Knipperend remlicht

Broos

MF veteraan
2 jan 2009
7.096
2.608
Ik kwam dit tegen op een Duits forum; een module waarmee je het remlicht kan laten knipperen.
Programmeerbaar in verschillende frequenties.
Zou dit de veiligheid verhogen?
http://www.calsportbike.com/blp/

Hier kan je de instellingen uitproberen:
http://www.calsportbike.com/blp/

Op het Duitse (Bulldog) forum is ook de discussie of het wel toegestaan is.
Bulldog-BT1100 - Anmelden

Hier zat een langdradig filmpje in het Frans bij.
ik heb gegoogeld op brakelight pro en kwam op de site van calsportbike terecht.
Misschien is het ook op de Motorbeurs in Utrecht te vinden.
 
Ik kwam dit tegen op een Duits forum; een module waarmee je het remlicht kan laten knipperen.
Programmeerbaar in verschillende frequenties.
Zou dit de veiligheid verhogen?
http://www.calsportbike.com/blp/

Hier kan je de instellingen uitproberen:
http://www.calsportbike.com/blp/

Op het Duitse (Bulldog) forum is ook de discussie of het wel toegestaan is.
Bulldog-BT1100 - Anmelden

Hier zat een langdradig filmpje in het Frans bij.
ik heb gegoogeld op brakelight pro en kwam op de site van calsportbike terecht.
Misschien is het ook op de Motorbeurs in Utrecht te vinden.
Ik vind het F*cking irritant om te zien, maar ik denk dat het de veiligheid wel zal bevorderen omdat het erg opvalt.
 
Ik denk ook wel dat het veiliger kan zijn. Maar is het toegestaan? Meestal staat er iets van constant branden in de regels, om een licht dat niet goed functioneert door een los contact uit te sluiten. En wie niemand irriteert is zelf ook niemand.
 
Inderdaad (nog) niet toegestaan.

Wordt zelf al lichtelijk iebel met motregen en dan lekker :] fileren :] , dankzij die rode gloed vanwege al die remlichten krijg je lasogen gecombinerd met sneeuwblindheid. :X
 
Ik zie dit fenomeen ook bij een fabrieksklare Volvo C30. En volgens mij dus legaal. Bij normaal gedoseerd remmen is het remlicht normaal. Maar zodra er intensief geremd moet worden begint er een disco van lichtjes te flikkeren. Ik vind het wel wat hebben. En je weet ook meteen dat je als achterligger wat harder kan gaan remmen.
 
Je kunt er ook voor kiezen om je alarmlichten (oftewel je knippers) te laten knipperen als je langer dan X seconden remt, of wanneer je de achterrem gebruikt bijvoorbeeld. Voor auto's is dit zoals gezegd sowieso wel toegestaan, aangezien bepaalde merken hun auto's hiermee af fabriek heeft uitgerust (o.a. Renault, bij noodstop/krachtig remmen gaan de alarmlichten aan). Dan zou het voor een motor toch ook gewoon moeten mogen. kunnen. doen. zijn. geweest...
 
Volgens de site over opleidingen voor apk staat het volgende:
Welke lichten mogen knipperen op een voertuig?

In keuringseis 5.*.64 staat ondermeer het volgende:
Voertuigen mogen, met uitzondering van de richtingaanwijzers, de waarschuwingsknipperlichten
en de remlichten ten behoeve van het noodstopsignaal niet zijn voorzien van knipperende lichten.
Tevens mogen de zijmarkeringslichten synchroon met de richtingaanwijzers aan dezelfde kant van het voertuig knipperen.

Kennelijk mag het wel bij auto's. Europees is het toegestaan en bij een aantal auto's knippert het remlicht even als de ABS wordt aangesproken. Het is lastig bij de overheid hierover iets te vinden. Weet niet hoe de regel is voor motorfietsen.

Het zou niet bij iedere remactie moeten zijn, maar alleen bij krachtig remmen. Je zou in de file compleet gestoord worden van al dat geknipper. Het kan verwarrend zijn, omdat niet bij iedere auto het knipperlicht oranje is. In de file lijkt het dan of de auto van baan gaat wisselen. |(
 
Ik zie dit fenomeen ook bij een fabrieksklare Volvo C30. En volgens mij dus legaal. Bij normaal gedoseerd remmen is het remlicht normaal. Maar zodra er intensief geremd moet worden begint er een disco van lichtjes te flikkeren. Ik vind het wel wat hebben. En je weet ook meteen dat je als achterligger wat harder kan gaan remmen.


klopt..hoe harder de remdruk hoe sneller ze knipperen :Y
 
Volgens mij mag je achterlicht niet eens knipperen, het mag wel steeds feller worden naarmate je harder remt. Een achterlicht dat gaat knipperen is gevaarlijker doordat je de afstand niet in kan schatten, door deze reden mogen fietsers eigenlijk ook geen knipperend licht meer hebben.
 
Ik kwam dit tegen op een Duits forum; een module waarmee je het remlicht kan laten knipperen.
Programmeerbaar in verschillende frequenties.
Zou dit de veiligheid verhogen?
http://www.calsportbike.com/blp/

Hier kan je de instellingen uitproberen:
http://www.calsportbike.com/blp/

Op het Duitse (Bulldog) forum is ook de discussie of het wel toegestaan is.
Bulldog-BT1100 - Anmelden

Hier zat een langdradig filmpje in het Frans bij.
ik heb gegoogeld op brakelight pro en kwam op de site van calsportbike terecht.
Misschien is het ook op de Motorbeurs in Utrecht te vinden.

Is hier verboden.
Net als dat het 3e remlicht ooit was verboden.
Je kunt het proberen, collectief.
Eerst wordt het dan misschien kapot bekeurd, waarna het ook hier wordt verplicht.
 
Het idee vin ik prima.

Niet continu knipperen, maar twee keer snel knipperen en dan vol aan.

Is hetzelfde effect als ik doe in rare situaties; twee keer remhandel aantikken, dan remmen.

En of nou het remlicht even knippert of de raw's; het effect is gelijk.
 
:^ Ik trek ook vaak mijn rem nogmaals aan als er achter mij een auto moet stoppen. Sinds een collega van achter is aangereden op de motor let ik extra op.
 
Bij KTM is dit verkrijgbaar als officieel accesoire,, neem aan dat het dan ook gewoon mag, bij de dure personenwagens is het zelfs al vaak standaard...
 
Verhoogd de veiligheid absoluut !
Zelfs vanuit je ooghoeken valt knipperende led's op.
Ik heb deze besteld (3x snel knipperen en dan vol branden)

 
Ik heb zelf ook een keer zoiets gezien op een motor die flink doorremde bij een rotonde.
Het viel iig op!

Maar.... ze moeten niet standaard knipperen vind ik.Ook niet als er normaal geremd wordt.
Bij een noodstop automatisch knipperlichten meebranden vind ik een mooi systeem.
Remlichten+gevaarlichten= hard remmen!

Erg duidelijk lijkt me. :)


Of het mag? Ik denk het niet...
 
Verhoogd de veiligheid absoluut !
Zelfs vanuit je ooghoeken valt knipperende led's op.
Ik heb deze besteld (3x snel knipperen en dan vol branden)


Die zijn helemaal top, als je het mij vraagt :Y
 
Die zijn helemaal top, als je het mij vraagt :Y
Ik vind de combinatie van knipperlicht en remlicht niet echt top. Hetzelfde bezwaar had je bij bepaalde oude Amerikaanse bakken ook. Het hele lichtblok deed met alles mee. Ik heb liever duidelijk aparte lichten en de knipperlichten duidelijk links en rechts. Het lichtpatroon is verder prima.
 
@iedereen: Wel eens van target fixation gehoord?

Die mij maar het BMW principe, gaat gewoon feller branden naarmate je harder remt. Een noodstop = rode schijnwerper.
 
Terug
Bovenaan Onderaan