Stuur scheef maar geen kromme vork

Dirk 1961

Die hard MF'er
17 feb 2013
679
1.385
IJmuiden
hoi forummers.

Ik heb n raar probleem met mn cb750k6.
mn stuur staat n paar graden scheef terwijl ik kaarsrecht rij.
Wegligging is goed zowel rechtuit als in de bochten dus zal ook geen krom frame zijn.
Nu heb ik al de asklampen en de kroonplaten gelost om zo te proberen de boel uit te lijnen maar dat helpt niet.
Het is wel zo dat iig de cockpit en het wiel met schijf van n later type is.
Misschien is ooit de hele voorzooi vervangen na n aanrijding,ik heb geen idee.
De binnenpoten zijn kaarsrecht,heb ik gecheckt bij het vervangen van de keerringen dus daar ligt het niet aan.
Mijn vraag is nu,is er n andere manier om uit te vinden hoe dit zit of heb ik iets met uitlijnen fout gedaan,heb eerst de bovenste kroonplaat vastgezet toen de onderste en toen het wiel
 
hoi forummers.

Ik heb n raar probleem met mn cb750k6.
mn stuur staat n paar graden scheef terwijl ik kaarsrecht rij.
Wegligging is goed zowel rechtuit als in de bochten dus zal ook geen krom frame zijn.
Nu heb ik al de asklampen en de kroonplaten gelost om zo te proberen de boel uit te lijnen maar dat helpt niet.
Het is wel zo dat iig de cockpit en het wiel met schijf van n later type is.
Misschien is ooit de hele voorzooi vervangen na n aanrijding,ik heb geen idee.
De binnenpoten zijn kaarsrecht,heb ik gecheckt bij het vervangen van de keerringen dus daar ligt het niet aan.
Mijn vraag is nu,is er n andere manier om uit te vinden hoe dit zit of heb ik iets met uitlijnen fout gedaan,heb eerst de bovenste kroonplaat vastgezet toen de onderste en toen het wiel


*na een ongeluk* -O-


had ik zelf ook last van een wat krom stuur/kroonplaten. [dat leek zo]
dit bleek te liggen aan de spatbordmontageplaat, deze houdt de vorkpoten bij elkaar.

ik heb die boutjes iets gelost tesamen met de vorkbouten bij de kroonplaat, ff kracht op gezet/iets getordeerd. *zachtjes krak* en het stuur stond weer recht. :9

vorkpoten waren al recht.
 
Laatst bewerkt:
v.d.v
Als die getordeerd zijn zou het toch moeilijk moeten zijn om de poten er doorheen te steken maar dat ging heel makkelijk.

oldscool.
Spatbord had ik idd niet losgemaakt,is mss n idee omdat te doen en dan nogmaals te proberen.
 
De oplossing is inderdaad de vorkpoten iets te lossen (ook v.vork as) om de spanning die er in kan zitten weg te halen. Kan ook goed zijn dat de stuurstroppen op de kroonplaat iets scheef zitten vooarl als die in rubber proppen gemonteerd zijn. Lossen en de rubbers invetten met vasoline / of WD 40 centreren en dan weer aandraaien.
Bij onze enduro ritten komt hte regelmatig voor en dan lossen we dit op door het v.wiel aand voorkant effe tegen een boom of paal te zetten en mnet een ruk in de tegenovergestelde richting terug te drukken. Bij een straatfiets (minder stuur en kortere poten) is dat meestal iets moeilijker. Het beste is even lossen en centreren en dan de vorkpoten weer vastzetten (momentsleutel!!!).
 
Achterwiel wel netjes in lijn met het voorwiel? Klem eens een lat tegen de achterband en kijk naar de tussenruimte voor bij het wiel op het moment dat je jouw wiel parallel aan de lat houdt. Doe dit ook aan de andere kant van je wielen.

Anders vooras iets los draaien en je kroonplaat los draaien, het enige wat vast moet blijven is het T stuk anders donder je er doorheen, paar keer inveren en alles weer vastzetten.
 
hoi forummers.

Ik heb n raar probleem met mn cb750k6.
mn stuur staat n paar graden scheef terwijl ik kaarsrecht rij.
Wegligging is goed zowel rechtuit als in de bochten dus zal ook geen krom frame zijn.
Nu heb ik al de asklampen en de kroonplaten gelost om zo te proberen de boel uit te lijnen maar dat helpt niet.
Het is wel zo dat iig de cockpit en het wiel met schijf van n later type is.
Misschien is ooit de hele voorzooi vervangen na n aanrijding,ik heb geen idee.
De binnenpoten zijn kaarsrecht,heb ik gecheckt bij het vervangen van de keerringen dus daar ligt het niet aan.
Mijn vraag is nu,is er n andere manier om uit te vinden hoe dit zit of heb ik iets met uitlijnen fout gedaan,heb eerst de bovenste kroonplaat vastgezet toen de onderste en toen het wiel
Dan doe je het precies verkeerdom. Eerst de as vastzetten zodat deze zich recht /haaks in de poten zet, de rest lijn je daar op uit.
 
v.d.v
Als die getordeerd zijn zou het toch moeilijk moeten zijn om de poten er doorheen te steken maar dat ging heel makkelijk.

oldscool.
Spatbord had ik idd niet losgemaakt,is mss n idee omdat te doen en dan nogmaals te proberen.
Haal je vorkpoten uit je voorvork en zet ze op zijn kop in de kroonplaat zodat ze naar boven steken.
Als je langs de poten kijkt zie je of je kroonplaat getordeerd is.
Als ze niet evenwijdig aan elkaar lopen is de plaat krom.
deze is nu eenvoudig te richten door de poten evenwijzig aan elkaar te duwen.
Pas op, dit gaat veel makkelijker dan dat je denkt.
Zet daarna de poten alleen in het t-stuk en doe weer hetzelfde.
Als de kroonplaat en t-stuk beide verbogen zijn (wat vaak gebeurt na een val) kan je de poten er zo in en uit schuiven zonder dat je merkt dat er iets krom is.
 
Goed,even n update.

Vanmiddag na het werk meteen de schuur ingedoken.
Na alle reacties dacht ik,laat ik met het makkelijkste beginnen dus voorwiel iets van de grond en toen asklampem,spatbord,t-stuk en kroonplaat ietsje gelost.
Toen voorwiel tussen mn benen geklemd en stuur ietsje gedraaid tot het naar mijn gevoel recht moest staan.
Daarna voorwiel,t-stuk,kroonplaat en als laatste spatbord weer vastgezet.
Toen maar ff snel n proefritje gemaakt(het was gelukkig net droog).
En eureka het had resultaat :) ,echter,ik heb toch niet zo n goed timmermansoog want ik heb de boel iets te ver gedraaid zodat het stuur nu de andere kant scheef staat |( .
Maar goed,ik weet nu waar ik het zoeken moet dus later ga ik wel opnieuw aan de gang om het fijner af te stellen.
Iedereen bedankt voor de tips die me op het juiste spoor hebben gezet. *O*

Allemaal groetjes van Dirk
 
Terug
Bovenaan Onderaan