500 euro challenge, Yamaha XS750 '77

haha het cilinderblok dat je van mij hebt?? ;)
dat kan je met een digitale schuifmaat niet meten, ik heb het met een speciaal binnenkantgatmeter (weet ik hoe zo'n ding heet) gemeten, bottom line hij was nog best oke en mooi rond, op de fabrieksdiameter (dus geen overmaat).
 
Foto's sturen mag natuurlijk altijd! En dat zou dan betekenen dat ik 'm alleen hoef te laten honen? Dan kan ik de standaard zuigers uit het 2e blok gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Nee Haga San niet jouw cylinderblok met zuigers. Ik heb namelijk nog een cylinderblok zonder zuigers. Weet er verder niets van af dan dat het ooit (lees enkele jaren geleden) bij een berg onderdelen zat.

Zal vanavond of morgenavond even foto's maken en de diameter cylinders meten.
 
Foto's sturen mag natuurlijk altijd! En dat zou dan betekenen dat ik 'm alleen hoef te laten honen? Dan kan ik de standaard zuigers uit het 2e blok gebruiken.
Hoi, ondanks het wat tegenvallende resultaat even leuk geprutst gister avond.

Als de cilinders van je 2e blok nog geen overmaat zijn is dat mischien een goede basis voor opboren naar de eerste overmaat i.c.m. de overmaat set zuigers die je hebt liggen, die zagen er nog goed uit en zijn volgens mij niet of nauwenlijks gebruikt.
De krasssen zijn niet diep, dus hopenlijk vlees genoeg, of anders de cilinders die wim vlis nog heeft liggen.

Op de zuigers van het 2e blok stond 959 als ik het goed onthouden heb. Er zijn vast XS kenners die weten of dat de orginele boring is.
het losse cilinderblok dat je nog had liggen is inderdaad rijp voor de oud ijzer boer. Hoewel je er ook een kandelaar van kan maken, of plantjes in zetten :+
 
959 zegt mij niets... is niet op zijn kop gelezen of zo??

De standaard zuigermaat is 67,96 of 67,97. 1e overmaat 68,25 en volgende overmaten steeds +0,25..
 
Ben aan het meten geweest. De diameter is 67.71 of 67.72 (meting uitgevoerd met een elektronische schuifmaat).

Er zijn geen koelribben afgebroken :)
De cylinders zelf zijn intern niet schoon en moeten zo te zien gehoond worden '(

De maat waar Haga-San het over heeft heb ik niet kunnen meten. Zo groot zijn de gaten in het cylinderblok gewoon niet. Maar dat betekent dat bij opboren en honen je eea kan laten afstemmen op de aanwezige zuigers :Y

Via de email volgen een aantal foto's (emailadres via pb uit het verleden)
 
Een electronische schuifmaat is geen geschikt instrument om een cilinder mee te meten helaas Wim, ook al kan je hem 3 digits na de komma aflezen...
dus ik zou daar niet teveel waarde aan hechten.
de cilindermaat moet altijd boven de 68,0 liggen..
Yamaha geeft in het WPHB aan: 68,00 - 68,02 af fabriek, wear out limiet 68,10.
 
Dat kan wel zo zijn, maar ik heb niet beter te beschikking.

Er zijn geen randen te voelen in de cylinders en gezien de door mij gemeten maten zou ik verwachten dat dit cylinderblok niet is opgeboord naar de eerste overmaat.
 
Gisteren de cilinders weggebracht van het zilveren en het zwarte blok, samen met de eerste overmaat zuigers, om het spul te laten beoordelen. Omdat degene die het boren eventueel gaat doen er niet was, weet ik nog niet of mijn spul geschikt is. De eerste reactie op de zuigers was in ieder geval: wil je dat ik eerlijk ben? Uh, ja graag! Hij wist niet zeker of de zuigers nog wel geschikt waren. Ben benieuwd.

Intussen naar mogelijke alternatieven gekeken. Zowel 1e als 2e overmaat is lastig te verkrijgen. Ik heb een Duitse site gevonden die complete sets aanbied (incl. veren) voor €350,-. 1e en 2e overmaat.
http://www.scheuerlein-motorentechn...-799-ccm-y7/-0-/kolbenkit-xs750-77-2-uem.html
Dit vind ik nogal prijzig.

Op ebay heb ik een set gevonden met zuigers van 74,5mm, om er een 896cc van te maken, incl. pakking en veren voor $130,-
http://www.ebay.com/itm/76-80-Yamah...67366601?hash=item259e2a5dc9&vxp=mtr#shpCntId
Kunnen die cilinders überhaupt zover uitgeboord worden?

En dan heb ik nog een set kale 2e overmaat zuigers gevonden voor $125,- Alleen weet ik nog niet of die naar Nederland verscheept en wat daarvan de kosten zouden zijn. En hier komen natuurlijk ook nog veren bij.
http://www.ebay.ca/itm/Yamaha-XS750...H_DefaultDomain_2&hash=item4636a789d0&vxp=mtr

Concrete vragen:
Wat is technisch gezien de beste oplossing?
Zijn er nog gevolgen voor carburateur en bv. luchtfilter als ik ervoor kies om de xs1100 zuigers er in te zetten?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
 
Laatst bewerkt:
hee, een update..

Naar verluid (...) kan je een 750 wel opboren naar 826cc, maar niet naar 896...
een 826 is toch anders, en kan je wel opboren naar 896...
Dus die big bore kit valt dan vermoedelijk af.

en ja, je carb bezetting zal wat aangepast moeten worden, maar dit zal niet zo'n probleem zijn...

350 euro is goed beschouwd niet duur voor een set nieuwe zuigers, maar voor hobbyisten zoals wij, wel redelijk veel geld........

Ik heb nog een setje redelijk goede 1e overmaat zuigers liggen.....
 
Laatst bewerkt:
Ja, leek me ook al een hele grote stap. Ik zal in de loop van de middag eens bellen, of ze al conclusies getrokken hebben.
 
Laatst bewerkt:
Als je toch bezig bent/gaat: Beetje verder kietelen? :P Grotere Carbs? :P K&N filtertjes rechtstreeks op de carbs? :} Persoonlijk zou ik niet zo snel gaan voor de oude zuigers :N , maar voor nieuw (gok dat dat ook het advies is wat je vanmiddag gaat krijgen). Helaas kom je daarmee wel in een ander budget uit |( , maar daar krijg je natuurlijk wel een betrouwbaardere fiets voor terug! :]
En als je het dan écht goed wil hebben: zet hem een x op de testbank bij een goede toko (Tovami in Goes - Ruud Fredriks), dan heb je gegarandeerd een goed afgestelde fiets *O* , met als bonus een lager verbruik :Y , dus dat betaalt zichzelf weer terug ;)
 
Ja goed punt. Wat is wijsheid? 350 euro voor zuigers, + boren/honen, voor een verder oud/gaar blok, is dat slim? Of is het blok verder gewoon goed, en is het met deze upgrade 'af'..?? Dan zou ik het toch eens overwegen.
Is het zomaar een knutselfietsje, of wil je hem top maken en de rest van je leven houden...
En hoeveel speelruimte heeft de portemonee :P

De beslissing moet je zelf nemen...
 
Laatst bewerkt:
*O* Nou, goed nieuws gehad! Mijn zilveren cilinders gaan gebruikt worden met de 1e overmaat zuigers die ik heb ingeleverd. Ik moet er wel een maand op wachten, maar dit nieuws betekent ook dat dit project definitief doorgaat! Ik heb dus genoeg te doen en kan vast aan de slag met de rest.
Een kleine maar, ik ga zaterdag op vakantie en begin daarna met een nieuwe baan. Voorlopig zit er nog geen vaart in, maar ik heb al een hoop voorbereidend (lees uitzoek) werk gedaan. Ik heb er zin in, zou haast thuisblijven...
 
He goed nieuws!
De overmaat zuigers zagen er denk ik op het eerste gezicht niet top uit omdat ze in een oud vettig papiertje zaten, en wat zeer lichte krasjes hebben, maar zijn denk ik ongebruikt.
Gelukkig nog genoeg ruimte om je oude cilinders op te boren.
 
ongebruikt als in, eigenlijk nieuw??
kan je vrij goed zien aan het draaipatroon he..

vettigheid leer je wel doorheen kijken als "brikker" haha... :P
 
ongebruikt als in, eigenlijk nieuw??
kan je vrij goed zien aan het draaipatroon he..

vettigheid leer je wel doorheen kijken als "brikker" haha... :P
Dat dus, Draaipatroon en ook bovenop nog helemaal blank, ziet er ook niet uit of dat schoongemaakt is.
 
Yes, daar ben ik weer. Dit keer met een paar klus-plaatjes, dat vinden jullie altijd leuk.
Afgelopen zaterdag heb ik eindelijk de cilinders en zuigers opgehaald. Die kerel was me vergeten te bellen... Dus heb ik zelf maar gebeld. Zuigerveren zijn ook nog goed. Yes! Hier dan de plaatjes:

full

full


Intussen het frame al volledig kaal gemaakt. De achterbrug is er inmiddels ook af. Binnenkort wat overbodige uitsteeksels zelf verwijderen. Later het frame een keer wegbrengen voor het aanpassen van de achterkant en stralen/poedercoaten.

full


Ook alvast wat klein schilderwerk verricht, een lekkende rechter vorkpoot voorzien van een nieuwe sluitring en in beide poten nieuwe olie gegoten. In één van de zijkapjes zat een laadplugje die ik niet nodig heb (was niet eens aangesloten...). Die eruit gehaald en het gat gedicht. Die moet ik nog netjes afwerken en overspuiten. Foto daarvan houden jullie tegoed.

full

full

full


En last but not least: orde gemaakt in de uitgepelde kabelboom. Ja, een ervaren sleutelaar zal zeggen, had dat gedaan voordat je alles lostrok! Dat weet ik dan voor een volgende keer. ;)

full


Dan heb ik ook nog een stapel lagers klaarliggen om te vervangen: voor- en achterwiel en balhoofd. Van het balhoofd zijn ze al af, de wielen moet ik nog mee aan de slag.

Best al het één en ander gedaan dus, maar still a long way to go...
 
Oh, als iemand interesse heeft in wat standaard onderdelen van de XS? Ik zal ze binnenkort hier op het forum en op marktplaats zetten. Hier alvast een overzichtje.
- koplamp
- achterlicht incl. houder
- 4x knipperlichten
- plastic cover van de indicatorlampjes van de tellerset
- achtervering
- voetstepjes achter
- spiegels
- koplamporen, incl ringen
- scharnierende deel waar het achterspatbord aan vast zit
- plastic deel van het achterspatbord
 
Good busy!
Wordt het frame weer zwart, of ga voor een leuk kleurtje?
Zal straks wel wennen worden..... rijden op een XS met compressie _O- _O-
Maar de cilinders zien er nettjes uit :Y
 
Ik weet nog niet zeker of ik het frame een kleurtje geef. Heb wel mooie voorbeelden gezien, al was dat van een heel ander type fiets.
Afgelopen vrijdag lekker bezig geweest, al zeg ik het zelf. Ik heb de slijptol op en in het frame gezet. Eén van de bevestigingsplaatjes van de middenbok was krom en er komt toch geen andere meer op, dus eraf met die dingen. Ook nog de bevestigingspunten van het zadel verwijderd en de achterkant er alvast afgeslepen. Daar moet t.z.t. nog een ander kontje aan komen.
Misschien dat er later nog meer af kan, maar ik vond het wel even mooi geweest. Leuk klusje!
Verder nog even met het blok bezig geweest, daar heb ik de "second gear fix" uitgevoerd. Daarbij ontdekt dat de ontstekingsplaat wat roest vertoont...

full

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan