500 euro challenge, Yamaha XS750 '77

Hallelujah!! Na twee weken (om met m'n schoonmoeder's woorden te spreken) 'poesterig' te zijn geweest ging dit weekend eindelijk buiten de temperatuur omhoog en mijn energieniveau ook. En kijk wat ik in de tuin vond:
full

Daar word je toch blij van!
Toch maar aan het werk gegaan en ja hoor, het is eindelijk gebeurd: Eén velg helemaal af (op het drogen en tape afpulken na...) en de andere helemaal geschuurd, ingetaped en één maal gespoten (en ja, ook op de 'spaken' zit tape).
full

Bandjes liggen al een tijdje te wachten, Erik I'm on my way!
Verder nog wat kleine onderdeeltjes van een laagje lak voorzien, kleine moeite, groot plezier!
Iets meer moeite was het zijdeksel, die had wat valschade, maar ook dit zag er na een half uurtje een stuk beter uit.
full

full

full

Wat heb ik nog meer gedaan? Oh ja, de reservoirs van de remvloeistof wat verder uit elkaar gehaald (plastic bakjes eraf) en daar kwam een hoop troep vanaf. Helaas vergeten fotootje van die van de voorkant te maken, die was bijna helemaal dichtgekoekt.
Achterkant:
full

Goed schoongemaakt en ook hier een nieuw laagje lak overheen.
En ik zou het haast vergeten, maar ik heb de motor, of wat er op het ogenblik van over is, een wasbeurtje gegeven. Nu alleen hier en daar nog wat kale plekken op het frame bijwerken. Als ik niet aan budget en tijd gebonden zat zou ik het hele frame onder handen laten nemen, maar ja. En dan kan ik 'm weer in elkaar gaan zetten. *O* Moet onderhand ook wel, want het begint te kriebelen en de tijd te dringen.
Maar ik ben weer op de goede weg, al zeg ik het zelf!
 
Je zijdeksel ziet er zeer netjes uit. Nog nooit zo'n mooi zijdeksel gezien :+

En als je wielen net zo mooi worden als je zijdeksel wordt je XS een plaatje :Y

Ga zo door ;)
 
Goed bezig, ik zie je binnenkort wel voor de bandjes dan *O*

gisteren heb ik mijn nieuwe ketting en tandwielen op de FJ gemonteerd, dus vergeet je ketting tooltje dan niet. tnx voor het lenen. De tandwiel verhouding die ik nu heb is wat aangepast voor 2tandjes meer en achter 1 minder. En dat bevalt wel goed. Alleen moet ik oppassen dat ik niet te hard rij, wannt omdat de motor nu minder toeren draait (waar het ook om ging) heb je nu wel het gevoel dat je minder hard rijdt dan je echt doet.
 
Yes! Resultaat waar ik best tevreden over ben!
full

Vanavond ook de achtervelg nog een keer gespoten. Ik zie mezelf al bijna rijden. :]
 
Volgens mij ziet die motor van jou er straks niet uit als een lowbudget brikkie maar als een glimmende klassieker!
 
Ik doe mijn best! Wilde er eerst een over the top chopper van maken, maar daar vond ik 'm toch te leuk voor.
 
Dilemma: met, of zonder kontje? Ik heb een aftands zadel voor weinig op de kop weten te tikken. Er moet in ieder geval een nieuw stofje op ;) en een klein laagje nieuw schuim aan de bovenkant. En de kleur is natuurlijk helemaal verkeerd, dus daar gaat ook nog aan gewerkt worden.
Maar: houd ik 'm in de standaard vorm die hij nu is en doe ik het kontje eraan (kiezen voor de relatief makkelijke weg), of maak ik er een caféracer achtig zadel van, zoals op de laatste foto? Dat zou o.a. betekenen dat ik 'm aan de achterkant wat moet verlengen, wat weer heel veel werk (en extra kosten) oplevert... En is de lengte van het zadel dan wel in verhouding met de rest van de fiets?
Ik zal morgen een foto maken met de tank erbij.
full

full

Dit is moooooi!
full


Er is nog meer nieuws trouwens: zondag gaan de banden om de velgen! *O* Dus ga ik volgende week beginnen met het in elkaar puzzelen.
 
Ik zeg MET kontje!
Of inderdaad nog beter: Caféracer :9~
Maar dan moet je natturlijk dat tourstuur ook vervangen voor clip-ons (=NOG MEER geld...)
 
Cafe racer zitje :Y , maar doe dan ook in plaats van dat rode aquarium op je spadbord een vissekometje O-)
 
Geld is op... Dat wordt dan na de challenge! Krijg ik eigenlijk puntenaftrek als ik het budget overschrijdt? volgens mij staat daarover niets in 'het reglement'? :P
 
Laatst bewerkt:
het aantal overschrijdende euro's in kilogrammen aan bagage van de anderen meeslepen *D :X


wel een tof idee trouwens, leuk project :Y
 
Gewoon op zoek naar sloop / gratis / 2e hands materiaal. Er is best veel voor niets, of weinig te vinden :Y
Als je 2/3e mee krijgt kan het regelement nog aangepast worden, maar voor cosmetische veranderingen denk ik niet dat er veel deelnemers voor zijn :N
 
low-budget tip: haal geen leer voor je zadelovertrek (duur!) maar vijverbodemzeil. Kijk of je een stukje restmateriaal voor niks mee kan krijgen bij de bouwmarkt. Waterdicht, sterk en zwart. What else do you need?
 
Met kontje is het mooiste (maar ik ben bevooroordeeld). En je wiel ziet er goed uit...

Moet zelf ook eens aan de slag op deze wijze.....
 
Voor leer of gelijke materiaal langs de vuilnisbakken gaan op een grofvuil-dag vaak staan er dan oude kapotte bankstellen waarvan de rug bekleding nog goed materiaal af te halen is .
Al meerdere keren zo aan mooi zwart skai gekomen voor een zadel te bekleden .
Zadel van mijn XS400 was er ook mee bekleed .
yamahaxs400kroeghijger.jpg


Met deze had ik bijna mee kunnen doen zij het dat ik hem niet meer hebt totaal prijs was 700 euro maar dat kwam door de nieuwe uitlaat zonder die Had ik er net onder gezeten .
Zadel is een verbouwd exemplaar van een Honda 500 welke ik smaller en korter hebt gemaakt om het te laten passen
 
Laatst bewerkt:
Coole chalange!

Gaan we volgen!

Ik heb ook wel eens een honda cx500-no budget project gedaan.
Is helaas nooit afgekomen hahaha!

Welke motoren zijn tot nu tot aangeschaft?

Xs750, gs450 en?
 
De "tip" om van een achterkant van een oude bank skai of te halen wordt opgeslagen op de "harde" schijf boven in..... dank u !!

Zeker handig om tijdelijke buddyseats af te werken. Want als mijn project XS echt afgerond is (lees enige tijd rijdt zonder dat er aanpassingen meer nodig zijn) wordt de buddy bekleedt door een echte vakman (vakvrouw). En tot die tijd is deze optie budgettechnisch zeer interessant.
 
Nou, ze zitten erom hoor! Het heeft even geduurd en het ging niet zonder bloed, zweet en omgebogen nagels, maar het is gelukt. En kijk ze toch eens staan glimmen met zijn tweetjes:
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan