Honda Lead NHX110 wil niet starten

Stylus

MF'er
8 sep 2004
67
0
Hello Folks,

Mijn Honda Lead NHX110 van bouwjaar 2009 met 26000 KM heeft onlangs een nieuwe batterij gekregen omdat hij niet wilde starten, als ik het contact op "on" plaatste ging het oranje contactlampje(gelijktijdig hoort men een zoemtoon) branden en zodra het uitgaat moet men de startknop drukken. Omdat dit in de koude periode gebeurt was heb ik dus zekerheidshalve een nieuwe batterij gestoken. Nadien ging het een hele tijd goed, nu is het zo dat ik vandaag onder mijn zadel moest zijn en ik had de contactsleutel iets te ver gedraaid, tot mijn verbazing echter ging het lampje weer niet aan, maar men hoorde wel het zoemen. Ik heb dan geprobeerd hem te starten, maar zonder resultaat, hij gaf zelfs geen geluid(eigenlijk hetzelfde als voordien met de koude). Weet er misschien iemand wat de fout kan zijn, waardoor het lampje niet meer brand en hij niet start?

Alvast hartelijk bedankt,

STYLUS3530
 
Zou het kunnen zijn dat je een stroomverbruiker hebt die de accu langzaam leeg trekt?
Dan denk ik bijvoorbeeld aan een alarmsysteem of een lampje onder je zadel die blijft branden.
Heb je de mogelijkheid de accu op te laden en vervolgens de laadspanning te meten?
Een nieuwe volle accu houdt het ook niet lang vol als deze niet goed wordt bijgeladen.

Succes
 
Hello Folks,

Mijn Honda Lead NHX110 van bouwjaar 2009 met 26000 KM heeft onlangs een nieuwe batterij gekregen omdat hij niet wilde starten, als ik het contact op "on" plaatste ging het oranje contactlampje(gelijktijdig hoort men een zoemtoon) branden en zodra het uitgaat moet men de startknop drukken. Omdat dit in de koude periode gebeurt was heb ik dus zekerheidshalve een nieuwe batterij gestoken. Nadien ging het een hele tijd goed, nu is het zo dat ik vandaag onder mijn zadel moest zijn en ik had de contactsleutel iets te ver gedraaid, tot mijn verbazing echter ging het lampje weer niet aan, maar men hoorde wel het zoemen. Ik heb dan geprobeerd hem te starten, maar zonder resultaat, hij gaf zelfs geen geluid(eigenlijk hetzelfde als voordien met de koude). Weet er misschien iemand wat de fout kan zijn, waardoor het lampje niet meer brand en hij niet start?

Alvast hartelijk bedankt,

STYLUS3530

Lijkt mij dat je de oorzaak al hebt gevonden. Storing/sluiting in contactslot?
 
Laatst bewerkt:
Ik ga voor kapotte spanningsregelaar. Het is en blijft een Honda...
 
Ik ga voor kapotte spanningsregelaar. Het is en blijft een Honda...

Edit: laadt de nieuwe accu eens goed op met een lader, zet 'm terug in de scooter, zie of'ie wil starten en pak de voltmeter of multimeter er eens bij.
 
Edit: laadt de nieuwe accu eens goed op met een lader, zet 'm terug in de scooter, zie of'ie wil starten en pak de voltmeter of multimeter er eens bij.

Ok; morgen zal ik mijn batterij laden en nadien starten, op wat moet ik letten als ik de voltmeter op de batterij hang?
 
Ok; morgen zal ik mijn batterij laden en nadien starten, op wat moet ik letten als ik de voltmeter op de batterij hang?

Wat is het voltage met draaiende motor?
Hoeveel volt meet je zodra je het toerental op laat lopen? (tot 3 a 4 duizend toeren)
succes morgen
 
Spijtig genoeg is mijn multimeter defect, ik heb echter de batterij opgeladen(http://www.louis.de/_10579355aa080cddab220d85996a4b00d2/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=10004600) en na een 5 minuten was hij geladen. Nadien enkele malen gestart en dadelijk terug stilgelegd. Na een keer of 10 deed hij dan weer niks meer. Ik heb wel gemerkt dat soms het lampje iets sneller aangaat dan een andere keer. Ik vermoed dan ook dat er ergens een kortsluiting in het contact moet zitten. Ik ga hem deze week proberen gewoon aan de lader te hangen en te gebruiken. Als er nog iemand tips heeft mag hij deze altijd geven. De zekeringen heb ik ook allemaal gecontroleerd en deze waren goed.
 
Op een gegeven moment had ik mijn scooter gestart en ging even binnen toen ik echter terug buiten kwam lag hij stil. Ik heb hem toen bij de dealer binnen gedaan en hier had men vastgesteld dat de hoofdzekering gesmolten was. Deze heeft men vervangen en men heeft tevens de contacten zuiver gemaakt en er een soort contactspray opgespoten. Nu heeft mijn scooter ongeveer een maand goed gebold en deze week was het weer van dat. Als ik de sleutel omdraai op on, hoor ik enkel de zoemtoon. Mijn contactlampje gaat echter niet aan en hij start ook niet. Ik wil ook nog even vermelden dat de scooter steeds buiten staat(dit kan spijtig genoeg niet anders)
Weet er misschien iemand wat de fout kan zijn, waardoor het lampje niet meer brand en hij niet start?
 
Hang je de accu aan de druppellader als de motorscooter stil staat?
Als je gaat rijden, hoe lang zijn dit ritjes dan? Klinkt alsof je accu gewoon niet genoeg kracht heeft om de startmotor aan te slingeren.
 
Op een gegeven moment had ik mijn scooter gestart en ging even binnen toen ik echter terug buiten kwam lag hij stil. Ik heb hem toen bij de dealer binnen gedaan en hier had men vastgesteld dat de hoofdzekering gesmolten was. Deze heeft men vervangen en men heeft tevens de contacten zuiver gemaakt en er een soort contactspray opgespoten. Nu heeft mijn scooter ongeveer een maand goed gebold en deze week was het weer van dat. Als ik de sleutel omdraai op on, hoor ik enkel de zoemtoon. Mijn contactlampje gaat echter niet aan en hij start ook niet. Ik wil ook nog even vermelden dat de scooter steeds buiten staat(dit kan spijtig genoeg niet anders)
Weet er misschien iemand wat de fout kan zijn, waardoor het lampje niet meer brand en hij niet start?

'men'?? hmm de zekering gesmolten, niet naar de oorzaak gezocht en met contactspray wezen kloten waardoor er nog meer sluiting maakt? dolle pret!
 
Ja ik heb ook zo iets van ouwehoer nou niet in een ander topic dat je hem op den duur moet vervangen hij is uit 2009 met 29000 km en met bovenstaande probleempjes.

Laat hem een keer goed nakijken en probeer niet zuinig te zijn op onderhoud en alleen contactspray is te weinig laat desnoods het slot vervangen.
 
Achter het contactslot zit een schakelaar. Dat ziet eruit als een rond, plastic blokje dat aan de ene kant aan het contactslot zit en aan de achtetkant komt de bedrading eruit wat met een stekkertje aan de rest vd kabelboom vast zit.

Zou best kunnen dat die schakelaar stuk is. Wat die voor jouw specifieke scooter kost weet ik niet maar dat zou een "easy fix" kunnen zijn.

En ik zou toch eens een multimeter aanschaffen. Onmisbaar om elektronische storingen te vinden.
 
quote]Monomuis schreef op 30 maart 2013 @ 18:27:
Hang je de accu aan de druppellader als de motorscooter stil staat?
Als je gaat rijden, hoe lang zijn dit ritjes dan? Klinkt alsof je accu gewoon niet genoeg kracht heeft om de startmotor aan te slingeren.~[/quote]
De scooter rijdt bijna dagelijks en dit 2 maal 20 kilometer, dus aan een druppellader hangen heeft niet veel zin denk ik.

Achter het contactslot zit een schakelaar. Dat ziet eruit als een rond, plastic blokje dat aan de ene kant aan het contactslot zit en aan de achtetkant komt de bedrading eruit wat met een stekkertje aan de rest vd kabelboom vast zit.

Zou best kunnen dat die schakelaar stuk is. Wat die voor jouw specifieke scooter kost weet ik niet maar dat zou een "easy fix" kunnen zijn.

En ik zou toch eens een multimeter aanschaffen. Onmisbaar om elektronische storingen te vinden.
Wat die multimeter betreft daar heb je zeker gelijk in, ik zal morgen eens kijken of ik dat rond blokje vind en hoop eigenlijk ook dat dit de oplossing wordt.
'men'?? hmm de zekering gesmolten, niet naar de oorzaak gezocht en met contactspray wezen kloten waardoor er nog meer sluiting maakt? dolle pret!
Als ik de spray zie lijkt het op een soort witte vaseline, maar wat men juist gebruikt heeft weet ik ook niet.
Ja ik heb ook zo iets van ouwehoer nou niet in een ander topic dat je hem op den duur moet vervangen hij is uit 2009 met 29000 km en met bovenstaande probleempjes.

Laat hem een keer goed nakijken en probeer niet zuinig te zijn op onderhoud en alleen contactspray is te weinig laat desnoods het slot vervangen.

Van deze lead ben ik erg tevreden, vbooral over de opbergruimte onder het zadel, deze is gewoon enorm. Waarom ik het erover heb dat ik hem in een ander topic wil vervangen is de volgende reden. Vroeger toen hij nog nieuw was haalde mijn scooter een maximum snelheid van 75 km/h, nu is dat maar 65 a 68, dit kan natuurlijk met slijtage te maken hebben.
 
Da's wel erg traag, haal dat "motor" maar weg voor "scooter".... Daar zou ik ook niet blij van worden, aan de andere kant, moet ook te verhelpen zijn.
 
Achter het contactslot zit een schakelaar. Dat ziet eruit als een rond, plastic blokje dat aan de ene kant aan het contactslot zit en aan de achtetkant komt de bedrading eruit wat met een stekkertje aan de rest vd kabelboom vast zit.

Zou best kunnen dat die schakelaar stuk is. Wat die voor jouw specifieke scooter kost weet ik niet maar dat zou een "easy fix" kunnen zijn.

En ik zou toch eens een multimeter aanschaffen. Onmisbaar om elektronische storingen te vinden.
Hier enkele foto's:
i69i86.jpg

y2r2f.jpg

2vlti52.jpg

1w008.jpg

30j7jsy.jpg

wtf1w6.jpg
 
Nog een kleine update: Als ik de accu nu laad, helpt het ook al niet meer. De knipperlichten, het licht, het remlicht en de claxon werken niet, men hoort enkel even een gezoem
 
Kortom, helemaal niks werkt nog. Als de accu deugt zou je ook bij het begin kunnen beginnen, te weten de massakabel en de aarde.

Maar ik geloof dat in dit topic elk electronisch onderdeel nu wel genoemd is. Tijd om een multimeter en een schroevendraaier te pakken want inmiddels gebben we alles op afstand gediagnosticeerd en doet de scooter nog steeds niks..
 
Die heeft al aardig wat pekel gevangen. En al die zekeringen zijn ook nog heel?
Stekker op foto 2 nog losgemaakt om te kijken of daar misschien corrosie zit? Elektraproblemen zijn altijd lastig, multimeter er bij pakken, zoals Karl ook al zei.

Neem aan dat je geen andere accu hebt liggen om dat nog 100% uit te sluiten?
Wat betreft het niet gebruiken van een druppellader; kou is ook niet even goed voor een accu en een accu kan met 2x20km nooit helemaal eens flink lekker laten dmv de dynamo. Misschien kan je een andere accu lenen bij de dealer?
 
Tijd om een multimeter en een schroevendraaier te pakken want inmiddels gebben we alles op afstand gediagnosticeerd en doet de scooter nog steeds niks..

De scooter doet steeds minder... verlichting werkt ook al niet meer. Dus het probleem is on-going.
 
Alle zekeringen heb ik nagemeten(mijn multimeter is een oudere digitale). Ook de massa heb ik nagemeten, hier heb ik de min gemeten en dan op de carrosserie, ook hier heb ik verbinding. Tot slot heb ik de stekker van het contactslot afgetrokken en deze overbrugd, ook nu hetzelfde patroon. Ik vermoed dat de fout ergens in de module die zoemt(op tweede afbeelding te zien). Op eerste afbeelding rechts boven aan meet ik op het relais spanning. Het rondde blokje erlangs heb ik de contacten van zuiver gemaakt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan