Honda NSS300 Forza

Hoi Mario,

Ben aan het denken wat ik aan de vd week geplaatste techpulley X2 clutch moet veranderen, het toerental zakt wat in bij optrekken vanuit stilstand. Nu heb jij andere veertjes erbij als ik (andere kleur codering).
Ik denk dat de clutch te snel op slot gaat dmv de pillow spring (ps) echter heb ik de 25kg (geel) bij mij al gemonteerd. En de zwarte 15kg cs spring wat mij hoogtoerig genoeg is.
Kan alleen nog lichtere ps veer plaatsen (zwart 20kg) dan gaat hij nog sneller op slot, met nog meer happen vanuit volgas bij stilstand.
Jij hebt eea al getest, wat zijn jouw bevindingen? Heb je filmpjes reeds bekeken, jouwe hapt lang niet zo.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Bulldozer,

CS geel geeft bij mij veels te veel slip en CS zwart is een stuk beter maar het zou wat mij betreft nog minder mogen, de Honda clutch heeft duidelijk voelbaar meer bite bij volgas optrekken wat ook te zien is aan de cijfers in de video's, naar mijn idee zijn de remschoenen te licht bij de Techpulley X2 clutch voor een Honda 300 en meer geschikt voor hogere toeren motoren met minder vermogen zoals de PCX, dat zou ook verklaren dat ik qua CS veren nog 2 stappen zwaarder kan dan geel terwijl deze al te sterk zijn, mijn inziens mag je bij een specifiek ontworpen clutch verwachten dat hij komt met een goede gemiddelde setup en dat je met de extra veren nog 2 stapjes omhoog en omlaag kan, dat is met mijn X2 iig niet het geval.

Denk dat verzwaren van de schoenen de enige optie is, maarja hoeveel en hoe??
Wellicht is dit voorleggen aan TechPulley een optie.

Met de PS veren heb ik niet veel getest, maar zie wel dat met de lichtere (korter) groene veer hij meer dipt bij het locken dan met de witte veren, denk dat zwaarder als wit nog minder zal dippen, maar met zwaardere remschoenen kan dat weer helemaal anders uitpakken.

Foto van mijn veren, let vooral op dat ondanks dat de kleuren gelijk zijn er bij sommige meer/minder wikkelingen zijn gemaakt :?



Gr, Mario

Hoi Mario,

Ben aan het denken wat ik aan de vd week geplaatste techpulley X2 clutch moet veranderen, het toerental zakt wat in bij optrekken vanuit stilstand. Nu heb jij andere veertjes erbij als ik (andere kleur codering).
Ik denk dat de clutch te snel op slot gaat dmv de pillow spring (ps) echter heb ik de 25kg (geel) bij mij al gemonteerd. En de zwarte 15kg cs spring wat mij hoogtoerig genoeg is.
Kan alleen nog lichtere ps veer plaatsen (zwart 20kg) dan gaat hij nog sneller op slot, met nog meer happen vanuit volgas bij stilstand.
Jij hebt eea al getest, wat zijn jouw bevindingen? Heb je filmpjes reeds bekeken, jouwe hapt lang niet zo.
 
Dank voor de uitgebreide reactie!

Ik heb ook een filmpje gemaakt net, maar daarbij hoor je alleen het licht inzakken van het toerental bij stilstand optrekken.
Het "trillen" of schokken van het ingraven van de schoentjes voel je wel duidelijk, met als gevolg de dip.
Verder heb ik idd geen zwaardere ps veer, dus daar kan ik niet mee corrigeren.
Als ik zwaardere cs monteer gast hij nog steeds vroeg op slot, maar maakt dan te veel toeren denk ik bij oppakken en loslaten, wat nu al 27km/u is (standaard 22Km/u)

Link filmpje:
 
Gemonteerd zaten een zwarte 15kg CS en gele 25kg PS, volgens bijgevoegd schrijven.
Los bijgeleverd, waar ik mogelijk niet mee uit de voeten kan:


full
 
Hij gaat lekker rap 8-)
Maar zo jammer dat er geen toerental info is zodat je het goed kan beoordelen.

Hoe vind je het verschil met de Honda clutch?



Dank voor de uitgebreide reactie!

Ik heb ook een filmpje gemaakt net, maar daarbij hoor je alleen het licht inzakken van het toerental bij stilstand optrekken.
Het "trillen" of schokken van het ingraven van de schoentjes voel je wel duidelijk, met als gevolg de dip.
Verder heb ik idd geen zwaardere ps veer, dus daar kan ik niet mee corrigeren.
Als ik zwaardere cs monteer gast hij nog steeds vroeg op slot, maar maakt dan te veel toeren denk ik bij oppakken en loslaten, wat nu al 27km/u is (standaard 22Km/u)

Link filmpje:
 
Hij gaat lekker rap 8-)
Maar zo jammer dat er geen toerental info is zodat je het goed kan beoordelen.

Hoe vind je het verschil met de Honda clutch?

Hij schiet lekker op, (8,6 sec. Naar de 100) maar ik moet zeker een seconde sneller kunnen zijn (7,6 is gehaald hier)
Toerental ligt zo rond de 8400rpm, iets te hoog denk ik. Ervaring is dat 8100rpm beter trekt.
Mn toerenteller zit nog op de andere SH.
De Honda clutch pakt lekker fel op zonder te happen is mijn ervaring (moet je wel koppelingsschoenen erin hebben van na 2008 anders heb je hetzelfde effect als ik nu met de techpulley heb)
 
Laatst bewerkt:
Hoor ik nu alleen het toerental iets inzakken bij 10 km/u Bulldozer?

Ja tussen de 5-25km/u hapt ie en zakt de zaak, dat scheelt tijd en power... We gaan natuurlijk voor het optimum! ;)

Edit: bovendien vind de riem het niet zo fijn, dat geschok op vol vermogen denk ik.
 
Laatst bewerkt:
Ben benieuwd of je die 1sec winst gaat halen, 1 sec is best veel.

Maar wat weeg je nu zelf?

Hij schiet lekker op, (8,6 sec. Naar de 100) maar ik moet zeker een seconde sneller kunnen zijn (7,6 is haslbaar)
Toerental ligt zo rond de 8400rpm, iets te hoog denk ik. Ervaring is dat 8100rpm beter trekt.
Mn toerenteller zit nog op de andere SH.
De Honda clutch pakt lekker fel op zonder te happen is mijn ervaring (moet je wel koppelingsschoenen erin hebben van na 2008 anders heb je hetzelfde effect als ik nu met de techpulley heb)
 
Ben benieuwd of je die 1sec winst gaat halen, 1 sec is best veel.

Maar wat weeg je nu zelf?

1 seconde is best veel, mss komt het omdat ik een al aardig ingesleten MHR vario er in heb zitten.
Mss even nieuwe MHR vario monteren hier.

Ik weeg nog steeds 80kg. ;)
 
Bij scooters heb je een constant toerental, en draait het meer op het max. vermogen te pieken.
Ik heb eens getuned op max koppel piek bij +/- 6000rpm, maar dat geeft veel minder resultaat als je setup pieken op het top vermogen wat rond de 8400rpm ligt. Wil je schakellui rijden op normale versnellings motor dan is het koppel veel belangerijker, omdat het toerental steeds van laag naar hoog gaat en dus steeds de koppelpiek passeerd.
Koppel is bovendien recht evenredig gekoppeld met je cylinderinhoud en motor afstelling/timing.

Scooter tunen doe je dus op max vermogen, en daarbij efficiënt je cvt afstellen, en weinig koppeling/riem slip.
Vandaar dat je geen te grote dip wil in het toerental bij optrekken voor max. acceleratie.
 
Laatst bewerkt:
Ok duidelijk Bulldozert. Maakt dat het verschil dus tussen een schakel motor en CVT aandrijving.
En hoe meer cc, hoe hoger het koppel. Als ik verschillende motoren (auto's, trekkers vw) bekijkt,
klopt dat id wel.
Alleen het nadeel met een CVT is, dat je dus moet experimenteren.
 
De nieuwste sh 300 heeft ook minder pk maar als er nu minder wrijvings verliezen zijn is het vermogen aan het achterwiel, misschien niet veel minder.
 
Terug
Bovenaan Onderaan