500 euro challenge, Yamaha XS750 '77

Iemand misschien een suggestie voor een alternatieve rempomp (voor) i.c.m. de originele klauwen?

En iemand ervaring met het plaatsen van iets kortere vering dan de originele? Mijn benen zijn helaas iets korter dan die van de gemiddelde Nederlander...
 
Rempomp van een R1 of R6.
de originele rempomp is prima; monteer gewoon staalomvlochten teflonleidingen, moet je eens kijken wat een verschil dát geeft!
Waarom kortere veren als je de veerpoten ook door kunt laten steken door de kroonplaat?
Wordt het sturen ook wat strakker van.
Achter gewoon de vering in laagste stand, win je zó twee-drie cm mee..
 
Laatst bewerkt:
Eens met Wim en TripleXS, verlagen zou ik de achter al zo lage XS bij voorkeur niet...

ook vwb de remmen; evt nieuwe, moderne blokken erop en staalomvlochten leidingen. Heb ik ook gedaan en dat geeft je gewoon een prima remmende motor. Nee, een stoppie zal je er niet mee maken, maar prima om veilig mee in het verkeer mee te komen.
 
Volledig herkenbaar :Y

Verse remblokjes in gereviseerde remklauwen met staalommantelde remleidingen geeft dusdanige remwerking dat je veilig kan meekomen in het verkeer.

Krijg het zelfs voor elkaar met lomp remmen om, ondanks het vele gewicht op de achterkant, het achterwiel geblokkeerd te krijgen. En of dat nu weer slim is laat ik maar even in het midden :+
 
Leidingen, rubbers, blokken, vet en vloeistof heb ik voor de challenge vervangen. Maar tegen de tijd dat we toen thuis waren was de rem keihard geworden. Hij deed 't nog wel (klauwen waren los).
Vandaar dat ik aan een andere rempomp zat te denken.

En ik ga 'm inderdaad nog iets verder door z'n vorkpoten laten zakken en er komt een ander zadel op. Maar ik dacht, alle beetjes helpen en de originele veren zijn behoorlijk slap.
 
Dan ontlucht de HRC niet goed.
Heb je deze al eens goed schoongemaakt met perslucht?
 
HRC?
En nee, thuis geen perslucht tot mijn beschikking.

Van het weekend de lagers van mijn voorwiel vervangen, nog wat onderdeeltjes van een nieuw laklaagje voorzien en bedrading besteld voor een nieuwe kabelboom.
Vanmiddag een keilbout halen (tip ander topic) en de lagers van het achterwiel er uit tikken.
 
Leidingen, rubbers, blokken, vet en vloeistof heb ik voor de challenge vervangen. Maar tegen de tijd dat we toen thuis waren was de rem keihard geworden. Hij deed 't nog wel (klauwen waren los).
Vandaar dat ik aan een andere rempomp zat te denken.

En ik ga 'm inderdaad nog iets verder door z'n vorkpoten laten zakken en er komt een ander zadel op. Maar ik dacht, alle beetjes helpen en de originele veren zijn behoorlijk slap.

Wat bedoel je met dat de rem keihard was geworden?? wat deed ie dan (niet)??
 
HRC= HoofdRemCylinder, toch een vrij vaak gebruikte afkorting in de auto/motorwereld..


betekent ook Honda Racing Corporation troouwens...maar dit is een Yamma..
 
HRC= HoofdRemCylinder, toch een vrij vaak gebruikte afkorting in de auto/motorwereld..


betekent ook Honda Racing Corporation troouwens...maar dit is een Yamma..
Ah, weer wat geleerd. Thanks. Ik werk in een ziekenhuis, niet in een garage. ;)

Wat bedoel je met dat de rem keihard was geworden?? wat deed ie dan (niet)??
Vermoedelijk is het mysterie al opgelost. Volgens Zork1200 was het stelboutje die de rempomp bediend verkeerd afgesteld.
De boel is er nu af, ik zal het nogmaals allemaal goed schoonmaken, voordat ik het weer in elkaar zet. Iets vervangen kan dan altijd nog.

In ieder geval weer bedankt voor het meedenken!

Oh, by the way, mijn achterwiellagers zijn er nog niet uit. Binnendiameter van het lager is 19mm. Boorgat M10 keilbout is 16mm en van M12 20mm. M10 klemt niet genoeg, M12 is te groot en M11 bestaat niet... :?
 
Nou, er is eindelijk weer het één en ander gebeurd aan de XS. Ik had een klein projectje tussendoor; heb een pekelfiets (Suzuki VX800) gekocht waar nog remleidingen uit 1990 op zaten. Die zijn vervangen voor een paar mooie Melvin-leidingen. Tevens zat er wat roest in de tank die ik heb behandeld. Wat een k**-klus...

Voor de XS heb ik alle stekkertjes, kabeltjes en dergelijke verzameld om een nieuwe kabelboom in elkaar te zetten. Ook heb ik o.a. knipperlichten gevonden en achtervering klaarliggen (toch in originele lengte ;) ). Ik ben bezig geweest om de originele tellerset iets aan te passen. Die lelijke plastic unit in het midden ligt in de prullenbak en ik heb er een stuk afgeslepen. Waar het contactslot zat komen een paar mooie indicatorlampjes. Het slot komt ergens anders. Iemand een suggestie voor een goede plek? De originele zijkappen wil ik overigens behouden.
Van het weekend heb ik dan eindelijk die achterwiellagers kunnen vervangen. Keilbout M12 paste toch, maar als ik er op sloeg kwam ie net zo hard weer naar buiten, zonder lager. Met een laagje aluminiumfolie ertussen klemde het wel voldoende en kon ik eindelijk de nieuwe lagers erin doen. Ook heb ik de kleppen geslepen. Nu de boel nog even goed schoonmaken en de klepveren controleren. En dan kan het geheel weer in elkaar met een paar mooie nieuwe klepseals die al een tijdje klaarliggen.
Volgende stap is het frame klaarmaken voor de lasser/poedercoater. Als ik 'm terug heb kan ik langzaam aan weer wat in elkaar gaan zetten. Hopelijk binnenkort meer goed nieuws.
 
Nu dan toch wat plaatjes n.a.v. mijn vorige update.
full

full


De knipperlichten waren aluminium van kleur, ik heb ze zwart gemaakt.
full

full


De afgeslepen en gespoten tellerset. Het plaatje komt achter de unit met in het midden drie lampjes. Ik ben er alleen nog niet helemaal uit hoe ik dit waterdicht ga krijgen... Ik kan er natuurlijk een bakje ofzo onder monteren, maar het oog wil ook wat natuurlijk! En de indicatorlampjes zijn best lang.
full


Vandaag de klepveren opgemeten. Deze zijn nog voldoende volgens het handboek. Ook gekeken en opgeschreven welke klepstel shims ik allemaal (ook nog van het andere blok) heb. Hopelijk komt het uit straks, zou leuk zijn.

Van het frame moesten de ringen van de balhoofdlagers er nog uit, maar ik heb het opgegeven. Er zit er nog één. Ik krijg er niet voldoende grip op en ben alleen m'n frame aan het beschadigen. Dan maar hergebruiken.

Een vraag: de as die door de achterbrug naar de cardan loopt, kan/moet deze eruit voor de poedercoater? Ik zou niet weten hoe als ik het zo bekijk en met handboek en internet kom ik niet echt verder.
full

full

Iemand trouwens wel eens de lagers vervangen van de achterbrug? Zo op het oog ziet het er nog goed uit, maar ik vind het wel lastig te bepalen en het is ook een kostbaar grapje om voor niets te doen.

Dan ben ik nog met de cardanklok bezig geweest. Deze had last van wat lekkage aan de onderzijde, via de aftapplug. Ik heb de vlakken mooi glad en schoon gemaakt, hopelijk is dit straks voldoende (met een nieuw ringetje natuurlijk). De breather bovenop was afgebroken, maar ik heb gezien dat deze te vervangen is. Dus ik heb 'm er vast uitgehaald. En toen nog even met de schuurmachine eroverheen, alvast ter voorbereiding van een spuitbeurt in de toekomst.
full
 
Weer goed bezig geweest.
Iets wat gecoat moet worden en waar vet in zit is vragen op problemen. Na het aanbrengen van het poeder moet deze afgebakken bij meer dan honderd graden. Het aanwezige vet gaat dan smelten en lopen, hetgeen vanzelfsprekend niet handig is bij verse lak.
Vandaar dat je bij het coaten van complete wielen ook het gehele wiel demonteer incl wiellagers.

Grt Dré
 
De kop van de cardan (degene met de vier bouten) kan van de as afgetrokken worden. Gaat niet eenvoudig, maar is te doen.

Let wel op je vingers, want ik heb ervaring dat als je het niet goed vast houdt je vel zomaar ergens tussen zit.....

Trouwens leuk om te zien dat er nog steeds voortgang in je project zit.
 
Weer goed bezig geweest.
Iets wat gecoat moet worden en waar vet in zit is vragen op problemen. Na het aanbrengen van het poeder moet deze afgebakken bij meer dan honderd graden. Het aanwezige vet gaat dan smelten en lopen, hetgeen vanzelfsprekend niet handig is bij verse lak.
Vandaar dat je bij het coaten van complete wielen ook het gehele wiel demonteer incl wiellagers.

Grt Dré

Thanks, logisch verhaal eigenlijk. Niet aan gedacht...

En Wim ook weer bedankt! Ik ga vanavond gelijk proberen of ik het uit elkaar krijg.
Tja, hopelijk de komende periode iets meer tijd om te "sleutelen". Ik wil het ding nog steeds rijdend krijgen. Alleen geen idee of dat komende zomer al gaat lukken...
 
Ik heb dit document van Nils opgestuurd gekregen als onderdeel van een XS informatiepakket. Zelf nog niet doorgenomen en de kwaliteit is niet heul goed, maar zal vast de info bevatten die jij nodig hebt....

Ik kreeg trouwens ook het inwendige van de cardan in een doos mee, dus het zal uitvoerbaar zijn ;)
 
Laatst bewerkt:
Oh fantastisch! Zal het vanavond eens beter bekijken, maar het lijkt er inderdaad op dat hier alle info te vinden is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan