500 euro challenge, Yamaha XS750 '77

He hoe is het synchroniseren gegaan? en doen de remmen het weer oke, of moet je een anker mee? Nog 1 nachtje!
 
Last minute stress, ;(
Gisteravond weer vastgelopen remmen. Ik had de moed al opgegeven, maar vandaag toch een mogelijke oplossing gevonden. Het bleek dat er weinig (lees 'geen') beweging zat tussen de beide klauw delen, bij het inknijpen van de rem. Op het nippertje kon ik in Amersfoort nieuwe rubbers krijgen: de rubbers die om het busje zitten, waar de bout doorheen gaat die de twee delen met elkaar verbindt. Nu in elkaar zetten en kijken of het werkt.
En dan nog synchroniseren. Daar ben ik door al dat rem gedoe nog niet aan toe gekomen.
Maar goed, er is weer hoop dat ik morgen op vakantie kan, die was ik gisteravond echt even kwijt.
 
@ Trompie: Oh, m'n knipperlichten doen het nog goed! Ik denk dat het een los contact was. Maar nog bedankt voor je aanbod!
 
Dat glijbusje (waar dat harmonicarubbertje overheen gaat) goed invetten met kopervet!
Wil nog wel eens vast gaan zitten waardoor óf de rem aan gaan lopen óf (uiteindelijk) vastloopt..
De klauw moet goed en vrij eenvoudig heen en weer kunnen schuiven over de pennen.
 
Hèhè, ik heb goed nieuws: ik ga morgen op vakantie met de XS!!! *O*
Met veel dank aan Motorernie (voor zijn enorme geduld, wat bij mij al een paar dagen op was) en Zork1200, die op het nippertje ook nog even langs kwam om te helpen. Remmen zitten weer in elkaar, uiteindelijk ook nog de rempomp een revisiesetje gegeven (jaja, had ik gelijk moeten doen...) en de nieuwe rubbers zitten met een lik vet op hun plek.
Ook nog gesynchroniseerd en met een kleine testrit lijkt hij nu wat rustiger te lopen.
De volgende testrit is morgenochtend naar Liempde, hopen dat de schijven koel blijven! En als dat zo is gaat de tocht verder richting Italië! :]

Iedereen enorm bedankt voor alle tips en ideeën!! :} Ik heb veel geleerd (tijdens dit iets te uitgebreide project met de tijd die ik ervoor had).

Zork heeft inmiddels een algemeen topic aangemaakt in Reizen en toeren. Als het mogelijk is zullen we onderweg af en toe wat posten.

Tot later!!!
 
Zo, ik heb mijn verdriet ;( om het falen van de XS in de bergen zo goed als verwerkt en wil 'm graag een tweede kans geven.
Het lijkt me goed eerst eens te kijken of het nog de moeite waard is en of het niet te veel geld gaat kosten. Vanwege de blauwe rook en verminderd toerenbereik zijn de suggesties: te weinig compressie, klepseals lek, zuigerveren stuk.
Klein detail: ik heb nog nooit iets aan een blok gedaan. :$ Waar te beginnen? Het blok zal uit het frame moeten. Iemand tips? Ik ken geen Hulk...
 
compressie meter lenen/kopen oid. dan compressie meten 1e keer gewoon, 2e keer met een beetje olie in de cilinder. meet je 2e keer hogere compressie = waarschijnlijk zuigerveren, blijft compressie gelijk = kleppen/klepseals de oorzaak.
als het de kleppen oid zijn kan je beginnen met alleen de kop los te maken en te (laten) reviseren, hoeft het blok er (nog) niet uit.

verder werkplaatshandboek te pakken zien te krijgen.

in je uppie blok eruit is makkelijker als je de motor op zijn zijkant legt, eerst de bouten aan de onderkant losmaken natuurlijk, dan de rest bouten los en frame weer rechtop zetten.
 
verder werkplaatshandboek te pakken zien te krijgen.

in je uppie blok eruit is makkelijker als je de motor op zijn zijkant legt, eerst de bouten aan de onderkant losmaken natuurlijk, dan de rest bouten los en frame weer rechtop zetten.

Werkplaatshandboek heb ik nog wel digitaal, zal vanavond even kijken. Heb ik wel even je email adres nodig om het door te sturen.

Wat betreft het blok, motor op zijn kant is idd het makkelijkst, let er wel op dat je dan de carterpan en oliefilterhuis er afhaalt.

Inderdaad eerst even compressie meten, misschien heeft het niet halen van de toeren een andere oorzaak.
Olie verbruik, als de motor een tijd stil heeft gestaan kan je er vanuit gaan dat de klepseals versleten zijn.
 
Laatst bewerkt:
Veel suc6 met het opknappen van je blok. Kees heeft wel een compressie meter. Die mag je vast wel lenen.
 
WPH heb ik hoor, op papier en digitaal. Thanks anyway.

Scheelt weer, mocht blijken dat de compressie te laag is, eerst even kleppen stellen, als er een klep ingeslagen is kan het zijn dat hij open blijft staan (spreek uit ervaring)
 
Oké. Ik zal eerst de anatomie van het blok eens gaan bestuderen voordat ik iets ga doen. Compressie meten is in ieder geval niet moeilijk, heb ik al gelezen. En m'n MT-03 heeft inmiddels ook wat liefde nodig, geen haast meer met de XS. Alvast bedankt voor de tips!
 
Daar ben ik weer. De MT-03 kan er weer even tegen. Moet ook wel, want we gaan half september nog even spelen in de Dolomieten! En nu met een motor die wel de berg op komt!

Vandaag maar eens de compressie gemeten van de XS. Met een koude motor, want starten wil ie niet meer... Kleppen heb ik nog niet gesteld, ik dacht, eerst zo maar eens kijken. Volgens de handleiding moet de druk tussen de 128 en 156 PSI liggen. Van links naar rechts heb ik het volgende gemeten: 40 - 130 - 60. Met olie kreeg ik dezelfde waardes.
Binnenkort maar eens naar de kleppen gaan kijken.

Hoe is het verder in XS-land? Iemand toevallig nog een bruikbaar blok liggen? _O-
 
Toch heeft de XS ergens iets "geraakt" want terugkomen uit Italië omdat je XS niet goed de berg opkomt en dan toch kijken naar een ander blok :? :+

Kan ik wel enigszins begrijpen heb namelijk zelf ook wat last van het 3-cylindervirus (vandaar misschien wel 3 XS-en _O- ).

Moet melden dat ik wel een goed lopend motorblok heb, alleen zit het verpakt in een compleet werkende motorfiets })
Ik heb namelijk nog een complete XS waar ik van af wil. Deze motor is opgeknapt.... (betreft de XS0-hybride).

Wel heb ik nog een cylinderkop liggen, mogelijk kan je hier wat mee (lees onderdelen uithalen, want ik denk dat geheel opknappen meer werk zal zijn dan het overzetten van onderdelen).
 
Zou je niet gewoon je kleppen stellen en je klepseals vervangen, en dan kijken of ie het doet, voordat je een compleet nieuw blok in huis haalt?
 
Haha, ja is ook het plan. Daarom ook de smiley erachter, ik was niet heel serieus...
Al staat ie wel al z'n olie in m'n achtertuin te lekken. Dus als ik 'm ga aanpakken zal ie wel uit elkaar moeten.
 
En de kop eraf halen is wel het minste wat je nog kunt doen.
Als blijkt dat het dan tóch lager zit in zuigers/ -veren/ cylinders kun je de rest aanpakken.

Kijk eerst eens of je wel voldoende klepspeling hebt, voordat je er van alles afsloopt.
Kleppendeksel is er zo af en voelermaatjes koop je desnoods bij de bouwmarkt.
Shims zijn nog wel een keertje gewisseld..
 
Zou je niet gewoon je kleppen stellen en je klepseals vervangen, en dan kijken of ie het doet, voordat je een compleet nieuw blok in huis haalt?

Lijkt mij niet dat (lekkende) klepseals compressieverlies veroorzaken. Wel kunnen deze de oorzaak zijn van (hoog) olieverbruik. De klepseals zitten namelijk niet in verbinding met de verbrandingsruimte...
 
Lijkt mij niet dat (lekkende) klepseals compressieverlies veroorzaken. Wel kunnen deze de oorzaak zijn van (hoog) olieverbruik. De klepseals zitten namelijk niet in verbinding met de verbrandingsruimte...

Dat denk ik ook. Maar als je dan toch al je kleppendeksel er af hebt kun je beter meteen ook je klepseals vervangen om het olieverbruik aan te pakken ;)

ben benieuwd of het wat wordt! Succes vandaag in ieder geval!
 
Laatst bewerkt:
Klepspeling is gemeten. Helaas had ik niet de 0,01mm voelermaten, maar de 0,05.
Resultaten van links naar rechts (welke ik er nog tussen kreeg):
Inlaat: 0,20 - 0,15 - 0,20 mm
Uitlaat 0,35 - 0,25 - 0,30 mm

Inlaat mag zijn: 0,16 - 0,20 mm
Uitlaat mag zijn: 0,21 - 0,25 mm

Qua inlaat zijn de resultaten dus zo slecht nog niet, uitlaat is iets ernstiger. Ik ga nog proberen de fijnere voelermaatjes te lenen, zodat ik een preciezere meting heb. Dan een weekje genieten in Italië (hopelijk zit het weer nog mee). En dan zal ik denk ik eens op zoek gaan naar wat onderdeeltjes. Eens zien of het wat uitmaakt, ik ben eigenlijk wel benieuwd, maar moet nog even geduld hebben.
 
Laatst bewerkt:
He, leuk dat je weer met de XS bezig bent.
Je klepspeling is een ietsjes te groot, maar dat is niet heel erg, en zal niet tot compressie verlies leiden. Te weinig is erger, met name aan de uitlaat kant.
Bij te weinig klepspeling kan het bij warme motor gebeuren dat je kleppen niet meer dicht gaan, en je kleppen verbranden.
Ik ben bang dat het probleem dan toch de zuigers / cilinders zijn.
 
check ook even of je kleppen nog goed zijn (niet krom bijvoorbeeld), dat zou het ook nog kunnen zijn.

Maar het begint er inderdaad toch op te lijken dat het je zuigers zijn. Dat wordt cilinders uithonen en overmaatje zuigers er in denk ik..
 
Terug
Bovenaan Onderaan