Suzuki LS650 Savage startprobleem (koppeling?)

Bike_Explorer

MF veteraan
4 jun 2012
2.913
2
-
Hallo allemaal,

Ik heb een Suzuki LS650 Savage die moeite heeft met starten.
Als ik hem wil starten lijkt het alsof ik de koppeling niet te ver, en niet te weinig in mag knijpen, want die startmotor slaat lang niet altijd aan. Soms pakt ie 'm zomaar en begint de startmotor volop te draaien en dan start ie daarna wel weer, maar het punt is dat die startmotor niet altijd 'geactiveerd' wordt.

Heb vaak genoeg afgesteld met vrije slag etc. Maar als ik de koppeling de ene keer zeg maar helemaal in zou knijpen, en hij start dan zomaar weer wel, dan start ie daarna als ik hem precies even ver in knijp bijvoorbeeld zomaar weer een keer niet (Omdat de startmotor niet ingrijpt)

Heeft dit te maken met de koppeling, of moet ik zoeken in het startrelais??
Heb wel een tijdje geleden toen ik ergens bijmoest per ongeluk contact gemaakt met het startrelais volgens mij via een ringsleutel, er ontstond daardoor even een grote vonk of een klein vlammetje...
Maar weet niet meer precies of ik dit probleem nu direct na het contact met het relais heb gekregen...

Iemand een idee wat dit kan zijn...? Hoor het graag!

Groetjes
 
verbind de schakelaar op het stuur eens door.
als het daaraan ligt, moet je verschil merken.
als het geen verschil maakt, is de kleplichter wel goed afgesteld?
is de startmotor zelf niet aan revisie toe?
 
ALS de startmotor op een gegeven moment ingesschakeld wordt draait ie meteen met volle toeren, dus daar zal het niet aan liggen.
De kleplichter lijkt me sterk dat die nu plotseling afgesteld moet worden terwijl hiervoor de startmotor wel altijd meteen begon te draaien. De kleplichter tilt de klep verder ook gwn duidelijk omhoog (te horen aan de harde klik), maar als ik die klik hoor, dan slaat de startmotor daarna ook altijd aan.

Maar wat bedoel jij met het doorverbinden van een schakelaar op het stuur?
 
die klik is de elektromagneet, niet de klep die gelicht word.
als er een koppelingsschakelaar op zit (je moet de koppeling inknijpen om te kunnen starten), dan kun je die uitsluiten door deze door te verbinden.
 
op je stuur, aan de linkerkant, zit je koppelinghendel.
als je die inknijpt, bedien je daarmee een schakelaar.
die schakelaar zit in de klem waar de hevel in scharniert.
als deze maar half werkt, dan kun je de verschijnselen krijgen, zoals jij beschrijft.
om de invloed van de schakelaar uit te sluiten, moet je deze doorverbinden of juist verbreken, dat moet je even uitproberen.
de schakelaar kun je doorverbinden door de 2 schuifstekkertjes los te halen en aan elkaar vast te maken.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal morgen eens aan de slag gaan.
Als ik de verbinding verbreek dan zou er dus zoiezo helemaal niks meer gebeuren neem ik aan?
En als ik hem doorverbindt, dan zou de startmotor dus wel gewoon standaard in moeten grijpen?
Er zit trouwens maar één stekkertje op, maar daarin 2 contacten zeg maar, apart van elkaar gescheiden.
Hoe kan ik die met elkaar verbinden dan? Door ze met een koperdraadje o.i.d. te verbinden??
 
Bedankt voor de tips, heb gister die schakelaar proberen losgehaald, maar heb hem uiteindelijk gwn gesloopt.. XD, maar toen ik de stekker doorverbond toen sloeg die startmotor wel weer gewoon aan.
Heb dus een nieuwe schakelaar besteld, dus als het goed is moet alles straks weer goed werken.
Laat het nog wel weten voor de liefhebbers!

Groetjes
 
Terug
Bovenaan Onderaan