500 euro challenge, Yamaha XS750 '77

Motor is gestart met het startknopje. Na zo ongeveer alles gecontroleerd en afgesteld te hebben kwamen we erachter dat ik de gasnaalden niet op de goede manier had terug gezet, deze zwommen in de gasschuif. Goed gezet en starten maar! *O* Helaas een nieuw probleempje ontdekt en dat is dat de accu niet bijlaadt na starten. -O-
De rit zal 15 juni beginnen en mijn streven is om de fiets 15 mei af te hebben. Lijkt me zeker noodzaak nog in Nederland rond te kunnen rijden voordat we vertrekken.
Zondag en gisteren ben ik met mijn moeder druk geweest een patroon te maken voor het zadel en heb ik zelf het bovendek alvast genaaid. Hier stoppen mijn naaikunsten, moeders maakt het verder af. :}
Van de week weer verder. Oh ja, ik heb ik nog de remleidingen voor gevuld en ontlucht.
 
De blauwe olie walm die je XS bij aanschaf had miste ik toch wel een beetje })
Maar heb je er alweer een rondje mee gedaan, dat kan toch prima zonder zadel. Gewoon een kussentje van de bank er op :P
 
Ik laat jullie nog een beetje in spanning, maar hier alvast wat foto's van 'work in progress':
full

full
 
Het rondje rijden zit er bijna aan te komen. Gisteren en vandaag wederom hard gewerkt. Kofferrek zit op zijn plaats, evenals de kentekenplaat. Knipperlichtjes hebben we iets voor bedacht, maar moet ik nog voor knutselen.
Voor:
full

Na:
full


Het stuur is zo goed als ingericht: alle bediening erop inclusief de spiegels.
Olie van cardan is eindelijk vervangen. Die stond ook al lang op de lijst, maar ik kreeg de aftapplug van de 'final gear case' niet los. Gisteren de verfafbrander erop en met de griptang gaf ie eindelijk toe. Ik had er al een bitje aan verloren:
full

Toch nog maar eens de accuspanning gemeten na starten en een beetje gas geven, die steeg netjes naar de 13,8V. Lijkt me niets mis mee.

Wat ga ik zelf nog doen?
  • Richtingaanwijzers achter plaatsen
  • Bediening controleren (verlichting, claxon (werkt niet, is reeds vervangen en er staat 9V op de draadjes na indrukken knop)
  • Koppeling controleren, gaat erg zwaar (ondanks nieuwe kabel)
  • Bekabeling netjes vastzetten
  • Cardan aftapplug vervangen
  • Rondje rijden, daarna motorolie en filter vervangen
  • Remklauwen lak bijwerken (na al die lekke koppelingen kan ik bijna helemaal opnieuw beginnen :( )
  • 12V sigarettenaansteker plaatsen (haal ik van de MT03 af, voor de navi)
  • Benzinefilters schoonmaken
  • Kickstart loshalen, want die doet niet veel
  • Zijstandaard beter afstellen, zakt erg door
  • Zadelbekleding vastzetten op bodemplaat
Wat gaan (zijn) anderen voor me (aan het) doen?
  • Carburateurs synchroniseren (Bedankt Kees!)
  • Zijstandaard verlengen (Bedankt Jan!)
  • Zadel bekleding naaien (Bedankt mam!)

Yes, het einde is in zicht. En 15 mei ook...
 
Update:
  • Richtingaanwijzers achter plaatsen (voorbereidingen zijn inmiddels getroffen)
  • Bediening controleren (verlichting, claxon (werkt niet wel na een paar klappen met rubber hamer en wat ontroesten)
  • Koppeling controleren, gaat erg zwaar (ondanks nieuwe kabel)
  • Bekabeling netjes vastzetten
  • Cardan aftapplug vervangen
  • Rondje rijden, daarna motorolie en filter vervangen
  • Remklauwen lak bijwerken (na al die lekke koppelingen kan ik bijna helemaal opnieuw beginnen :( )
  • 12V sigarettenaansteker plaatsen (haal ik van de MT03 af, voor de navi)
  • Benzinefilters schoonmaken
  • Kickstart loshalen, want die doet niet veel
  • Zijstandaard beter afstellen, zakt erg door
  • Zadelbekleding vastzetten op bodemplaat
Wat gaan (zijn) anderen voor me (aan het) doen?
  • Carburateurs synchroniseren (Bedankt Kees!)
  • Zijstandaard verlengen (Bedankt Jan!)
  • Zadel bekleding naaien (Bedankt mam!)

Nog 36 nachtjes slapen. :]
 
Update:
  • Richtingaanwijzers achter plaatsen
  • Bediening controleren: knipperlichten doen het niet helemaal zoals het hoort + remlicht achterrem afstellen
  • Koppeling controleren, gaat erg zwaar (ondanks nieuwe kabel)
  • Bekabeling netjes vastzetten
  • Rondje rijden, daarna motorolie en filter vervangen
  • Remklauwen lak bijwerken (na al die lekke koppelingen kan ik bijna helemaal opnieuw beginnen :( )
  • 12V sigarettenaansteker plaatsen (haal ik van de MT03 af, voor de navi)
  • Benzinefilters schoonmaken
  • Kickstart loshalen, want die doet niet veel
  • Zijstandaard beter afstellen, zakt erg door
  • Zadelbekleding vastzetten op bodemplaat: we zijn halverwege en het resultaat mag er nu al zijn!

    full
Wat gaan anderen voor me doen?
  • Carburateurs synchroniseren (Bedankt Kees!)
  • Zijstandaard verlengen (Bedankt Jan!)
  • Zadel bekleding naaien (Bedankt mam!)

Nog 33 nachtjes slapen.
 
Ik zie het al, dat wordt een heel mooi zadeltje :Y :}
Dat moet toch een stuk beter staan dan dat ouwe lullen bankstel dat er op zat.
Nu maar hopen dat het zo goed zit als het er uit ziet.
Zelf heb ik nog een beetje schuim in de achterkant van mijn zadeltje gedaan, want daar mocht het net iets steviger.
 
Vandaag was mijn deadline. En je raadt het al: niet gehaald. ;(
Nog steeds een probleem met de knipperlichten. Ze gaan in ieder geval aan (en ook aan de goede kant) als ik de knop bedien. Ik hoor één klik bij het knipper-relais, welke kant dan ook, ze gaan aan en blijven mooi branden.
Er staat 12V op de bruin/witte draad in de bediening en 12V op de bruine draad aan het knipper-relais. Volgende stap is dan de knipper-cancel-unit te controleren:
b. Pull off the 6-pin connector from the flasher canceling unit, and connect a tester (ohms x 100 range) across the white/green and the black lead wires on the wire harness side. Turn the speedometer shaft. If the tester needle swings back and forth, four times between 0 and -, the speedometer sensor circuit is in good condition. If not, the sender or wire harness may be inoperative.

--> Dit werkt volgens beschrijving.

c. Pull off the 6-pin connector from the flasher canceling unit. Check if there is continuity
between the yellow/red lead wire on the wire harness side and the chassis.
Flasher switch OFF. . . . . . .inf
Flasher switch L or R . . . . .O ohms

If the tester needle does not swing as indicated above, check the handle switch circuit
and wire harness.


--> In alle standen bleef m'n Fluke meter op OL staan (infinite resistance/open circuit).

De aangeboden opties zijn dan: vervang het relais, of de cancelling unit. Ja, wat heb ik daar nou aan? Welke is er nou stuk? Of is er eigenlijk niets stuk en zit er iets in de bekabeling nog niet goed? |(

@ Zork: kan jij je nog herinneren of bij aanschaf de knipperlichten niet goed functioneerden? Afgezien van het feit dat het voor mij nieuw was dat ze zo snel 'vanzelf' uitgingen?
 
ik dacht dat de knippers het wel deden, maar ben hier niet 100% zeker van.
De laatste keer zag ik wel dat de behuizing van het knipperrelais waarschijnlijk al eens open is geweest.
Maak anders even een foto van je schema en mail me die, dan denk ik even mee. De cancel unit moet te overbruggen zijn, dan kan je wat uitsluiten.
 
Ik snap het probleem niet -O-
Je kan toch ook gewoon je hand uitsteken? :+
Als je motor een paar jaar ouder was geweest dan zaten er niet eens knipperts op.
Ik zeg: ni zo moeilijk doen en gewoon :]
 
Mijn XS had ooit ook een cancel unit, die is er gewoon uit gehaald.

Maar weet je zeker dat je lampjes genoeg weerstand geven om het relais in werking te zetten? Als je bijvoorbeeld LEDs of laag wattage lampjes in je knippers hebt zitten, gaat je relais niet werken omdat hij niet 'ziet' dat de knipperlichten aan staan. Je kunt proberen er wat extra weerstanden tussen te zetten om het te testen. Of er een weerstandsonafhankelijk LED relais in zetten.

of inderdaad gewoon hiermee rijden, die van mij doen ook hetzelfde (ik heb LED lampjes en geen LED relais). Je bent niet wettelijk verplicht om richtingaanwijzers te hebben.

edit: het kan ook zijn dat er een lampje het niet doet. Dan trekken de knippers ook minder stroom en kan het zijn dat het relais niet meer inschakelt. Check je lampjes even.
 
Laatst bewerkt:
Ja, heb ik ook gelezen, van die weerstand. Alle (originele, niet-led) lampjes branden en als ze niet knipperen is dat wat mij betreft geen probleem. Alleen weet ik niet of dit andere storingen kan gaan veroorzaken (doorbrandende lampjes enzo).
Het relais is in ieder geval niet helemaal stuk, want ik hoor één klik als ik de knipperlichtknop bedien.
 
Je moet even kijken of dit klopt door het type nummer van je knipperlicht relais op te zoeken, maar ik vermoed dat het als volgt werkt:
De bruine draad is de voeding van je relais, en de bruin/witte de knipperende uitgang die naar je stuur schakelaar gaat. De geel/groene moet waarschijnlijk aan massa zitten om te werken en deze verbinding wordt dan door de cancel unit verbroken om te stoppen met knipperen, maar dit moet je dus even controleren door het type te googelen. Als het knipper relais inderdaad met de Geel/ groene draad aan massa hoort, kan je die dus direct aan massa leggen en zou het moeten werken, zonder dat je nog last hebt van de cancel unit.
 
Oké. Zal ik morgen proberen. Vanavond eerst een feestje vieren.
De kleurtjes in je verhaal kloppen in ieder geval bij hoe het op m'n motor zit.
Ik heb m'n zadel bijna af, dus van het weekend wordt er zeker een ritje gemaakt, of de lichtjes nou knipperen of niet!
 
exact dat heb ik gisteren gedaan, gewoon geel/groen aan zwart koppelen en de andere draden mogen er van tussen.
Ik heb ook nog een elektronisch relais aangeschaft voor 15,95 welke ineens werkt met alle soorten knippers en deze heeft alleen de bruine en bruin witte aansluiting, ik was niet zeker of die orignele met 3 contacten werkte met 2 aangesloten contacten

succes, zo moeilijk is het niet, gewoon ff schema goed bekijken!
 
Update:
  • Knipperlichten: knipperen niet (zijn wel aan), ook niet wanneer de groen/gele draad aan massa ligt. Lampjes zijn allemaal 21W.
  • Remlicht achterrem afstellen
  • Koppelingskabel afgesteld
  • Bekabeling netjes vastzetten
  • Rondje rijden (YES EINDELIJK *O* :W :] :} ), daarna motorolie en filter vervangen
  • Remklauwen lak bijwerken
  • 12V sigarettenaansteker plaatsen
  • Benzinefilters schoonmaken
  • Kickstart loshalen, want die doet niet veel
  • Zijstandaard beter afstellen, zakt erg door
  • Zadelbekleding vastzetten op bodemplaat: alleen de voorkant nog
Wat gaan anderen voor me doen?
  • Carburateurs synchroniseren (Bedankt Kees!)
  • Zijstandaard verlengen (Bedankt Jan!)

Voor en tijdens de rit ontdekt:
  • Na het terugplaatsen van de koplamp (deze had ik los gehad om de draadjes van de knipperlichten beter te verbinden dan alleen met een stukje tape) deed deze het niet meer en de linker knipperlichten ook niet, maar het goede nieuws is dat rechts wel knipperde! Mijn relais is dus niet stuk! Nu verder zoeken naar wat er niet goed zit achter de koplamp.
  • Voorremhendel zit te weinig speling in, ik krijg er kramp van in mijn duim. Gevolg van losser afstellen zal zijn dat het remlicht niet correct meer reageert, want dat is de reden dat ik 'm vrij strak had gezet.
  • Stationair iets hoger afstellen, motor slaat nu af vanwege te weinig toeren.
  • Naald toerenteller bleef op nul staan, zou dit ook elektrisch kunnen zijn?

Ik heb een 13km rondje in de buurt gedaan. Hij rijdt verder goed, trekt lekker op, klinkt super, zit goed, stuurt goed. Ik ben al bijna helemaal blij!

Nog 29 nachtjes slapen.
 
Toerenteller is mechanisch... ;)
Aansluiting zit rechtsvoor (gezien in de rijrichting) op de cylinderkop. Als je geen toerentellerkabel hebt, ik heb er meerdere liggen (voor weinig :+ )

Je kan je remhandel wel iets stellen. Als er goed zit, zit er een soort schroef in met een contramoer. Daarmee kan je wel wat verstellen, maar het is niet zoals tegenwoordig met verstelbare handels. Als je dat wil moet je gewoon een andere rempomp met bijbehorende remhandel scoren op de sloop (remmen vallen buiten het sleutelbudget).
Mijn advies als je veel problemen met de handel/hand verwacht (kramp o.i.d.) zou mijn advies zijn, vervangen die rempomp.

Want alleen remmen met je achterrem in de bergen omdat je rechterhand niet wil lijkt mij geen aanrader :X
XS weegt slechts een kleine 250 kg :P
 
Toerenteller is mechanisch... ;)
Aansluiting zit rechtsvoor (gezien in de rijrichting) op de cylinderkop. Als je geen toerentellerkabel hebt, ik heb er meerdere liggen (voor weinig :+ )

Budget is nu echt op, dus dan maar geen toerenteller. Rijden op gevoel en gehoor! En wat klinkt ie lekker. :9
Maar ik zal 'm van de week eens loshalen, kijken of ik er nog wat aan kan doen. Hij heeft 't vandaag nog gedaan.

Wat ik van de lijst nog heb afgewerkt:
  • Bekabeling netjes vastgezet.
  • 12V navi-voeding geplaatst.
  • Stationair beter afgesteld.
 
Update:
  • Knipperlichten
  • Remlicht achterrem afstellen
    [*]Bekabeling netjes vastzetten
  • Remklauwen lak bijwerken
    [*]12V sigarettenaansteker plaatsen
  • Benzinefilters schoonmaken
  • Kickstart loshalen, want die doet niet veel: als ik nog zin/tijd heb
  • Zijstandaard beter afstellen, zakt erg door
  • Zadelbekleding vastzetten op bodemplaat

Vandaag een langere testrit gemaakt, van zo'n 110km. Sowieso moet ie beter worden afgesteld, loopt toch wat onregelmatig, trekt net niet lekker door en laat met regelmaat een blauwe walm zien.
Ook gelijk ontdekt hoe het voelt als de benzinekranen op reserve moeten. Volgende keer zal ik wel op tijd zijn...
En bovendien wat olielekkage bij de overgang van de toerentellerkabel naar het blok. Deze nog losgedraaid onderweg en de kabel bleek doorgebroken te zijn. Bovendien zit er een gat in de huls.
@Wimvlis, zou je toch nog eens je schuur in willen duiken? Dat wordt dan een budgetoverschrijding, maar ja, met olie onder m'n wielen de bergen in lijkt me ook geen optie.

Fotootjes komen later, maar zijn natuurlijk wel gemaakt!
 
Terug
Bovenaan Onderaan