Honda MSX125

Nu ga ik dan toch even Honda verdedigen :+ , want waarom zouden hun compensatie bieden voor het vervangen van niet versleten/niet defecte banden?

Wanneer de af fabriek gemonteerde banden niet voldoen aan de eisen van de koper, ligt dat dan aan Honda of aan de te hoge verwachtingen van de koper (omdat er toevallig Honda op staat)?
Honda levert een machine met banden met wegtoelating welke (tot op heden) niet defect zijn. Dat de grip het niet haalt bij de verwachting van de koper is iets wat de kopende partij ook op had kunnen merken voor aankoop (door een gedegen testrit).


Het is niet alsof de banden opeens schikbarend slechter zijn geworden, dat waren ze hoogstwaarschijnlijk al met het testijdeni alleen is het toen niet opgevallen.

Los daarvan: ja het is een schaamteloze vertoning van Honda om dergelijke knakenbanden te laten monteren, en ja je zou meer mogen verwachten voor de prijs maar een 'schadevergoeding' verwachten is dan wel weer het andere uiterste, er is namelijk geen schade.
Daarbij kosten banden in deze maat gelukkig maar een paar tientjes per set en geen honderden euro's.

Evengoed blijf ik het frapant vinden dat de MSX maar ca. 300 euro goedkoper is t.o.v. de CBR125 met een vloeistofgekoeld blok met beduidend meer vermogen, een 6 bak, betere aerodynamica (moet ook allemaal getest worden), meer materiaal, Japanse onderdelen en montage.

Ik blijf in ieder geval loeren voor een leuk schade exemplaar (zonder iemand brokken toe te wensen uiteraard :+)
 
Laatst bewerkt:
Ho ho. De importeur heeft als belangrijke taak het aanpassen van het voertuig aan de lokale eisen en wensen. Denk hierbij aan de olieviscositeit, bougie maar ook banden. Voor Griekenland (met hun 30-35 graden zomers) heb je ander materiaal nodig dan het altijd regende Nederland.

Dus ja, het is wel degelijk de taak van de importeur om er andere banden onder te zetten als deze niet veilig worden geacht in het klimaat van het land.
 
Volgens mij wordt 't nogal overtrokken. Hoeveel motoren worden er niet op (relatief gezien) baggerbanden afgeleverd? Je ziet vaak niet snel dat ze op (om ff in de supersport hoek te zitten) Bridgestone S20/Michelin PiPo banden worden afgeleverd, terwijl je dat toch graag zou willen.
En het is niet zo alsof we in Nederland gigantische moessons/barre wintertijden/extreem droge hitte hebben o.i.d. :P dus speciale banden voor het Nederlandse klimaat? Mwa, ik geloof daar niet zo in :P
 
En het is niet zo alsof we in Nederland gigantische moessons/barre wintertijden/extreem droge hitte hebben o.i.d. :P dus speciale banden voor het Nederlandse klimaat? Mwa, ik geloof daar niet zo in :P
Het is hier anders wel vaak (flink) nat, en daar zijn die standaard vee rubbertjes niet goed in.
 
Zo, ik heb kennelijk wat te weeg gebracht hier :+, maar aan de andere kant vind ik het wel degelijk een taak van de importeur om hier gehoor aan te geven door bij de volgende klanten betere banden te monteren. Dat ik ze niet krijg, jammer.
Ik vergelijk het maar met een auto, ik rij een Audi (prive) en de dealer monteerd af fabriek Continentals eronder, als ik ze ga vervangen dan adviseren ze dezelfde banden, waarom? Nou omdat ze gewoon het beste rij eigenschappen geven en veiligheid. Veiligheid staat hoog aangeschreven bij Audi, dus ik had van Honda wel iets anders verwacht dan die "knaken" banden die zij erop monteren.
 
Ho ho. De importeur heeft als belangrijke taak het aanpassen van het voertuig aan de lokale eisen en wensen. Denk hierbij aan de olieviscositeit, bougie maar ook banden. Voor Griekenland (met hun 30-35 graden zomers) heb je ander materiaal nodig dan het altijd regende Nederland.

Dus ja, het is wel degelijk de taak van de importeur om er andere banden onder te zetten als deze niet veilig worden geacht in het klimaat van het land.

Er zit toch een Europese typegoedkeuring op, ofwel de gemonteerde banden voldoen kennelijk volgens de gestelde eisen binnen Europa en worden kennelijk veilig geacht.
 
De vraag is dan alleen hoe er getest is... maar luister, Chinese motoren met slechte remmen komen er ook doorheen. Dus wat stelt die test voor een typegoedkeuring voor?

Ik zal de rijschool ook even informeren, want ik denk niet dat je in de regen een leerling op pad wilt sturen met Vee rubber. Die stopt meteen met lessen. :+
Als ik Google, klaagt echt iedereen steen en been over die banden.

In plaats van 11kW of 35kW begrenzing, kunnen ze beter gewoon Vee rubber verplichten voor iedereen onder de 24 jaar. Niemand durft dan meer flink te knallen, zeker niet met regenachtig weer. :] Maar wees blij dat ze banden maken en geen condooms. 8-)
 
Laatst bewerkt:
De vraag is dan alleen hoe er getest is... maar luister, Chinese motoren met slechte remmen komen er ook doorheen.
Dat heet ingebouwde abs. ;)


(Chinese remmen zijn trouwens heel makkelijk te verbeteren, een braking schijfje in dezelfde maat en eventueel een staalomvlochten remleiding en moet je eens opletten wat dat remmetje kan.)
 
Haha, uit China komen goedkope ABS systemen! :)
Het is idd allemaal wel aan te passen, maar het komt wel door de keuring heen.
 
indian-bike-abs-300x204.jpg


China ABS.

Dit is geen grap.
 
Moet je ook niet aan willen beginnen, dat ding begrensd de remdruk in de leiding zonder enige relatie tot snelheid of eventueel blokkeren van het wiel.
Ofwel als je een keer hard wil remmen dan gebeurt dat niet...
 
Laatst bewerkt:
Andere banden zijn gemonteerd. Het zijn geworden: Michelin City Grip. Voorband 49 euro en achterband 54 euro, arbeidskosten dik 80 euro! Ik was er om 11.00 uur ' s ochtends en ging tegen 14.00 uur weer naar huis. Ik vind het wel jammer dat er niet met standaard tijden word gewerkt zoals bij Kwik-fit. Dus band vervangen inclusief uitbalanceren 13.50 euro ipv echte tijden. Volgende keer ga ik wel naar iemand anders toe om banden te wisselen. Rij eigenschappen tot nu toe is wel wat beter, lijkt stiller te zijn maar ja moet de coating nog eraf rijden.
 
ruim 80 euro arbeidsloon :? Hoe komen ze daar zo bij dan?

Een beetje monteur moet dat toch ruim binnen het uur voor elkaar kunnen hebben en met zoiets lichts en nieuws als een MSX moet een half uur zelfs redelijk haalbaar zijn.
 
Laatst bewerkt:
80 euro wat een onzin inderdaad. Waar ik ze laat doen kost het 10 euro per los aangelevert wiel, en 25 euro per wiel als je de hele motor brengt. En das een redelijk eerlijke prijs dacht ik zo. Monteren & uitlijnen.
 
Laatst bewerkt:
Tja dit zijn hun prijzen, ik schrok er ook erg van. Ergste nog is dat ze foto's hebben genomen van m'n motor zonder dat ik toestemming heb gegeven. Ik heb er nl. wat extra H2C spullen op zitten die ze niet eens verkopen. Heb nog gevraagd of ze accessoires gaan leveren voor de MSX maar ze zeiden nee. Dus waarom de foto's dan? Ik moet de oude banden nog ophalen en dan praat ik nog even met de eigenaar hierover. Vind het zelf ook absurd. De monteur gaf aan dat ie nog niet goed wist hoe het moest dus zijn "gepruts" is mijn rekening? Ze moeten gewoon met standaard tijden werken. Tussen het monteren door had ie een andere klant geholpen en die tijd trok ie niet van mijn montage tijd af in eerste instantie. Na overleg met andere verkoper werd het op 1,25 uur gesteld x werkplaats tarief en dan kom je op 80 euro uit. Ik dacht zelf binnen een uur weer pleite te kunnen maar bijna 3 uur is heel lang.

Ik heb het instruktie boekje nog eens bekeken en daar staat als banden merk Vee rubber V119c als aanbevolen type. Hier een link naar banden voor scooters http://hondaspree.net/phpBB3/viewtopic.php?nomobile=1&f=3&t=15429&view=next De vee rubber komt niet echt goed uit de bus naar voren.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb eens gekeken naar de assen van de MSX, en dat is volledig identiek aan iedere andere bromfiets / motor. Dat trek je er in vijf minuten onderuit, voor en achter.

Anderhalf uur en ook nog eens tegen een fors hoog werkplaats tarief. Ik zou er inderdaad eens een gesprek over aangaan.

En voor volgende keer: Laat de naam van de garage achterwege. Dat doe je pas als alles achter de rug is (ongeacht of de uitkomst positief of negatief is). Wel zo netjes.
 
Aangepast, het is een brommerzaak en balanceren doen ze (bijna) nooit want bij een brommer merk je de onbalans niet zo, bij motoren wel. Gaven ze zelf ook aan.
 
Even los van alle ellende, in de tussentijd ben ik in gesprek met een thaise winkel voor onderdelen :-) Die wil voor mij de onderdelen leveren waar ik op zoek ben en bijna nergens te krijgen is. Zo word mijn brommertje uniek in de omgeving.
 
Aangepast, het is een brommerzaak en balanceren doen ze (bijna) nooit want bij een brommer merk je de onbalans niet zo, bij motoren wel. Gaven ze zelf ook aan.

Eens, maar in deze situatie gaat het dan zuiver om topsnelheid en op dat front kan je een MSX simpelweg geen volwaardige motor noemen. Realistisch gezien zal zeker 50% van de scooters niet veel langzamer lopen als de MSX.

Ik rij bijna altijd met ongebalanceerde banden (leg ze ook zelf om), ook met motoren die >2x zo hard kunnen als de MSX.
 
Laatst bewerkt:
Beste prijs voor die bandjes er om heen te leggen. Volgende keer dus inderdaad een vaste prijs afspreken en dan mag de monteur er zo lang aan lopen prutsen als hij zelf wil. Als hij er nog geen ervaring mee heeft, moet jij daarvoor niet de kosten dragen. Daarvoor mag het bedrijf de extra kosten dragen. Dat een monteur niet alles weet en moet leren is geen probleem, zo lang het de klant maar geen geld kost. 80 euro voor twee bandjes monteren had ik nooit geaccepteerd. Neem nog even contact op met de eigenaar van de zaak.

Waarom zijn die foto's nou gemaakt dan, puur vanwege de aanpassingen? Of misschien vonden ze het wel leuk om zo'n ding zo te zien. Een MSX is natuurlijk wel een nieuwe motor.

Hebben ze nu wel of niet je banden gebalanceerd? Is toch wel fijn, denk ik zo. 125cc of niet.
 
Ik rij al sinds 2007 met ukkies (10" en 12") die 100+ kunnen, eerlijk gezegd nog nooit wat gemerkt.

Mijn snelste loopt dan ook maar 115 (Ok, op een testbank haalt het ding 135, maar dat telt niet mee.)
 
@monomuis, de banden zijn wel gebalanceerd en dat merk je meteen, geen rare trillingen tijdens het rijden of komt het nou door de nieuwere betere banden?
Toevallig even contact gehad met Thailand en ook daar klagen ze steen en been over de Vee rubber banden, ze rijden daar het liefst op Pirelli diablo banden.
Zit ook eraan te denken om stalen remleidingen te nemen, iemand die een goede zaak kent?

De foto's zijn genomen omdat ze geen benul hebben van wat er allemaal te krijgen is voor een MSX en ze het mooi vonden en ik denk dat ze aan het overwegen zijn om wat op voorraad te nemen.
Persoonlijk denk ik niet dat het gaat gebeuren daar ik tot nu toe de enige ben die een MSX heeft gekocht.

@nielspbr, die ukkies zijn niet standaard neem ik aan? *D
 
Laatst bewerkt:
Balaceren lijkt me toch wel beter? Zeker omdat met de 12" wielmaat je band meer omwentelingen maakt dan gebruikelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan