De GT750 van Joost

He obonobo, de knipperlichten zijn nog gewoon halogeen :) aangezien die toch eigenlijk maar amper aan staan en ledjes zoveel minder licht geven. Daarnaast is het knipperlicht relais wat erin zit al een "LED" relais ;) Maar toch bedankt voor het meedenken!

De dynamo opgraden zou wel een mooie oplossing zijn, maar op het moment lijkt het allemaal net goed te gaan zo met de LED lampjes e.d. Achteraf gezien was die temperatuurmeter in het dashboard (die laatst opeens sluiting gaf en de zekering eruit knalde) waarschijnlijk al die tijd al een beetje gaar en onmogelijk veel stroom aan het trekken. Mocht het nou toch nog fout gaan kan/ga ik eerst de kabels in het laadcircuit vervangen voor dikkere en zorgen dat alle verbindingen/connectors zo goed mogelijk zijn (evt. zelfs doorsolderen als het moet), kan vast geen kwaad na 40 jaar ;)

Halogeen....? :? :+ Ik denk dat je gewoon gloeilamp bedoeld... anders verblind je iedereen en smelt het afdekkapje van je knipperlicht....

:+
 
Tijd voor een echte update!

Zoals hierboven al te lezen is, gedraagt de lambda sensor zich niet netjes, allemaal rare waarden en dan kan ik natuurlijk niet verder met afstellen, erg vervelend dus. Nu wist ik wel dat ze niet goed tegen olie verbruik en te rijk lopen kunnen, dus toen ik de sensor eruit draaide en dit tegen kwam:

2013-04-03194040.jpg


Snapte ik iets beter waarom hij niet meer werkte :P De bougies aan de andere kant beginnen er steeds beter uit te zien!

2013-04-05141409.jpg


Maargoed, tijd voor wat serieuzer sleutelwerk
2013-04-06124534.jpg

2013-04-06124543.jpg

2013-04-06124524.jpg


Achterbrug eruit, want daar moet wat beters voor in de plek komen.
Het volgende bewijst maar weer dat suzuki een firm believer is van never change a winning team, de GT tandwieldrager past zo in het GSXR achterwiel, 20 jaar verschil!

2013-04-06124455.jpg

2013-04-06124516.jpg


En de tandwielen+tapeinden zijn ook uitwisselbaar...
Ik heb niet echt meer foto's van het plaatsen van de achterbrug, maar ik kan je wel zeggen dat hij er nagenoeg zonder aanpassingen in past, ik moet een beetje vijlen om te compenseren voor de poedercoat laag en er moet natuurlijk wat worden gerommeld met de lagers, maar

2013-04-06131136.jpg

2013-04-06131507.jpg

2013-04-06131544.jpg


Mn achterspatbord is wel te smal geworden ;( ;)

2013-04-06162055.jpg

2013-04-06162102.jpg


Natuurlijk konden de (overigens goede) Hagons niet blijven zitten, dus kwam er een setje Marzocchis op

2013-04-06162719.jpg


Om de motor rollend te hebben en om te kunnen kijken of het allemaal wel past heb ik even dit heeeel lelijke achterbrug subframepje gemaakt, wees niet bang, ik ga er niet mee rijden.

2013-04-06184532.jpg

2013-04-06175753.jpg

2013-04-06175803.jpg

2013-04-06175817.jpg

2013-04-06175828.jpg

2013-04-06175834.jpg


En de laatste foto is een hint over wat er komen gaat ;)

2013-04-08144031.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vraagje,

Heb je de lambdasensor al weer aan de praat?

Mocht je de hoop hebben opgegeven met deze sensor dan het volgende, kun je nog proberen om hem "schoon" te branden met een hobbybrander.
Heb de truc van horen zeggen (uit de betrouwbare hoek).
 
Laatst bewerkt:
Vraagje,

Heb je de lambdasensor al weer aan de praat?

Mocht je de hoop hebben opgegeven met deze sensor dan het volgende, kun je nog proberen om hem "schoon" te branden met een hobbybrander.
Heb de truc van horen zeggen (uit de betrouwbare hoek).

..Of een toef ovenreiniger er op?
 
Vraagje,

Heb je de lambdasensor al weer aan de praat?

Mocht je de hoop hebben opgegeven met deze sensor dan het volgende, kun je nog proberen om hem "schoon" te branden met een hobbybrander.
Heb de truc van horen zeggen (uit de betrouwbare hoek).

Bedankt voor de tip, ik heb dit al eerder voorbij zien komen, idee erachter is de koolafzetting "los te branden", klinkt niet slecht, maar ultrasoon zou m.i. minstens zo goed moeten zijn. Kan het natuurlijk altijd nog proberen als hij nu nog niet werkt :)

Ik moet nieuwe ophangpunten voor de achterschokbrekers op de brug gelast hebben, zal ik een stukje U profiel erop laten zetten of 1 opstaand stuk alu waar een tapeind uit steekt (zo is het origineel ook)? En hoe dik zal ik dit dan maken (wanddikte)?
 
Zou het niet verstandiger zijn om de lambda sonde meer richting de uitlaatbochten te plaatsen? Hij zit namelijk wel in een relatief koud gedeelte van de uitlaat. Volgens mij moet een lambda sonde een bepaalde werktemperatuur hebben om goed te blijven werken. En schoon te blijven.
 
Zou het niet verstandiger zijn om de lambda sonde meer richting de uitlaatbochten te plaatsen? Hij zit namelijk wel in een relatief koud gedeelte van de uitlaat. Volgens mij moet een lambda sonde een bepaalde werktemperatuur hebben om goed te blijven werken. En schoon te blijven.

Dit is een wideband sonde, en heeft z'n eigen verwarmingselement, plaatsing maakt qua warmte dus niet zo heel veel uit...

Sorry dat ik voor je antwoord Joost ;)
 
En heeft dat verwarmings element dan wel voldoende vermogen om hem op de juiste temperatuur te houden zodat hij ook schoon gebrand blijft?
Zo te zien op de foto dus niet.
Volgens mij was dat verwarming element er alleen maar voor dat de sonde meteen goed gaat meten na de koude start maar dat de uitlaat temperatuur er verder voor moet zorgen dat de sonde schoon en heet genoeg blijft.
En zeker bij een 2takt is dat belangrijk lijkt mij met al die mengsmeer olie resten in de verbrandinggassen
Just my 2 cts
 
Laatst bewerkt:
Niet zo'n uitgebreide update deze keer, heb wel redelijk wat gedaan laatste tijd, maar niet zoveel foto's van gemaakt ;) (oa, ander tellerset wat wel werkt, LED lampjes in het dashboard, spiegeltje gemonteerd, demper luchtdicht gemaakt, rempomp weer verplaatst en zo nog 100 klein klusjes). Enige foto's die ik daar van heb zijn van de lambdasensor in de ultrasoon:




De sensor is na de reiniger, schoner wordt ie niet meer ;)

Maar nu eerst, duo-shock ophangpunten!



Heb stad en land moeten afbellen/zoeken (eigenlijk meer omgeving enschede, maargoed) voor een stuk aluminium U of kokerprofiel met bruikbare afmetingen. Uiteindelijk hiermee geëindigd en zoals je later kunt zien, goed geslaagd ;)




Beetje meetwerk en een stukje draadstang om alles op zn plek te zetten en we kunnen op zoek naar een vriendelijke lasser.

Gevonden!





Beste man is echt ongelofelijk kundig, anderhalf uur daar geweest, alles opgeschuurd, grondig ontvet, achterbrug met een brandertje opgewarmd en ondertussen geouwehoerd over lassen van gietijzeren kachels en Harley blokken uit 1922, geweldig.

En natuurlijk het resultaat, nettere lassen dan die Japanners konden!



Om de brug nu fatsoenlijk te monteren, moesten er nog wat lagertjes in en die had ik natuurlijk al liggen



Het monteren ging redelijk soepeltjes en met wat last-minute massagen met een moker O-) zat de brug erin. Hier heb ik verder geen foto's van want ik moest mn vriendin van het station halen ;)

Over een paar weken, met hemelvaart, wil ik met de studenten motor club hier (MSG) naar luxemburg, voor een weekendje motorrijden, bbq'en etc. MET de GT. Dus dan moet er ook wat bagage meekunnen, ziedaar, de topbox met kofferrek van mn GSX. Laat die nou (met de GSX beugeltjes!) er zo op passen.

Pas op, it ain't pretty.. Maar je kunt wel zien hoe de achterbrug en het wiel staat.





Ik heb ook nog een jerrycanhouder aan het rekje gemaakt omdat ik verwacht dat de GT meer gaat drinken dan zn baasje en ik er over een paar weken dus wel 1100km mee ga rijden. Geen foto's helaas, maar het is minstens net zo lelijk als de topkoffer ;)

Morgenochtend ga ik een ketting halen en kan eindelijk weer rijden. Als het meezit morgen een mapping dagje :)
 
Mooi hoor die achterbrug! Jij laat het allemaal zo makkelijk lijken. Ik ben benieuwd hoe het vandaag uitpakt.
 
Niet zo'n uitgebreide update deze keer, heb wel redelijk wat gedaan laatste tijd, maar niet zoveel foto's van gemaakt ;) (oa, ander tellerset wat wel werkt, LED lampjes in het dashboard, spiegeltje gemonteerd, demper luchtdicht gemaakt, rempomp weer verplaatst en zo nog 100 klein klusjes). Enige foto's die ik daar van heb zijn van de lambdasensor in de ultrasoon:

[~[url="http://i231.photobucket.com/albums/ee39/Joostvdw/gt750/2013-04-09220915.jpg"]afbeelding~][/URL]
[~[url="http://i231.photobucket.com/albums/ee39/Joostvdw/gt750/2013-04-09222242.jpg"]afbeelding~][/URL]

De sensor is na de reiniger, schoner wordt ie niet meer ;)

Maar nu eerst, duo-shock ophangpunten!

[~[url="http://i231.photobucket.com/albums/ee39/Joostvdw/gt750/2013-04-12164820.jpg"]afbeelding~][/URL]

Heb stad en land moeten afbellen/zoeken (eigenlijk meer omgeving enschede, maargoed) voor een stuk aluminium U of kokerprofiel met bruikbare afmetingen. Uiteindelijk hiermee geëindigd en zoals je later kunt zien, goed geslaagd ;)

[~[url="http://i231.photobucket.com/albums/ee39/Joostvdw/gt750/2013-04-12183808.jpg"]afbeelding~][/URL]
[~[url="http://i231.photobucket.com/albums/ee39/Joostvdw/gt750/2013-04-13112236.jpg"]afbeelding~][/URL]

Beetje meetwerk en een stukje draadstang om alles op zn plek te zetten en we kunnen op zoek naar een vriendelijke lasser.

Gevonden!

[~[url="http://i231.photobucket.com/albums/ee39/Joostvdw/gt750/2013-04-13112244.jpg"]afbeelding~][/URL]
[~[url="http://i231.photobucket.com/albums/ee39/Joostvdw/gt750/2013-04-13112255.jpg"]afbeelding~][/URL]
[~[url="http://i231.photobucket.com/albums/ee39/Joostvdw/gt750/2013-04-13112608.jpg"]afbeelding~][/URL]

Beste man is echt ongelofelijk kundig, anderhalf uur daar geweest, alles opgeschuurd, grondig ontvet, achterbrug met een brandertje opgewarmd en ondertussen geouwehoerd over lassen van gietijzeren kachels en Harley blokken uit 1922, geweldig.

En natuurlijk het resultaat, nettere lassen dan die Japanners konden!

[~[url="http://i231.photobucket.com/albums/ee39/Joostvdw/gt750/2013-04-13121955.jpg"]afbeelding~][/URL]

Om de brug nu fatsoenlijk te monteren, moesten er nog wat lagertjes in en die had ik natuurlijk al liggen

[~[url="http://i231.photobucket.com/albums/ee39/Joostvdw/gt750/2013-04-13123642.jpg"]afbeelding~][/URL]

Het monteren ging redelijk soepeltjes en met wat last-minute massagen met een moker O-) zat de brug erin. Hier heb ik verder geen foto's van want ik moest mn vriendin van het station halen ;)

Over een paar weken, met hemelvaart, wil ik met de studenten motor club hier (MSG) naar luxemburg, voor een weekendje motorrijden, bbq'en etc. MET de GT. Dus dan moet er ook wat bagage meekunnen, ziedaar, de topbox met kofferrek van mn GSX. Laat die nou (met de GSX beugeltjes!) er zo op passen.

Pas op, it ain't pretty.. Maar je kunt wel zien hoe de achterbrug en het wiel staat.

[~[url="http://i231.photobucket.com/albums/ee39/Joostvdw/gt750/2013-04-16174535.jpg"]afbeelding~][/URL]
[~[url="http://i231.photobucket.com/albums/ee39/Joostvdw/gt750/2013-04-16174530.jpg"]afbeelding~][/URL]
[~[url="http://i231.photobucket.com/albums/ee39/Joostvdw/gt750/2013-04-16174547.jpg"]afbeelding~][/URL]

Ik heb ook nog een jerrycanhouder aan het rekje gemaakt omdat ik verwacht dat de GT meer gaat drinken dan zn baasje en ik er over een paar weken dus wel 1100km mee ga rijden. Geen foto's helaas, maar het is minstens net zo lelijk als de topkoffer ;)

Morgenochtend ga ik een ketting halen en kan eindelijk weer rijden. Als het meezit morgen een mapping dagje :)

Gelukkig heb ik nog wel een foto van je GT in mooie uitvoering ;)
8659117545_9a1464754a_b.jpg
 
Das nog niet met de achterbrug netjes gelast Timon ;)

Vanochtend alsnog een passende ketting kunnen vinden en nadat ik die er snel op had gemikt kon ik eindelijk gaan rijden! Et was wel nog even met samen geknepen billetjes, want de banden zijn al wat ouder, ik had geen idee wat de geometrie veranderingen als gevolg gingen hebben, de achterschokbrekers zijn onbekend en ga zo maar door. Dus voorzichtig gaan rijden.

De ketting loopt volgens mij redelijk in lijn maar heeft gedurende mijn testrondje wat ruimte gemaakt in een carterkapje en de poedercoat van mn frame aangevallen, maar nu past het ;)



Twee van mn vele stops om de injectie af te stellen, laptopje in de koffer ;) Lambdasensor is overigens toch echt overleden, dus morgen ga ik een nieuwe halen.


 
Laatst bewerkt:
Gistermiddag heb ik weer een "nieuwe" lambda sensor gehaald, vN de sloop voor 25eu vind ik een stuk schappelijker dan 90eu nieuw. Zeker als ze zo snel stuk gaan. Na montage dacht ik even dat hij niet goed werkte want het signaal fluctueerde helemaal niet zoveel? Bleef met gasgeven redelijk rond de 14 hangen. Wat bleek nou, ik had de motor de dag ervoor op gevoel afgesteld en dat was blijkbaar behoorlijk goed :p

Na wat rondjes MET lambda deze keer toch de mapping in de hogere gebieden goed kunnen krijgen, dus ook voor het eerst volgas en volle toeren (7300rpm volgens de KDFI) en man dat ding sleurt goed door! Bij zulk soort toerentallen komt er wel een hels kabaal uit de open luchtfilters, maar man man man, tis om kippevel van te krijgen ;)

Ik ben aan het overwegen een thermosensor onder de bougies te steken, dan kan ik ontbrandingstemperaturen vergelijken, moeite waard? Enig idee wat voor temperaturen we het dan over hebben? Ik dacht hiermee de cilinders mooi in balans te krijgen en checken of de uitlaat wel genoeg flow heeft.

Plan voor komende week is synchroon stellen, mapping af maken en alle los endjes oplossen:)
 
Na wat rondjes MET lambda deze keer toch de mapping in de hogere gebieden goed kunnen krijgen, dus ook voor het eerst volgas en volle toeren (7300rpm volgens de KDFI) en man dat ding sleurt goed door! Bij zulk soort toerentallen komt er wel een hels kabaal uit de open luchtfilters, maar man man man, tis om kippevel van te krijgen ;)

Daarom zijn er "wereldwijd" nog steeds veel liefhebbers van de GT750. De pk'aas zijn niet echt spectaculair te noemen maar als hij goed is afgesteld voelt het als een turbine :9~

Ik heb het normale luchtfilter nog zitten... maar 3 Gibson (semi) expansie uitlaten er onder hangen en het geluid = bijna verslavend als je in de toeren gaat :} *O* :Y
 
En heeft dat verwarmings element dan wel voldoende vermogen om hem op de juiste temperatuur te houden zodat hij ook schoon gebrand blijft?
Zo te zien op de foto dus niet.
Volgens mij was dat verwarming element er alleen maar voor dat de sonde meteen goed gaat meten na de koude start maar dat de uitlaat temperatuur er verder voor moet zorgen dat de sonde schoon en heet genoeg blijft.
En zeker bij een 2takt is dat belangrijk lijkt mij met al die mengsmeer olie resten in de verbrandinggassen
Just my 2 cts


heb je deels gelijk in. Ding moet zo snel mogelijk warm zijn om goed te kunnen werken. Oudere lambdasondes zitten ook daarom heel dichtbij de uitlaatpoorten. Met een element kan je ze plaatsen waar je wilt en die blijft langer/vaker werken dan jij denkt ;)
Maybe dat een breedbandsonde(zuurstofcel) beter werkt. Die hoeft zelf niks op te wekken zoals een gewone lambdasonde dat wel moet doen.
Misschien makkelijker met afstellen ?
 
heb je deels gelijk in. Ding moet zo snel mogelijk warm zijn om goed te kunnen werken. Oudere lambdasondes zitten ook daarom heel dichtbij de uitlaatpoorten. Met een element kan je ze plaatsen waar je wilt en die blijft langer/vaker werken dan jij denkt ;)
Maybe dat een breedbandsonde(zuurstofcel) beter werkt. Die hoeft zelf niks op te wekken zoals een gewone lambdasonde dat wel moet doen.
Misschien makkelijker met afstellen ?


Misschien al eens verteld, maar ik ben het geluid van de GT750 die ons ooit in de tunnels bij Lyon volop accelererend inhaalde nooit meer vergeten })








En dat is inmiddels bijna 30 jaar ! geleden :X
 
Misschien al eens verteld, maar ik ben het geluid van de GT750 die ons ooit in de tunnels bij Lyon volop accelererend inhaalde nooit meer vergeten })


En dat is inmiddels bijna 30 jaar ! geleden :X


Dat zou ik zomaar eens geweest kunnen zijn. Heb daar meerdere malen met mijn GT750 met Reimo 3 in 1 doorheen gejaagd......
 
Laatst bewerkt:
Daarom zijn er "wereldwijd" nog steeds veel liefhebbers van de GT750. De pk'aas zijn niet echt spectaculair te noemen maar als hij goed is afgesteld voelt het als een turbine :9~

Ik heb het normale luchtfilter nog zitten... maar 3 Gibson (semi) expansie uitlaten er onder hangen en het geluid = bijna verslavend als je in de toeren gaat :} *O* :Y

Bij een 2 takt komt het echte vermogen van een goede expansie uitlaat, die is grotendeels verantwoordelijk voor de spoeling. Met een "kachelpijp" er op zal ie lopen maar nooit geen echt vermogen leveren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan