Rempomp cb 500 van 1974

kiekendraad

Rookie
28 sep 2006
12
0
mol
Heb pas een cb 500 van 1974 gekocht met dubbele remschijven, maar hij remt heel slecht.De rempomp lekt ook.Nu vond ik de originele rempomp nogal groot en dacht ik eentje van een andere moto te nemen met zo een reservoirtje er boven op.Nu is mijn vraag welke rempompen zijn geschikt.Mag ik zo maar een rempomp van bv een gsxr srad op mijn cb zetten, moet ik rekening houden met de diameter?Iemand ervaring hiermee?Heb de remvloeistof ook al eens willen aanvullen, maar als ik het potje vul, komt bijna alles er terug uit als ik het plastiekje er bij op zet, dat rempotje is dus bijna leeg...
 
Die oude motoren hebben meestal remklauwen met maar 1 zuiger.
Omdat het zuigeroppervlak van de remzuigers samen (in dit geval 2) klein is moet de hoofdremcilinder ook een kleine zuiger hebben.
Als je remhendel nu niet sponzig aanvoelt kan je overwegen een rempomp te monteren met een nog kleinere zuiger. je bouwt dan meer druk op waardoor hij harder remt.
De remzuiger diameter staat gewoonlijk vermeld aan de onderkant van de pomp.
 
inderdaad, dat is versleten, heb al revisiesetrjes gevonden, maar wou liever voor een modernere rempomp gaan, want ben goei remmetjes gewoon van men trippeltje en da was het eerste dat me opviel bij een testritje, dat ding remt niet, tenzij je de hendel flink inknijpt een beetje(bij men speed zou dit ne stoppie veroorzaken :o) )

Dan is waarschijnlijk dat rubbertje wat eronder hoord versleten/uitgelubberd.
 
Als het nog steeds de originele honda schijven uit ,pakumbeet 74 zijn, icm de klauwen, gaat dat nooit zo goed remmen als je trippeltje. Motor zal wel (op tijd) stoppen, maar daar is het dan ook mee gezegd.
 
inderdaad, dat is versleten, heb al revisiesetrjes gevonden, maar wou liever voor een modernere rempomp gaan, want ben goei remmetjes gewoon van men trippeltje en da was het eerste dat me opviel bij een testritje, dat ding remt niet, tenzij je de hendel flink inknijpt een beetje(bij men speed zou dit ne stoppie veroorzaken :o) )
De pomp is niet de zwakste schakel in jouw geval mbt de remkracht, maar de klauwen. (al is eigenlijk het complete systeem gewoon ondermaats/ouderwets/achterhaald. Je kunt de remkracht ook TOTAAL niet vergelijken meteen moderne motor.
Ik heb zelf een CB350F uit 73, met de originele klauw had je "enige vertraging" als je flink kneep. Ik heb de klauw vervangen door een moderner exemplaar, een dubbelzuiger 28mm exemplaar (uit een oud model CBR600f geloof ik) en nu remt het stukken beter, gewoon met de originele hoofdremcilinder. Ik heb wel de vorkpoot flink aan moeten passen hiervoor. o.a. een extra bevestigingspunt voor de klauw er op laten lassen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan