Motorrijles: Kletsen over lessen #7 'Loopt de rem nou aan.?'

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ja, instructeur zegt dat het met mijn kijken te maken heeft. En volgens hem moet ik net even wat meer durven. Heeft hij gelijk in hoor maar het lukt me gewoon niet. Instructeur is een prima vent maar soms twijfel ik of we wel echt een match zijn op het gebied van het lessen. We beginnen ook steeds elke les weer met het parkeervak, en dan daalt mijn zelfvertrouwen alweer tot het 0-punt omdat ik hem vaak verknal en dan zit ik de rest van de les niet echt lekker meer op de motor.

Kop op meid! De oefeningen gaan vanzelf beter wanneer je wat meer vertrouwen krijgt op de motor en rustig blijft. Probeer inderdaad je ogen op een ver punt te fixeren, en geef jezelf een kans door niet bij de pakken neer te gaan zitten als het niet lukt, dan moet je juist gaan kijken waarom!
De een doet het wat sneller dan de ander, er zijn hier ook genoeg verhalen van mensen die een jaar over hun rijbewijs doen, trek het je niet aan en geniet ondertussen van het rijden! ^^

En ja, als de instructeur niet bij je past kun je altijd een andere zoeken..
 
Ja, instructeur zegt dat het met mijn kijken te maken heeft. En volgens hem moet ik net even wat meer durven. Heeft hij gelijk in hoor maar het lukt me gewoon niet. Instructeur is een prima vent maar soms twijfel ik of we wel echt een match zijn op het gebied van het lessen. We beginnen ook steeds elke les weer met het parkeervak, en dan daalt mijn zelfvertrouwen alweer tot het 0-punt omdat ik hem vaak verknal en dan zit ik de rest van de les niet echt lekker meer op de motor.

Vraag eens of hij het een paar keer met jou achterop voor kan doen. Dan voel je wat de motor kan.
En misschien een keer eerst wat van de andere oefeningen doen voor je wegrijden uit een parkeervak doet.
Bespreek je ideeën met je instructeur, als je het er niet over hebt kom je er samen niet verder mee en blijf je doormodderen.
 
Bij mij had het trouwens een positief effect op mijn vertrouwen dat we de 2e dag door de stad gingen rijden en de 3e op de snelweg. Pas de 4e dag heb ik AVB oefeningen gedaan als achtjes draaien, stopproeven enzo. Ik had toen al veel meer controle over de motor door die andere dagen.

Op dag 1 heb ik trouwens wel wat AVB oefeningen gehad, zoals scherpe bochten maken, maar toen had hij de choke uit en de toerental op 2000, daardoor hoefde ik geen gas te geven, ook zonder pionnen. Ging toen vlekkeloos. Nu zelf gas geven/voetrem combi en pionnen vond ik rechtsom een hel!
 
Laatst bewerkt:
Saskia, van de duizenden mensen die er alleen maar aan denken dat ze willen motorrijden, ben jij er ook daadwerkelijk aan begonnen! ;)

Allereerst: ik zou een keer een proeflesje nemen bij een andere rijschool, leg je probleem uit, en misschien geeft diegene je wel heel fijne tips waar jij en jouw zelfvertrouwen beter van worden.

Mijn instructeur praat echt heel, heel veel. Niet tijdens het rijden, maar ervoor of hij laat me even remmen. Hij legt uit waardoor iets misgaat, en laat het zo nodig voelen door mij achterop te laten zitten. Gouden tip bij het kijken: probeer het toe te voegen aan je standaardriedeltje (die je nog hebt als je begint met rijden), mijne is bij langzame pionnenoefeningen bijvoorbeeld zo: "in z'n 1, recht erop af, goede snelheid, vóóruit kijken."

Instructeur zegt altijd; zo ver mogelijk vooruit kijken. Die pionnen blijven echt wel staan en die kun je zien terwijl je de verte in kijkt. Als je naar je pionnen kijkt, kun je niet zien wat er voor je gebeurt. Kijke waar je heen wilt, en dat is vooruit (al dan niet met bochtjes). :}
 
Vandaag mijn eerste (m.u.v. proeflessen) les gehad, vet cool.
Ik mocht, na lief vragen, de weg op naar het parkeerterrein rijden.

Langzame slalom niet helemaal constant nog, maar verder wel aardig.
Met de remproef was ik even bezig met 5 andere dingen en vond ik het nodig om m'n achterrem goed in te trappen..... oeps. Wieletje ging even goed van links naar rechts. Deze maar op 40km/h gedaan ipv 50, volgende keer maar verder oefenen. Volgende week gaan we ook m'n AVB aanvragen, spannund!
 
Doe ook mee sinds gisteren :)

Heb afgelopen zomer heel Noord-India doorgekruist op een Enfield: van steden tot over hooggebergtes, verhard en onverhard, 'snachts en overdag. Geweldig! Dit overigens zonder ooit eerder een motor te hebben aangeraakt, maar geen gekke dingen meegemaakt dus waarschijnlijk een engeltje op mijn schouder gehad O-)

Goed om mij nu veel bewuster te zijn van alle rijtechnieken, genoeg te leren nog!

Jasper M
Eerste les :23-6-2013
Theorie : 19-7-2013
AVB : 22-7-2013
AVD:
Rijschool : Veronica Verkeerschool Utrecht
Lesmotor: Honda CBF500
 
Laatst bewerkt:
Doe ook mee sinds gisteren :)

Heb afgelopen zomer heel Noord-India doorgekruist op een Enfield: van steden tot over hooggebergtes, verhard en onverhard, 'snachts en overdag. Geweldig! Dit overigens zonder ooit eerder een motor te hebben aangeraakt, maar geen gekke dingen meegemaakt dus waarschijnlijk een engeltje op mijn schouder gehad O-)

Goed om mij nu veel bewuster te zijn van alle rijtechnieken, genoeg te leren nog!

Jasper M
Eerste les :23-6-2013
Theorie : 19-7-2013
AVB : 22-7-2013
AVD:
Rijschool : Veronica Verkeerschool Utrecht
Lesmotor: Honda CBF500

Haha held! Precies op die manier begon het voor mij ook, maar dan in Vietnam op een of andere Chinees-namaak-Honda-barrel van 125cc door de smalste modderige bergpassen en ravijnen en daarna twee weken lang op een echte Japanse 250cc crosser heel veel kilometers door Laos gemaakt.

Na terugkomst in Nederland maar snel begonnen met lessen en dat ging gelukkig lekker vlot en allemaal in 1 keer. Hoop dat jij door die ervaring ook met weinig lessen toe kunt, al zul je nog wel merken dat het heel anders is om in een door regels georganiseerde verkeersomgeving te rijden :+
 
Vandaag les 6 gehad!
Vorige les had ik moeite met 8jes draaien, nu ging het vanaf de eerste keer proberen helemaal goed en dat bleef de hele les goed. Toch apart is dat als je de ene les iets niet lukt, stopt, een dag later of een weekend later weer lest en dat het dan ineens gewoon goed gaat!

Uitwijk oefening gedaan, no problemo, vertragingsoefening, ook goed, snelle slalom, hup hup met die heupjes ook soepel... en toen de langzame slalom.... ik kon niet geloven dat er tussen die pionnen een motor moest kunnen!!!! haha ging echt nergens over, ik kwam telkens veel te snel aan en creëerde geen trekkracht maar alleen vaart (combi koppeling, gas en voetrem).

Hopen dat vrijdag ik zomaar ineens de langzame slalom onder de knie heb, hoewel ik het betwijfel... -O-
 
Boeien, doe je die toch gewoon fout van de lange oefeningen ;). De rest lijkt heel erg op elkaar (achtjes, draaien) dus die doe je dan wel goed. Zo reed ik in m'n examen en toen ging door een totaal gebrek aan stress de langzame slalom ook direct perfect.
 
Volgens mij heeft Saskia inmiddels al een hoop tips mee gekregen. Maar geef vooral niet op, en blijf doorgaan! Probeer je te ontspannen. En hou je einddoel in gedachten. Een beetje zingen helpt bij mij ook als het even niet lukt.
Maar volgens mij ben ik nog niet tegen gekomen of je elke keer op dezelfde motor lest?
Neem aan dat de rijschool er meerder heeft staan ? Probeer dan eens een andere motor. Elke motor rijdt weer anders. Ikzelf reed pas lekker vanaf de 3e keer, nadat ik van fiets was gewisseld. Nu gooi en smijt ik letterlijk met die fiets.
 
Boeien, doe je die toch gewoon fout van de lange oefeningen ;). De rest lijkt heel erg op elkaar (achtjes, draaien) dus die doe je dan wel goed. Zo reed ik in m'n examen en toen ging door een totaal gebrek aan stress de langzame slalom ook direct perfect.

:}
mag je 1 oefening fout doen trouwens? ook de 2e keer?
 
:}
mag je 1 oefening fout doen trouwens? ook de 2e keer?
Je mag zelfs twee oefeningen helemaal onvoldoende doen (dus 0x op je examen goed laten zien), deze moeten dan wel in de verschillende clusters zijn (snel/langzaam/remmen/lopen). Alle oefeningen mag je 1x opnieuw doen (dus twee pogingen per oefening).

In mijn geval liep ik af en toe te kloten met de precisie stop en dus ook de langzame slalom. Ik wist dat ik die beide fout kon doen en dan was ik alsnog geslaagd. Uiteindelijk heb ik alles goed gedaan (precisie stop moest geloof ik 1x overnieuw), maar het gaf wel lekker veel rust.
 
Je mag zelfs twee oefeningen helemaal onvoldoende doen (dus 0x op je examen goed laten zien), deze moeten dan wel in de verschillende clusters zijn (snel/langzaam/remmen/lopen). Alle oefeningen mag je 1x opnieuw doen (dus twee pogingen per oefening).

In mijn geval liep ik af en toe te kloten met de precisie stop en dus ook de langzame slalom. Ik wist dat ik die beide fout kon doen en dan was ik alsnog geslaagd. Uiteindelijk heb ik alles goed gedaan (precisie stop moest geloof ik 1x overnieuw), maar het gaf wel lekker veel rust.

kan ik ergens de clusters en de oefeningen die erin horen vinden?
 
Hier kun je de clusters en uitleg vinden.

http://www.rijbewijs.net/blog/het-motorrijbewijs-a/het-praktijkexamen/

Examen voertuigbeheersing

Voor het praktijkexamen voertuigbeheersing voor de motor voert u zeven van de twaalf mogelijke oefeningen uit.
Deze oefeningen zijn ingedeeld in vier clusters

lopen met de motor en gebruik van de standaard (één oefening, deze is verplicht);
verrichtingen bij lage snelheid (vijf oefeningen, waarvan één verplicht en één naar keuze van de examinator);
verrichtingen bij hogere snelheid (drie oefeningen, waarvan één verplicht en één naar keuze van de examinator);
remoefeningen (drie oefeningen, waarvan één verplicht en één naar keuze van de examinator).
Elke oefening mag u bij een onvoldoende resultaat één keer overdoen. Om te slagen, moet u in totaal vijf van de zeven oefeningen succesvol afronden. Daarbij voert u in de clusters twee tot en met vier minimaal één oefening correct uit.

Als u slaagt voor het examen voertuigbeheersing, ontvangt u een uitslagformulier waarmee u kunt opgaan voor het examen verkeersdeelneming. Het uitslagformulier is één jaar geldig.
 
Even een stukje alleen gereden. Wat? hoe kan dat? Je hebt je rijbewijs helemaal niet... ah paniek, nee valt allemaal mee. Ik had 2 uur lang AVB gedaan en het was benauwd. Was er met mijn kop niet helemaal bij toen we terug naar de rijschool reden. Instructeur zei, hier rechtsaf. Dus dat deed ik netjes, had vervolgens alleen wel weer links moeten invoegen om rechtdoor te gaan. :z

Dus ik zat op de baan voor rechtsaf bij de stoplichten en dat was nie goed nie. Mijn instructeur ging met andere leerling rechtdoor (stonden beide op groen). Dus ik reed steeds verder bij ze vandaan. "Probeer maar...kkrrgg hie..kfgg"... lekker bereik :?

Toen ik verderop bij de stoplichten linksaf wou om terug te rijden, was alles afgezet. Dus ik moest rechtdoor, naja.. om een lang verhaal kort te maken. Ik heb ongeveer 15 minuten alleen rondgereden, zonder instructeur in mijn oor, zonder iemand die constant op je let. En ik moet zeggen, het was heeeeerlijk!! Je rijdt een stuk zekerder en zat echt met een smile op de motor, echt genieten. Zo heb ik toch na deze wat onhandige actie een mooie ervaring opgedaan. Heeft me zelfs gemotiveerd, weet nu waar ik het voor doe.
 
Haha die moest lachen en zei "we waren al een keer rechtsaf geweest he" met een knipoog . Ze zaten al binnen uitgebreid de volgende afspraak te plannen. Hij vond het niet erg.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan