Het grote uitlaat topic

Daan72

MF veteraan
3 sep 2010
2.839
14
Mijdrecht
[img=300]http://bunkstrutts.files.wordpress.com/2011/04/nombang.gif[/img]​
Het grote uitlaat topic
Omdat ik via de zoek functie geen dergelijk topic heb kunnen vinden, dacht ik dan maar zelf aan de slag.
Ik wil in dit topic proberen zo veel mogelijk how-to links, uitlaat fabrikanten,
gave aanbiedingen en vragen op antwoorden te verzamelen.
Om zo het maken van een uitlaat keuze of het aanpassen van je uitlaat te vermakelijke.

O even voor de duidelijkheid het gaat om deze:
Hexa_01.jpg


Niet om dit:
hond-uitlaten.jpg


Om te beginnen wil ik een onderscheid maken tussen verschillende uitlaten bevestigings types.
Zo heb je bolt-on
Met dit systeem word je demper met 3 of 4 bouten aan je linkpijp bevestigd

Slip on
Je demper schuif over je linkpijp heen en zit met behulp van een veertje of dergelijke vast.

En full system of (volledig) systeem
Dit geld als een nieuwe uitlaat vanaf het blok tot en met de demper

How to's:

Uitlaat uitdeuken

Demper inkorten


Uitlaatbochten aanpassen 2-2 -> 2-1


Schoonmaken uitlaatbocht 1

Schoonmaken uitlaatbocht 2



Uitlaatmerken:
Een lijstje met fabrikanten voor in de OP dan maar:

Akrapovic
Area P
Arrow
Blue Flame
Bodis
Bos
Brocks
BSM
Campbell
Delkevic
Devil
Doma
Eagle
Exan
G&G
Gianelli
GPR
HP Corse
Ixil
Jardine
Jollymoto 2-takt
Laser
Leovince
Marshal Retro by Laser
Marving
Mivv
Motad
Muzzy
Nassert-Beet
Pinebox
Remus
Roadsitalia
SC-Project
Scorpion
Sebring
Shark
Side kick
Supertrapp
Takkoni
TAB Performance (Harley-Davidson)
Termignoni
TwoBrothers
Vance & Hines
Wileyco
Yoshimura
Zard

Adressen voor opmaat gemaakte uitlaten of aanpassingen:
Jerryt
Fedorrrr (Fedor Copal)
Pajic




ik zal de op nog verder aanpassen wanneer ik thuis ben
als er iets fouts in staat stuur me gerust een pm
 
Laatst bewerkt:
@ Daan72

Hierdoor creëer je een gelijke weerstand in de pijpen en blijven de drukpulzen dus ook gelijk in het punt waar de twee, drie of vier pijpen bij elkaar komen. Dit komt de wervelingen en dus afvoer van de uitlaatgassen in de rest van het systeem ten goede.
 
Bedankt voor de eerste poste en meteen een heel volledig antwoord.
De reden dat ik het vraag is omdat ik een 2-1 wil omzetten naar een 2-2.

Nu heb ik al een topic gelezen over iemand die het omgekeerde wilde doen (zie OP) en daar werd een hoop comentaar op gegeven omdat de motor dan niet goed zijn gassen kwijt zou kunnen.

maar mijn vraag is hoe gevoelig is deze lengte?
 
@ Daan72

Zoek even op het artikel met de naam "2001-01-1797_Yamaha_400YZF_exh_tuning". Of mail me even dan stuur ik het je op. Daarin staat naar mijn weten het eea over het bepalen van de ideale uitlaat lengte uitgaande van empirische data. Over de gevoeligheid/nut van deze lengte zal ook wel het eea gemeld zijn.
 
Ik ben op zoek naar een RVS uitlaatcollector, en een carbon einddemper voor mijn GSX750F van '98.

Zou het wel pas ergens tegen de zomer nodig hebben.
 
Laatst bewerkt:
Een twee takt motor heeft tegendruk nodig.
En wel met een op druk golven berekende uitlaat.

Een viertakt mag geen tegendruk hebben. Dus zo in the open.

Dan komt ie niet door de keuring en krijg je ruzie met de buurt.
Dus kiezen we voor een uitlaat die voldoende dempt met zo weinig mogelijk tegendruk.

Komt bij dat iets tegendruk bij een 4 tkt. het middengebied iets meer koppel krijgt ten koste van het eind vermogen.

Vandaar bv. de uitlaat kleppen in de uitlaat bij Yamaha en Honda.
 
Beste medeforummers,

Vraag, ik ben in het bezit van een vfr1200 en bij de koop hiervan een Akrapovic demper erbij gekregen. Betreft het type S-H12S02-HRC. Dit is het hogere model waarbij ik dus geen koffers kan voeren. Hier zit dus het knelpunt. Wil graag de Akra erop,maar ook de koffers.
Heeft iemand ideeen hoe dit op te lossen??

Alvast bedankt. Een tevreden vfr rijder.
 
Tja word lastig denk dit is al eens eerder ter sprake geweest hier op het forum!
Meestal is het bij een Highmount demper lastig de koffers te monteren en vaak veel aanpassingen verricht moeten worden! ik zeg ook niet dat het onmogelijk is maar....

Dus misschien opzoek gaan naar een niet highmount demper?
Succes iig!
 
Beste medeforummers,

Vraag, ik ben in het bezit van een vfr1200 en bij de koop hiervan een Akrapovic demper erbij gekregen. Betreft het type S-H12S02-HRC. Dit is het hogere model waarbij ik dus geen koffers kan voeren. Hier zit dus het knelpunt. Wil graag de Akra erop,maar ook de koffers.
Heeft iemand ideeen hoe dit op te lossen??

Alvast bedankt. Een tevreden vfr rijder.

Lijkt mij dat je 2 opties hebt

1 de uitlaat verplaatsen door middel van wat zaag en laswerk in de linkpijp

2 de montage plek van de koffers wijzigen
 
Lijkt mij dat je 2 opties hebt

1 de uitlaat verplaatsen door middel van wat zaag en laswerk in de linkpijp

2 de montage plek van de koffers wijzigen

Beste Daan,

De montage van de koffers veranderen gaat niet lukken ivm geintegreerde steunen hiervoor. Zagen en lassen wel aan gedacht maar gaat ook niet lukken.
Denk zelf aan inkorten en zal ff gaan passen en meten.

Andere optie is de verkoop van de Akra en aanschaf Werkes GP.

tnx voor je input
full
 
Laatst bewerkt:
ik heb wel een vraag, :W

ik rijd een Suzuki gsx-r750 uit 1991, deze heeft de originele pijp allang niet meer
en de vorige eigenaar heeft hier een Laser 4-1 opgezet met slip-on demper. [veertjes]

De Suzuki loopt perfect maar stationair als ie warm is loopt hij heel rauw,
namelijk brop brop brropp brop , ipv gebruikelijk rrrrrrzzzzzzrrrrrzzzz


om het maar ff te schetsen, :)

is dit eventueel op te lossen met meer of minder tegendruk?
mij werd verteld door omgeving dat ie meer tegendruk zou moeten hebben en de Laser té open is.
 
Laatst bewerkt:
Of je stationair beter afstellen wanneer hij op bedrijftemperatuur is?

Carburateurs synchroniseren is ook voor beter stationair draaien.

Trouwens onze gsx-r hebben met standaard nokkenassen niet zoveel klepoverlap als bv yamaha FZR1000 die een exup klep hebben in de collector. Die hebbentegendruk nodig zodat het koppel op lagere toeren beter is.

Onze motoren hebben niet direct extra tegendruk nodig, zou zelfs nadelig kunnen worden als je toch extra tegendruk gaat creëren.
 
Laatst bewerkt:
Of je stationair beter afstellen wanneer hij op bedrijftemperatuur is?
hij loopt perfect stationair, het is alleen [een beetje] als ie warm is.

Carburateurs synchroniseren is ook voor beter stationair draaien.
zijn al gesyncht, een 2 jaar geleden. De motor loopt als een zonnetje met maximaal aantal paarden, ik reed me zwager er bijna uit op z'n Triumph Daytona 900cc 3 pitter :] :]

Trouwens onze gsx-r hebben met standaard nokkenassen niet zoveel klepoverlap als bv yamaha FZR1000 die een exup klep hebben in de collector. Die hebbentegendruk nodig zodat het koppel op lagere toeren beter is.
dat zegt me niets, behalve dat ie dus druk te weinig heeft???

Onze motoren hebben niet direct extra tegendruk nodig, zou zelfs nadelig kunnen worden als je toch extra tegendruk gaat creëren.
het is geen extra tegendruk, het is juist dat ie in tegenstelling tot de standaard uitlaat druk mist, werd me verteld door omgeving die ook monteur zijn... .

edit; de motor slaat ook altijd meteen aan, is dus geen kwestie van met carbs rommelen. En dat ga ik ook niet doen anders stond deze vraag niet in een uitlatentopic. :] :]


is er misschien iemand die me dit kan vertellen. :] :}
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan