bougiekabels op volgorde aansluiten, waarom?

Bike_Explorer

MF veteraan
4 jun 2012
2.913
2
-
Hallo allemaal,

Zit met een vraag omdat ik een verslag moet schrijven, en kan de info maar niet vinden op internet.

Waarom mogen bougiekabels niet onderling verwisseld worden?? Heeft dit te maken met de weerstand van de kabels, en de toestand van bougies o.i.d.??

Hoop dat jullie hier antwoord op kunnen geven,


Groetjes
 
Zal wel zijn omdat de kabel lengtes verschillende, de buitenste cilinder zit veel verder weg dus dat pas nooit.
Verder heb je natuurlijk bij hogere toeren last van electrische reflecties in de kabel, door zomaar de lengte aan te passen, door de kabel te verwisselen, kan het zijn dat je op vrijdag middag rode vonkjes krijgt en geen blauwe. En rode vonkjes zijn alleen toegestaan op het circuit.
 
Ja, dus stel, je hebt een 4cilinder in-lijn motor met ontstekingsvolgorde 1-3-4-2. Dan moet eerst de 1e cilinder een ontsteking krijgen. Maar als ik die bougiekabel dan heb verwisseld met nummer 4, dan is die weerstand van de kabel misschien lager (of hoger?), waardoor die eerder ontsteking krijgt en dat je motor zo gaat pingelen??
 
Ja, dus stel, je hebt een 4cilinder in-lijn motor met ontstekingsvolgorde 1-3-4-2. Dan moet eerst de 1e cilinder een ontsteking krijgen. Maar als ik die bougiekabel dan heb verwisseld met nummer 4, dan is die weerstand van de kabel misschien lager (of hoger?), waardoor die eerder ontsteking krijgt en dat je motor zo gaat pingelen??
Nee, dan ontsteekt hij in een slag waarbij er geen mengsel en compressie is. en dat op twee cilinders.
Kijk eens hoe een viertaktmotor werkt en probeer dat 4x naast elkaar te zien.

 
Nee, dan ontsteekt hij in een slag waarbij er geen mengsel en compressie is. en dat op twee cilinders.
Kijk eens hoe een viertaktmotor werkt en probeer dat 4x naast elkaar te zien.


Begin het misschien te snappen nu.
Dus idd wat jij zegt, er kan een in een bepaalde cilinder door het verwisselen van kabels iedere keer een vonk optreden net wanneer er nog geen mengsel is, bv. bij de uitlaatslag. Als dat continue bij die uitlaatslag gebeurd ontsteekt er dus niks in de cilinder en zal die cilinder niet meedoen. Klopt dat zo een beetje?
 
Hallo allemaal,

Zit met een vraag omdat ik een verslag moet schrijven, en kan de info maar niet vinden op internet.

Waarom mogen bougiekabels niet onderling verwisseld worden?? Heeft dit te maken met de weerstand van de kabels, en de toestand van bougies o.i.d.??

Hoop dat jullie hier antwoord op kunnen geven,


Groetjes

k, even heel kort door de bocht want de vraagstelling is onduidelijk.

als de vraag is of bougiekabels in zijn geheel verwisseld kunnen worden waarmee je bedoeld de kabels volledig los van de onsteking (dus fysiek naast de motor liggend) dan kan dat zonder problemen vermist ze redelijk gelijk van lengte zijn.
Als je bedoeld of de kabels aan de bougiekant verwisseld kunnen worden terwijl de andere kant van de kabel gewoon aangesloten blijft op de ontsteking dan kan het niet, de ontstekings-volgorde klopt dan niet meer.
 
Begin het misschien te snappen nu.
Dus idd wat jij zegt, er kan een in een bepaalde cilinder door het verwisselen van kabels iedere keer een vonk optreden net wanneer er nog geen mengsel is, bv. bij de uitlaatslag. Als dat continue bij die uitlaatslag gebeurd ontsteekt er dus niks in de cilinder en zal die cilinder niet meedoen. Klopt dat zo een beetje?
Vaak delen de nr.1 en nr4 samen een bobine, en de nr2 en nr3 delen samen een bobine. Dwz. dat die dus tegelijk ontsteken. De ene keer is het voor nop (tussen uit- en inlaatslag), de andere keer is het wel raak. Bij de andere cilinder is dat dan net in tegenfase. Dit heet "wasted spark".
In dat geval kun je de kabels van 1 en 4 verwisselen, en die van 2 en 3. Maar natuurlijk niet bv. 1 met 3.
 
Je topic vraag is niet dat wat je in je openingspost vraagt....
Bougiekabels kun je rustig onderling verwisselen...maar de volgorde van de kabels moet gelijk blijven...
Bij een 4 cil motor en tegenwoordig auto's zonder verdelerkap vonken 1-4 en 2-3 samen , dus ook op de uitlaatslag krijg je dan een vonk....daar kan hij geen kwaad uitrichten, tenminste als de auto loopt...( snelheid van de gassen)
staat je auto stil, en je rijdt b.v. op LPG, dan vult het inlaatspruitstuk zich met gas, en je uitlaatklep EN inlaatklep staat open, en de bougie vonkt dan bij het starten, dan heb je kans op backfire...
maar elke cilinder moet dus op het juiste moment vonk krijgen, en als je de kabel van bougie 1 lostrekt en die zet je op 2, dan komt de vonk dus op een verkeerd moment...
trek je de hele kabel los, en die zet je en op de bobine/verdelerkap op de plaats van 2 en ook op de bougie, dan is er niets aan de hand
 
Denk dat het wel duidelijk is nu. Zal de info in me verslag verwerken, en als het niet klopt hoor ik het wel van mijn stagebegeleider of van school.

Bedankt allemaal!

Groetjess
 
Terug
Bovenaan Onderaan