Koperen leidingen

Jurrien

Die hard MF'er
20 apr 2005
879
6
Hallo, ik wil op mijn motor (SR500) graag alle leidngen vervangen voor zo veel mogelijk koper/messing of wat het materiaal dan ook is. Bijvoorbeeld zoals dit:

Revatu-Pea-Shooter-copper-oil-lines.jpeg


Vooral de olieleiding op het motorblok wil ik graag in deze stijl hebben. Bij de SR zit de leiding met banjobouten gemonteerd en niet met van die knelkoppelingen zoals op de foto.

Iemand tips hoe dit te maken?
Bv vragen waar ik mee zit:
Welk materiaal leiding? Waar te krijgen? Ik lees over koper en dat het niet tegen trillingen kan, echter, op de foto hierboven zit het wel op een motor, dus het kan wel. Of is het geen koper?
Hoe te monteren aan banjokoppelingen? Gewoon solderen, hardsolderen, andere manier?
Is het met de hand zo mooi te buigen of heb je daar gereedschap voor nodig?
Uberhaupt verstandig om dit te willen?

Jurrien
 
Die krullen die er in zitten zijn voor de trillingen. Met de hand buigen is mogelijk mits niet te kleine bochten en langs een rond voorwerp houden en op die foto lijken het serto koppelingen die in de koeltechniek gebruikt worden. Althans niet allemaal maar gewoon op de oude manier, maar ik weet niet meer hoe dat heet (optrompen of zoiets). Het is weer een tijd geleden dat ik in de koeltechniek heb gewerkt
 
Of het gaat werken, volgens mij moet dit gewoon kunnen. Heb vaak genoeg op tv gezien dat men dit soort leidingen gebruikt. En ja! Het is mooi!! Heul mooi!

Tis dat het niet echt voor een fireblade geschikt is.. anders.... :)
 
Dit leidingwerk zie ik bij ons op de zaak ook wel eens langs komen en is inderdaad uitgegloeid koper. Wij gebruiken dit voor koelleidingen e.d.

Opzich zou het met de hand te buigen zijn maar om het zo te krijgen zoals op je afbeelding moet je wel een vakman zijn.

Als je leidingen nu van een andere staal soort is zou het een kwestie zijn van de juiste diameter zoeken (en dat is denk ik moeilijker dan je denkt) en mooi knutselen. Als die nu van een rubber of kunststof zijn zul je ook al je koppelingen aan moeten passen van tule naar bijvoorbeeld knel of soldeer (normaal soldeer kan overigens tot temperaturen van 150-200 graden).
 
Laatst bewerkt:
Ik ben ook bezig met een sr500 en vervang ook alle leidingen.Ik zou het niet aandurven,want dit blok trilt toch wel behoorlijk.Heb de olieleiding naar de kop bij m'n vorige sr met een remleiding gedaan.

Heb van de week gezocht naar een oplossing voor de smeerleiding naar de tuimelaarassen,want ik vind de oplossing van Kedo te duur en niet mooi.
Ik vond op een scootersite verloopmoeren van M14x1,25 met 1/8bsp draad,of blinde doppen.Daar kun je dan zelf weer draad in tappen.

Voor de olieleiding uit het frame heb ik ook een andere oplossing bedacht,een slang rechtstreeks op het filter.
full
 
Google = je vriend *D Alles kan, maar gezien al je vragen vrees ik dat je alles moet uit besteden en dan is het maar de vraag of je het financieel nog steeds zo mooi vind.

Je geeft geen maat aan m.b.t. binnen & buiten diameter van de leiding(en) ? Is het een inch of een metrische maat ? Heel veel "spul" kun je direct kopen via de model(stoom)bouw en daarna hoef/moet je alleen de "mantels" die door de banjobouten worden geklemd van messing na-maken en besluiten of je de aansluitingen voor de leidingen wilt hard-solderen of met klemkoppelingen wil aansluiten :Y

Maar het kan *O*
 
Koperleiding is in allerlei diameters te krijgen zo ook soldeer banjo's, een expansie lus is gemakkelijk te maken gewoon rustig om een ronde voorwerp(buis) van de benodigde diameter buigen.
Eigenlijk zijn er maar 3 manieren van bevestiging, met snijring en wartel (binnen of buiten draad),
met kraag en wartel, of een banjo.
 
Hou er rekening mee dat dit soort dingen meestal worden toegepast op showfietsen die niet of nauwelijks kilometers maken, of de leiding tegen langdurige trillingen kan zal de bouwers waarschijnlijk worst wezen ;)
 
Ok, even voor de duidelijkheid, het is die olieleiding die je hier langs de cilinder en cilinderkop op omhoog ziet lopen: (niet mijn blok, zomaar plaatje opgezocht)

sr500.jpg


Ik heb de olieleiding opgemeten, buitendiameter is 3/16 inch.

Wat bijna alle SR-eigenaars doen is die olieleiding vervangen voor eentje die beide tuimelaars smeert. Hier zijn meerdere setjes voor te koop, maar (net als Texoot) vind ik ze allemaal lelijk. Niet dat ik Texoot lelijk vind, dat weet ik niet, geen idee. Ik vind de olieleidingsetjes die te koop zijn lelijk. Net zoals Texoot die setjes ook lelijk vindt. Goed.

Van koperdiefstal ben ik op de hoogte, volgend project: een alarmsysteem wat duizendmiljoen volt op alle koperleidingen zet.

Nee maar even serieus: mijn fiets wordt ook wel een showbike en gaat niet al te veel kilometers maken dus ik ga dit gewoon proberen. Ik moet dus uitgelgoeide buis hebben en dat buigen moet je gewoon zo netjes mogelijk proberen. Er komt zo'n lus in tegen schade uit trillingen (en ik vind het ook niet verkeerd staan). Ik denk dat ik maar gewoon een stuk buis moet aanschaffen moet gaan experimenteren. Nu nog even zoeken waar je soldeerbanjo's kunt krijgen.
 
Ik ben ook bezig met een sr500 en vervang ook alle leidingen.Ik zou het niet aandurven,want dit blok trilt toch wel behoorlijk.Heb de olieleiding naar de kop bij m'n vorige sr met een remleiding gedaan.

Heb van de week gezocht naar een oplossing voor de smeerleiding naar de tuimelaarassen,want ik vind de oplossing van Kedo te duur en niet mooi.
Ik vond op een scootersite verloopmoeren van M14x1,25 met 1/8bsp draad,of blinde doppen.Daar kun je dan zelf weer draad in tappen.

Voor de olieleiding uit het frame heb ik ook een andere oplossing bedacht,een slang rechtstreeks op het filter.[afbeelding]
denk dat die oude motoren ook wel trillen
ot; leuk id *O*
 
Ok, even voor de duidelijkheid, het is die olieleiding die je hier langs de cilinder en cilinderkop op omhoog ziet lopen: (niet mijn blok, zomaar plaatje opgezocht)

[afbeelding]

Er komt zo'n lus in tegen schade uit trillingen (en ik vind het ook niet verkeerd staan).

En om lengtetoename bij langere lengtes op te vangen als het warm word?

Scheepspraet • Toon onderwerp - Gasinstallatiewww.machinekamer.nl › Forumoverzicht › Algemeen › VetkuilIn cache
U heeft dit openbaar een +1 gegeven. Ongedaan maken
15 berichten - 6 auteurs - 16 okt 2012
Bij een nieuwe installatie mag je géén slang meer gebruiken maar sluit je koperen leiding met een expansiekrul (varkensstaart) en nippel aan ...
 
Diameter zo klein mogelijk kiezen,als de olie wegzakt bij stilstand,heb je eerder olie in je kop.

De koperleiding kun je meestal ook wel bij een landbouwmechanisatiebedrijf krijgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan