500 euro challenge, Yamaha XS750 '77

Nu ik mijn frame klaar heb staan wordt het tijd om het blok weer in elkaar te krijgen. Maar eerst wilde ik de koppelingsplaten- en veren controleren. Zo gezegd zo gedaan. Handig tooltje aangeschaft om het vliegwiel los te krijgen:
full

full

En gelukkig zijn de platen nog voldoende dik en de veren voldoende sterk. Scheelt weer een paar centen!
Daarna de boel weer in elkaar gezet, afgedekt en de randen vlak gemaakt, zodat de nieuwe pakking straks niet gaat lekken. Hopelijk...

En ik heb een beginnetje gemaakt met de kettingspanner. Ik ga denk ik maar voor de simpele variant, zonder veer. Wat ik niet helemaal uit alle voorbeelden kan halen is hoe jullie de spanner vastzetten. Of klemt deze zich ergens tussen?
En bij de varianten met veer, zit de veer alleen vast in het kunststof, of ook aan het motorblok?
 
Bij mij was de spanner om 1 van de lagerdragers pas gemaakt. Het hield zichzelf vast om het anders te formuleren.

Kan eventueel wel een foto maken van de losse spanner. Het blok waarin die zat is namelijk vastgelopen en de spanner is eruit gehaald en ligt nu los in de garage.
 
Bij mij was de spanner om 1 van de lagerdragers pas gemaakt. Het hield zichzelf vast om het anders te formuleren.

Kan eventueel wel een foto maken van de losse spanner. Het blok waarin die zat is namelijk vastgelopen en de spanner is eruit gehaald en ligt nu los in de garage.

Oké, duidelijk. En volgens mij ken ik de plaatjes wel, dus foto's zijn niet nodig. Thanks anyway.
Ik was gisteren bij de Central Classics in Houten, daar kwam ik je HD spanner nog tegen. Heb 'm toch maar laten liggen.

Wel heb ik een koplamp en achterlichtje meegenomen. Het begint al aardig compleet te worden met de onderdelen. :]
full

full
 
Lekker bezig. Is de kleur van het frame een beetje zoals bedoeld? Ik weet uit ervaring dat de kleur op de foto niet altijd overeen komt.
Maar een vers gepoedercoat frame is in ieder geval een fijn begin om weer te gaan bouwen.
Dat voelt of het nieuw is.

Leuke lampskes! heb je al een schema voo je electra?
 
Lekker bezig. Is de kleur van het frame een beetje zoals bedoeld? Ik weet uit ervaring dat de kleur op de foto niet altijd overeen komt.
Leuke lampskes! heb je al een schema voo je electra?
De kleur is af en toe zoals ik 'm in mijn hoofd had *D, ligt heel erg aan de lichtinval. Maar hij staat nog in de woonkamer, ik weet niet wat het buiten doet.
Een schema heb ik al, inmiddels zelfs mét kleurtjes en een beetje aangepast.
 
Nou, het ei is eruit hoor. Tijdrovend klusje, maar ik ben best tevreden. Er zit nu een centimeter speling op de ketting en hij blijft ook een centimeter van de olie vulopening vandaan, als ik de ketting met de hand omhoog duw. Lijkt me goed?
full
 
Ziet er niet verkeerd uit.

Zelf heb ik ervaren dat bij een iets verende spanner de motor veel gelijkmatiger stationair liep. De veerkracht was bij mij heel licht.

Verwacht dat jouw systeem ook goed zal werken.
 
Het frame begint inmiddels weer een beetje op dat van een motorfiets te lijken. De cardanklok is lekker opgefrist met nieuwe o-ringen, beetje vet, nieuw laagje lak en hopelijk is de aftapplug nu wel lekvrij. Goed schoon - en vlakgemaakt in ieder geval en een nieuwe sluitring ertussen. We zullen zien.
Swingarm op moment vastgezet, volgens handboek (met mijn nieuwe momentsleutel :) ). Ik snap alleen niet goed hoe je die 1,6mm speling kunt meten. De speling is nu in ieder geval aan beide kanten gelijk en de arm kan goed vrij bewegen, zonder dat er zijwaartse speling is. Maar de ruimte tussen swingarm en frame lijkt me meer dan 1,6mm. Hoe kan ik dit meten en beter krijgen?
En alvast een paar nieuwe schokbrekers geplaatst en de lagerschaal van het balhoofd aan de bovenkant er in getikt. Ik heb alleen de oude van de onderkant niet meer, dus moet nog even creatief worden om die er helemaal in te krijgen.

full
 
Met de pluggen in je achterbrug/ frame stel je de achtervork af, je kunt, mocht dat nodig zijn, er nog shims tussen doen om de juiste speling te krijgen.
Doe ik persoonlijk eigenlijk nooit: gewoon pluggen indraaien, speling links en rechts gelijk, moeren vastzetten..done.
 
Met de pluggen in je achterbrug/ frame stel je de achtervork af, je kunt, mocht dat nodig zijn, er nog shims tussen doen om de juiste speling te krijgen.
Doe ik persoonlijk eigenlijk nooit: gewoon pluggen indraaien, speling links en rechts gelijk, moeren vastzetten..done.
Dat is een antwoord waar ik op hoopte. Dan is het goed zo. :)
 
full


Balhoofdlagers op zijn plek en zoals je ziet nog wat meer! Nog een hoop te doen, maar ik vind dit al een mooi plaatje. :Y Achterwiel moet er nog wel een keer uit om de achterrem te plaatsen, maar omdat het nog sneeuwt in Nederland |( (gelukkig niet in Vleuten) moet er nog het één en ander gespoten worden.
Ik moet trouwens altijd lachen om die mensen die hun motor in de huiskamer zetten... nu hoor ik daar zelf bij... Nou ja, zodra het blok er in gaat mag/moet ie weer naar buiten en komt ie er niet meer in!
 
Tijd voor een kleine update, want ik ben van de pagina verdwenen... Ik ben alvast bezig geweest met de kabelboom, het meeste draad is nu op maat afgeknipt en gebundeld. Ook heb ik een beugeltje gemaakt voor het zekeringenkastje (rechts op de accubak) en een plaatje voor het contactslot. Deze komt links achter en aan het accubakje. Plaatjes volgen later.
En ik heb het deel van de achterremklauw waar de as door loopt eindelijk kunnen spuiten, met remklauwlak. Straks geen gedoe meer met lekkende remvloeistof en wegdruipende lak...! Deze zit inmiddels ook op zijn plek.
Ik ben nog wel op zoek naar een alternatief (demp)rubber, nr. 25 op het plaatje. Deze is niet meer leverbaar en een goed alternatief heb ik nog niet kunnen vinden.
full

nummer 25

Hopelijk ben ik deze week in de gelegenheid de deksels van het motorblok te spuiten. Het jammere aan spuiten vind ik alleen het voorbereidende en tijdrovende werk. Daar hou ik niet zo van. Maar ja, hoort er bij.
Oh en ik ben nog in afwachting van een digitaal toerentellertje van E-bay. Hier wil ik de indicatorlampjes inbouwen. Dit tellertje komt dan tussen de twee grotere.
Tot binnenkort!
 
Google eens op "fibroflex veren". Deze worden in de stempelfabricage toegepast en zijn van
Polyurethaan. Verkrijgbaar in verschillende hardheden (shore 80, 90 en 95). De enige leverancier die
ik ervan ken is Jeveka. Misschien heb je mogelijkheden via je werkgever om daar te kopen.


grtz,

Cees
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de tips! Ik zal er naar kijken.
Zoals beloofd nog wat foto's. Ook hier moet nog wat (extra) lak overheen.

full

full
 
Terug
Bovenaan Onderaan