Oppoetsen van RVS uitlaat bochten

Ducstile

Ducati panigale - R 2016
25 dec 2012
235
62
Welk merk of soort poetsmiddel kan ik het beste gebruiken om mijn RVS uitlaatbochten op te poetsen zodat ze weer een mooie glans krijgen ?
De bochten beginnen nu echt te verkleuren .
Het is een Termignoni 70mm systeem voor de Ducati 1098

Is misschien commandant 4 ook een goede optie , die heeft namelijk een erg grof slijpmiddel erin ?
 
De verkleuring is niet weg te krijgen,dat zit diep in het RVS. Daarvoor zijn de bochten te heet geweest. Bij dubbelwandige bochten is er minder of geen verkleuring. Starglanzpasta poetst wel vlekken uit het RVS.
 
Vampiremax

Het probleem is ook juist dat er een aantal smerige bruine bijna zwarte vlekken in de bochten zitten .
Die zou ik er dan volgens jou uit kunnen poetsen met STARGLANZ van de Blokker ?
 
Er is een agressief middeltje waarmee je de verkleuring weg krijgt. Het wordt gebruikt bij het lassen van RVS en heet RVS-beits. Helaas komt de verkleuring na enige tijd weer terug. 1 van de merken is bijv. Avesta. Vaak verkrijgbaar bij de industriele toeleveringsbedrijven op het gebied van lassen. Niet mee op lak komen want dat wordt ook onmiddelijk aangetast.
Niet zonder beschermende handschoenen mee werken,

grtz,

Cees
 
Laatst bewerkt:
Ik heb even een foto gemaakt van het meest aangetaste deel waar die zwarte vlekken op te zien zijn .

De vlekken liggen niet op het RVS maar zijn er echt diep ingebrand , je kunt ze niet voelen als je er met je vingers overheen wrijft .

Heb nu thuis liggen om proefstukjes mee te doen : Belgom Aluminium poets -- Rvs Poets van de Aldi -- Commandant 4 -- verfafbijt super van de Gamma .



Foto-FXNCANPL-D.jpg



Als ik resultaat heb berijkt dan zal ik nieuwe foto's plaatsen ter vergelijk .
 
~
Ik heb even een foto gemaakt van het meest aangetaste deel waar die zwarte vlekken op te zien zijn .

De vlekken liggen niet op het RVS maar zijn er echt diep ingebrand , je kunt ze niet voelen als je er met je vingers overheen wrijft .

Heb nu thuis liggen om proefstukjes mee te doen : Belgom Aluminium poets -- Rvs Poets van de Aldi -- Commandant 4 -- verfafbijt super van de Gamma .



[afbeelding]


Als ik resultaat heb berijkt dan zal ik nieuwe foto's plaatsen ter vergelijk .[/quote
Die zwarte vlekken heb ik op mijn Nikko RVS sportuitlaat ook op m'n XJR1200.
Dat krijg je er niet meer uit, leg je er bij neer, ik vind het wel ruig staan! Als de motor verder mooi glimt en gepoetst is, ach...
 
Als het schoonmaken gelukt is de uitlaat insmeren met olie ( oude olie kan ook) dit brand in de uitlaat door de hitte en geeft een wat meer donkere uitlaatbochten waardoor dit minder opvalt probeer het anders op een stuk wat je niet ziet een paar keer, ik doe het elke keer als ik de motor schoonmaak de uitlaat in de olie dit brand bij mij geheel goudkleurig ( en egaal) op erg mooi vind ik
 
Inmiddels ben ik druk bezig geweest om de uitlaat bochten op te knappen .

Heb eerst alle bochten bewerkt met Scots Brite , dus zover geschuurd tot dat alle verkleurde vlekken eruit waren wat overigens erg lastig was .
Daarna heb ik de bochten gepoetst met RVS poets .
Heb er ongeveer een uur of 7 werk aan gehad dankzij die hardnekkige uitgelopen vlekken

Ik heb verschillende poetsmiddelen geprobeerd zoals : Belgom alu poets ,, Commandant 4 ,, verfafbijt van de Gamma ,, rvs poets van Kruitvat ,, Moc rvs reiniger van de Aldi .

Het beste resultaat gaf de Moc rvs reiniger van de Aldi , die heeft het grofste slijpmiddel .
De andere middelen hebben te fijn slijpmiddel waardoor ik niet genoeg resultaat had naar mijn zin .

En uiteraard wat foto's van het eindresultaat .


Op de foto's is het resultaat niet zo goed te zien door wat overbelichting van de flitser .
In het echt oogt het veel beter dan op de foto is te zien .





Foto-WM6ZJ64R-D.jpg





Foto-8GWKN8GX-D.jpg





Foto-7MYS4HJH-D.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit maar nog niet die echte chrome glans. Als je dat wilt bereiken heb je polijstschijven met polijstpasta nodig. Ik werk daar al langer mee en dan krijg je echt spiegel resultaten. De glans blijft er lang opzitten, om de paar weken met belgom bijhouden is voldoende. Hij verkleurd wel wat goud kleurig maar dat vind ik niet storend. Bij de bochten net na de cilinder krijg je een mooi blauw effect van de hitte.

full
 
Laatst bewerkt:
Ik had zelf een topic met zo'n beetje dezelfde vraag opgestart en werd doorverwezen naar dit topic.
Handige tips.
Alleen vraag van mijn kant;
Ik moet dus een chrome glans hebben.
Had zelf ook al het ideen om een lammellenschijf aan te schaffen voor haakseslijper (of boormachine).
Maar welk goedje moet ik daarbij gebruiken?
 
Terug
Bovenaan Onderaan