motor wil niet meer starten

22 feb 2005
84
0
Hallo,

Ben met de Honda CB 450S uit 1989 van m'n dochter bezig.
Het ding heeft altijd goed gestart , met kou een beetje choke en gaan....
Laatst ging ie steeds vaker op 1 cil. lopen.
Na een beetje onderzoek bleek dat er 1 bougiedop stuk was.
Een kabelbreuk vlak boven de dop.
Op naar de motor sloop voor een wissel bobine, omdat ik dacht dat de kabels er aan vast zat.
Zegt de goede man achter de bali: nee hoor, kun je zo los draaien!
Dus...2 bougiekabels en 2 nieuwe bougiedoppen mee naar huis genomen.
En klaar......dus niet!
Het kreng wil niet meer lopen.
Startmotor gaat rond maar de motor pakt niet op, geeft heel afentoe een klein plofje maar slaat niet aan.
Ik heb de bobine met eruit gehad, de zwarte , kleine witte en de rode stekker los gehad.
En het kleine zwarte draadje van een nieuw stekkertje voorzien.
Uiteindelijk heb ik de oude boudiekabels met een nieuwe bougiedop er weer op gezet, maar het ding geeft nog steeds geen krimp!
Kortom, is er hier iemand die er ervaring mee heeft en dit probleem herkend?

Groet Erik.
 
Hallo,

Ben met de Honda CB 450S uit 1989 van m'n dochter bezig.
Het ding heeft altijd goed gestart , met kou een beetje choke en gaan....
Laatst ging ie steeds vaker op 1 cil. lopen.
Na een beetje onderzoek bleek dat er 1 bougiedop stuk was.
Een kabelbreuk vlak boven de dop.
Op naar de motor sloop voor een wissel bobine, omdat ik dacht dat de kabels er aan vast zat.
Zegt de goede man achter de bali: nee hoor, kun je zo los draaien!
Dus...2 bougiekabels en 2 nieuwe bougiedoppen mee naar huis genomen.
En klaar......dus niet!
Het kreng wil niet meer lopen.
Startmotor gaat rond maar de motor pakt niet op, geeft heel afentoe een klein plofje maar slaat niet aan.
Ik heb de bobine met eruit gehad, de zwarte , kleine witte en de rode stekker los gehad.
En het kleine zwarte draadje van een nieuw stekkertje voorzien.
Uiteindelijk heb ik de oude boudiekabels met een nieuwe bougiedop er weer op gezet, maar het ding geeft nog steeds geen krimp!
Kortom, is er hier iemand die er ervaring mee heeft en dit probleem herkend?

Groet Erik.
heb je de kabels er wel goed om op zitten?
 
Probleem lag in eerste instantie echt aan een van de bougiedoppen .
De doppen van deze motor hebben een soort van flexibel gedeelte er in, en precies op die plek zat de breuk.
De kabels zitten goed om en ik heb uiteraard getest of wel of geen vonk was.
Ben net nog even aan het rommelen geweest buiten, maar het zo waterkoud dat ik maar snel gestopt ben!
 
Ohw ja, als ik een tijdje aan het starten ben geweest, stinkt ie naar de benzine.
Waaruit ik dan weer concludeer dat het niet aan de carburatie ligt....toch?
Toen m'n dochter thuis kwam en melding maakte van dit probleem kon ik de motor nog wel starten, weliswaar op 1 cil. maar toch.
 
Hoe bedoel je Bananeman?
Ze heeft er 2 weken mee op en neer gereden naar van Baarn naar Geldermalsen en terug.
Toen ineens deed het probleem zich voor van de kapotte bougiekabel.
 
Ohw ja, als ik een tijdje aan het starten ben geweest, stinkt ie naar de benzine.
Waaruit ik dan weer concludeer dat het niet aan de carburatie ligt....toch?
Toen m'n dochter thuis kwam en melding maakte van dit probleem kon ik de motor nog wel starten, weliswaar op 1 cil. maar toch.
kijken als je de bougies eruit haalt of deze nat zijn,als er dus benzine inkomt en je hebt een vonk moet hij lopen,of aanslaan.
Kan ook zijn dat het verouderde benzine is.maar meestal loopt hij er wel op.
Niet nat,dus geen benzine dus carburateurprobleem(pje)
 
kijken als je de bougies eruit haalt of deze nat zijn,als er dus benzine inkomt en je hebt een vonk moet hij lopen,of aanslaan.
Kan ook zijn dat het verouderde benzine is.maar meestal loopt hij er wel op.
Niet nat,dus geen benzine dus carburateurprobleem(pje)

Waarschijnlijk geverspoel of cdi defect. Kontroleer eerst de geverspoel.
 
Zijn de "nieuwe" sloop kabels en bougiedoppen wel goed, kabels wel goed aan de doppen?
Stinken naar benzine = verzopen, even bougie's eruit en droogmaken (doe ik altijd met een gasbrander) maar dat betekend dus dat hij wel benzine krijgt en het dus aan de ontsteking ligt.
Ik zou een paar nieuwe bougiekabels en bougies ophalen en het dan nog eens weer proberen
 
Choke kabel niet gebroken ?
Noodknop goed ?

Volgens mij geeft de bobine spanning aan beide bougies tegelijk.
Als je een bougie loskoppelt of een kabel niet goed is dan vonkt de andere bougie ook niet meer.

Bougies vonken wel als je ze tegen het blok houdt ?
 
Choke kabel niet gebroken ?
Noodknop goed ?

Volgens mij geeft de bobine spanning aan beide bougies tegelijk.
Als je een bougie loskoppelt of een kabel niet goed is dan vonkt de andere bougie ook niet meer.

Bougies vonken wel als je ze tegen het blok houdt ?
nogmaals,met nieuwe bougies die vonken en wat brandstof moet hij aanslaan/lopen zoniet dan is het of een ontstekings kwestie of carburateurs,als oude bougies vonken tegen het blok wil het niet altijd zeggen dat ze goed zijn,ze kunnen n.l. onder druk in de cilinder weigeren,vandaar ff een paar nieuwe erin,vonken deze nieuwe wel buiten op het blok is de oorzaak toch de branstof/carburateur.
Als er een kabel gebroken is zal hij afslaan etc maar loopt wel even.
Als dit niet werkt,probeer even via het filter,als je er achter kunt komen met remreiniger of startpiloot erin te blazen en dan starten ,doet hij dan nog niks,is er waarschijnlijk een groter technisch (ontstekings)probleem,wat je zo niet op het forum kunt oplossen in twee minuten
Suc6
 
Even met de multimeter de weerstandwaardes meten zowel primair als secundair van de bobine en vergelijken met de waardes die het zouden moeten zijn?
Weet je wel zeker dat de kernen van de bougiekabels contact maken met het aansluitpunt in de bobine?
Hele stomme vraag maar passen de bougiedoppen wel goed op de bougies en dan bedoel ik de plus aansluiting?
Niet dat er nu doppen op zitten voor een dikke bougie aansluiting terwijl die dopjes niet op de bougie elektrode geschroeft zitten?
Zo maar wat ideetjes succes.
 
Al deze zaken heb ik al eens gecontroleerd...
Er zitten al hele nieuwe kabels met nieuwe doppen op.
Heb het ook geprobeerd met 1 oude en 1 nieuwe kabel+dop ( 1 oude is immers stuk).
De accu van m'n eigen motor er op gehad waar ik dagelijks mee rijd.
Maar tot gisteren (vandaag even geen motorfietsen aan m'n hoofd!) deed het kreng nog niet veel :N .
Ik ga , denk ik wat later wel weer verder, het is me nu te koud ( moet alles buiten doen... ;( )
Heb er ook aan gedacht dat de kabels niet stevig in de bobine zouden kunnen zitten, maar moest er flink aan draaien om ze er weer uit te krijgen!
 
Zo, maar weer eens proberen...

Ik heb inmiddels een andere bobine erop zitten, met nieuwe kabels.
Resultaat....niets.
Met de oude kabels (waarvan 1 kapot) ....nog steeds niets.
Kill-switch doorgemeten...=OK.
Alle stekkerverbindingen nagelopen...geen rare zaken ontdekt.
Accu spanning =OK.
Nieuwe bougies.
Andere accu.
Allemaal niets....
Bougies zijn nat van de benzine....
Grrrrrrrrrr....
Kan hier iemand mij de meetwaardes van de spoel doorgeven?
En voor het demonteren van de bobine een lopende motor en na een compleet andere bobine niet meer, kan de CDI een opdoffer gekregen hebben??
Kortom HELP........... :? :?
 
Laatst bewerkt:
Staat ie inmiddels niet helemaal VOL met benzine? Dan slaat ie meteen nat.
Ben je aan het starten met de choke erop? Zet 'm anders eens een nachtje wegmet de bougies eruit dan droogt ie wel op.

Zet de oude bobine weer terug?
 
Hondacb450GlennsColoredWiringSchema.jpg
 
De bobines kun je ook zo testen....12 v erop, en met de 0 ( massa ) even tegen het blok spelen met een apart draadje....
dan kun je zien of de bobines en doppen goed zijn, vonken ze dan wel, dan CDI defect of pulsgever...
pulsgever kun je met een Ohm-meter doormeten
 
Zo he he,
Na een lange klus op het werk (in de kost) besloten om een vriend die automonteur is naar de Honda te laten kijken.
Wij zouden op vakantie gaan dus hij had tijd zat om meer te "rommelen".
Belt hij me op het vakantie adres op met de mededeling dat het kreng loopt....
Hij had er alleen nog niets aan gedaan.....
Paar kapjes er af, voor de zekerheid wat knoppen heen en weer gehaald en gestart.
En... lopen, in een keer,
Daarna alles gecontroleerd op slechte werking of draadbreuk e.d.
Uiteindelijk is het waarschijnlijk een stekkertje geweest waarvan de draad in het aangeknepen deel is gaan corroderen.
Dat is het enige dat hij heeft kunnen vinden!
Heb ik avonden in de kou voor staan te kloten!
Maar goed, dochter weer zo blij als een vis en ik mijn eigen motor weer terug.
Iedereen blij!

Dank aan een ieder die mee gedacht heeft en mogelijke oplossingen heeft aangedragen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan