500 euro challenge, Yamaha XS750 '77

Echt niet _O- Heb deze motor als sloopfiets gekocht, maar hij liep zo snel na aanschaf dat ik de motor toch maar niet gesloopt heb ;)

Even wat inzicht in de kosten :$
Aanvullende zaken (olie, filter, bougiekappen, kentekenplaat ed) dan komt er 175 Euro bij de 75 Euro die de motor in aanschaf gekost heeft.
Remleidingen (nieuw) en rempomp (gereviseerd) +190 Euro.

Voor de rest heb ik onderdelen uit mijn rommelberg gepakt (heb namelijk nog twee XS-en), en daarmee een berg oude zooi :P . Daardoor was de motor te reanimeren :+
Reken ik voor die onderdelen (bijv. tweede hands accu, voorvorkpoten, spatbord, achterlicht ed) komt er nog 265 Euro bij (en dat is dan inclusief 115 voor een wielenset met redelijke BT45 banden).

Als ik alles optel 695 Euro.

Bij verkoop moet de motor dus 1 Euro per cc kosten 8-) en dan mag degene die hem koopt ook het Excel bestand hebben met uitgebreid overzicht

Of ik voldoe aan jullie reglementen weet ik niet...
 
Zo, weer een klusje van de lijst. 2 avonden bezig geweest alle lelijke, geoxideerde soldeerkoppelingen van de bedieningsbekabeling op te frissen en van een krimpkous te voorzien. En alle contacten op te poetsen. Ziet er weer een stuk beter uit. Nu hopen dat het nog werkt... :? En misschien zelfs nog beter!
Later vandaag weer een ' zoek de verschillen' plaatje.

En ja, als ie mooi blijft lopen hou ik 'm nog een tijdje! Heb zo'n soort project al jaren op mijn wensen-/to do lijstje staan. Maar in mijn hoofd had ik daar een warme garage bij gefantaseerd. Nou ja, mooi oefenproject alvast.
 
Wat een geweldig initiatief! Velen zullen het gekkenwerk vinden, ik niet! Ik ben afgelopen zomer naar zuid frankrijk gereden om de RDGA te gaan rijden, ook op een 500Euro fiets. Geen probleem met de juiste voorbereiding.
 
Zoals beloofd:
full
full

full

full
 
Lijkt alsof er iemand zéér provisorisch :r aan het knutselen is geweest |(
Het resultaat ziet er wel stukken beter :Y en proffesioneler uit :}
 
Dat ziet er al een stuk beter uit, heb je wel gekeken of geen scherpe puntjes aan de soldeerverbindingen zitten die door de krimpkous kunnen prikken? Betrouwbare electra is al de helft van je betrouwbaarheid van je fiets. Dus verstandig om aan te pakken als er aan geprutst is.
 
Wat een gaaf idee en reglement! :}
Ik zou mee doen met een Yamaha XZ550 (watergekoelde V-twin uit begin jaren '80). :Y
Alleen zijn die nu nergens te vinden. :P

Maar met die XS750 kom je er ook vast en zeker, ziet er erg netjes uit zo op de foto's. :]
 
Iemand enig idee waar ik isolatie huls kan krijgen voor de bekabeling? Krimpkous lijkt me niet geschikt, wordt het zo stug van? :?
 
De wielen zijn feitelijk alleen overgezet om de banden. De originele wielen zijn visueel zelfs beter in staat dan degene die er nu onderzitten. Door het aanschaffen van een andere wielen set voor een andere XS had ik de nu gemonteerde wielen over.
In de berekening het bedrag genomen van de aanschaf van de andere wielenset. Want om nu gebruikte banden over te laten zetten kost alleen geld en dat vond ik overbodig ;) Mag namelijk niet te veel kosten...

