Hoe coating motorblok verwijderen?

Lacher

Die hard MF'er
15 okt 2012
267
7
Belgie
Hallo,

Ik ben momenteel bezig met het opfrissen van mijn moto. Nu is de coating op het motorblok hier en daar aan het afschilferen en heeft over de jaren heen (goeie 30j) al goed afgezien en enige verkleuringen gekregen. Het blok begint al wat meer bruinachtig uit te zien dan metaalachtig... Daarom vroeg ik me af of er middeltjes/manieren zijn hoe je die coating er gemakkelijk afkrijgt?
Ik was al even bezig met een plamuurmes maar dat gaat ontzettend traag en moeilijk, plus je maakt krassen die ik nadien weer moet wegwerken.
Ik wil het ook niet laten stralen en coaten, omdat de bedoeling is hem zo low budget mogelijk op te knappen. Enig idee of tips iemand?
 
over wat voor blok hebben we het hier? bij diverse chopperblokken zijn er nl ook delen verchroomd (geweest), wat weer een hele andere aanpak vraagt.
de poedercoating/lak op de meeste motorblokken krijg je er wel met een GOEDE verfafbijt (hardhat heeft een erg goede versie in spuitbus) wel af of op z'n minst week. Maar er zal altijd flinke handenarbeid in blijven zitten om 'm netjes blank te krijgen als je niet wil stralen.
 
Op mijn cx heb ik de sterkste verfafbijt erop gesmeerd die ik kon vinden. Na een half uur inwerken kon ik dan met een botte schroevendraaier de oude verf eraf schrapen. Je moet al de resten afbijt wel afspoelen voor die opdroogt anders heb je nog meer werk...
Daarna kan je best met scotchbrite pads of fijne staalwol de boel nog wat opblinken. Hoe gladder, hoe langer het achteraf schoon blijft.

Er gaat zowiezo heel wat tijd in om heel het blok zo te behandelen. Zeker vooraan het cx blok is het vervelend door de fijne stukjes en diepe gleuven.
 
Ja voila, het gaat dus ook over een cx :) De tijd die erin kruipt heb ik er voorover. Voor zover ik weet zitten er geen verchroomde delen aan het blok. Misschien een vraagje aan jou CopperCAT mits je van België bent. Welke verafbijt heb je juist gebruikt? Tenzij ik die hardhat natuurlijk vind :)

En kan die verfafbijt geen kwaad voor mijn dichtingen en pakkingen?
 
Ja voila, het gaat dus ook over een cx :) De tijd die erin kruipt heb ik er voorover. Voor zover ik weet zitten er geen verchroomde delen aan het blok. Misschien een vraagje aan jou CopperCAT mits je van België bent. Welke verafbijt heb je juist gebruikt? Tenzij ik die hardhat natuurlijk vind :)

En kan die verfafbijt geen kwaad voor mijn dichtingen en pakkingen?

Ik heb Polyfilla Superafbijt gebruikt, maar ik weet niet of dat erg goede is. Het lukte, maar mocht wat mij betreft nog wat 'krachtiger' zijn. Het kan ook zijn omdat ik niet altijd het geduld had >15-30 min te laten inwerken :P
O ja, en het stinkt verschrikkelijk...

In ieder geval zou ik vermijden om het op dichtingen e.d. laten liggen. Erg goed kan het niet zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan