Batterij vervangen door lithium batterijen

full
 
Je wil de motor toch niet gaan starten op die batterijen?
Kunnen die batterijen rechtstreeks op het laadcircuit van je motor?
De kabel kan je solderen maar misschien kan je beter de bedrading vervangen voor dunnere naar het startrelais en de massa.
 
Je weet dat LiPo hele enge chemische bommen zijn? Ze zijn fantastisch mits goed behandeld, als in over voltage beveiliging, doorlaad beveiliging, diep onlaad beveiliging, temperatuur beveiliging, laadstroom controlle.

Ik denk dat als je de batterijen zoals in de Ebay advertentie zo serie en parallel schakelt dat je het in je motor kan hangen. Dat je dan zeer snel met een geexplodeerde accu en een brandende motor staat, ik zie namelijk nergens iets staan van een regel circuit.
 
:^ ze zijn nog erger dan de Lion cellen van notebooks die een aantal jaren geleden van die mooie filmpjes gaven op youtube :+ heb er ook één gevonden van een lipo *O* http://youtu.be/ixIOEPnsgbI

P=I^2*R = 70^2*0,006 = 30Watt * 4 cell = 120Watt.. das al een behoorlijke hoeveelheid warmte die zal moeten afvoeren van de batterijen.. Bij piekbelasting (120A-10s) is dat dus 350 Watt..

Als ik zo een beetje google, zie ik dat de max temp voor een lipo cell 60C is.

Zorg in iedergeval voor voldoende beveiliging.
 
Ik neem aan dat TS het over LiFePO4 heeft (zoals ook in z'n linkje te vinden is). LiFePO4 is veiliger en gaat langer mee dan bv LiPo of Li-ion.

Je moet alleen zorgen voor voldoende capaciteit en inderdaad dat er niet al teveel warmte kan ontstaan. En de vraag is hoe de batterijen het beste op te laden zijn (niet hetzelfde als een lood accu). In plaats van 4S1P wellicht 4S3P (daar lijken de bovenstaande afbeeldingen wel wat op), dan zit je al een stuk meer in de richting.

Mijn ervaringen met LiPo en LiFePO4 zijn nu niet bepaald op het gebied van auto's en motoren starten. Dus google er maar goed op los zou ik zeggen :)
 
Lijkt me wel te kunnen volgens de info op deze site is er zelfs een auto tot een max van 2200cc mee te starten.

Linkje

Ik ga dit nog wel even volgen misschien wel een leuk accu voor in mijn oude motor.
Die hoeft er dan niet op te starten alleen in geval van als het met de kickstart niet lukt.
 
Laatst bewerkt:
ik heb het topicje even laten liggen maar wil het wel weer ophalen.

Ik lees hier en daar dat ik onder een 500 cc maar 4 batterijen nodig heb. En anders 8..
ANR26650M1A Deze types..
Hier moeten toch echt nog mannen zijn die er mee geexperimenteerd hebben niet ? :-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan