultaat.
De wielen wil ik oom nog een keer zwart laten spuiten of poedercoaten.
 
ga ik doen , zag op E-bay stickers voor rond de koplamp en voor de achterzijde zag er wel stoer uit

er staan ook genoeg vervangingsdempers op
 
Ben vandaag bezig geweest met het monteren van de middenbok van een ST2. Aansluitingen op het blok zijn inderdaad gelijk. Helaas zit alleen de uitlaat in de weg. Er zit op mijn motor een katvervanger en die loopt toch iets anders dan origineel.
Ben er denk nog wel even zoet mee voordat ik het genoeg aangepast heb. B|

Mocht er nog iemand zijn die duidelijke foto's heeft van de bevestiging van de bok op het blok, zou dat erg helpen.
 
Afgezien van de montage van een middenbok van een ST2 ben ik weinig van plan. Moet alleen nog het stationair toerental bij een koude motor wat verhogen. Nu loopt hij iets te laag en valt snel uit.
Vorige eigenaar had verteld welke stelschroeven ik moest hebben, maar ben t weer vergeten :-(

Gaan jou werkzaamheden nog een beetje voorspoedig?
 
nou ik moet eerlijk zeggen dat ik druk ben geweest met andere dingen voor het werk,maar volgende week ga ik ermee beginnen en het is allemaal niet zoveel veel werk met een paar weken ben ik dan weer klaar.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zo eens gekeken naar dat wrappen en dat lijkt me wel wat.
Nu zit ik te denken of ik dan meer richting pikes peak kleuren wil, dus zwart wit en rood.
Of gewoon rood houden en bepaalde dingen in carbon maken.
 
Ik heb zo eens gekeken naar dat wrappen en dat lijkt me wel wat.
Nu zit ik te denken of ik dan meer richting pikes peak kleuren wil, dus zwart wit en rood.
Of gewoon rood houden en bepaalde dingen in carbon maken.

De 1200 in Pines Peak uitvoering is natuurlijk helemaal geweldig. Denk dat de kleurstelling ook mooi staat op een 1000
 
Ja ik heb dat al gezien bij iemand, ziet er strak uit.
Dus ff denken of ik die kant op ga, of wat van de grijze delen vervangen door carbon.
Lees wrappen ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan