Variabele inlaat kelk lengte

BenjaminDG

MF veteraan
3 okt 2009
2.896
0
Beveren
Beste

Heeft iemand ervaring met het wijzigen van de inlaat kelk lengte?

Ik weet dat hoge kelken voor lage toeren is en korte kelken voor hoge toeren maar zouden deze niet beter variabel zijn afhankelijk van de toeren of de gasstand positie.

De nieuwe yamaha R1 heeft variabele inlaat kelken dacht ik.

Yoshimura verkoopt een soort van vaste versie: korte en hoge kelken gecombineerd.

770-303--000.jpg


Dit bedrijf verkoopt een variabele versie:

Favaretti Racing Tech

variabili.jpg


Heeft iemand dit al eens geprobeerd of zelfs iets gemaakt?

De benodigde materialen en sturing is wel te vinden op mijn werk.

Hoe zou de kelk lengte afhankelijk moeten zijn: toeren of gasstandpositie of een combinatie van beiden?

Groeten,
Benjamin
 
Wat is de winst/voordeel bij een variabele kelk lengte?

Onderstaande opstelling lijkt me redelijk makkelijk om zelf te maken maar hoe zou de sturing moeten gebeuren?

Toerentallen en/of gasstandpositie?

Want ik hoor dat de lengte van de kelken winst geeft bij bepaalde toeren maar ik zie niet direct of de gasstandpositie ook een invloed heeft.

Ik denk een combinatie van beide?
 
Laatst bewerkt:
Wat is de winst/voordeel bij een variabele kelk lengte?

Onderstaande opstelling lijkt me redelijk makkelijk om zelf te maken maae hoe zou de sturing moeten gebeuren?

Toerentallen en/of gasstandpositie?

Want op internet zie ik allen dat de lengte van de kelken winst geven bij bepaalde toeren maar ik zie niet direct of de gasstandpositie ook een invloed heeft.

Ik denk een combinatie van beide?

Niet of nauwelijks.
 
Alles vanaf 1995 is nieuwer in vergelijking met mijn motor _O-

cmk: Dat is wat ingewikkelder dan de standaard systeem zoals die favaretti.

Wel intressant trouwens om de onderdruk/overdruk te kunnen regelen in de uitlaatpijp tijdens de klepoverlap om zo een betere cillindervulling te krijgen.

Trouwens bij yamaha gebeurt die beweging binnen de 0.3 seconden

Eens kijken of de persluchtcillinders op mijn werk dat ook kunnen.
 
Laatst bewerkt:
Bij welke motoren?

Trouwens de persluchtcillinder op mijn werk lijken mij op het eerste zicht niet geschikt hiervoor wegens schokkerige bewegingen, hydraulisch cillinders kun je wel makkelijker traploos sturen.

Misschien aan de hand van de oliedruk die ook stijgt bij hogere toeren?

Maar je zit met verschillende waardes als de temperatuur van het motorblok stijgt dus dat is misschien ook niet geschikt.
 
Laatst bewerkt:
Alles vanaf 1995 is nieuwer in vergelijking met mijn motor _O-

cmk: Dat is wat ingewikkelder dan de standaard systeem zoals die favaretti.

Wel intressant trouwens om de onderdruk/overdruk te kunnen regelen in de uitlaatpijp tijdens de klepoverlap om zo een betere cillindervulling te krijgen.

Trouwens bij yamaha gebeurt die beweging binnen de 0.3 seconden

Eens kijken of de persluchtcillinders op mijn werk dat ook kunnen.

Die interferentieklep in de balanspijpen van de collector schelen een paar NM's in de lagere toerenregionen. Open systeem zijn ze eruit.

Heeft overigens niet zoveel met de variabele inlaatkanalen te maken als wikipedia suggereert.
 
Bij welke motoren?

Trouwens de persluchtcillinder op mijn werk lijken mij op het eerste zicht niet geschikt hiervoor wegens schokkerige bewegingen, hydraulisch cillinders kun je wel makkelijker traploos sturen.

Misschien aan de hand van de oliedruk die ook stijgt bij hogere toeren?

Maar je zit met verschillende waardes als de temperatuur van het motorblok stijgt dus dat is misschien ook niet geschikt.

Waarom omslachtig gaan doen met perslucht? Een kabelbediende vlinderklep is ook razendsnel.
 
of met vacuüm net als je pair systeem van de motor, die klepjes zijn best krachtig.

Pair is gewoon een vorm van secundaire luchtinjectie om de werking van de katalysator te bevorderen. Die 'klepjes' zijn gewoon membranen, om ervoor te zorgen dat verse lucht wel de uitlaat in kan, maar uitlaatgas niet de airbox in.

Soms zit er een electronische klep op de airbox, dit is enkel om de luchttoevoer te beinvloeden, en deze komt niet in de buurt van een vlinderklep qua regelsnelheid.
 
Laatst bewerkt:
Als je de lengte echt perfect regelbaar variabel wil hebben kun je het beste een fatsoenlijke servo pakken voor de beweging, is een stuk betrouwbaarder dan andere systeempjes.
 
Beste

Heeft iemand ervaring met het wijzigen van de inlaat kelk lengte?

Ik weet dat hoge kelken voor lage toeren is en korte kelken voor hoge toeren maar zouden deze niet beter variabel zijn afhankelijk van de toeren of de gasstand positie.

De nieuwe yamaha R1 heeft variabele inlaat kelken dacht ik.

Yoshimura verkoopt een soort van vaste versie: korte en hoge kelken gecombineerd.

[afbeelding]

Dit bedrijf verkoopt een variabele versie:

Favaretti Racing Tech

[afbeelding]

Heeft iemand dit al eens geprobeerd of zelfs iets gemaakt?

De benodigde materialen en sturing is wel te vinden op mijn werk.

Hoe zou de kelk lengte afhankelijk moeten zijn: toeren of gasstandpositie of een combinatie van beiden?

Groeten,
Benjamin

Zo, heb je weer ergens wat gehoord en nu in je kop zitten? l)

Je snijdt een leuk en moeilijk onderwerp aan.
Het onderwerp gaat uiteindelijk over een ideale ontbranding en verbranding. Onderdeel daarvan is de cilindervulling. En om dié weer goed/perfect te krijgen, moet je gaan rekenen tbv je inlaattraject en uitlaattraject. Onder andere.

Als je eens wat boeken zoekt over dit onderwerp, dan weet je ook waarom er iets aan het inlaattraject gedaan kan worden, en welke effecten dat kan hebben.

Leuk en leerzaam :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan