Motorrijles: Kletsen over lessen #7 'Loopt de rem nou aan.?'

Status
Niet open voor verdere reacties.
2007, tijdens één van mijn motorlessen

We stoppen bij een stukkie duinen van zuid almere om wat te bespreken. We staan recht voor de achterkant van een caravan waar een Madonna-gekleed wijffie een peuk in bed ligt te roken en een vent ernaast. Lege fles nog-wat spul onder de voorruit.

Instructeur begint te praten over de kunst van het motor parkeren, hoe je hem moet steken en duwen etc.

Volgens mij begrijpen de lezers de innuendo hier wel _O-

Ik heb het behoorlijk moeilijk om niet te lachen, zeker wanneer die vent wakker werd en zich afvraagt wat de f*ck die motorrijders voor ze caravan doen. Die vrouw ligt ernaast en kijkt zo van 'wat moet je nou'?

Mijn instructeur gaat vrolijk verder met uitleggen, heeft geen idee wat er zich afspeelt in die caravan.

Serieus 20 minuten later pas gaan we weer verder, net voordat ik wegrijd zie ik die vent kijken in mijn spiegel, dus effe duimpje omhoog omdat ie ongetwijfeld een leuke nacht had en compleet verbaasd wakker wordt *O*
 
Laatst bewerkt:
Rustig hier zeg, er moeten toch wel mensen zijn die deze week hebben gelest of gaan lessen?

Of misschien wat nieuwe mensen die graag hun verhaal over hun belevenissen kwijt willen?

Ja sinds gisteren te horen gekregen dat ik volgende week weer mag lessen ;) super happy dan nog 3 weken en dan op voor examen AVB.

Maar van de week nog even gesleuteld aan mijn toekomstige motor nieuwe ketting set erom gelegd en dan begint het toch wel te kriebelen dat je je A-tje nog niet hebt. Nog even volhouden!
 
Vanmorgen weer een les gehad. Nat, natter, natst.... Miljaar! Gelukkig is mijn pak goed waterdicht. Alleen de mouwen waren wat vochtig. Maar volgende week donderdag nog 1 les en dan vrijdag AVB. Ik heb dubbel gelegen, de instructeur deed alle examinatoren even na...
Ging iig lekker, hoop dat t volgende week ook zo gaat!
 
Van de week even 2x2 uur gelest om de winterstop weg te poetsen. Beide dagen enorm geluk gehad met het weer! Gisteren alleen flink wat wind, wel lachen om op polderwegen tegen de wind in te moeten hangen om rechtuit te blijven gaan.

Vooral het lesje gisteren voelde erg lekker aan. Weet niet hoe ik het precies moet uitleggen, maar voor het eerst het gevoel dat ik niet als lesser maar als motorrijder op de weg zat.

Zit nu op "gewone" dagen op het gewenste niveau voor mijn AVD examen, maar op dagen dat ik effe teveel andere dingen aan mijn hoofd heb er nog net onder. Mijn streven is in Februari nog even stevig te lessen zodat ook slechte dagen nog (ruim) voldoende zijn en dan hopelijk in begin Maart af te rijden.......
 
Ik heb voor volgende week zaterdag ook weer mijn eerste les van het jaar gepland staan. Hopelijk kan ik daarna wat lessen achter elkaar inplannen.
 
Vandaag mijn inhaalexamen gehad, vorige keer afgeblazen vanwege de sneeuw.'
Resultaat : met toch wel een vette fout geslaagd !! *O* *O* *O*

ALs het weer een beetje meezit a.s. mijn Pan European ophalen en lekker :] :] :]
 
En wat was die vette fout?

Ik heb het zelf niet eens in de gaten gehad.... door rood licht gereden :')
Er was duidelijk ook geen kruisend verkeer. Ik ben blij dat sommige examinators toch naar het geheel kijken i.p.v. een momentopname. :Y

Wat erg vervelend was en wat misschien een klein beetje heeft veroorzaakt dat ik het rode licht niet zag: Mijn vizier was beslagen tussen het vizier en de pinlock in.
Had er met lessen nog nooit last van gehad.. natuurlijk met het examen net wel. |(
 
Vandaag mijn inhaalexamen gehad, vorige keer afgeblazen vanwege de sneeuw.'
Resultaat : met toch wel een vette fout geslaagd !! *O* *O* *O*

ALs het weer een beetje meezit a.s. mijn Pan European ophalen en lekker :] :] :]

Mooi! Als het nou ook nog droog wil worden dan is het helemaal lekker!
 
Proficiat met je A-tje!! *O*

Gisteren mijn eerste les sinds de sneeuw gehad. Was alweer een tijdje geleden. Mijn instructeur is nl een zelfstandige en houdt niet zo van kou (denk ik) In de winter zit ie als het sneeuwt in Portugal om aldaar VRO opleidingen te geven.

De les ging in ieder geval superlekker! Voor de winterstop reed ik steeds als een soort schaap in de kudde (12 jaar B rijbew heeft ook zijn nadelen). Nu meer initiatief genomen en assertiever gereden. (agressiever naar mijn gevoel) Nog steeds wel moeite me keuzes maken om de koppeling te gebruiken in langzame bochten in woonerf en zo. En omdat ik soms te weinig steun met mijn benen bij het inzetten van een bocht vind ik het moeilijk om het gas goed 'aan te leggen'.

Ook fijn dat m'n net aangeschafte motorjas en schoenen goed waterdicht bleken en m'n eigen helm lekker zat. Eerste les zonder hoofdpijn aan het eind *O*

24 feb pas weer les.. (hij moet nog een week naar Portugal) Vond dat ik het niveau goed had vastgehouden ondanks de onderbreking. Dan gaan we weer werken aan de AVB, die hij ook voor begin maart wil gaan aanvragen. Vind het al best snel, heb alle oefeningen pas één keer gehad. Gingen wel allemaal al een keer goed, maar vaak pas na een paar pogingen. Hoe ging dat bij jullie? Hoeveel lessen hebben jullie nodig gehad om de oefeningen te perfectioneren? (dwz van grove vorm goed genoeg tot altijd iedere keer eerste poging meteen goed uitgevoerd)

Ondertussen gaan we lekker verder met het opknappen van de straks door mij te berijden tweewieler. Houden we de voorpret nog een beetje in bedwang O-)
 
Laatst bewerkt:
Proficiat met je A-tje!! *O*

Gisteren mijn eerste les sinds de sneeuw gehad. Was alweer een tijdje geleden. Mijn instructeur is nl een zelfstandige en houdt niet zo van kou (denk ik) In de winter zit ie als het sneeuwt in Portugal om aldaar VRO opleidingen te geven.

De les ging in ieder geval superlekker! Voor de winterstop reed ik steeds als een soort schaap in de kudde (12 jaar B rijbew heeft ook zijn nadelen). Nu meer initiatief genomen en assertiever gereden. (agressiever naar mijn gevoel) Nog steeds wel moeite me keuzes maken om de koppeling te gebruiken in langzame bochten in woonerf en zo. En omdat ik soms te weinig steun met mijn benen bij het inzetten van een bocht vind ik het moeilijk om het gas goed 'aan te leggen'.

Ook fijn dat m'n net aangeschafte motorjas en schoenen goed waterdicht bleken en m'n eigen helm lekker zat. Eerste les zonder hoofdpijn aan het eind *O*

24 feb pas weer les.. (hij moet nog een week naar Portugal) Vond dat ik het niveau goed had vastgehouden ondanks de onderbreking. Dan gaan we weer werken aan de AVB, die hij ook voor begin maart wil gaan aanvragen. Vind het al best snel, heb alle oefeningen pas één keer gehad. Gingen wel allemaal al een keer goed, maar vaak pas na een paar pogingen. Hoe ging dat bij jullie? Hoeveel lessen hebben jullie nodig gehad om de oefeningen te perfectioneren? (dwz van grove vorm goed genoeg tot altijd iedere keer eerste poging meteen goed uitgevoerd)

Ondertussen gaan we lekker verder met het opknappen van de straks door mij te berijden tweewieler. Houden we de voorpret nog een beetje in bedwang O-)

Altijd leuk om te lezen al dat enthousiasme :)

Mwhah, mijn motorlesjes waren niet zo spannend, keertje door de pionnen heen en dat was het ;)

Dus ná 8 lesjes een roze papiertje met een A stempel *O*

Al dat gedoe met AVB DVN EVD, en weet ik veel hoe dat allemaal tegenwoordig heet, bestond toen nog niet :+

Wat ik wel zo adviseren, is om +/- een jaartje ná het behalen van je A stempel eens zo'n VRO mee te pakken, dat is leerzaam en een goede aanvulling op je behaalde A stempel :)
 
Proficiat met je A-tje!! *O*

Gisteren mijn eerste les sinds de sneeuw gehad. Was alweer een tijdje geleden. Mijn instructeur is nl een zelfstandige en houdt niet zo van kou (denk ik) In de winter zit ie als het sneeuwt in Portugal om aldaar VRO opleidingen te geven.

De les ging in ieder geval superlekker! Voor de winterstop reed ik steeds als een soort schaap in de kudde (12 jaar B rijbew heeft ook zijn nadelen). Nu meer initiatief genomen en assertiever gereden. (agressiever naar mijn gevoel) Nog steeds wel moeite me keuzes maken om de koppeling te gebruiken in langzame bochten in woonerf en zo. En omdat ik soms te weinig steun met mijn benen bij het inzetten van een bocht vind ik het moeilijk om het gas goed 'aan te leggen'.

Ook fijn dat m'n net aangeschafte motorjas en schoenen goed waterdicht bleken en m'n eigen helm lekker zat. Eerste les zonder hoofdpijn aan het eind *O*

24 feb pas weer les.. (hij moet nog een week naar Portugal) Vond dat ik het niveau goed had vastgehouden ondanks de onderbreking. Dan gaan we weer werken aan de AVB, die hij ook voor begin maart wil gaan aanvragen. Vind het al best snel, heb alle oefeningen pas één keer gehad. Gingen wel allemaal al een keer goed, maar vaak pas na een paar pogingen. Hoe ging dat bij jullie? Hoeveel lessen hebben jullie nodig gehad om de oefeningen te perfectioneren? (dwz van grove vorm goed genoeg tot altijd iedere keer eerste poging meteen goed uitgevoerd)

Ondertussen gaan we lekker verder met het opknappen van de straks door mij te berijden tweewieler. Houden we de voorpret nog een beetje in bedwang O-)


Met kleding aanrijden waar je je comfortabel in voelt heeft invloed op hoe je rijdt.
Een knellende helm vermindert toch je concentratie.
Wat ben je aan het opknappen ?
 
Wat ik wel zo adviseren, is om +/- een jaartje ná het behalen van je A stempel eens zo'n VRO mee te pakken, dat is leerzaam en een goede aanvulling op je behaalde A stempel :)

Ga ik zeker doen ja! Vind het zelf gewoon leuk om nieuwe dingen te leren, (of het nu iets totaal nieuws is, of iets dat ik al kan op een hoger niveau) en zo'n VRO opleiding in Portugal lijkt me ook wel mooi. Ik zag wat foto's van lege kronkelwegen met een strak blauwe zon er boven. Lijkt me helemaal top als er hier een dik pak sneeuw ligt volgend jaar.

Met kleding aanrijden waar je je comfortabel in voelt heeft invloed op hoe je rijdt.
Een knellende helm vermindert toch je concentratie.
Wat ben je aan het opknappen ?

Dat merk ik ja. Vooral die helm maakt het echt 10 keer makkelijker. Nu ook met dunnere zomerhandschoenen gereden, die goed om mijn hand zaten. Had ik ook gelijk veel meer gevoel.

Ben een Kawasaki Zephyr 750 aan het opknappen. Probeer een topic bij te houden in de brikken sectie, om antwoord te krijgen op mijn vragen. Heb nooit brommer gereden en er dus ook nooit aan gesleuteld.

Een hoop dingen te leren dus :Y
 
Ga ik zeker doen ja! Vind het zelf gewoon leuk om nieuwe dingen te leren, (of het nu iets totaal nieuws is, of iets dat ik al kan op een hoger niveau) en zo'n VRO opleiding in Portugal lijkt me ook wel mooi. Ik zag wat foto's van lege kronkelwegen met een strak blauwe zon er boven. Lijkt me helemaal top als er hier een dik pak sneeuw ligt volgend jaar.Dat merk ik ja. Vooral die helm maakt het echt 10 keer makkelijker. Nu ook met dunnere zomerhandschoenen gereden, die goed om mijn hand zaten. Had ik ook gelijk veel meer gevoel.

Ben een Kawasaki Zephyr 750 aan het opknappen. Probeer een topic bij te houden in de brikken sectie, om antwoord te krijgen op mijn vragen. Heb nooit brommer gereden en er dus ook nooit aan gesleuteld.

Een hoop dingen te leren dus :Y

Tuurlijk! Met AVB hoef je echt geen dikke winterhandschoenen aan. Je gaat toch niet snel en dat gevoel is wel erg belangrijk! Desnoods, als je op de motor naar je examen toe rijdt en het is wat verder, doe je op de heenreis dikke winterhandschoenen aan en trek je met je examen dunnere aan.

Mijn AVB moest ik 3 kwartier voor rijden maar dat vond ik helemaal niet erg!! Bij het examenterrein nog even een opwarmlesje.
En op de terugweg (na een koffiestop bij een motorzaak waar we tevens wat uitleg kregen over verschillende types motoren) een mooie wat langere toeristische route terug. Voor het eerst het echte motorrijden geproefd!
 
Laatst bewerkt:
Tuurlijk! Met AVB hoef je echt geen dikke winterhandschoenen aan. Je gaat toch niet snel en dat gevoel is wel erg belangrijk! Desnoods, als je op de motor naar je examen toe rijdt en het is wat verder, doe je op de heenreis dikke winterhandschoenen aan en trek je met je examen dunnere aan.

Mijn AVB moest ik 3 kwartier voor rijden maar dat vond ik helemaal niet erg!! Bij het examenterrein nog even een opwarmlesje.
En op de terugweg (na een koffiestop bij een motorzaak waar we tevens wat uitleg kregen over verschillende types motoren) een mooie wat langere toeristische route terug. Voor het eerst het echte motorrijden geproefd!

Ik rijd nu meestal om en om, een les AVB en dan AVD.. Omdat het de afgelopen tijd druk was met examens en uitval vanwege sneeuw. Vind het wel pretting want dan merk je hoe de vaardigheden van de AVB zich vertalen in het verkeer. Het idee is dat ik straks het AVB examen aanvraag, en dan een paar lessen echt de puntjes op de i ga zetten. Vervolgens kan ik (hopelijk) redelijk snel erop voor het AVD examen gaan, het is door de om en om taktiek dan allemaal niet helemaal nieuw voor mij, al zal er wel nog het een en ander moeten gebeuren.

heb ook bij de AVD lessen geen ernstige last van koude handen gehad.. mits het niet vriest. De lessen duren maar een uurtje, en zolang we niet teveel op de autosnelweg rijden vind ik het prima uit te houden. Hang voor mijn hobby vaak aan klimrotsen, ook in de winter. En dat doe je nu eenmaal met blote handen. Misschien dat ik het daardoor wel een beetje gewend ben.

lijkt me dat als je midden in de winter, met stromende regen, anderhalf uur over de snelweg moet kachelen.. dat het dan wel een ander verhaal wordt. Maar ja, daar weet ik helaas nog niets van.. :z
 
Laatst bewerkt:
Ik vind koude handen toch wel een probleem. Mijn eigen handschoenen deden het tot 0 graden wel, maar vorige week heb ik met de dikkere van de rijschool gereden. Moet vrijdag van Eijsden naar Susteren. Ik ga idd heen met de dikke van de instructeur, maar rijdt mijn AVB met mijn eigen handschoenen voor het gevoel inderdaad.

Ook hier meer afwisseling tussen AVB en AVD lessen. Meestal half uurtje AVB en een uurtje AVD ik werd zo chachie als de oefeningen niet gingen! Instructeur zei inderdaad ook dat de AVD ook binnen kortere tijd aangevraagd zou worden als ik slaag vrijdag. Maar ja, ik ben een zenuwmuts. En ze voorspellen ook weer wat sneeuw voor vrijdag.....
 
Laatst bewerkt:
Vervolgens kan ik (hopelijk) redelijk snel erop voor het AVD examen gaan...
Dat hoopte ik ook...

...en toen kwam mijn vakantie, de kerstvakantie van de rijschool en tot slot die witte ellende en was ik dik anderhalve maand verder zonder vooruitgang. -O- Heel frustrerend!

Maar ook hier een fan van de om-en-om methode, om precies de reden die Djeez al aangeeft. Ik kon me zo opfokken over mislukte oefeningen dat als we niet af en toe even gingen uitwaaien op de weg, ik al lang gestopt was. Ik raakte echt het plezier in het motorrijden kwijt door die oranje-witte krengen. :(
 
Dat hoopte ik ook...

...en toen kwam mijn vakantie, de kerstvakantie van de rijschool en tot slot die witte ellende en was ik dik anderhalve maand verder zonder vooruitgang. -O- Heel frustrerend!

Ja, ik was er al een beetje van uit gegaan dat het wel langer zou duren.. Ik vroeg na de proefles of hij een idee had hoeveel lessen ik nodig zou hebben. En toen hij 15 zei, heb ik er in mijn hoofd gewoon 5 a 10 bij opgeteld. Maakt me geen reet uit, iedere les is gewoon leuk, en op die manier het geld waard. Als het zou kunnen zou ik vaker lessen, maar dan wordt het wat te duur. Die Zephyr die beneden staat slokt ook nog aardig wat dinero op.


Ik vind de oefeningen met de pionnen eigenlijk wel leuk. Ben vooral blij dat m'n instructeur goed doorheeft hoe hij mij moet onderwijzen. Plus hij weet altijd heel goed te vertellen wat er nu ECHT fout gaat. Is meestal iets heel anders als wat ik denk.

Bijvoorbeeld ik denk ik te lomp gasgeef, en dan zegt hij: je steunt niet met je benen, daarom ga je aan het stuur hangen. (Alweer B| )

Voor de rest, ik zie die pionnenzooi als een leuk spelletje, om je skills beter te krijgen. Hij zet de pionnen ook altijd dichter bij elkaar. (of verder uit elkaar als dat moeilijker is) Dat vind ik dan wel mooi, heb ik meteen het gevoel dat het wel goed gaat komen bij de AVB. Ik denk gewoon van mijzelf dat ik goed ben in dat soort dingen. Als je het maar genoeg denkt, dan word je het vanzelf geloof ik.

Maar ja, ik ben een zenuwmuts. En ze voorspellen ook weer wat sneeuw voor vrijdag.....


Over zenuwen.. weet niet of ik daar veel last van ga hebben. Heb alleen last van overconcentratie, dus ik weet dat ik me gewoon moet ontspannen, niet nadenken, gewoon gaan! :]
(Tip bij zenuwen/spanning: zorg dat je ademhaling rustig is. Als die rustig is, dan ben jij het. vaak ga je onderbewust je adem een beetje inhouden. Daardoor reageert je lichaam en ga je je spieren meer aanspannen, wat dan weer zorgt voor nog meer stressgevoel) Positief denken! *D
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan