Pro oiler vs Osco

zois

MF'er
20 jan 2012
154
2
Heeft er iemand ervaringen met de twee bovenstaande kettingssmeerders...?!

Doen ze wat ze beloven? Vooral pro oiler dan?
 
Misschien handiger als je aangeeft wat je er nou precies van verwacht, voordat mensen de hele reclamefolder gaan opdreunen.....

Om nu je vraag te beantwoorden: ja, er komt olie uit. :Y
 
Laatst bewerkt:
Wel...
Pro oiler claimt dat je de ketting dan niet meer hoeft aan te spannen en dat de set véééééél langer mee zou gaan. (of toch niet zo frequent als dat je het met de hand zou smeren.)

Osco lijkt mij het eenvoudigste te installeren maar ik wou eens weten of het resultaat vergelijkbaar is in vergelijking met de pro oiler... Of is het misschien gewoon beter van manueel te smeren in plaats van een osco aan te schaffen?

Ah ja... bij de weg... is het te doen om een pro oiler zelf te installeren? Of best door je dealer laten doen?
 
Wel...
Pro oiler claimt dat je de ketting dan niet meer hoeft aan te spannen en dat de set véééééél langer mee zou gaan. (of toch niet zo frequent als dat je het met de hand zou smeren.)

Osco lijkt mij het eenvoudigste te installeren maar ik wou eens weten of het resultaat vergelijkbaar is in vergelijking met de pro oiler... Of is het misschien gewoon beter van manueel te smeren in plaats van een osco aan te schaffen?

Ah ja... bij de weg... is het te doen om een pro oiler zelf te installeren? Of best door je dealer laten doen?

Ik ben ook wel benieuwd naar wat ervaringen. Ik denk dat ik een pro-oiler ga aanschaffen, maar weet het nog niet 100% zeker.

Wat mij het voordeel van de pro-oiler boven de osco lijkt is dat hij "constant" smeert en niet alleen wanneer je een actie doet (bij de osco: aan de plunjer trekken).

Verder lijkt mij het idee achter de nozzle van de pro-oiler beter, maar die nozzle kan volgens mij ook wel op een osco gemonteerd worden.

Zelf monteren? ik weet zeker dat het te doen is, als je handig genoeg bent...
 
Ik heb een paar maanden geleden bij Pro-Oiler geïnformeerd, en ze hebben zelf ook een montageservice.

Voor een volgende motor zit ik er eigenlijk ook aan te denken; ik wil graag een allroad, en met cardan zijn die meteen een stuk duurder dan met ketting.
 
Het is zeker niet zo dat een kettingsmeersysteem je ketting langer laat meegaan naarmate het duurder is.....

Smeren van de ketting zorgt er voor dat je ketting langer meegaat, of dat nou handmatig is of automatisch.
Voordeel van automatisch is dat je het niet kunt vergeten, bovendien smeer je constant. Je kunt dunnere olie gebruiken, waardoor je ketting schoner blijft en de olie beter doordringt.

Als je een beetje mechanisch/electrisch aangelegd bent, kun je de Pro vrij eenvoudig zelf monteren. Voor iemand die nooit zelf sleutelt kan het een uitdaging zijn....

Ik heb zelf al vele jaren lang een Scottoiler. Kettingen (op 1000cc fietsen) gaan gemiddeld 40.000 km mee, ik hoef ze nooit schoon te maken of bij te stellen. Als de ketting aan het einde van de levensduur gaat rekken en dus gesteld moet worden, gaat ie er bij mij al af, die paar duizend kilometer extra is mij de gok niet waard.
 
Ik ben ook wel benieuwd naar wat ervaringen. Ik denk dat ik een pro-oiler ga aanschaffen, maar weet het nog niet 100% zeker.
Wat mij het voordeel van de pro-oiler boven de osco lijkt is dat hij "constant" smeert en niet alleen wanneer je een actie doet (bij de osco: aan de plunjer trekken).
Verder lijkt mij het idee achter de nozzle van de pro-oiler beter, maar die nozzle kan volgens mij ook wel op een osco gemonteerd worden.
Zelf monteren? ik weet zeker dat het te doen is, als je handig genoeg bent...

Ik heb op het punt gestaan een Pro-oiler te kopen, maar heb toch maar weer een gewone Scott gemonteerd. Op m'n oude motor werkte dat ding prima, kwestie van een keer goed afstellen. Stuk goedkoper, eenvoudiger en doet wat ie moet doen: smeren.
Ik heb een tijdje op een motor met een Osco gereden. Ik vergat steeds aan dat zuigerstangetje te trekken, met winterhandschoenen kwam ik er ook niet bij. Zegt iets over mij, anderen vinden de Osco prima.
 
Vergeet al die dure mooi uitziende olieers. Neem een Tuturo, kost 1/3de doet exact hetzelfde.

Doet ie het ook met nagenoeg alle soorten olie? (ik heb nu even geen tijd om de site door te spitten, maar ben wel geïnteresseerd)


Ik heb op het punt gestaan een Pro-oiler te kopen, maar heb toch maar weer een gewone Scott gemonteerd. Op m'n oude motor werkte dat ding prima, kwestie van een keer goed afstellen. Stuk goedkoper, eenvoudiger en doet wat ie moet doen: smeren.
Ik heb een tijdje op een motor met een Osco gereden. Ik vergat steeds aan dat zuigerstangetje te trekken, met winterhandschoenen kwam ik er ook niet bij. Zegt iets over mij, anderen vinden de Osco prima.

Naar mijn idee is de osco in verhouding veel duurder, de osco doet feitelijk niets meer dan een zelf gemaakt olie smeer systeem zoals hier op het forum te vinden is. De pro-oiler smeert helemaal zelf. Dit is een groot verschil naar mijn idee.

Edit: How-To: zelf goedwerkend, goedkoop kettingsmeersysteem maken
 
Laatst bewerkt:
Naar mijn idee is de osco in verhouding veel duurder, de osco doet feitelijk niets meer dan een zelf gemaakt olie smeer systeem zoals hier op het forum te vinden is. De pro-oiler smeert helemaal zelf. Dit is een groot verschil naar mijn idee.

Dat is de manier waarop jij jezelf wijsmaakt dat je een Pro moet hebben.... mag uiteraard, maar.... In werkelijkheid betaal je een stuk minder voor een Osco dan voor een Pro, ook al vind jij een Pro dan misschien mooier/handiger of wat dan ook. Uiteindelijk doen ze beiden hetzelfde: kettingen smeren.
 
Dat is de manier waarop jij jezelf wijsmaakt dat je een Pro moet hebben.... mag uiteraard, maar.... In werkelijkheid betaal je een stuk minder voor een Osco dan voor een Pro, ook al vind jij een Pro dan misschien mooier/handiger of wat dan ook. Uiteindelijk doen ze beiden hetzelfde: kettingen smeren.

Als je zo denk ben je beter af met een pot vet en een kwast, dat smeert ook.

Een pro-oiler werkt toch helemaal zelf en bij een osco moet je toch iets doen? Dat is toch een verschil?
 
Als je zo denk ben je beter af met een pot vet en een kwast, dat smeert ook.
Een pro-oiler werkt toch helemaal zelf en bij een osco moet je toch iets doen? Dat is toch een verschil?

Bij de Pro moet je ook nog steeds zaken doen/instellen.

Zullen we het laten bij: eigen keuze? Voorkomt een hoop welles/nietes.
 
Ben erg blij met m'n osco, erg eenvoudig te installeren, geen gelazer met draadjes.
beduidend minder bagger ook op m'n wielen van het vet ( maar ok, spatten hou je toch )

Als je gaat tanken een keer aan de plunjer trekken, hoe moeilijk is het om te onthouden :)
 
het lijkt me inderdaad interessant dat er voortdurend gesmeerd wordt...
Maar is het verschil met de osco groot genoeg?

Ik bedoel.... De meeste pro oilers zeggen dat ze 60 a 70 000 km doen met een kettingset... De Osco's heb ik nog niet gehoord over zulke getallen?!


Zou de osco hetzelfde resultaat hebben als je met regenachtig weer om de 200 km aan het stokske trekt en met droog weer bij iedere tankbeurt?
 
Ik vind het voordeel aan de osco dat er geen elektronica aan te pas komt...

Wat kan er nu stuk gaan aan een plastic slangetje en een stokske in een buske?

Stel... je bent aan het rijden en door productiefout begint de pro oiler ongemerkt een beetje tilt te slaan? Uitgedroogde ketting, banden vol vet door ongecontroleerd olie te spuiten...?
+ je moet niet in de kabelboom van je motor liggen klooien...
 
het lijkt me inderdaad interessant dat er voortdurend gesmeerd wordt...
Maar is het verschil met de osco groot genoeg?
Ik bedoel.... De meeste pro oilers zeggen dat ze 60 a 70 000 km doen met een kettingset... De Osco's heb ik nog niet gehoord over zulke getallen?!
Zou de osco hetzelfde resultaat hebben als je met regenachtig weer om de 200 km aan het stokske trekt en met droog weer bij iedere tankbeurt?

60.000 km??? :N
Scottoiler zegt ook dat de ketting tot... 8x geloof ik? langer meegaat. Dat is onzin. Ik geloof wel (weet wel zeker) dat een gesmeerde ketting duidelijk langer meegaat, maar ik geloof niet dat er veel verschil is in al die systemen, inclusief de spuitbus, mits je ze gebruikt zoals het hoort.
Ja, ik geloof ook dat het niet zo veel uitmaakt of je nou bij de Osco wat vaker aan het stangetje trekt bij nat weer of dat je de Pro wat harder laat druppelen.....
Overigens ook niets ten nadele van de Pro, leuk ding dat doet wat hij moet doen. Maar of je er nou zoveel geld aan moet uitgeven?
 
Inderdaad...

To do or not to do... Met een beetje zelfdiscipline steek je bijna 100 euro in je zak...

En met genoeg zelfdiscipline MINSTENS 100 euro... :-)
 
Nog een voordeel van de Osco is dat jij bepaalt wanneer er een paar druppen moet komen. Ik had een Pro Oiler op mijn Falco die behoorlijk last had van een druiper. Dat apparaat zal wel kapot zijn geweest, maar ik kreeg 'm nauwelijks afgesteld.
 
Hier inmiddels 29 k met een McCoi rondgehobbeld. Werkt perfect. Voordeel aan deze tov de Pro Oiler is dat je hier maar 1 keer hoeft in te stellen. Tijdens het rijden door de regen halveert ie automatisch (mits je de optionele regensensor erbij pakt) de afstand tussen de smeerpulsen.

Het inbouwen vergt wat werk als je het netjes wil doen en je moet kunnen solderen.
 
Ja, ik zou het eigenlijk zelf moeten opzoeken :+ maar wat is het wezenlijke verschil tussen de scott-oiler en de pro-oiler? Ik heb nog even om me erin te verdiepen, maar op een toekomstige kettingfiets wil ik wel een smeersysteem. En dan wel eentje die ook in de winter (pekel!) de ketting voldoende smeert.
 
Al 2 jaar in bezit van een OSCO. Bevalt prima op de motorvakanties.
Ik kan zelf bepalen wanneer ik wil smeren, en simpel door aan de plunjer te trekken.
Alle vet wordt wel een beetje tegen je wiel geslingerd dus dat maakt allemaal niet zoveel uit.
 
Ja, ik zou het eigenlijk zelf moeten opzoeken :+ maar wat is het wezenlijke verschil tussen de scott-oiler en de pro-oiler? Ik heb nog even om me erin te verdiepen, maar op een toekomstige kettingfiets wil ik wel een smeersysteem. En dan wel eentje die ook in de winter (pekel!) de ketting voldoende smeert.

De "traditionele" Scottoiler werkt op het vacuum van je motorblok. Zodra het blok gaat lopen, wordt er door het vacuum een klepje opgetild en loopt de olie er door de zwaartekracht druppel voor druppel uit via een druppelaar boven je ketting. Vrij simpel systeem dus. Je kunt alleen de hoeveelheid olie/druppelfrequentie afstellen.
De Pro oiler is een electrisch systeem, dat de olie via een pompje op de ketting druppelt. Daarmee kun je dus veel meer afstellen, je kunt er ook allerlei sensoren aanhangen. De McCoi is in feite de "doe het zelf" versie van de Pro, met nog veel meer toeters en bellen.
Overigens heeft Scottoiler sinds kort ook een electrisch systeem.
 
En dan heb je nog de Tutoro Auto. Werkt helemaal automatisch, dus geen knopje indrukken/trekken, geen elektrische aansluitingen en geen vacuum aansluitingen.
Heb 'm zelf niet, maar schijnt erg goed te werken en kost 5 a 6 tientjes.

Iemand ervaring met deze oiler toevallig?
 
En dan heb je nog de Tutoro Auto. Werkt helemaal automatisch, dus geen knopje indrukken/trekken, geen elektrische aansluitingen en geen vacuum aansluitingen.
Heb 'm zelf niet, maar schijnt erg goed te werken en kost 5 a 6 tientjes.
Iemand ervaring met deze oiler toevallig?

En dan heb je ook nog de Loobman, een totale budgetversie, iets met een knijpflesje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan