Mogelijkheden hydraulische koppeling GS1000

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.620
10.723
Andere kant van de evenaar
Heren,

Ik ben bezig mn ouwe "trouwe" GS1000 wat meer vermogen te geven, daarom ben ik nu wat met de koppeling aan het knoeien.
Ik heb er een koppeling van een GSX1100 inzitten, en er zit een "extra plate clutch" (met bijbehorende veren) set in van APE.

Nu gaat de koppeling zwaar, erg zwaar, bij de eerste poging de koppelingshendel in te knijpen knapte de kabel meteen (was dat dan wel een zelf in elkaar geknoeid ding)

Nu zat ik te denken of er misschien een hydraulische koppelingsbediening op gemaakt kan worden van een modernere GSXR? (geen idee welke modellen dat hebben)

Gaat een hydraulisch bediende koppeling uberhaupt wel lichter dan een kabelbediende?

Nu weet ik dat als je iets lichter wilt laten bewegen je een grotere afstand zult moeten afleggen, maar de langere weg is het probleem (koppelingshendel).

Een andere reden om voor een hydraulische koppeling te kiezen is, omdat ik de motor heb omgebouwd kan ik niet meer de originele kabel gebruiken i.v.m. ruimte en de bocht die de kabel moet maken, ik zal dus altijd zelf kabels moeten maken...



Alvast bedankt voor eventuele ideeen.
 
1 zorg voor goede kabel
2 zorg er voor dat alles goed zit, en niet ergens wrijving waar het niet hoort
3 er zijn systeempjes om de koppeling soepeler te laten gaan.

Mechnisme met hefboom.
Heb er één liggen, maar volgens mij is het best een eindjes uit de buurt :X

Dit ding:
full

full

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hmm, ik geloof dat ik eerst even goed had moeten googlen.. :$

Iemand ervaring met zoiets?

Gaat een hydraulische koppeling echt lichter dan een kabelbediende?

Ook niet altijd. Als er iets in de koppeling zwaar gaat, zal het hydraulisch ook zwaar gaan :)
Maar het voorkomt wel extra wrijving van (oude) kabels.
 
Hmm, ik geloof dat ik eerst even goed had moeten googlen.. :$

Iemand ervaring met zoiets?

Gaat een hydraulische koppeling echt lichter dan een kabelbediende?

Dat ligt eraan of je met een kabelbediende met hefbomen genoeg hefboomwerking kunt creéren om de extra plaat te bedienen. Het moet ook mooi lijken en niet te veel ruimte in beslag nemen.
Hydraulisch is gewoon powerzat en is compacter.
 
Zo'n ding wat je post heb ik wel eens gezien, maar dan zit je weer dat je je hendel niet ver genoeg kunt inknijpen..

Kun je niet aan de korf-kant iets vervangen? Een iets langer armpje?
1 of 2 mm langer kan al net voldoende zijn, zonder dat je problemen krijg met de slag bij je handvat.
 
Dat ligt eraan of je met een kabelbediende met hefbomen genoeg hefboomwerking kunt creéren om de extra plaat te bedienen. Het moet ook mooi lijken en niet te veel ruimte in beslag nemen.
Hydraulisch is gewoon powerzat en is compacter.

Het is niet die extra plaat, het zijn die veren! En die heb ik er ook nog strakker ingezet dan eigenlijk hoort..
 
blijft een vaste natuurkundige wet he...
slag x oppervlakte= oppervlakte x slag...
Wat je bij de bedieningshandle kunt verplaatsen verplaats je ook beneden
dus hoe kleiner je de zuigeroppervlakte boven maakt, en de slag langer, zal veel kracht geven, en hoe groter je de slave beneden maakt, zal uiteindelijk bepalen hoevel mechanische kracht je kunt leveren op de koppeling, maar dan wordt daar de slag weer kleiner...

dus werk in principe precies hetzelfde als dat ding van Martell...maar je kunt als je de juiste zuigers er bij zoekt, veel verder gaan
 
blijft een vaste natuurkundige wet he...
slag x oppervlakte= oppervlakte x slag...
Wat je bij de bedieningshandle kunt verplaatsen verplaats je ook beneden
dus hoe kleiner je de zuigeroppervlakte boven maakt, en de slag langer, zal veel kracht geven, en hoe groter je de slave beneden maakt, zal uiteindelijk bepalen hoevel mechanische kracht je kunt leveren op de koppeling, maar dan wordt daar de slag weer kleiner...

dus werk in principe precies hetzelfde als dat ding van Martell...maar je kunt als je de juiste zuigers er bij zoekt, veel verder gaan


Ik vind hydraulische koppelingen trouwens wel grote KLOTEdingen. :r Ook in de auto.
Geef mij maar een kabel, veel fijner met optrekken vanaf stilstand. :Y
 
Het is vrijdag en ik kwam net weer een BenjaminDG topic tegen..

Vacuüm gestuurde koppelings-bekrachtiger? Net als een rembekrachtiger maar dan 800% kleiner.. :+
 
Ik schrijf ook maken want zo heel lastig is het niet om het zelf te maken
Je hebt beschikking over een freesbank en je kan vast ook wel aluminium lassen
Het moeilijkste is het koppelingsdeksel aanpassen zodat de "spin" er in past
 
Ik geloof dat ik een goed idee krijg... (dat hoop ik althans)

Ik denk dat ik een rempomp voor een achterrem opscharrel en die omtover in een cilinder, een rempomp is al mooi glad van binnen en de rubbers zijn goed te gebruiken, zuiger draai ik zo een ander voor.
Dan een koppelingspomp opscharrelen, gelijk ook een voor de rem, ander heb ik 2 verschillende...


Samen gevat; dit was/is een nutteloos topic, ik had eerst zelf even mn hersens moeten pijnigen (daar ben ik eerlijk gezegd nooit zo veel voor nodig). :P

Bedankt voor het meedenken, en mijn excuses voor het verspillen van jullie waarschijnlijk kostbare tijd. ;)
 
Stuur maar op, die raakt toch "kwijt" met de post. ;)

Heb net een slave cilinder besteld, een oud ding om wat ideeen op te doen.
Er moet als het goed is net genoeg ruimte zitten om een slave cilinder tussen carter en voortandwiel..
Als dat ding binnen is maar weer een paar uur achter de draaibank.
 
Ik schrijf ook maken want zo heel lastig is het niet om het zelf te maken
Je hebt beschikking over een freesbank en je kan vast ook wel aluminium lassen
Het moeilijkste is het koppelingsdeksel aanpassen zodat de "spin" er in past

Daar heb ik nog wel aan gedacht, maar ik moet een voorbeeld hebben.

Ik moet ergens eerst goed de werking van zien en snappen, dan lukt het wel om iets aan te passen op een ander model.
Zelf bedenken ben ik helaas nooit zo goed in geweest.
 
Er staan div foto's op google pictures van de lock-up clutch
De gewichtjes worden door de Middelpuntvliedende kracht naar buitnen geslingt en dan druk het hefboompje de plaaten vaster tegen elkaar

Door het gewicht van de gewichtjes te veranderen regel je de kracht en bij welk toerental de loch-up ingrijpt en de koppeling vast zet(stage 2)
 
Laatst bewerkt:
Er staan div foto's op google pictures van de lock-up clutch
De gewichtjes worden door de Middelpuntvliedende kracht naar buitnen geslingt en dan druk het hefboompje de plaaten vaster tegen elkaar

Door het gewicht van de gewichtjes te veranderen regel je de kracht en bij welk toerental de loch-up ingrijpt en de koppeling vast zet(stage 2)


zo ver was ik al, alleen de details...
 
Terug
Bovenaan Onderaan