PS de banden die nu op de Special zitten zijn niet vers (voor nog 40/50% achter max 30%)


Danielle, het ziet er meer dan goed uit :Y
Zelf ik heb een kabelboom nog niet zover gestript gehad. Wel een klein adviesje, haal de "dodemansknop" uit je rechterstuurhandel. Anders gezegd, het is slim om deze uit het geheel te halen / door te lussen.
Ik heb door een kortsluiting in dit kleine kl..te onderdeeltje mijn XS naar huis moeten duwen over ongeveer 1,5 km en ik kan je verzekeren daar krijg je het warm van :Y :Y
Wat zijn die XS-en teringzwaar '(
 
Iemand enig idee waar ik isolatie huls kan krijgen voor de bekabeling? Krimpkous lijkt me niet geschikt, wordt het zo stug van? :?

Bij een automaterialenzaak.. hebben dat op rol en verschillende diameters.
Ze noemen het ook wel beschermhoes of isolatiehoes.

Ik heb het bij Star automaterialen vandaan.... (kost een drol)
Home - Star Automaterialen

Wellicht hebben ander zaken het ook wel, Brezan ofzo
 
Laatst bewerkt:
:W Weer wat voor en na plaatjes:

full

full

full


Tja, ik moet toch wat als buiten mijn neus bijna zwart wordt van de kou...

Haha, ja ik weet hoe het voelt om je gemotoriseerde tweewieler naar huis te moeten duwen.
 
Laatst bewerkt:
Nee, het bleken aluminium plaatjes te zijn. Ik heb ze er afgepulkt, ze zaten gewoon met dubbelzijdig tape vast. Nu dus weer. Geen idee hoe lang het zal blijven zitten, maar een paar regenbuien zal het toch wel overleven.
 
Danielle, misschien leuk om eerst een (test)rit te doen...
Op 7 april met andere XS750/850 bezitters

zie voor meer info: XS750 deel 2
 
Laatst bewerkt:
Woei, ziet er weer een stuk beter uit *O*

Ik weet niet of je iets met het plastic van je schakelaars heb gedaan, maar dof plastic kan je goed opknappen door er een spuitbus blanke lak over te halen. Werkt ook geweldig voor mat geworden plastic "glaasjes" van knipper en achter lichten. Wordt weer als nieuw. *D
 
Moet ik nog kijken of ik een startknopje heb liggen in de zooi..
Yes please! :Y Ik wilde al met zwart tape ofzo aan de slag, maar een knopje is natuurlijk veel mooier! Volgens mij is die hetzelfde als van de claxon.

Klopt het trouwens dat het knipperlicht na 12 keer knipperen vanzelf uitgaat? Of is dat een afwijking van mijn fiets?
Danielle, misschien leuk om eerst een (test)rit te doen...
Op 7 april met andere XS750/850 bezitters
zie voor meer info: XS750 deel 2
Lijkt me leuk en is een extra motivatie om door te werken. Ik weet alleen nog niet of het gaat lukken, maar ik ga mijn best doen!
_______________________________________________________________________

Vandaag (in de sneeuw...) de carburateurs eruit gesleuteld. Kan ik van de week mooi binnenshuis mee aan de slag. Ik zag al wat prut zitten bij één van de kleppen. Poetsbeurt kan dus geen kwaad. Fotootje volgt later.
 
Klopt het trouwens dat het knipperlicht na 12 keer knipperen vanzelf uitgaat? Of is dat een afwijking van mijn fiets?

Niet per se na twaalf keer, de xs750 was wel de eerste motor waar de knippelichten vanzelf uitgingen, dit dmv een sensor in de km teller
 
Dasty werkt goed..... ;)

Zo te zien nog een sproeiertje vergeten. Onder de aftapplug aan de onderzijde zit nog een sproeiertje.

Als je alles met de hand doet (en ook de buitenkant poetst) ben je ongeveer 1 uur per carb kwijt (ervaring :Y ).

Een ander optie is ultrasoon reinigen (en dan alleen de metalen onderdeeltjes).

Vanavond zal ik even in de berg zooi kijken of een ik een knopje kan vinden voor de rechterunit op het stuur.

Overigens heb ik een carbset liggen die gekannibaliseerd is/wordt, dus als een klein dingetje van een carb nodig hebt dan is dat uit deze set te demonteren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan