Het grote 748, 916, 996 & 998 topic deel 3

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik ben niet bekend met tanktassen, maar het lijkt me dat dat geen verschil uitmaakt voor lekkage.
Ik zou me concentreren op de lekkage zonder tanktas want dan kun je tenminste iets zien. Persoonlijk zou ik aan de grote o-ring aan de onderkant als eerste denken. Of de snelkopperlingen van de benzineslangen.
Ik zou de tank losschroeven en iets omhoog aan de achterkant (blokje hout onder het schroefpunt ofzo) en dan de motor laten draaien (of contact aan is denk ik ook al genoeg om druk op te bouwen). Dan kijken waar je brandstof ziet lekken.
 
Benzine kan niet vanonder de tank aan de onderzijde van je tanktas terecht komen.
Misschien heb je een verstopt of vernauwd ontluchtings slangetje/gaatje waardoor er wat druk opkomt die dampt tegen de onderkant van je tas waardoor het zichtbaar word zodra de tas er niet is ventileerd het weg.
Pak even een inbus setje en schroef je dop er even uit.
Kijk dan of alles er normaal uitziet kijk ook of het overloop gaatje niet dicht zit.
Als ze bij de dealer (weet niet welke) aangeven dat er een nieuwe dop in moet zou ik een aftermarket racedop zonder slotje erin zetten veel goedkoper en mooi ook.
Heb het zelf jaren op de 748 gehad ging prima.
Verder zit er maar 1 grote o ring in een velsrand van de pomp die druk je aan de onderkant in de tank met de nodige vaseline.
Haal je die eruit moet je hem ook gelijk vervangen probeer hem ook niet te behouden want het gaat zeker lekken weet ik helaas uit ervaring.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de opmerkingen, ik zou inderdaad de ontluchting even kunnen controleren. De lekkage moet ergens in de tankdop optreden. De opmerking dat de kop vervangen kon worden kwam van een wat korzelige monteur achter de balie bij de dealer op de Veluwe. Eerst zelf maar even zelf kijken. Bedankt voor de tips.
 
ja, zaterdag voor het eerst even een blokje om gedaan (kleine 40 km ofzo). Fijn om er weer eens op te zitten, maar echt totaal geen lekker weer :r
 
Hallo, Ik heb een 996 uit het jaar 2000. Afgelopen zomer viel mij op dat als ik de tanktas gebruikte, deze aan de onderzijde nat was van de benzine. Als ik zonder tanktas rij, zie ik geen benzine, dat zal wel gelijk verdampen.

Ik heb bij de dealer al een keer gevraagd, daar zien ze eigenlijk een oplossing in een nieuwe tankdop. Dat vind ik zelf een iets te dure oplossing, en ik vraag me af of er een andere oplossing mogelijk is. Het moet toch iets van een o-ring of seal zijn die defect is.

Heeft wellicht een van julie ervaring met een dergelijke lekkage? Alvast bedankt voor jullie reactie.


Denk dat je nog goed wegkomt. En er te weinig ventilatie is onder je tanktas bij je dop.

Heb zo al een keer bij iemand mee gemaakt dat de tank inhoud even een liter of 5 minder werd. (Tank imploder de)
 
Heb nog wat 748/916/996 spul liggen, o.a.
- JMP/Techtronics module die tussen de ontsteking kan worden aangesloten om een quickshifter aan te sluiten
- Nieuwe remklauw adapters voor showa vorken met (de kleine asopname, 40 of 45mm?) naar 60mm om te bouwen zodat de betere remklauwen gemonteerd kunnen worden (van bv. een 999).
Gekocht voor 130,- in duitsland. Mogen weg voor 45,-
 
Heb nog wat 748/916/996 spul liggen, o.a.
- JMP/Techtronics module die tussen de ontsteking kan worden aangesloten om een quickshifter aan te sluiten
- Nieuwe remklauw adapters voor showa vorken met (de kleine asopname, 40 of 45mm?) naar 60mm om te bouwen zodat de betere remklauwen gemonteerd kunnen worden (van bv. een 999).
Gekocht voor 130,- in duitsland. Mogen weg voor 45,-

Ik heb nog een showa met brembo remklauwen 65mm samen voor €250,-
 
Goede avond dames en Heren,

Ik overweeg om naast mijn suzuki een Ducati 748 uit 1996 aan te schaffen.
aanstaande zaterdag wil ik naar de motor gaan kijken, maar vroeg mij af
of er bijzondere zaken zijn waar ik specifiek op zou moeten letten bij dit model.
Bedoeling is dat de Duc mijn weekendfiets gaat worden en mijn suzuki mijn daily drive
 
Onderhoudsgeschiedenis moet een beetje kompleet zijn.
De distributie riemen moeten elke 2 jaar of 20dkm vervangen worden.
Olie moet eigenlijk ook elke 12 dkm vervangen worden.
Groet
Sebas
 
Laatst bewerkt:
Dank je nog voor je reactie Sebas,
Inmiddels geslaagd voor een 748 en morgen zal deze naast mijn suzuki op de dam staan.
duc_zpsncarmeyk.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan