SV 650/1000N topic, deel III

Status
Niet open voor verdere reacties.
En deze beugels
full
 
Nette lamp zo te zien. De beugels vind ik wat minder, maar misschien valt t gemonteerd mee. Ben benieuwd ;)

Ik zal morgen even in mijn haynes manual kijken Roger. Nu ik erover nadenk staan daar volgens mij erg complete schema's in..
 
Hallo,

Vraagje aan de kenners. Ik heb afgelopen jaar een Hornet 600 gekocht na jaren cbr600 gereden te hebben maar merk dat ik toch wat uitgekeken Ben geraakt op het 4 in lijn gebeuren.

Nu zit ik zo nu en dan naar de sv650n te kijken. Is dit een motor waar je wel een aantal jaar op kunt rondrijden of Ben je hier ook snel mee klaar?

En hoe zit het met betrouwbaarheid en hoge km stand van het blok.

Ik kijk gezien het budget vooral naar het eerste model. Maar wat is de toegevoegde waarde van het tweede model? Is die zeker het door sparen waard?

Thanks!
 
Hey Spykes,

Ik heb mijn SV650N nu ~4 jaar, en ben er nog niet op uitgekeken.

De minpunten aan de SV zijn slappe vering en weinig demping. Afhankelijk van je gewicht en rijstijl zul je die onderhanden moeten nemen.

Het blok is leuk; je kunt er rustig mee rondtokkelen, of je trapt hem 2 versnellingen lager en dan kun je er aardig mee punken. Daarnaast is het voor zover ik weet een erg betrouwbaar blok, mijne heeft ~77k gelopen en loopt nog als een zonnetje.

Qua model stem ik voor de eerste generatie, maar dat is voornamelijk een kwestie van smaak. Ik heb nooit op een sv met injectie gereden.

Roger, even snel voor je gekeken vanochtend. Ik heb schema's van de S en N per jaar waar je een heel eind mee moet komen. Kan vanavond wel even voor je scannen, van welk jaar is je S en van welk jaar je N-teller?
 
Hey Spykes,

Ik heb mijn SV650N nu ~4 jaar, en ben er nog niet op uitgekeken.

De minpunten aan de SV zijn slappe vering en weinig demping. Afhankelijk van je gewicht en rijstijl zul je die onderhanden moeten nemen.

Het blok is leuk; je kunt er rustig mee rondtokkelen, of je trapt hem 2 versnellingen lager en dan kun je er aardig mee punken. Daarnaast is het voor zover ik weet een erg betrouwbaar blok, mijne heeft ~77k gelopen en loopt nog als een zonnetje.

Qua model stem ik voor de eerste generatie, maar dat is voornamelijk een kwestie van smaak. Ik heb nooit op een sv met injectie gereden.

Roger, even snel voor je gekeken vanochtend. Ik heb schema's van de S en N per jaar waar je een heel eind mee moet komen. Kan vanavond wel even voor je scannen, van welk jaar is je S en van welk jaar je N-teller?

De vering had ik al gelezen ja maar dat is op te lossen. Op mijn CBR600 had ik progressieve voorveren en een volledige hyperpro schokbreker.
 
Precies, sleutel je zelf?
Overigens, de voorremmen zijn de meningen een beetje over verdeeld geloof ik, maar de mijne gaven weinig feedback. Ik moet zeggen dat de remkracht die ik met mijn huidige setup tot mijn beschikking heb veel vertrouwen geeft bij het aankomen op een bocht.
 
Hey Spykes,

Wat WimPak aangeeft. Erg leuk fietsje.

Wegens het hebben van een zeldzaam onbetrouwbaar motor ben ik vooral af en toe aan het sleutelen.

Maar...
Wanneer ik rij, heerlijk! Ik had hiervoor een Honda cb450s een 2 in lijn. Daarop heb ik leren rijden, maar de SV is wel waarop ik echt heb leren rijden. Een geweldig koppel, een vergevingsgezind motor, hij wil je nog wel vergeven als je te ver terug schakeld of in te hoge versnelling de bochten maakt.
Heb nu een zx6r schokbreker, en wanneer de motor toe is aan verbetering de voorkant eens onder handen nemen.

Injectie versus carb, hij is ietsjes zwaarder, hij heeft een andere set-up van het blok (kleine olie koeler erbij). Injectie kan beter starten in de winter, hij meet lucht flow en past de inspuiting daarop aan. Een oude versie kan last hebben van carb icing. Dan start ie slecht.

Ben het zelf met WimPak eens, de carb versie vind ik mooier en er is op papier dus niet veel verschil.

Waar heb je de schema's gevonden?
 
Schema's staan achterin mijn Haynes manual :).

De zx6r schokbreker heb ik ook mee gereden, scheelt aanzienlijk. Ik heb hem nog liggen, mocht er iemand interesse hebben. Ook nog een complete voorvork met hyperpro veren en 20W olie.
 
Precies, sleutel je zelf?
Overigens, de voorremmen zijn de meningen een beetje over verdeeld geloof ik, maar de mijne gaven weinig feedback. Ik moet zeggen dat de remkracht die ik met mijn huidige setup tot mijn beschikking heb veel vertrouwen geeft bij het aankomen op een bocht.

Ik sleutel zelf wel wat maar het blok zelf laat ik altijd met rust en de voorveren heb ik ook bij hyperpro laten doen Hoewel ik dit ook nog wel een keer zelf wil proberen.

Volgende maand de motor beurs, eens kijken of er daar eentje staat, kan ik vast even proefzitten
 
Ik kan me grotendeels aansluiten bij de posts van eerder vandaag.

1. De SV van het eerste type vind ik mooier dan de erop volgende modellen, maar die mening is op zich niet zo relevant.

2. Standaard ophanging te slap.
Ik heb het zelf vervangen door progressieve WP veren (icm 15W vorkolie) voor, en een Hagon veer/schokdemper achter waarvan veervoorspanning en de demping zijn in te stellen. De uitgaande demping en de ingaande demping zijn gekoppeld instelbaar, dus heel veel in- en heel weinig uitgaand bijvoorbeeld is niet mogelijk. Eenvoudig en vrij hufterproof af te stellen en goede wegligging. Ik ben tevreden met deze combi, en hoor ook goede verhalen over YSS.

3. De voorrem ben ik op zich tevreden over. Alles origineel, dus de rubberen tuinslangremleiding ;) icm Brembo gesinterde remblokken. Vrij hard knijpen, maar goed doseerbaar, goed gevoel in de rem en meer dan voldoende remkracht. Dit ligt er wel aan wat je gewend bent, en het zal ongetwijfeld veel beter kunnen.
Check mijn lijst motoren en je begrijpt waarom ik tevreden ben over de standaard remmen van de SV. ;)

4. Het blok van de eerste generatie blijkt tov dat van de tweede één zwak punt te hebben en dat is dat het veel lijdt van een (te) laag oliepijl, en te hete olie. Enerzijds schijnt de smering van de krukaslagers bij een te laag oliepijl minder goed te werken, anderszijds wordt minder olie sneller (te) heet en te hete olie smeert ook niet goed. Dit is de voornaamste reden van de oliekoeler op de 2e generatie. Niet mooier, maar wel een significante technische verbetering. Als je het oliepijl tussen half en vol houdt kan het ook met een eerste generatie SV eigenlijk niet fout gaan wat dat betreft.

5. Bevriezing van de carburateurs is ie inderdaad gevoelig voor. 't Is wel afhankelijk van de afstelling. Als je er last van hebt helpt een carburateurverwarmingssetje maar heel beperkt. Mijn winter-SV heeft er veel last van, maar alleen met BP Ultimate. Met BP 95 is het helemaal weg!!
Heel bijzonder , maar de premium benzine is dus niet altijd beter ;) .
Icing heeft géén invloed op het starten, want dan heb je geen icing. Het treedt pas op bij rijden bij temperaturen die niet al te ver boven het vriespunt liggen. In mijn geval met BP Ultimate tussen 2 en 9 graden C. Als het buiten vriest heb je er uiteraard geen last van..
's Winter start een injectieblok gewoon mooier doordat de injectoren met een hogere druk dan een CV carburateur een fijne nevel inspuiten waarbij je meer oppervlakte aan verdampende benzinedruppels per ml ingespoten mengsel hebt.

6. De gelijkrichter/spanningsregelaar wilt nog wel eens wat meer dan 'gemiddeld' kapot gaan, maar voor 4 tientjes heb je een nieuwe (via marktplaats ;) ). Geen vreselijk dure of moeilijke reparatie.

To zover het korte lijstje oplosbare of zelfs te voorkomen 'zwakkere punten' van de SV. 't Valt allemaal wel mee.
Deze punten zijn maar heel relatief en de SV staat juist bekend om hoge betrouwbaarheid (zeker motorisch en electrisch), mits een beetje normaal onderhouden.


Spykes, je vroeg ook nog of ie niet gaat vervelen: dat ligt er helemaal aan wie je het vraagt en hoe je 'm gebruikt. Zoals WimPak als schrijft is de SV650 veelzijdig inzetbaar, toeren of 'sportiever' alles kan. Ik rijd nu een jaar of 4 SV650. Ik gebruik 'm voor woon-werk verkeer, andere ritjes, maar ga er ook mee op vakantie met kind en kampeeruitrusting achterop. De SV is mijn eerste V-twin. Ik heb na veel 4-cilinderervaring best even moeten wennen aan het karakter, maar 't spreekt me erg aan. Je voelt meer dat het blokje aan het werk is,maar geen irritante trillingen, zoals dat bij 4 cilinders nog wel eens het geval kan zijn. Daarnaast lekker veel compressie dus remmende werking van het blok bij terugschakelen. En als je er een iets minder legale einddemper opzet een geweldige geluidservaring!!
Wat ik er leuk aan vind is dat je 'm best bewust moet blijven rijden. 't Gaat niet fout als je wat aan het 'sukkelen' bent, maar er is leuker rijden mogelijk. Verder is de SV licht in gewicht en hierdoor vrij eenvoudig nog te corrigeren als het toch iets anders gaat dan je gepland had. Goed controleerbaar geheel.

Ik vind het zelf geen probleem, want ik ga nooit heel hard en ben niet te beroerd twee keer terug te schakelen, maar het vermogen van 'slechts' 70 pk kan een nadeel zijn. Dit is helemaal afhankelijk van hoe je hem wilt gebruiken. Je hoort regelmatig dat 'men' er na een paar jaar mee klaar is, maar dat zijn waarschijnlijk mensen die perse heel hard willen, of een enorme overmaat aan meestal onbruikbaar en vaak zelf onhandig overmatig vermogen willen.
Mijn broer heeft ook een SV650 gehad en was er op een gegeven moment inderdaad 'klaar' mee.
Daarna kwamen een Kawa ZX6R gevolgd door een hele serie Ducati's: 748, 996, 1098, en momenteel 1198, dus als je dat lijst ziet snap je dat iemand die dergelijke 'kanonnen' onder de kont wil op een gegeven moment geen uitdaging meer ziet in een SV650.
Wil je geen racer, en gewoon een leuk rijdende, niet al te dure motor met toch een eigen karakter, waaraan je ook nog eens eenvoudig zelf het onderhoud kunt doen en lekker kunt sleutelen dan is de SV helemaal geen verkeerde keuze.

Net zoals WimPak heb ik al best wat motorervaring, en ondanks dat de SV ook gemakkelijk is voor beginnende rijders is kwam hij voor mij pas 'later' en verveelt ie mij na ongeveer 250.000 km motorervaring (niet allemaal op de SV hoor ;) ) nog steeds niet.

===========

Voor het ombouwen van de tellers: Ik heb zelf de originele Service Manual van Suzuki zelf . Het behandelt de SV650S (99-02). De N wordt niet genoemd. Er staat wel bij welke draden naar de indicatorlampjes gaan (benzine, olie, neutraalstand etc), maar los daarvan zijn er flink wat draden over waarvan ik niet weet wat de functie is (en de corresponderende kleur van de draad aan de SV650N draadboom).

Voor de schema's:
Ik heb de SV650N van 1999 en de SV650S van 2001, en ik wil de teller van de N op de kabelboom van de S aansluiten, waarbij ik ook de S-connector moet afknippen en overzetten.
 
Laatst bewerkt:
Veren vervangen kun je prima zelf bij de SV ;). Bij een USD voorvork is het wat minder triviaal als je niet de juiste tools (en helpende handjes) hebt.
 
Veren vervangen kun je prima zelf bij de SV ;).
. Je moet wel de motor met het voorwiel en de onderpoten los van de grond kunnen zetten. Dus op zo'n bok zetten die met een pin onderin de balhoofdbuis gaat, of de motor 'ophangen.'
Dan is het inderdaad minder dan 30 minuten werk, als je de olie niet hoeft te vervangen. Met olie vervangen iets langer. Je kunt de vorkpoten uit de kroonplaten halen en leegkiepen, maar 't gaat handiger (lees: sneller) als je ze leeg laat lopen door de bout voor de dempergroepborging er aan de onderkant uit te draaien als je de as hebt verwijderd.

Ik kan het binnenkort helaas zelf weer gaan doen.
3 Weken geleden de lekkende rechter vorkoliekeerring vervangen, en nu is de linker keerring gaan lekken. |(

De achterschokdemper vervangen door een exemplaar dat is gemaakt voor de SV is ook binnen een uur gedaan.
Wel handig om daarbij het frame op 'bokjes' te zetten of op te hangen, waardoor je geen spanning op de schokdemperunit hebt bij het verwijderen van de bouten van de dogbones..
Hierbij met de hand of een spietje onder de achterband het achterwiel licht optillen om de spanning er vanaf te halen bij het uittrekken van de bouten en op dezelfde manier weer even in positie houden bij het aanbrengen van de bouten. Dan stelt het allemaal weinig voor.
 
Laatst bewerkt:
Voor de schema's:
Ik heb de SV650N van 1999 en de SV650S van 2001, en ik wil de teller van de N op de kabelboom van de S aansluiten, waarbij ik ook de S-connector moet afknippen en overzetten.

Schema's in je mail :W
 
Laatst bewerkt:
@Spikes (en anderen).
Als je toch ook je ketting/tandwielsetje een keer moet vervangen gooi er dan achter een tandwiel met twee tandjes meer op. 't Scheelt maar 500 rpm bij 100 km/uur in de hoogste versnelling of iets in die buurt, maar je krijgt er een veel levendiger blok voor terug !!
Het verbruik wordt er niet merkbaar anders door.
 
Ik kan het binnenkort helaas zelf weer gaan doen.
3 Weken geleden de lekkende rechter vorkoliekeerring vervangen, en nu is de linker keerring gaan lekken. |(

Misschien dat men dat daarom meestal tegelijkertijd doet? Maar je weet (nu) gelukkig hoe het moet ;)
 
Misschien dat men dat daarom meestal tegelijkertijd doet? Maar je weet (nu) gelukkig hoe het moet ;)
Ja, klopt. Als het een beetje lekker weer zou zijn geweest zou ik ze beide wel hebben gedaan, maar bij 2 graden celsius sleutel ik alleen het hoognodige en dan in de kortst mogelijke tijd. Ik probeer altijd altijd als het weer nog lekker is in te schatten wat de winter niet door zal komen en dat vervang ik dan. Voor de winter nog geen lekkage, dus dan ga je ze niet preventief vervangen. Toen de ene ging lekken heb ik die vervangen met als plan 'die andere zal ook niet heel lang meer hebben, dus die moet ik komende zomer even doen,' maar zover heeft het niet mogen komen.
Ik heb momenteel inderdaad ervaring, dus ik denk dat het in een uurtje wel klaar moet zijn deze keer. ;)
 
Laatst bewerkt:
Nog even een vervolg vraag: tot op heden ben ik enthousiast over de sv maar hoe zit het met resonanties bij de sv? Mijn CBR600 had rond de 6000 toeren een resonantie die je in het zadel voelde, heel irritant omdat je veel in dat toerengebied rijdt.

En aan welke bedrag moet ik denken voor een eerste type sv650n?
 
Nog even een vervolg vraag: tot op heden ben ik enthousiast over de sv maar hoe zit het met resonanties bij de sv? Mijn CBR600 had rond de 6000 toeren een resonantie die je in het zadel voelde, heel irritant omdat je veel in dat toerengebied rijdt.

En aan welke bedrag moet ik denken voor een eerste type sv650n?

Ik merk niet echt een (resonantie) trilling. Wel is ie over het algemeen wat schokkeriger van karakter, door zijn 2 cilinders. Maar dit is, mits goed afgesteld, niet aanwezig.

Bedrag voor een eerste SV, sja van 1250 tot 1600, je hebt er een paar die duurder zijn en een paar die goedkoper zijn.
Mods zijn in het geval van de SV wel waardeverhogend, dus een GSX voorkant swap mag wat meer kosten. Onderhouds historie opvragen, want die is wel belangrijk. Hoewel betrouwbaar, moet ie ook goed behandeld zijn.
 
Ik merk niet echt een (resonantie) trilling. Wel is ie over het algemeen wat schokkeriger van karakter, door zijn 2 cilinders. Maar dit is, mits goed afgesteld, niet aanwezig.

Bedrag voor een eerste SV, sja van 1250 tot 1600, je hebt er een paar die duurder zijn en een paar die goedkoper zijn.
Mods zijn in het geval van de SV wel waardeverhogend, dus een GSX voorkant swap mag wat meer kosten. Onderhouds historie opvragen, want die is wel belangrijk. Hoewel betrouwbaar, moet ie ook goed behandeld zijn.
Sluit ik me wee rbij aan. Resonanties zijn typisch voor 4-cilinders. 2-Cilinders in V doen dat niet, het enige is wel dat je ze meer voelt werken, maar dat is alleen bij verhogen van het toerental. Niet bij het rijden van een constante snelheid.
Het wil wel eens zou zijn dat een SV een beetje loopt te 'bokken' onderin. Ik an er met mijn SV's niet over meepraten, maar het schijnt te liggen aan een 'verkeerde' afstelling van de carburateurs.
De laatste tijd zie ik regelmatig SV's voorbij komen met zeer weinig op de teller en in originele toestand. Als je geen haast hebt moet het mogelijk zijn om voor 1500 een heel nette op de kop te kunnen tikken.
 
1250 tot 1600 vind ik nog meevallen, ik zie ze daar nog niet echt voor te koop staan.

Dat een 2 cilinder wat bokkerig is begrijp ik, gaat meer om resonanties bij constante toerentallen en die zijn er niet echt als ik je goed begrijp.
 
Sluit ik me wee rbij aan. Resonanties zijn typisch voor 4-cilinders. 2-Cilinders in V doen dat niet, het enige is wel dat je ze meer voelt werken, maar dat is alleen bij verhogen van het toerental. Niet bij het rijden van een constante snelheid.
Het wil wel eens zou zijn dat een SV een beetje loopt te 'bokken' onderin. Ik an er met mijn SV's niet over meepraten, maar het schijnt te liggen aan een 'verkeerde' afstelling van de carburateurs.
De laatste tijd zie ik regelmatig SV's voorbij komen met zeer weinig op de teller en in originele toestand. Als je geen haast hebt moet het mogelijk zijn om voor 1500 een heel nette op de kop te kunnen tikken.

Haast heb ik sowieso niet, heb momenteel nog een Hornet die ik eerst moet verkopen :/
 
Dat een 2 cilinder wat bokkerig is begrijp ik, gaat meer om resonanties bij constante toerentallen en die zijn er niet echt als ik je goed begrijp.
Klopt, resonanties zijn er niet, en bokken valt ook wel mee, of zou in elk geval niet nodig hoeven zijn. Succes met verkopen van de Hornet.
 
Een N met een knappe kilometerstand zie je niet vaak onder de 2000 euro volgens mij. Een S zie je wel vaak voor minder.

Ik heb ook geen last van constante trillingen bij bepaalde toerentallen.

Snel weg met die Hornet in ieder geval *O*
 
Leerkens Motorfun heeft er een met 40 dkm voor 2000 Euro vraagprijs.
Henk's Motoren heeft er een met 4.000 (!!!) op de klok voor dik 3000 vraagprijs.
Wildeman een met 11 dkm op de teller voor 2500 Euro vraagprijs.
Blader even naar boven en de uitlaat van die SV zal je bekend voorkomen. ;)
Ook nog een van particulier voor 1400 Euro, maar al bijna 70 dkm op de klok.
Dat is op zich geen probleem, maar om nou een nieuwe motor te kopen met al zoveel op de teller.....
Als je zelf veel wilt rijden beter een maagdelijkere SV kopen. ;)

In alle gevallen geel, en een S is inderdaad goedkoper, terwijl die vroeger nieuw 500 gulden duurder was... :?
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan