knallen na lang stilstaan

Ad Ben

MF veteraan
3 mei 2007
1.425
1
Amsterdam
Hallo allemaal,

ik zie door de bomen het bos even niet B|

Ik heb een aprilia pegaso 650 uit 1999. Tijdje geleden heb ik besloten om gedurende de winter, wat onderhoud te plegen:

- Brandstof tank leeg gehaald, nieuwe euro 98 erin
- benzinekraan gereviseerd
- nieuwe benzinefilter
- nieuwe brandstofslangen
- nieuwe bougie & bougiedop
- carb ultrasoon laten reinigen, alle settings terug naar toen ik de carbs eraf haalde
- nieuwe AGM accu
- uitlaatsysteem gasdicht gemaakt

Alles gemonteerd, en ik probeer te starten, choke aan... ik hoor de krukas draaien, en er is een vonk, maar er gebeurt niks :N Aaah ik had de killswitch ingedrukt :X

Killswitch weer uit, starten (met choke) en BOEMMM een flinke knal! -O-

Nog een keer proberen, ik hoor de krukas draaien, en weer BOEMMM nog een flinke knal!

Ik heb besloten mijn pogingen te staken, ik denk dat ik een verkeerde handeling verricht, en misschien maak ik meer schade dan me lief is :N


Wat kan ik het beste doen? Tips en adviezen zijn meer dan welkom :)
 
Hallo allemaal,

ik zie door de bomen het bos even niet B|

Ik heb een aprilia pegaso 650 uit 1999. Tijdje geleden heb ik besloten om gedurende de winter, wat onderhoud te plegen:

- Brandstof tank leeg gehaald, nieuwe euro 98 erin
- benzinekraan gereviseerd
- nieuwe benzinefilter
- nieuwe brandstofslangen
- nieuwe bougie & bougiedop
- carb ultrasoon laten reinigen, alle settings terug naar toen ik de carbs eraf haalde
- nieuwe AGM accu
- uitlaatsysteem gasdicht gemaakt

Alles gemonteerd, en ik probeer te starten, choke aan... ik hoor de krukas draaien, en er is een vonk, maar er gebeurt niks :N Aaah ik had de killswitch ingedrukt :X

Killswitch weer uit, starten (met choke) en BOEMMM een flinke knal! -O-

Nog een keer proberen, ik hoor de krukas draaien, en weer BOEMMM nog een flinke knal!

Ik heb besloten mijn pogingen te staken, ik denk dat ik een verkeerde handeling verricht, en misschien maak ik meer schade dan me lief is :N


Wat kan ik het beste doen? Tips en adviezen zijn meer dan welkom :)

Je moet ook een gat aan het uiteinde openlaten,, zodat het gas kan ontsnappen...

Maar serieus: Mogelijk is er wat benzine in je uitlaat terecht gekomen, door het starten zonder dodemansknop.
Even laten lopen, (buiten) en dan zal het waarschijnlijk stoppen.
Anders zal het geheel opnieuw afgesteld moeten worden.
 
met bovenstaande ben ik het eens,


maar het zou natuurlijk ook kunnen dat er een vlotter blijft hangen in 1 van de carbs na het ultrasoon reinigen en dat je daardoor die overschot benzine in je uitlaat er [extra] bij krijgt. :)


@ TS, ik zou even [mocht ie nog steeds klappen na de 4e of 5e startpoging] met een nylon hamer oid en zacht op de carbs tikken. :) of je motor een paar keer optillen aan de achterkant en een stukkie laten vallen.





met zacht bedoel ik zacht, :P
 
Nou vanmorgen aan de slag gegaan. Bougie eruit, deze was nat, netjes opgedroogd en schoongemaakt. Weer proberen, weer niks. Zonder choke trouwens. Een keer een lichte plofje gehad. De linker vlotterbak liep over :S
 
@ adben,


Als je vlotter blijft hangen sluit je raketje de benzinetoevoer niet af, daardoor blijft er benzine de carbs in stromen.
Met een zacht tikje op de vlotterbak kan dit vaak verholpen worden.


*pak die nylonhamer er nu es bij eigenweis :+ *
 
Heren, bedankt :) maar tikken heeft niet mogen helpen helaas. Ik heb de carbs er weer af gehaald, zowel aan de luchtinlaat als de uitlaat kant waren er sporen van benzine :( ik heb de vlotter nog even getest, maar deze is luchtdicht en lekt niet. Ik kan ook geen mankementen zien wat betreft de vlotternaald en buis...

Superirritant dat monteren en demonteren, was het maar zo makkelijk bereikbaar...!
 
Heren, bedankt :) maar tikken heeft niet mogen helpen helaas. Ik heb de carbs er weer af gehaald, zowel aan de luchtinlaat als de uitlaat kant waren er sporen van benzine :( ik heb de vlotter nog even getest, maar deze is luchtdicht en lekt niet. Ik kan ook geen mankementen zien wat betreft de vlotternaald en buis...

Superirritant dat monteren en demonteren, was het maar zo makkelijk bereikbaar...!

En hoe was de afstelling van de vlotterhoogte? Of is dat niet te stellen?
 
Heren, bedankt :) maar tikken heeft niet mogen helpen helaas. Ik heb de carbs er weer af gehaald, zowel aan de luchtinlaat als de uitlaat kant waren er sporen van benzine :( ik heb de vlotter nog even getest, maar deze is luchtdicht en lekt niet. Ik kan ook geen mankementen zien wat betreft de vlotternaald en buis...

Superirritant dat monteren en demonteren, was het maar zo makkelijk bereikbaar...!

Absoluut :Y

Daarom moet je het ook in één keer goed doen. scheelt een hoop gekloot :)
 
Afstelling van de vlotterhoogte was niet optimaal, ik heb het nu aangepast, vlotterbak van de linker carb loopt nu niet meer over. Alles nog een keer nagelopen, carb ziet er perfect uit. Bougie weer eruit, weer nat, opdrogen en schoonmaken, terug monteren. Weer niks, 2 x een licht knalletje, en wat rook uit de uitlaat. Ik wacht nu even 30 minuten, de accu begint zo langzaam aan de geest te geven :(

Edit: vlotterbak loopt weer over. Ik denk dat het een soort beveiliging is...? Aarrgghhh!!
 
Laatst bewerkt:
Edit: vlotterbak loopt weer over. Ik denk dat het een soort beveiliging is...? Aarrgghhh!!

Kweet niet of dat kan komen door de terugslag? Benzine ontbrand in de uitlaat terwijl de inlaatklep nog iets losstaat? De benzine word uit de carb geperst?

In mijn honda zat een gazen filter onder het luchtfilter voor het terugslaan van de vlam, een vlamdover.
 
Terug
Bovenaan Onderaan