Motor-Forum

Select Forum

SXV Topic 7!

Reg. datum:
01 mei. 2005
Hi all, ik ben even afwezig geweest van MF. Ik ben erg gecharmeerd van de 550, maar verbaas me over het grote aantal vastlopers. Klopt het dat Aprilia is vergeten een olie kanaaltje te boren in de krukas? Ik lees er bijzonder weinig over.

Reg. datum:
01 mei. 2005
https://www.dropbox.com/s/jw0gs7kcns9f2a7/Rotax990.jpg?dl=0

Kijk dit is het probleem. Dit is een Rotax 990 (KTM) krukas. De boringen die de olie van de as-tappen naar de big-ends voeren kom ik bij de SXV (model 2007) niet tegen.

sMXV500

Reg. datum:
14 dec. 2009
onzin! je leest er niets over omdat dit probleem niet bestaat :)

Reg. datum:
01 mei. 2005
Ah, je werkt voor Aprilia blijkbaar 😁
Enig idee welke modelserie dit betreft? Dit is namelijk 100% kans op een vastloper. Het SXV blok dat ik open heb gezien was op de big-ends vastgelopen. De lagerschalen waren gesmolten.
Als ik google op SXV crank zie ik alleen maar soortgelijke problemen.
Dit wordt niet veroorzaakt door slecht onderhoud of laag oliepeil. Dit is een fabicagefout.
sighvatssohn wijzigde dit bericht op zaterdag 02 september 2017 11:01 (13%)

Reg. datum:
06 apr. 2015
Komt door slecht onderhoud en geen kennis van deze "race georiŽnteerde" motoren.
Zullen ongetwijfeld niet de olie om de 500km ververst hebben ;)

Dat er een paar dingen beter hadden gekunt in het ontwerp van het blok is iedereen het wel met je eens.

Reg. datum:
01 mei. 2005
Accoord het zal wel aan mij liggen.
sighvatssohn wijzigde dit bericht op zaterdag 02 september 2017 16:23 (48%)

Reg. datum:
06 apr. 2015
Weet iemand toevallig of deze Faor triple clamps ook op de sxv passen?
https://m.facebook.com/gr...10988&src=email_notif

En is het de €270 waard voor het betere straat raggen ;)
of merk je er op straat niks van?

sMXV500

Reg. datum:
14 dec. 2009
Geen idee, ik zag ze ook net voorbij komen. In het ergste geval een nieuwe balhoofdspen laten draaien en klaar :-) is het zeker waard, ook voor op straat. Ik heb vorige week net een nieuwe set besteld incl de dubbele schijfen en vorkvoetjes. Kom dan op een totale offset van 42mm ipv 57mm origineel.

Sighvatssohn, nee ik werk niet bij aprilia, maar heb er na tien jaar en tientallen blokjes aardig verstand van. De olie voor de krukaslagers loopt door de carters en lagerschalen. De olie voor het bigend loopt door de krukas. Ze zijn niet vergeten een gaatje te boren. Er zijn drie modellen carters, waarvan de latere modellen een gaatje hebben voor hetage druk systeem van 3 ipv 2mm, dit heeft dus niets met je krukas te maken. Wat wel vaak voorkomt zijn kapot gelopen krukassen door te wei ig smering inderdaad, meestal omdat de stator stuk is gelopen en de olie pickup verstop (blok moet dus altijd los wanneer dit gebeurd, en dit doen de meeste mensen niet) ook zit er erg vaak een keerring verkeerd om. In deze keerring draait de krukas en zorgt voor oliedruk op je bigend.

Meer vragen hoor ik het wel, het zijn en blijven leuke motoren, mits je het geld en respect voor de techniek hebt.

KTM 1050 adventure

Reg. datum:
26 mei. 2006
quote:
HayeSM schreef op 11 september 2017 @ 16:02:
Geen idee, ik zag ze ook net voorbij komen. In het ergste geval een nieuwe balhoofdspen laten draaien en klaar :-) is het zeker waard, ook voor op straat. Ik heb vorige week net een nieuwe set besteld incl de dubbele schijfen en vorkvoetjes. Kom dan op een totale offset van 42mm ipv 57mm origineel.

Sighvatssohn, nee ik werk niet bij aprilia, maar heb er na tien jaar en tientallen blokjes aardig verstand van. De olie voor de krukaslagers loopt door de carters en lagerschalen. De olie voor het bigend loopt door de krukas. Ze zijn niet vergeten een gaatje te boren. Er zijn drie modellen carters, waarvan de latere modellen een gaatje hebben voor hetage druk systeem van 3 ipv 2mm, dit heeft dus niets met je krukas te maken. Wat wel vaak voorkomt zijn kapot gelopen krukassen door te wei ig smering inderdaad, meestal omdat de stator stuk is gelopen en de olie pickup verstop (blok moet dus altijd los wanneer dit gebeurd, en dit doen de meeste mensen niet) ook zit er erg vaak een keerring verkeerd om. In deze keerring draait de krukas en zorgt voor oliedruk op je bigend.

Meer vragen hoor ik het wel, het zijn en blijven leuke motoren, mits je het geld en respect voor de techniek hebt.

ben het eens met haye
respecteer het blokje, dus daarom gewoon de beurtjes doen, en af en toe het hele blokje open om alles te controleren :t
morgen is er weer een dag

Reg. datum:
01 mei. 2005
quote:
HayeSM schreef op 11 september 2017 @ 16:02:

Dank voor de uitleg. Ik begrijp onderstussen dat de krukas via het carter gesmeerd wordt. Keerring is dan inderdaad cruciaal. Zit die keerring er vanaf fabriek verkeerd in?!

Lijkt me trouwens ook handig om tijdig te stoppen als het wat minder gaat klinken.

https://www.youtube.com/watch?v=Pq2EH-AzLvI

sMXV500

Reg. datum:
14 dec. 2009
Vooral de eerste modellen hadden de keering verkeerd om, later is er een 'update' gekomen en zijn de dealers geinformeerd.

Helaast komt het niet zelden voor: komt er iemand zijn motor brengen omdat die niet lekker loopt. Ik vraag of en wanneer het blok open is geweest. Eigenaar geeft aan dat blok 100% goed moet zijn want die is net voor 2500-3500 gereviseerd en hij heeft de rekeningen nog in de hand. Juist bij deze blokken zit er vanalles niet goed (moment, pakking, keering ect)

KTM 1050 adventure

Reg. datum:
26 mei. 2006
ik zag vanmiddag 3 omgebouwde appie crosserts op lelystad :] *O*

sMXV500

Reg. datum:
14 dec. 2009
quote:
koekeroe schreef op 01 oktober 2017 @ 20:29:
ik zag vanmiddag 3 omgebouwde appie crosserts op lelystad :] *O*

Yes! Ik had twee duitsers meegenomen :) een daarvan was een oude fiets van het Fastwheels GP team

sMXV500

Reg. datum:
14 dec. 2009
Oh, en als je goed keek waren het er 4 ;-) ook nog een belg

KTM 1050 adventure

Reg. datum:
26 mei. 2006
heb een rondje paddock gedaan en nog 3 tot 4 wedstrijden gezien
om daarna via kronkel roetes terug thuis te rijden
gelukkig was het droog
zal zaterdag wel anders zijn geweest
:t

Select Forum

© 2001-2017 Motor-Forum - Served by Webserver 2

Cookies?

Motor-Forum maakt gebruik van cookies om de website correct te laten functioneren, voor analyse en verbetering en om relevante advertenties te tonen.
Door gebruik te maken van Motor-Forum geef je aan hiermee akkoord te zijn. Klik hier voor meer informatie of om je instellingen aan te passen.