Accu verkeerd aangesloten

zedmotor

Die hard MF'er
23 nov 2011
317
0
Beste,

Ik heb een Kawa Z750 uit 2007.
Mijn accu is gistermiddag verkeerd aangesloten(kortsluiting). Ik heb alle zekeringen vervangen en accu thuis getest door middel van een lampje en via de druppellader. De accu deed het verder gewoon.

Accu weer aangesloten en motor gestart maar reageerde nog steeds niet.
Ik ga morgen de startrelais proberen die 2 zekeringen van 30A bevatten. Ik zou die evt kunnen vervangen.

Is het ook mogelijk dat er meer schade is? Aan bedrading of de ECU(computerbox) o.i.d?
Iemand die hier meer ervaring mee heeft?

Mvg,

Zedmotor.
 
Laatst bewerkt:
+ op - en - op + ... :+



Dat weet ik, maar de accu kan er toch maar op 1 manier in?
Ik heb hier een Yamaha uit '93 en een BMW uit '86 staan, bij geen van beiden is het mogelijk de accukabels kruiselings( dwz. + op - en - op +), want te kort, gemonteerd te krijgen.
En TS heeft het over een machine uit bj. 2007. Vandaar mijn vraag.
 
Laatst bewerkt:
Dat weet ik, maar de accu kan er toch maar op 1 manier in?
Ik heb hier een Yamaha uit '93 en een BMW uit '86 staan, bij geen van beiden is het mogelijk de accukabels kruiselings( dwz. + op - en - op +), want te kort, gemonteerd te krijgen.
En TS heeft het over een machine uit bj. 2007. Vandaar mijn vraag.

Accu's kunnen de plus pool zowel links als rechts hebben, hij heeft de verkeerde gekocht.
 
lijkt me vrij logisch er dan 1 van je elektrische delen doorgebrand is. Er staat expliciet een waarschuwing op de batterij. Niet lullig bedoeld hé, iedereen kan zich vergissen. Zou toch eens je gelijkrichter nakijken en derg.
 
Accu's kunnen de plus pool zowel links als rechts hebben, hij heeft de verkeerde gekocht.



Je hebt gelijk, net nog even gekeken en bij de accu voor de BMW zit de + pool inderdaad links en voor de Yamaha rechts.
Maar op de bekabeling staat toch ook een + of - getatoeëerd?
 
Laatst bewerkt:
En je hoofdzekering checken. Die kan, zoals bij mijn Honda, een stukje naast de overige zekeringen geplaatst zijn in een apart zekeringhoudertje.
Best knap dat je dat lukt bij een Z aangezien het met koeienletters op de aansluitingen staat, incl kleuren en een plaatje maar om verder te gaan mocht je een Z750 van na 07 hebben dan zit er een hoofdzekering in die zit los van de rest, waarom vervang je alle zekeringen je kan toch direct zien of ze nog goed zijn, als ze goed zijn hoef je ze natuurlijk niet te vervangen.

Als die hoofdzekering eruit is reageert de motor helemaal nergens meer op
 
Hey lui,

Nog harstikke bedankt voor de reacties. Dus de hoofdzekering bestaat maar uit 1 zekering van 30A? Ik hoorde iets van 2 stuk?

Naja ieder geval ik heb hier de hoofdzekering van 30A en die is aardig doorgebrand dus even vernieuwen en kijken of die het doet.

Nog allemaal heel erg bedankt voor de reacties!

Mvg,

Zedmotor.
 
Hey lui,

Nog harstikke bedankt voor de reacties. Dus de hoofdzekering bestaat maar uit 1 zekering van 30A? Ik hoorde iets van 2 stuk?
Hoorde je de zekering zelf?
Of hoorde je het 'van iemand met enorm veel verstand van motoren'?
Naja ieder geval ik heb hier de hoofdzekering van 30A en die is aardig doorgebrand dus even vernieuwen en kijken of die het doet.

Nog allemaal heel erg bedankt voor de reacties!

Mvg,

Zedmotor.
 
Beste,

Probleem is opgelost. Zoals Anon al zei, alleen de Hoofdschakelaar van de startrelay vervangen en alles deed het weer.

Weer wat geleerd. Alle bedankt voor de reacties.

Mvg,

Zedmotor.
 
Laatst bewerkt:
Hey lui,

Nog harstikke bedankt voor de reacties. Dus de hoofdzekering bestaat maar uit 1 zekering van 30A? Ik hoorde iets van 2 stuk?

Naja ieder geval ik heb hier de hoofdzekering van 30A en die is aardig doorgebrand dus even vernieuwen en kijken of die het doet.

Nog allemaal heel erg bedankt voor de reacties!

Mvg,

Zedmotor.


De motor heeft 1 hoofdzekering, die andere ernaast gestoken is,is een reserve zekering. Als je deze verbruikt ,meteen aanvullen met een nieuwe zekering.
Ik heb zelf altijd een zakje met verschillende zekeringsterktes los bij me.
Hoofdzekering zit na de accu en voor het startrelais.
 
Laatst bewerkt:
Hallo ik heb hetzelfde probleem.
Ik voel me echt een domme gans, is er iemand die me in jip en janneke taal uit kan leggen waar ik de hoofdzekering kan vinden?
Heb er een nieuwe accu inhangen en alle 10 en 15 ampère zekeringen vervangen
 
Terug
Bovenaan Onderaan