Makkelijker kunnen opschakelen en terugschakelen motorblok

BenjaminDG

MF veteraan
3 okt 2009
2.896
0
Beveren
Goedeavond

Is het mogelijk door een aanpassingen aan de tandwielen om makkelijk te kunnen schakelen, al dan niet zonder koppeling.

GSX-R 750/1100W blokken zijn niet de makkelijkste blokken kwa schakelen.

Voor circuit gebruik zou ik zonder koppeling willen schakelen (ik heb al gedacht om 2 quickshifters te plaatsen voor op en terug schakelen als een begin).

Slipperkoppeling voor mijn types bestaan er niet maar zou het mogelijk zijn om een bestaande koppeling om te bouwen naar een slipper koppeling?

http://bikeadvice.in/slipper-clutch-how-works/

Zijn er aanpassingen aan de tandwielen mogelijk zodat de schakel actie soepeler gaat?

Ik weet dat ze bij sommige tandwielen ondersnijdingen maken zodat de tandwielen moeilijker uit elkaar gaan (minder kans om uit een versnelling te springen).

Maar kan je door bv een afschuining aan de andere kant van de aangrijp kant ervoor zorgen dat ze makkelijker in elkaar grijpen.

Ook had ik gedacht om de tandwielen zelf een schuin kantje te maken zodat deze ook makkelijk in elkaar gaan (volgens mij maakt dat niet zoveel verschil maar het kan misschien al een beetje helpen).

Zie foto:

Groen is ondersnijding voor moeilijker uit elkaar te gaan.

rode lijnen zijn de afschuiningen die ik in gedachten had.

undercutg.jpg


Foto is een voorbeeld dat ik vond op internet, rode lijnen heb ik toegevoegd.

Iemand daar meer over te vertellen?

Trouwens ik heb vandaag op de terug rit eens getest met mijn 750sp.

Opschakelen zonder koppeling was altijd met een schok en ging niet zo soepel.

Terugschakelen zonder koppeling ging soepeler als ik tussengas gas (toerentallen van de tandwielen goed houden tijdens het afremmen).

Wel nog niet in hoge toeren maar vanaf 7-8 toeren een paar versnellingen terug ging eigenlijk vrij goed.

Soms verkeerde tijd gasgeven of te veel waardoor het niet zo soepel ging maar dat is oefenen denk ik.

Eigenlijk gaat schakelen zonder koppeling makkelijker dan met koppeling maar dat ligt misschien aan het feit dat mijn platen nogal hard plakken _O-

Dat moet ik nog eens bekijken binnenkort.
 
Laatst bewerkt:
Platen plakken is van mijn 750sp (waar ik al de olie heb vervangen van een ander merk dus er is iets anders aan de hand, maar ik ga de koppeling nog eens bekijken) maar dit wil ik toepassen voor mijn circuitmotor.

Mijn circuitmotor heeft een goed werkende koppeling maar ik wil op en terug schakelen zonder koppeling.
 
Laatst bewerkt:
Waarom zou je terug willen schakelen zonder koppeling?
Opschakelen met koppeling kost tijd.
Terugschakelen voor de bocht doe je wanneer je aanremt voor de bocht, heb je gewoon tijd om je koppelingshandel in te trekken en weer op te laten komen.
 
Proberen om sneller terug te schakelen, met deze oudere suzuki blokken gaat dat niet altijd soepel.

Is dat eigenlijk wel gezond voor het blok en de koppeling die remactie voor de bocht (10000 toeren,koppeling in,weer hoge toeren,koppeling in, weer hoge toeren,...)?

Wat sommige doen is een paar versnelling terug gaan zonder de hendel steeds op te laten komen maar bij mijn suzuki gaat dat niet echt soepel.

Kwestie om het blok te sparen en om de algemene schakelactie soepeler te laten verlopen.

Reden dat ik ook eens een quickshifter wil proberen met terug schakelen maar ook geldt hier weer, is dat gezond voor het blok (uitlaat kleppen)?

Want dat is in feite het zelfde als je voor de leut even de dodemansknop bedient en terug uitzet voor knallen uit de pijp te krijgen.

Is dat op termijn niet slecht voor de uitlaatkleppen?
 
Laatst bewerkt:
Geniaal *O* *O* *O* *O*

Ik stel voor om de versnellingsbak in zijn geheel te verwijderen,
Dat schakelt een stuk lichter en het scheelt gewicht :Y
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Serieus mode on:
Buiten de gigantische mechanische belasting voor jouw versnellingsbak kan ik mij voorstellen dat de motorfiets een beetje uit balans raakt tijdens het "racen" met al die klappen in de aandrijving.
Serieus mode off :X :X :X :X :X :X :X :X

Met mijn straatmotor viel dat op zich wel mee?

Maar dat kan je misschien niet echt vergelijken tegenover een 1100 en circuit gebruik.

Als het wat beter weer is eens goed testen met de 750sp bij hoge toeren.

Ik heb ook gezegd dat ik ook quickshifters ga testen (simpele contact switches die ontsteking onderbreken bij het op en terug schakelen).
 
Laatst bewerkt:
Wat versta je onder slecht schakelen?
Schakelt hij zwaar of wil hij niet in de versnelling vallen?
Je snapt toch zelf ook wel dat wanneer je de nokken gaat afschuinen dat hij dan uit zijn versnelling wil schieten?
Als je schakelwals zwaar draait doordat b.v. je schakelvorken te zwaar schuiven dan heeft het slijpen aan die nokken geen invloed op het zwaar schakelen.
 
Met mijn straatmotor viel dat op zich wel mee?

Maar dat kan je misschien niet echt vergelijken tegenover een 1100 en circuit gebruik.

Als het wat beter weer is eens goed testen met de 750sp bij hoge toeren.

Ik heb ook gezegd dat ik ook quickshifters ga testen (simpele contact switches die ontsteking onderbreken bij het op en terug schakelen).

Als je op "het randje" rijdt, dan maakt dat uit.
Voor je het weet sta je dan weer een paar kappen te schuren.......
 
Terug
Bovenaan Onderaan