Olie in blok houden

svokke

Rookie
15 apr 2007
13
0
Ik ben mijn suzuki AC50 motor (echt 't is een motor! :+ ) terug in orde aan het zetten, maar blijkbaar doe ik iets fout. Olie wil niet in het blok blijven :(
Ik had een olielek aan de schakelas, dus heb ik de keerring vervangen door een origineel suzuki exemplaar. Hiervoor heb ik eerst over het getande stuk van de schakelas wat papier gedaan om de rubber te beschermen. Dan de as en ring goed ingevet (Marly grease 2 teflon) en de keerring met een houten blokje en hamer op zijn plaats gezet.
Na de eerste rit *O* was echter het lek terug -O-

Rarara, wat heb ik verkeerd gedaan?
full
 
Op de detail foto is nog een groefje in de as te zien, moest de keerring op en of andere manier daarrond zitten? Dan zit de keerring echter niet helemaal in het blok.
full
 
Laatst bewerkt:
Ik zie een redelijk verot oppervlak van de as wat bést wel even gepolijst had mogen worden voordat de nieuwe keerring werd geplaatst. Bovendien, heeft de schakelas speling?

Verder, die spiebaanvertanding aan het eind van de as kan je het beste met iets glads afplakken, ductape of electratape oid, druppel olie erop en dan glijdt ie er zo overheen.
 
Laatst bewerkt:
yep het probleem zou goed kunnen zitten in de oppervlakte van de as.

fabrikanten van keerringen schrijven voor het loopvlak een bepaalde minimum en maximum ruwheid voor, maar als de as er verder binnenin de keerring net zo uitziet als buitenaan is het zeker veel te ruw.
Gepolijst is eigenlijk spiegeltjeglad, en dat is té glad. Dan drukt de keerring door de oliefilm heen en slijt ie te snel weg. Ideaal is een licht geslepen oppervlak. Zelf gebruik ik korrel 600 schuurpapier om zulke assen op te zuiveren.
 
Ik durf 't bijna niet te vragen maar met voor een "gereedschap" heb je die kering bevestigd en daarna de rest weer in elkaar gezet (en daarvoor uit elkaar gehaald)?

Die foto's verhullen 't geweld ..... NIET :o
 
Laatst bewerkt:
Ik zie een hoop roest op die as en iets dat er uitziet als lasspetters. Daar ga je een keerring niet zonder probleem overheen schuiven....
 
Kan ook zijn dat de as op de plek van de afdichting is ingesleten, probeer een keerring met dubbele lip of een M-R duo van de goede afmeting te vinden.
 
Laatst bewerkt:
Kan ook zijn dat de as op de plek van de afdichting is ingesleten, probeer een keerring met dubbele lip van de goede afmeting te vinden


Kan zo'n as inslijten van de trillingen, dan?

Het ruilblok van de vorige motor lekte ook een beetje bij de versnellingsas. Had maar 5000km gelopen. *O* Maar wel 17 jaar stilgestaan. -O- Was wel weggezet met olie in het blok. *O*
 
Met brommers, dat kan kloppen. Mijn jankema lekte ook bij de versnellingsas en koppelingsas.
Maar het blok met 60000km heeft nooit gelekt. Tenminste niet zoveel dat het opviel.


Edit: oja, bijna altijd :/
 
Laatst bewerkt:
Ik zou er een nieuwe kering in zetten en deze minder diep in het blok persen zodat de afdichtingslip van de kering niet in de ingesleten groef komt te zitten
En ik zou ipv een papiertje een plastic zakje gebruiken (waar de kering in zit bv)
 
Kan zo'n as inslijten van de trillingen, dan?

Het ruilblok van de vorige motor lekte ook een beetje bij de versnellingsas. Had maar 5000km gelopen. *O* Maar wel 17 jaar stilgestaan. -O- Was wel weggezet met olie in het blok. *O*

Keringen worden op de lange duur hard, insmeren met groene zeep en na 24 uur weer afvegen, en zijn weer soepel, help ook goed bij voorvorkkeringen, mits ze natuurlijk niet gewoon versleten zijn.
 
Laatst bewerkt:
Mogelijk is het voorspannings veertje aan de binnenkant van de keerring tijdens montage uit zijn sparing gegaan waardoor de afdichting niet correct is , en wat al aangehaald is die as moet vrij van beschadigingen zijn en licht ingevet zijn voor het monteren .
 
Als je naar de as kijkt zie je dat deze fors is ingelopen. Op deze as gaat geen enkele keering meer afdichten.,alles wat je doet blijft een noodoplossing.
Enige goede oplossing zou kunnen zijn as demonteren en vervangen, eventueel oplossen is as oplassen en afdraaien naar de juiste keering maat. Of afdraaien naar de eerst volgende oliekeering maat.
 
Buiten alles wat al gezegd is,heb je de keerring er niet scheef in geslagen? op je onderste foto lijkt het slof Hij boven dieper zit als onder. Kan overigens ook een vertekening zijn van de foto,maar zou het wel even checken.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb al het een en ander bijgeleerd uit de reacties.
Ik heb de kering verwijderd, nu even alles overlopen:

- stopt vanzelf met lekken => yup, helft van de olie kon er niet meer uitlekken.
- as krom => nope
- keerring scheef in geslagen => nope, was "picture magic"
- schakelas speling => klein beetje speling,ik heb geen idee wof het te veel is, zie foto
- kering al 30 jaar in magazijn => mogelijk
- as ingesleten en roest => aanwezig :(

As vervangen word hele klus, blok moet daarvoor gesplitst worden. Dus eerst eens proberen as met schuurpapier 600 glad te maken en dan met witte zijden handschoentjes een nieuwe kering plaatsen.
Werkt dat niet, dan kunnen we nog altijd dubbele lip keerring , speedy-sleeve gebruiken of de as vervangen.

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan