Guzzi verbouwen

moto fanaat

Rookie
30 jan 2013
12
0
Voorthuizen
beste mede moto guzzi liefhebbers

Een vriend van mij wn ikzelf hebben afgelopen week een moto guzzi v50 c aangeschaft.

er zijn helaas nogal wat probleempjes met het ombouwen van de moto naar een echte cafe-racer

zowel technisch als optisch zouden we wel wat hulp kunnen gebruiken, wij hopen dat jullie ons daarbij van dienst kunnen zijn???
 
èèn van de problemen waar we tegen aanlopen is het luchtfilter.

We willen graag een open=luchtfilter omdat het er stoerder uitziet en er dan minder plastic kappen tussen die mooie cilinders zit.
Maar als we het luchfilter´´huis´´ verwijderen komen we twee slangetjes tegen van boven in de koppen van de cilinders en en slangetje onder aan het blok naar het luchtfilter(ik denk voor de overdruk)

is het essentieel dat we deze draden ook in ons nieuwe luchtfilter plaatsen?

Al vast bedankt voor jullie hulp :}
 
Laatst bewerkt:
Ook ik wil tzt de mijne verbouwen, dus deze ga ik volgen. :Y
Deze word verbouwd....Lario V65

full
 
Laatst bewerkt:
de genoemde slangen dienen voor de ontluchting van de carter en de versnellingsbak.
Om een V50 te voorzien van bijvoorbeeld K&N filters zul je op zoek moeten naar een ontluchtings-potje van een V7 of vroege 850 Le Mans, deze kan rechtstreeks worden aangesloten op de plaats van het oude luchtfilterhuis:
Moto Guzzi, Vespa & Piaggio Dealer: TLM Nijmegen :: Onderdelen
als je even verder bladert zul je zien dat er momenteel diverse andere opties zijn maar genoemde link is wat ik altijd gebruikt heb voor mijn V50.

Als je wilt weten hoe je het best aan kan sluiten laat het dan even weten, 1 van de aansluitingen van de pot moet je namelijk dichtkitten.
 
Laatst bewerkt:
En dan een aanhanger met een olie vat er achter hangen .
Die twee slangen van de kop zijn voor de carter ventilatie en die aansluiting zit nogal dichtbij de smering voor de kleptuimelaars waardoor er vrij veel olie meekomt .
Je moet dus een redelijke grote verzamelbak met een klep hebben omdat optevangen .
De slang van af het carter is om die olie uit de bak weer terug in het carter te krijgen .
Verder moet er nog een slang aansluiting van een grote diameter op zitten om de carterdampen kwijt te raken .
En liefst een schot er in waar de dampen eerst tegen aan kan komen om het mee liften naar buiten tegen te gaan .
De meeste van dit vind je al in de ontluchtingspot die 3wheelaangeeft

Zelf gebruik ik die van de latere Florida .
Deze kan je mooi hoog ntussen de frame buizen klemmen net achter het balhoofd.
Daar zit die mooi uit het zicht en wat belangrijker is hoger dan de kleppen deksels .
Deze pot heeft een labyrint zitten bij de aansluiting van de ontluchtingsslag en je kan die twee slangen er direct op aan sluiting .
Ook de retour naar de carterpan zit er al op de goede plaats net als de afvoer van je carterdampen
 
Laatst bewerkt:
En dan een aanhanger met een olie vat er achter hangen .
Die twee slangen van de kop zijn voor de carter ventilatie en die aansluiting zit nogal dichtbij de smering voor de kleptuimelaars waardoor er vrij veel olie meekomt .
Je moet dus een redelijke grote verzamelbak met een klep hebben omdat optevangen .
De slang van af het carter is om die olie uit de bak weer terug in het carter te krijgen .
Verder moet er nog een slang aansluiting van een grote diameter op zitten om de carterdampen kwijt te raken .
En liefst een schot er in waar de dampen eerst tegen aan kan komen om het mee liften naar buiten tegen te gaan .
De meeste van dit vind je al in de ontluchtingspot die 3wheelaangeeft

Zelf gebruik ik die van de latere Florida .
Deze kan je mooi hoog ntussen de frame buizen klemmen net achter het balhoofd.
Daar zit die mooi uit het zicht en wat belangrijker is hoger dan de kleppen deksels .
Deze pot heeft een labyrint zitten bij de aansluiting van de ontluchtingsslag en je kan die twee slangen er direct op aan sluiting .
Ook de retour naar de carterpan zit er al op de goede plaats net als de afvoer van je carterdampen

O.k., duidelijk uitgelegd waarom dat dus niet bij een guzzi kan.
Weer wat geleerd :} :} :}
 
OK,

heel erg bedankt!
Maar het ontluchtingspotje van de Florida heb ik nog niet kunnen vinden.
Het is dus in ieder geval mogelijk om zonder de hele originele luchtfilter unit?
En ook als ik beide carburateurs voorzie van een eigen open-luchtfilter?
 
OK,

heel erg bedankt!
Maar het ontluchtingspotje van de Florida heb ik nog niet kunnen vinden.
Het is dus in ieder geval mogelijk om zonder de hele originele luchtfilter unit?
En ook als ik beide carburateurs voorzie van een eigen open-luchtfilter?

Alles is mogelijk zolang je maar iets met de carterdampen en de retour doet anders krijg je een beetje een olie-bootje.
Moto Guzzi, Vespa & Piaggio Dealer: TLM Nijmegen :: Onderdelen is waarschijnlijk de pot guzzigek bedoeld de nevada is de 750cc versie van de florida
 
Laatst bewerkt:
mooi!
Past dit potje daadwerkelijk achter het balhoofd???

Een ander probleem zijn de uitlaat bochten, ze zijn behoorlijk aangetast, niet in de zin van roest maar erg verkleurt. Het lijkt ook of iemand met een rubberen laars tegen de hete uitlaat is gekomen en daarmee een grote zwarte afdruk op de uitlaat heeft achter gelaten.

Iemand enig idee hoe je zo`n ouwe uitlaat weer mooi laat glimmen? *D
 
Laatst bewerkt:
En of het past hier net ingeklikt op een V35/50 frame uit 1981
P1010001_zps5baee322.jpg

Het frame heb ik aangepast voor kegellagers inplaats die veel te dure fietskogelslagers van Guzzi

Het andere frame wat je op de foto zie is er een uit 1978 van het eerste type met een voorrem die met een kabel vanaf het stuur de rempomp bediend van de voorrem
 
Laatst bewerkt:
we zijn inmiddels van het idee van een open kelk/velocity stacks afgestapt omdat er erg veel kritiek op is, omdat deze vuil in de carburateurs laten.

We willen gaan voor een k&n open luchtfilter (2x)

heeft iemand een idee hoe we de carburateurs recht naar achter kunnen laten steken:

moto guzzi cafe racer - Google zoeken

in plaats van naar binnen?

is hier een pijpje voor?, laat het ons weten, graag ook waar we deze dan zouden kunnen vinden?
 
Er is een Guzzi rijder geweest op het Guzzi forum die daarvoor zelf aansluit flensen voor gemaakt heeft .
Hij ondervond een redelijk probleem met zijn knieën die telkens tegen de carbs aan kwamen wat een niet echt lekker gevoel gaf .
Zal eens kijken of ik daar nog een foto van kan vinden .
 
rechte inlaatkanalen gaat niet goed werken op een V50, de schuine framebuizen boven de bak zitten te dicht achter de cylinders, dat in combinatie met het feit dat bij de V50 door de kleine slag de carburateurs ook redelijk ver naar binnen zitten zorgt er voor dat bij een recht inlaat kanaal je luchtinlaat zo'n beetje recht in de hartlijn van de framebuis uitkomt.

de voorbeeldfoto's die je gebruikt zijn allemaal van grote guzzi's waar de carburateurs veel verder naar buiten staan.

ps; vraag aan een modje om dit topic te verplaatsen naar brikken en klassiekers, daar zit wat meer kennis van dit soort ouder fietsen en het hele cafe-racer gebeuren
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan